I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2006.
1. Organizacja komórek kontrolnych :
1) Organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje zarządzenie wewnętrzne Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, z późniejszymi zmianami.
Zadania kontrolne, które wynikają z ustawowo określonych uprawnień nadzorczo-kontrolnych wojewody wykonują poszczególne wydziały w ramach regulaminowych zakresów działania — w tym pracownicy placówek zamiejscowych Urzędu w Suwałkach i Łomży.
Zgodnie z w/w zarządzeniem za organizację i przeprowadzanie kontroli odpowiadają dyrektorzy wydziałów.
2) Zadania kontrolne w 2006r. realizowało 126 pracowników Urzędu w tym 10 pracowników Placówki Zamiejscowej w Łomży i 8 —miu Placówki Zamiejscowej w Suwałkach.
Z ogólnej liczby 126 pracowników 19 osób zatrudnionych jest na stanowiskach pracy ds. kontroli i zajmuje się wyłącznie działalnością kontrolną. Pozostali pracownicy w liczbie 107 przeprowadzali kontrole wykonując również inne obowiązki wynikające z regulaminowej działalności Urzędu.
W 3 wydziałach Urzędu wyodrębniono komórki kontrolne :
§ w Wydziale Nadzoru i Kontroli funkcjonuje 8-osobowy Oddział Kontroli, w którym wyłącznie wykonywaniem kontroli w ramach nadzoru wojewody nad jednostkami samorządu terytorialnego zajmuje się 2 pracowników placówki zamiejscowej w Łomży oraz wyłącznie kontrolą tłumaczy przysięgłych zajmuje się 1 pracownik w placówce zamiejscowej w Suwałkach;
§ w Wydziale Finansów i Budżetu funkcjonuje 4-osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza kontrole finansowe w jednostkach i zakładach podporządkowanych wojewodzie;
§ w Wydziale Polityki Społecznej utworzono 9-osobowy Oddział Kontroli Legalności Pracy (w tym: 2 zamiejscowe stanowiska pracy w Łomży i 1 zamiejscowe stanowisko pracy w Suwałkach), który przeprowadza kontrole m.in. powiatowych urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w zakresie przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz innych aktów prawnych z zakresu prawa pracy;
§ w Wydziale Polityki Społecznej w Oddziale Planowania i Analiz wyodrębniono 4 stanowiska zajmujące się wyłącznie wykonywaniem kontroli, w tym 1 zamiejscowe stanowisko pracy w Łomży i 3 zamiejscowe stanowiska pracy w Suwałkach.
2. Problematyka kontroli oraz liczba skontrolowanych jednostek organizacyjnych.
Ogółem przeprowadzono 1474 kontroli, w tym :
§ kompleksowych - 50,
§ problemowych — 1315,
§ sprawdzających — 32,
§ doraźnych — 77
Ogółem kontrolą objęto 1474podmioty podlegające nadzorowi wojewody. Były to m.in.:
o jednostki samorządu terytorialnego w województwie,
o jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich,
o jednostki organizacyjne podległe lub podporządkowane wojewodzie,
o domy pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej,
o placówki opiekuńczo wychowawcze,
o powiatowe urzędy pracy,
o powiatowe centra pomocy rodzinie,
o wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,
o jednostki wykonawstwa geodezyjnego,
o jednostki uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych,
o miejskie i powiatowe zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności,
o pracodawcy,
o inne podmioty, których działalność w zakresie określonym przepisami prawa podlegająnadzorowi wojewody, m.in.: tłumacze przysięgli, spółki wodne, parki krajobrazowe, nadleśnictwa, podmioty realizujące zdania obronne, podmioty zapewniające prawidłową obsługę projektów programów unijnych.
kontrole kompleksowe
Kompleksowe kontrole przeprowadzono w zakresie :
ü kontroli finansowo — gospodarczej — 5 jednostek podporządkowanych wojewodzie,
ü przestrzegania przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy — 5 powiatowych urzędów pracy,
ü poziomu i zakresu świadczonych usług przez domy pomocy społecznej — 2 domy pomocy społecznej,
ü organizacji i funkcjonowania ŚDS oraz oceny efektów realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco - rehabilitacyjnego — 2 środowiskowe domy samopomocy,
ü realizacji zadań gminy z zakresu pomocy społecznej; zadań własnych oraz zadań zleconych gminom z zakresu administracji rządowej — 25 urzędów gminy,
ü realizacji zadań samorządu województwa w zakresie pomocy społecznej — 1 w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Białymstoku,
ü przestrzegania standardów opieki i wychowania oraz świadczonych usług; kwalifikacji osób zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych — 8 placówek,
ü dostosowania poziomu usług do obowiązującego standardu — realizacja programów naprawczych — 2 domy pomocy społecznej,
kontrole problemowe
Kontrole problemowe dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki.W roku 2006 wykonano 1315 takich kontroli.
