Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38096027   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE dot. Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXXI/171/06 Rady Miasta Brańsk
Data utworzenia:  22.09.2006 13:01:51
Data publikacji:  22.09.2006 13:01:51
Data modyfikacji:  22.09.2006 13:01:51
Autorzy: Domańska Ewa
Publikator: Tarnowski Sebastian
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE dot. § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz § 4 ust. 1 pkt 4 Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXXI/171/06 Rady Miasta Brańsk z dnia 14 sierpnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Brańsk.

Białystok, 19 września 2006 r.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

PN.II.E.D.0911-156/06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)

stwierdzam nieważność

§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz § 4 ust. 1 pkt 4 Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXXI/171/06 Rady Miasta Brańsk z dnia 14 sierpnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Brańsk.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14 sierpnia 2006 r. Rada Miasta Brańsk podjęła uchwałę Nr XXXI/171/06 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Brańsk, która w dniu 23 sierpnia 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz § 4 ust. 1 pkt 4 Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXXI/171/06 Rady Miasta Brańsk z dnia 14 sierpnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Brańsk podjęte zostały z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 15 sierpnia 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

Rada Miasta w § 4 ust. 1 pkt 2 Regulaminu zobowiązała właścicieli nieruchomości, na terenie nieruchomości, do pielęgnowania i utrzymania estetycznego wyglądu terenów zielonych oraz terenów nieutwardzonych, w szczególności przez: lit. a – pokrycie terenów nieutwardzonych roślinnością, lit. c – koszenie trawników i przycinanie nadmiernie rosnących drzew i krzewów, lit. d – usuwanie przed zimą zeschniętych roślin.

W § 4 ust. 1 pkt. 4 Rada Miasta ustaliła, że na terenie nieruchomości należy dbać o stan techniczny i estetykę poprzez: lit. a – naprawę usterek, uzupełnianie ubytków elementów elewacji budynków i budowli, zapobieganie oszpeceniu elewacji budynków i budowli oraz usuwanie oszpeceń, odnawianie obiektów małej architektury i urządzeń budowlanych związanych z obiektami budowlanymi, lit. b – utrzymanie w dobrym stanie technicznym i estetycznym, zharmonizowanie w stylu i kolorystyce z otoczeniem ogrodzeń, urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów, placów postojowych i innych urządzeń budowlanych, lit. c – niezwłoczne usuwanie (z zachowaniem estetyki) wystawionych na widok publiczny napisów lub wizerunków o znaczeniu obscenicznym, wulgarnym lub w inny sposób obrażającym dobre obyczaje.

Takie unormowania naruszają postanowienia art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008), stanowiącego podstawę prawną do przyjęcia przez rady regulaminów utrzymania czystości i porządku. Zgodnie z jego postanowieniami regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1/ wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,

b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2/ rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b/ liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4/ maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

5/ innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;

6/ obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7/ wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8/ wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Natomiast obowiązki właścicieli nieruchomości normuje art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowiąc, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1/ wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2/ przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3/ zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3a/ gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

3b/ pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

4/ uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

5/ realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

Katalog spraw, które ustawodawca pozwolił radzie gminy ująć wśród zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych w Regulaminie jest zamknięty, a rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że obowiązki, które Rada Miastaw § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz § 4 ust. 1 pkt 4 Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości, wykraczają poza materię zawartą w przytoczonym art. 5 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zatem Rada Miasta nie była uprawniona do ich wprowadzenia. Nałożenie postanowieniami Regulaminu na właścicieli nieruchomości zacytowanych obowiązków zostało dokonane bez upoważnienia ustawowego.

Powyższe naruszenie prawa jest na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d oraz § 4 ust. 1 pkt 4 Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXXI/171/06 Rady Miasta Brańsk z dnia 14 sierpnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Brańsk.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:

Rada Miasta Brańsk


Brak załączników.
.