Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38095929   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE uchwały Nr LIII/227/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże
Data utworzenia:  02.11.2006 09:14:23
Data publikacji:  02.11.2006 09:14:23
Data modyfikacji:  02.11.2006 09:14:23
Autorzy: Sadowska Jolanta
Publikator: Sadowski Łukasz
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE uchwały Nr LIII/227/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 września 2006 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne – poszerzenie cmentarza parafialnego.

WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78

Białystok, 31 października 2006 r.

NK.II.J.S.0911 - 173 /06

ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128/

stwierdzam nieważność

uchwały Nr LIII/227/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 września 2006 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne – poszerzenie cmentarza parafialnego.

UZASADNIENIE

Dnia 29 września 2006 roku Rada Gminy Dobrzyniewo Duże podjęła uchwałę Nr LIII/227/06 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne – poszerzenie cmentarza parafialnego.

Powyższa uchwała w dniu 4 października 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż uchwała podjęta została z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 25 października 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.

Z umieszczonej na rysunku planu miejscowego, stanowiącego załącznik Nr 1 do wyżej wymienionej uchwały, kopii rysunku Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrzyniewo Duże przyjętego uchwałą Nr XXIII/145/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 maja 2005 r. wynika, że tereny przyległe do projektowanego cmentarza od strony zachodniej i częściowo od strony południowej są docelowo przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową / oznaczone symbolem MNw/.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze / Dz.U. Nr 52, poz. 315/ odległość cmentarza od zabudowań mieszkalnych, od zakładów produkujących artykuły żywności, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywności oraz studzien, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych, powinna wynosić co najmniej 150 m; odległość ta może być zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren w granicach od 50 do 150 m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową i wszystkie budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone.

Zarówno w tekście przedmiotowej uchwały jak i na rysunku planu brak jest jakichkolwiek ustaleń planistycznych określających ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów określonych symbolem MNw, wymaganych na podstawie przepisu § 3 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia.

Studium gminy określa strefę sanitarną dla projektowanego cmentarza, będącą w istocie integralną częścią tego cmentarza. W planie miejscowym natomiast brak tej strefy – w konsekwencji brak też określenia dopuszczalnego zainwestowania obszaru w tej strefie.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn.zm./ jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od gminy odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo wykupienia nieruchomości lub jej części. Realizacja tych roszczeń może nastąpić również w drodze zaoferowania przez gminę właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zamiennej /art.36 ust. 2 ustawy/. Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość i nie skorzystał z praw, o których mowa wyżej, może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości /art. 36 ust. 3 ustawy/.

Bezspornym pozostaje fakt, iż lokalizacja nowego cmentarza powoduje ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów określonych symbolem MNw / pas terenu o szerokości 25-30 m wzdłuż drogi z całkowitym zakazem zabudowy/ – ograniczenia te wynikają z przepisów cytowanego rozporządzenia w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze.

Powyższe ograniczenia obniżają wartość terenów określonych symbolem MNw, ponadto zostają wprowadzone poza procedurą planu miejscowego oraz na obszarze, który nie będzie objęty tym planem. W świetle obowiązujących przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oznacza to, że właściciele tych terenów nie będą mogli skorzystać z praw określonych w art. 36 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Sytuacja taka narusza postanowienia przepisów tej ustawy, które stanowią odpowiednio:

a/ w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza (…) prawo własności /art. 1 ust.2 pkt 7 ustawy/;

b/ każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych /art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy/.

Wprowadzenie do obiegu prawnego omawianego planu miejscowego w aktualnym kształcie oznaczałoby, że wójt gminy byłby zobowiązany do wydawania decyzji o warunkach zabudowy /pod MNw/ w projektowanej w Studium strefie sanitarnej nowego cmentarza do czasu uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę tego cmentarza.

Zrealizowana w tym trybie zabudowa mieszkaniowa spowodowałaby konieczność późniejszej korekty granic /zmniejszenia/ nowego cmentarza zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze, a więc odejścia od ustaleń planu miejscowego /wyłączenie pasa terenu o szerokości ok. 25-30 m od drogi publicznej z możliwości pochówków/.

Stąd też brak w przedmiotowej uchwale / w tekście oraz na rysunku planu/ ustaleń planistycznych określających ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów określonych symbolem MNw, wymaganych na podstawie przepisu § 3 ust. 1 cytowanego rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej stanowi naruszenie prawa na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA PODLASKI

/-/ Jan Dobrzyński

Otrzymuje:

Rada Gminy Dobrzyniewo Duże


Brak załączników.
.