Kontrolami problemowymi objęto m.in. następującą problematykę :
a) w zakresie zadań obrony cywilnej:
· ewidencja, obrót, konserwacja i magazynowanie sprzętu OC będącego mieniem SP — 26 jednostki samorządu terytorialnego,
· realizacja zadań obrony cywilnej na szczeblu powiatu— 4 starostwa,
· realizacja zadań wynikających z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - 1 jednostka;
b) w zakresie zadań obronnych:
· określenie faktycznego stanu przygotowań obronnych ( w tym agregatów prądotwórczych) — 35 urzędów gmin;
c) w zakresie spraw wojskowych :
· realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP— 10 jednostek samorządu terytorialnego,
d) w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych :
· realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych — 7 jednostek samorządu terytorialnego,
e) w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji :
· realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imion i nazwisk — 15 jednostek samorządu terytorialnego,
f) w zakresie służb zatrudnienia :
· przestrzeganie prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania statusu osoby bezrobotnej oraz wypłacania zasiłków — 2 powiatowe urzędy pracy,
· spełnianie wymogów kwalifikacyjnych określonych dla pracowników powiatowych urzędów pracy — 4 powiatowe urzędy pracy,
· prawidłowość wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań wynikających z ustawy o służbie zastępczej — 1 wojewódzki urząd pracy;
g) w zakresie pomocy społecznej oraz nadzoru nad standardami usług :
· realizacja zadań powiatu w zakresie udzielania pomocy uchodźcom w ramach indywidualnego programu integracji — 2 jednostki,
· wdrożenie i utrzymanie systemu informatycznego do obsługi zadań pomocy społecznej „POMOST”— 12 ośrodków pomocy społecznej,
· stopień realizacji programu naprawczego — dostosowanie poziomu usług do obowiązującego standardu — 9 domów pomocy społecznej,
· przestrzeganie praw osób przebywających w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku — 3 placówki,
· kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce opiekuńczo-wychowawczej — 5 placówek,
· realizacja zadań ujętych w Porozumieniu z dnia 10 stycznia 2001r. zawartym pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaskim Kuratorem Oświaty w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie Karta Nauczyciela — 1 jednostka zespolonej administracji rządowej,
· prawidłowość przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej przez gminy — 9 urzędów gmin,
h) w zakresie realizacji przez starostę (prezydenta) zadań wynikających z ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego — 8 jednostek,
i) w zakresie ochrony zdrowia :
· kontrola szpitalnego oddziału ratunkowego — 1 szpital kliniczny,
· kontrola zakładów pracy chronionej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych — 19 zakładów pracy chronionej,
· kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych — 1 jednostka,
· kontrola ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych — 1 jednostka,
· realizacja zdań w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających pozwolenia na broń — 1 jednostka,
· realizacja zdań w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa — 1 jednostka,
· wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego — 3 jednostki,
j) w zakresie prawidłowości wykorzystania dotacji z budżetu na realizację zadań pomocy społecznej, ochrony zdrowia i orzekania o niepełnosprawności i służby zastępczej — 25 jednostek samorządu terytorialnego,
k) w zakresie legalności zatrudnienia :
· przestrzeganie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy — 929 podmiotów;
l) w zakresie orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające :
· zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności — 5 zespołów,
m) realizacja powierzonego gminie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych — 5 gmin,
n) w zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych oraz rozliczania grzywien i mandatów :
· kontrola gospodarowania środkami publicznymi (5%) — 10 jednostek zespolonej administracji rządowej w województwie,
· rozliczanie się z grzywien i mandatów — 15 jednostek,
o) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego :
· przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną — 2 starostwa i 1 urząd marszałkowski,
· przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego — 5 podmiotów,
p) w zakresie prowadzenia przez starostów gleboznawczej klasyfikacji gruntów, scalenia i wymiany gruntów oraz operatu ewidencji gruntów i budynków :
· prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów — 2 starostwa,
· prowadzenie scaleń i wymiany gruntów —2 starostwa,
· prowadzenie i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków — 3 jednostki samorządu terytorialnego,
q) w zakresie gospodarki nieruchomościami 6 jednostek samorządu terytorialnego;
r) w zakresie działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz organizacji ruchu na drogach publicznych :
· realizacja zadań w zakresie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne oraz sprawowania nadzoru nad tymi kursami - 1 jednostka,
· prowadzenie kursów dokształcających kierowców wykonujących transport drogowy — 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,
· zarządzanie ruchem na drogach publicznych wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz na drogach publicznych w miastach na prawach powiatu — 5 jednostek samorządu terytorialnego,
s) wzakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane — 4jednostki,
t) w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli — 3jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,
u) wzakresie sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentacji biurowej — 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,
v) w zakresie dostępu do informacji publicznej — 3 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,
w) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o tłumaczach przysięgłych — 17 tłumaczy przysięgłych wpisanych na listę Ministerstwa Sprawiedliwości
x) w zakresie sposobu wykonywania zadań kontrolnych — 1 jednostka organizacyjna zespolonej administracji rządowej,
y) w zakresie działalności urzędów administracji samorządowej w zakresie załatwiania skarg i wniosków obywateli oraz udostępniania informacji publicznej — 22jednostek samorządu terytorialnego,
z) w zakresie realizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku publikowania oświadczeń majątkowych— 18 jednostek samorządu terytorialnego,
aa) w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy :
· nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy — 2 jednostki organizacyjne podporządkowane wojewodzie,
bb) w zakresie sprawowania nadzoru nad prowadzeniem ewidencji działalności gospodarczej w gminach — 8 jednostek samorządu terytorialnego,
cc) w zakresie przekształceń własnościowych :
· analiza sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa w 2005r. — 1 przedsiębiorstwo państwowe,
· prawne aspekty gospodarowania nieruchomościami (uregulowanie stanu prawnego, najem, dzierżawa, sprzedaż) — 2 przedsiębiorstwa państwowe,
· ocena zmian sytuacji ekonomicznej i prawnej w porównaniu do analiz przedprywatyzacyjnych wykonanych w 2003 roku w ramach programu WIP — 1 przedsiębiorstwo państwowe,
dd) w zakresie ochrony środowiska :
· realizacja planu Pracy PODR w Szepietowie — 1 jednostka,
· kontrola wydatkowania środków finansowych z budżetu państwa na inwestycje urządzeń melioracji wodnych podstawowych — 1 jednostka,
· realizacja planu pracy parku krajobrazowego — 3 parki krajobrazowe,
· sposób realizacji oraz zgodność wykonywania zadań gospodarczych w strefach ochronnych miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt gatunków chronionych — 1 nadleśnictwo,
· realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających z prawa wodnego — 3 jednostki samorządu terytorialnego,
· nadzór nad powiatowymi inspektoratami weterynarii w zakresie wprowadzania na rynek zwierząt — 1 jednostka zespolonej administracji rządowej,
· realizacja zadań ochronnych wynikających z planów ochrony lub zadań ochronnych rezerwatów przyrody — 2 nadleśnictwa,
· wykorzystanie dotacji budżetowych przez spółki wodne — 3 spółki,
ee) w zakresie wykorzystania środków finansowych (dotacji) w związku z realizacją inwestycji unijnych - prawidłowość wykorzystania dotacji z budżetu państwa - 13 jednostek ,
ff) w zakresie przejść granicznych — kontrola prawidłowości realizacji zamówień publicznych w roku 2005 — 1 gospodarstwo pomocnicze,
gg) w zakresie zasad przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy — 2 jednostki organizacyjne podporządkowane wojewodzie podlaskiemu,
hh) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej — 1jednostka;
kontrole sprawdzające
Przeprowadzono ogółem 32kontrole sprawdzające. Celem tych kontroli było zbadanie sposobu wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym oraz rzetelność odpowiedzi udzielonych na wystąpienia pokontrolne.
