| PROTOKÓŁ   PROTOKÓŁ
z kontroli dora?nej Miejskiego O?rodka Pomocy 
Społecznej w Suwałkach - ?rodowiskowego Domu Samopomocy - przeprowadzonej w 
dniach 3 i 4 pa?dziernika 2006r. 
?rodowiskowy Dom Samopomocy w Suwałkach ? jest 
komórkš organizacyjnš Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach. Adres 
siedziby ? Miejski O?rodek Pomocy Społecznej, ul. 23 Pa?dziernika 20, 16-400 
Suwałki; adres ?rodowiskowego Domu Samopomocy ? ul. 23 Pa?dziernika 20, 16-400 
Suwałki. Dyrektorem Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej jest Pani Maria 
Menelska, kierownikiem ?DS ? Pani Wiesława Kwaterka. 
Kontrolę przeprowadziły 
? Ewa Feszler ? starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego 
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik zespołu, Mieczysława Nartowicz ? 
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w 
Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 176 z dnia 2 pa?dziernika br. (Nr 
PS.VI.EF/0939/176/06) wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja 
Kozłowskiego ? dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
Wojewódzkiego. 
Przedmiot kontroli: 
Organizacja i funkcjonowanie ?DS    Ustalenia kontroli   I. 
Organizacja ?rodowiskowego Domu Samopomocy. 
?rodowiskowy Dom Samopomocy w Suwałkach 
funkcjonuje od grudnia 2005 roku. Przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami 
psychicznymi. Zgodnie z § 5 pkt 11 Statutu O?rodka Pomocy Społecznej w 
Suwałkach, stanowišcego załšcznik do Uchwały Nr XLVII/523/06 z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia Statutu 
Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach, ?DS funkcjonuje w ramach MOPS. 
Organizację oraz zasady funkcjonowania Domu okre?la Regulamin ?DS stanowišcy 
załšcznik nr 5 do Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego O?rodka Pomocy 
Społecznej w Suwałkach, uchwalonego Zarzšdzeniem nr 29/06 Dyrektora MOPR z dnia 
8 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego 
O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach, zatwierdzonego przez Prezydenta Suwałk. 
Zgodnie z § 1 ust. 3 Regulaminu ?DS celem Domu jest:
 
1)     
zapewnienie opieki dziennej, 
2)     
terapia i rehabilitacja, 
3)     
podtrzymywanie i rozwijanie umiejętno?ci niezbędnych do samodzielnego 
życia, 
4)     
podejmowanie działań w celu przygotowania do pełnienia społecznie 
aktywnej roli, 
5)     
integracja ze ?rodowiskiem.  
  
            ?rodowiskowy Dom Samopomocy 
zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym budynku, bez barier architektonicznych. W 
?rodku budynku zamontowana jest platforma schodowa, umożliwiajšca osobom 
niepełnosprawnym wjechać na I piętro.  
W Domu znajdujš się następujšce pomieszczenia: 
I. na parterze: 
- pracownia plastyczna, 
- pracownia terapii ruchowej, 
- WC damskie, wyposażone w 2 sedesy i 
umywalkę, 
- WC męskie, wyposażone w 2 sedesy, pisuar, 2 
umywalki, 
- WC przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, 
wyposażone w prysznic, sedes, umywalkę - przy wszystkich urzšdzeniach 
sanitarnych zamontowane sš uchwyty. 
- zaplecze socjalne dla użytkowników, 
wyposażone w pralkę automatycznš, deskę do prasowania, żelazko, suszarkę 
- jadalnia pełnišca funkcję pracowni życia 
codziennego, 
- pracownia kulinarna. 
  
II. na I piętrze: 
- pracownia muzyczna, 
- pokój terapeutów, 
- pokój psychologa, 
- WC damskie, wyposażone w sedes i umywalkę, 
- WC męskie, wyposażone w sedes, pisuar i 
umywalkę,  
- pracownia relaksacyjna, wyposażona w zestaw 
kina domowego i sprzęt audiowizualny, 
- pracownia komputerowa z 4 stanowiskami 
komputerowymi, z podłšczeniem do internetu i drukarkš, 
III. w piwnicy: 
- pracownia ceramiczna, 
- pomieszczenie z piecem do wypalania gliny. 
            Placówka jest czynna 5 dni w 
tygodniu od poniedziałku do pištku w godzinach od 730 do 1530.  II. 
Użytkownicy Domu. 
            ?DS od lipca br. dysponuje 35 
miejscami. Na dzień kontroli uczęszczało do Domu 34 użytkowników w przedziale 
wiekowym od 21 do 66 lat. Placówka jest koedukacyjna, 22 użytkowników to 
mężczy?ni. Najczę?ciej występujšcym schorzeniem w?ród użytkowników jest 
schizofrenia.  
            
