Białystok, 26 października 2006r.
WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
PN.II.AK.0911 -165/06
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr 461/LXXI/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 września 2006 roku w sprawie skargi Pani Teresy Ogonowskiej na Prezydenta Miasta oraz Dyrektora MPK ZB.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 27 września 2006r. Rada Miejska Łomży podjęła uchwałę Nr 461/LXXI/06 w sprawie skargi Pani Teresy Ogonowskiej na Prezydenta Miasta oraz Dyrektora MPK ZB, która w dniu 2 października 2006 r. wpłynęła do tut. organu nadzoru.
Przeprowadzona analiza wykazała, że uchwała została podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 11 października 2006 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.
Rada Miejska Łomży mocą przedmiotowej uchwały uznała skargę Pani Teresy Ogonowskiej na Prezydenta Miasta Łomża oraz Dyrektora Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży za bezprzedmiotową.
W § 1 w/w uchwały zapisano: „Rada Miejska Łomży w oparciu o szczegółowe postępowanie wyjaśniające przeprowadzone przez Komisję Rewizyjną, która w oparciu o przedłożone do analizy dokumenty i złożone wyjaśnienia przez Pana Prezydenta Miasta ustaliła, że Prezydent Miasta odstąpił od egzekwowania opłaty za przejazd autobusem MPK ZB w całości, a za zaistniałe zdarzenie — w trakcie obrad Komisji w dniu 18.09.2006r. Dyrektor MPK ZB przeprosił Panią Teresę Ogonowską, uznała skargę za bezprzedmiotową”. Tak sformułowane uzasadnienie uchwały narusza postanowienia art. 7 Konstytucji RP — wyrażającego, obowiązującą w demokratycznym państwie prawa, zasadę związania organów administracji publicznej prawem, art. 7 Kpa - obligującego organ administracji do podejmowania wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli, art. 77 § 1 Kpa - zobowiązującego organ administracji do wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego, art. 107 § 3 Kpa - wskazującego, jakie elementy powinno zawierać uzasadnienie (tj. „wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej”).
W demokratycznym państwie prawa obowiązuje zasada związania organów administracji publicznej prawem, wyrażona w art. 7 Konstytucji RP. Rodzi to obowiązek uzasadnienia każdego rozstrzygnięcia organu publicznego przez odwołanie się do prawa. W świetle powyższego, organ jednostki samorządu terytorialnego podejmujący uchwałę ma obowiązek sporządzenia uzasadnienia uchwały, gdyż takie uzasadnienie warunkuje kontrolę sprawowaną przez organ nadzoru w trybie określonym w art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Ocena zebranego materiału dowodowego i wyczerpujące wyjaśnienie przesłanek dokonanego rozstrzygnięcia powinno znaleźć pełne odzwierciedlenie w uzasadnieniu. Wobec braku należytego uzasadnienia, organ nadzoru ma prawo stwierdzić, że uchwała została podjęta bez przeanalizowania wszystkich istotnych okoliczności w sprawie.
Przy rozpatrywaniu skarg organy jednostek samorządu terytorialnego obowiązane są do stosowania obowiązujących w tym względzie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.). Odpowiednie stosowanie przepisów Kpa nie może być jednak dowolne i prowadzić do odrzucenia podstawowych zasad procedury administracyjnej, a w szczególności zasady dążenia do ustalenia prawdy obiektywnej — co miało miejsce w odniesieniu do niniejszej uchwały.
Z zawartych w treści § 1 uchwały sformułowań nie wynika, by przeprowadzone postępowanie wyjaśniające w związku z wniesioną skargą, pozwalało stwierdzić, że podniesione w skardze zarzuty były uzasadnione, bądź bezzasadne. Przedstawiony stan faktyczny sprawy — w ocenie organu nadzoru - nie dał Radzie Miejskiej Łomży podstaw do uznania skargi Pani Teresy Ogonowskiej za bezprzedmiotową. Z analizy treści uchwały wynika bowiem, że Prezydent Miasta Łomża odstąpił od egzekwowania od skarżącej opłaty za przejazd autobusem MPK ZB, a Dyrektor MPK ZB przeprosił Panią Teresę Ogonowską za zaistniałe zdarzenie. W świetle powyższego, skarga nie była bezprzedmiotowa, jak podano w jej uzasadnieniu.
Zgodnie z art. 170 ust. 1 Konstytucji RP działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. W obecnym stanie faktycznym, wobec braku należytego uzasadnienia, organ nadzoru nie jest w stanie ocenić legalności podjętej uchwały, a w szczególności, czy została podjęta po rozważeniu całokształtu zebranego w sprawie materiału dowodowego i dokonaniu jego właściwej oceny.
Brak uzasadnienia przedmiotowej uchwały oznacza, że została podjęta z naruszeniem art. 7 Konstytucji RP oraz przepisów art. 7, art. 77 § 1, art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
Powyższe naruszenie prawa ma charakter istotny, dlatego też skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały Nr 461/LXXI/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 września 2006 roku w sprawie skargi Pani Teresy Ogonowskiej na Prezydenta Miasta oraz Dyrektora MPK ZB.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
WOJEWODA PODLASKI
/-/ Jan Dobrzyński
Otrzymuje:
Rada Miejska Łomży