Kontrolami sprawdzającymi objęto m.in. następującą problematykę :
a) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej — 3jednostki,
b) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz ewidencji gruntów :
· przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną — 4 jednostki,
· prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków — 1 jednostka,
c) w zakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane — 1jednostka,
d) w zakresie pomocy społecznej i orzekania o stopniu niepełnosprawności :
· wykonanie zaleceń wydanych w wyniku kontroli realizacji zadań na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych — 1 jednostka,
· wykonanie zaleceń po kontroli dotyczącej stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów — 5 placówek opiekuńczo-wychowawczych,
e) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu:
· zapewnienie właściwych warunków lokalowych umożliwiających swobodny kontakt klientów z doradca zawodowym; zidentyfikowanie usług udzielania informacji zawodowej grupowej oraz uczestnictwa w zajęciach klubu pracy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy - 1 powiatowy urząd pracy,
· zintensyfikowanie usług udzielania informacji zawodowej grupowej oraz uczestnictwa w zajęciach klubu pracy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy - 1 powiatowy urząd pracy,
f) w zakresie realizacji przez starostę (prezydenta) zadań wynikających z ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego — 6 jednostek,
g) w zakresie upowszechniania przez Podlaskiego Konserwatora Zabytków wiedzy o zabytkach — 1 jednostka,
h) w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej :
· organizowanie naboru i służby przygotowawczej — 1 jednostka zespolonej administracji rządowej,
i) w zakresie rozliczania się z grzywien i mandatów — 5 jednostek,
j) w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z kontroli finansowej —2 jednostki podporządkowana wojewodzie;
kontrole doraźne
W roku 2006 w trybie doraźnym przeprowadzono 77 kontroli.Kontrole te miały charakter interwencyjny i wynikały z potrzeby pilnego zbadania problemów lub zdarzeń np.: sygnalizowanych w skargach, artykułach prasowych lub wynikających z bieżącej działalności nadzorczej.
Kontrole doraźne obejmowały m.in. następującą problematykę:
a) w zakresie polityki społecznej :
· wypłacanie i przyznawanie zasiłków z pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych — 5 jednostek,
· realizacja programu „Bezdomność” — 6 jednostek,
· prawidłowość wydawania decyzji o umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy — 1 jednostka,
· prawidłowość wykorzystania dotacji przeznaczonej na finansowanie zadań zleconych i dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z zakresu pomocy społecznej, ochrony zdrowia i orzekania o niepełnosprawności, służby zastępczej — 4 jednostki,
· usługi opiekuńczo-wspomagające świadczone przez domy pomocy społecznej — 1 dom pomocy społecznej,
· poziom świadczenia wybranych usług bytowych — 1 jednostka,
· zapewnienie usług na poziomie obowiązującego standardu w związku z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie DPS — 3 jednostki,
· poziom i struktura zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno — opiekuńczego — 5 jednostek,
· organizacja i funkcjonowanie środowiskowych domów samopomocy —1 środowiskowy dom,
· świadczenie całodobowej opieki — 1 jednostka,
· przestrzeganie praw dziecka w placówce, organizacja placówki wielofunkcyjnej — 2 placówki,
· funkcjonowanie i wyposażenie CPR — 2 centra,
b) sprawowanie przez gminę bezpośredniego dozoru nad stanem grobów i cmentarzy wojennych— 5 jednostek samorządu gminnego,
c) w zakresie wykorzystania środków budżetowych na zadania zw. z likwidacją skutków klęsk żywiołowych — 4 jednostki,
d) w zakresie windykacji należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami — 4 jednostki,
e) w zakresie geodezji, kartografii, ewidencji gruntów :
· wydatkowanie dotacji przeznaczonej z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym dla funduszy powiatowych oraz funduszu wojewódzkiego na rok 2006 — 7 jednostek,
f) w zakresie przekształceń własnościowych :
· weryfikacja zarzutów podniesionych w skardze dotyczącej prawidłowości gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa oraz wydatkowania środków finansowych — 1 jednostka,
g) w zakresie zgodności ze stanem faktycznym stanu prowadzonej dokumentacji rezerwy państwowej mobilizacyjnej agregatu prądotwórczego — 1 jednostka
h) w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych :
· realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych — 8 jednostek samorządu terytorialnego,
i) w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji:
· realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imion i nazwisk — 5 jednostek,
· realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony — 10 jednostek,
3. Stwierdzone nieprawidłowości oraz przyczyny ich powstania.
Przeprowadzone kontrole ujawniły nieprawidłowości i uchybienia w działalności kontrolowanych jednostek. Najpoważniejsze z nich to:
1) kontrole dotyczące spraw obronnych ujawniły uchybienia polegające na:
§ pobieżnym opracowywaniu kart realizacji zadań operacyjnych,
§ nie ujęciu zadań obronnych w statucie i regulaminie organizacyjnym,
§ zbyt skrótowym uzasadnieniu wydawanych decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
§ braku zabezpieczeń realizacji zadań obronnych przez jednostki służby zdrowia w ramach świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony;
2) kontrole z zakresu realizacji zadań obrony cywilnej na szczeblu powiatu ujawniły brak nadzoru nad realizacją zadań OC w gminach;
3) kontrole w zakresie rejestracji stanu cywilnego wykazały:
§ brak dat wpływu na podaniach wpływających do USC,
§ nieprecyzyjne nanoszenie wzmianek dodatkowych dotyczących nazwisk noszonych po zawarciu związku małżeńskiego,
§ wpisywanie miejsca zgonu w aktach zgonu niezgodnie z kartą zgonu,
§ nieprawidłowe przenoszenie danych z zagranicznych aktów stanu cywilnego do decyzji i z decyzji do polskich aktów stanu cywilnego,
§ brak potwierdzeń odbioru decyzji w aktach,
§ niezgodne z jednolitym rzeczowym wykazem akt zakładanie teczek,
4) Kontrole z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych wykazały :
§ brak książki zameldowań na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy, w tym cudzoziemców, bądź książka ta nie spełniła wymogów § 29 w związku z § 19 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24.12.2002r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych,
§ brak w kopertach osobowo-dowodowych odpisów skróconych aktów urodzenia lub małżeństwa osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego,
§ brak naniesienia na KOM-y serii i numerów książeczek wojskowych osób podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej, a także informacji o zameldowaniu stałego mieszkańca gminy na pobyt czasowy w innej gminie,
§ stosowanie nieaktualnych formularzy meldunkowych „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”,
§ nieterminowe przekazywanie zmian osobowo-adresowo-dowodowych do Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki TBD w Białymstoku,
§ nie uzupełnianie KOM-ów o numer PESEL współmałżonka,
§ nie zabezpieczenie rejestrów numerowych Dp-10 wydanych dowodów osobistych typu książeczkowego w twarde okładki introligatorskie zapobiegające niszczeniu,
§ nieterminowe wprowadzanie do Systemu Obsługi Obywatela dowodów przyjętych z Komendy Policji;
5) kontrole przeprowadzane w zakresie służb zatrudnienia wykazały nieprawidłowości dotyczące:
§ realizacji programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
§ stworzenia strony internetowej Urzędu zawierającej informację dotyczącą rynku pracy, w tym także ofert w ramach świadczenia usług EURES,
§ brak potwierdzenia faktu doręczenia decyzji stronie;
6) kontrole przeprowadzone w jednostkach zajmujących się pomocą społeczną wykazały nieprawidłowości polegające na :
§ nie utworzeniu przez samorząd województwa regionalnego ośrodka polityki społecznej,
§ nie spełnianiu przez kierowników ośrodków pomocy społecznej wymagań kwalifikacyjnych dla zajmowania stanowiska,
§ przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych przez osobę nieuprawnioną,
§ braku gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
§ przyjęciu dokumentu o nazwie gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych nie odpowiadającemu założeniom strategii, w szczególności poprzez: zbyt ogólne sformułowania, brak konkretnych działań oraz źródeł ich finansowania,
§ braku gminnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną,
§ nie zapewnianiu miejsc w mieszkaniach chronionych,
§ niedostatecznym stanie zatrudnienia pracowników socjalnych, przy jednoczesnym obciążaniu ich dodatkowymi zadaniami z zakresu świadczeń rodzinnych,
§ braku współpracy z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy,
§ w przypadku osób korzystających z zasiłku stałego: dokonywaniu zmian decyzji bez wszczęcia postępowania administracyjnego i przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, braku aktualizacji wywiadu nie rzadziej niż 6 miesięcy, braku wywiadów u osób zobowiązanych do alimentacji, informowanie o zmianie wysokości zasiłku zwykłym pismem,
§ w przypadku osób korzystających z usług opiekuńczych: braku aktualizacji wywiadów i zmian w zakresie ustalenia odpłatności,