Prowadzona jest dzienna ewidencja obecno?ci. Od 
2005 roku na zajęcia w ?DS uczęszcza 13 osób, od 2006 roku ?uczęszcza 21 osób. 
?rednia obecno?ci w miesišcu wrze?niu br. wynosiła 28. 
            W Domu prowadzony jest jeden zeszyt 
obecnych i byłych użytkowników. W dniu kontroli kontakt z Domem utrzymywało 2 
byłych użytkowników.  
            Użytkownicy kierowani sš do ?DS 
decyzjš administracyjnš dyrektora MOPS w Suwałkach w uzgodnieniu z osobš 
kierowanš.  
            
Organizację oraz szczegółowe zasady ponoszenia 
odpłatno?ci za pobyt w ?DS okre?la Uchwała Nr XL/448/05 Rady Miejskiej w 
Suwałkach z dnia 26 pa?dziernika 2005 r. w sprawie organizacji oraz 
szczegółowych zasad ponoszenia odpłatno?ci za pobyt w ?rodowiskowym Domu 
Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi. Według stanu na dzień kontroli 
19 osób było zwolnionych z opłaty, pozostali użytkownicy ponosili odpłatno?ć w 
wysoko?ci: 8,50 zł ? 7 osób; 12,75 zł ? 3 osoby; 17,00 zł ? 1 osoba; 21,25 ? 4 
osoby. 
              
III. Rodzaj i zakres ?wiadczonych usług. 
            Użytkownicy ?rodowiskowego Domu 
Samopomocy majš możliwo?ć uczestniczenia w następujšcych zajęciach: plastyczno ? 
technicznych, muzycznych, kulturalnych, kulinarnych, komputerowych, ruchowych i 
relaksacyjnych, audiowizualnych, ergoterapii i w przydomowym ogródku oraz 
treningach higienicznym i samoobsługi. 
            Zajęcia prowadzone sš w oparciu o 
plany pracy pracowni, które opracowywane sš rocznie oraz na każdy kolejny 
miesišc. W Domu prowadzony jest także dziennik zajęć z każdej pracowni. 
 
W Domu prowadzone jest poradnictwo socjalne dla 
użytkowników i ich rodzin oraz poradnictwo psychologiczne i psychoedukacja dla 
użytkowników. 
Od powstania Domu na bieżšco prowadzona jest 
Kronika Domu.       ?rodowiskowy Dom Samopomocy utrzymuje liczne kontakty z 
instytucjami i organizacjami działajšcymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
 
?DS zapewnia użytkownikom jeden posiłek 
dziennie- obiad dwudaniowy. Obiady w cenie 4,85 zł kupowane sš i dowożone z 
firmy cateringowej zgodnie z umowš zawartš w dniu 23.12.2005 roku. Posiłki w 
cišgu dnia użytkownicy przygotowujš samodzielnie w ramach prowadzonej terapii. 
            W trakcie kontroli ustalono, że w 
Domu funkcjonuje zespół wspierajšco ? rehabilitacyjny, który w oparciu o 
Wskazówki dotyczšce organizacji i funkcjonowania ?DS, opracowane przez 
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z Instytutem Psychiatrii i 
Neurologii w Warszawie, opracował dla wszystkich użytkowników indywidualne plany 
postępowania wspierajšco-rehabilitacyjnego. W skład zespołu weszli wszyscy 
pracownicy merytoryczni Domu. Każdy pracownik jest asystentem prowadzšcym dla 
?rednio 5-6 osób.   
Na dzień kontroli w ?DS zatrudnionych było 8 
osób, w tym 4 osoby w niepełnym wymiarze czasu pracy tj: 
- kierownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu 
pracy, 
- 4 instruktorów terapii zajęciowej, w tym 2 
zatrudnionych na ¾ etatu każdy, 
- psycholog, zatrudniony na ½ etatu, 
- pielęgniarka, zatrudniona na ½ etatu, 
- sprzštaczka, zatrudniona w pełnym wymiarze 
czasu pracy. 
Z użytkownikami bezpo?rednio pracuje 7 osób, w 
tym 5,5 w przeliczeniu na pełne etaty.  
             
Dokonano wpisu do ksišżki kontroli pod pozycjš 
nr 2/2006. 
  
            Protokół sporzšdzono w dwóch 
jednobrzmišcych egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Miejskiego 
O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach.  W 
przypadku gdy Dyrektor MOPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole 
kontroli, może odmówić jego podpisania, składajšc w terminie 7 dni od dnia jego 
otrzymania, pisemne wyja?nienia przyczyn tej odmowy. 
Ponadto Dyrektorowi Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach przysługuje 
prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu 
Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczšcych ustaleń 
zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.  
                                                                                 
 
                                                                                              
Podpisy kontrolujšcych 
                                                           
                                  1/ Ewa Feszler 
                                                                      2/  
Mieczysława Nartowicz 
     
Maria Metelska 
podpis dyrektora MOPS |