§ braku kwalifikacji osób wykonujących specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
§ niewłaściwym dokumentowaniu dochodu — brak dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń rodzinnych, zaświadczenia urzędu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego, dowodu opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników,
§ wypłacaniu zasiłków okresowych, stałych - w części finansowanej z dotacji budżetowej, w nadmiernej wysokości,
§ niedociągnięciach w zakresie zabezpieczeń systemu informatycznego „POMOST” polegających na braku wdrożeń danych w prowadzonych ewidencjach i zmiany haseł dostępowych oraz wykonywania kopii zapasowych baz danych, jak też braku zabezpieczeń antywirusowych;
7) kontrole Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego wykazały:
§ brak w protokołach kontroli informacji, o tym czy skontrolowani psychologowie spełniają wszystkie wymogi określone rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających pozwolenie na broń,
§ brak informacji w protokołach kontroli, o tym czy kontrolujący lekarz spełniał wszystkie warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających licencję detektywa,
8) kontrole ośrodków pomocy społecznej w zakresie prawidłowości naliczania i wypłacania świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych wykazały :
§ brak zapisów w Statucie w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej,
§ brak komórki organizacyjnej do realizacji świadczeń rodzinnych,
§ brak kompletnej dokumentacji,
§ nie dołączanie wymaganych zaświadczeń od komornika o bezskutecznej egzekucji,
§ nie występowanie o zaświadczenie komornika po upływie kwartału, celem ustalenia wysokości zaliczki alimentacyjnej na kolejny kwartał,
§ niewłaściwe prowadzenie postępowania w sprawie nienależnie pobranych świadczeń: brak decyzji ustalającej rodzaj świadczenia, zakres i kwotę zwrotu, ustalenie kwoty odsetek od nienależnie pobranych świadczeń,
§ nieinformowanie osoby uprawnionej do otrzymania zaliczki o miejscu zamieszkania, wieku, zatrudnieniu i sytuacji ekonomicznej osób zobowiązanych do alimentacji względem osób uprawnionych,
§ nie występowanie do właściwego urzędu pracy o przedstawienie informacji nt. możliwości aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego,
§ nie występowanie z wnioskiem do Starosty o skierowanie dłużnika do prac organizowanych na zasadach robót publicznych,
§ przyznanie zaliczki alimentacyjnej w kwocie zaniżonej, bądź zawyżonej od kwoty zasądzonych alimentów,
§ brak wywiadów u dłużników alimentacyjnych,
§ wypłacanie dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopuwychowawczego, finansowanego z dotacji budżetowej, w nadmiernej wysokości;
9) kontrola placówek opiekuńczo - wychowawczych wykazała:
§ brak dokumentacji zawierającej sporządzane wnioski i spostrzeżenia z kontroli dokumentacji pedagogicznej oraz obserwacji zajęć opiekuńczo — wychowawczych,
§ brak specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej osoby kierującej placówką
§ brak u zatrudnionych pracowników wymaganych kwalifikacji określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo — wychowawczych,
§ nie podjęcie czynności nadzorczych przez Podlaskiego Kuratora Oświaty w zakresie nadania nauczycielom stopnia awansu zawodowego nauczycielom zatrudnionym w placówkach opiekuńczo — wychowawczych,
§ brak właściwej opieki w porze nocnej nad wychowankami placówki,
§ niezgodnie wypłacane kwoty kieszonkowego z kwotą określoną w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo — wychowawczych,
§ brak omawiania na posiedzeniach stałego Zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka istotnych kwestii dotyczących wychowanków,
§ brak aktualnych diagnoz psychologiczno — pedagogicznych w dokumentacji wychowanków,
§ wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych o ukończonym szkoleniu kandydatów na rodziny zastępcze i adopcyjne nie zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 30 września 2005r. w sprawie ośrodków adopcyjno — opiekuńczych,
§ nie sporządzanie diagnoz psychologiczno — pedagogicznych dzieciom zakwalifikowanym do przysposobienia oraz do rodzin zastępczych,
§ nie zachowanie zasady poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek adopcyjno — opiekuńczy,
§ uzupełnianie karty zgłoszenia dziecka do adopcji przed uregulowaniem sytuacji prawnej dziecka;
10) kontrole domów opieki społecznej oraz środowiskowych domów samopomocy wykazały:
§ powierzenie funkcji pracownika pierwszego kontaktu osobom niepracującym bezpośrednio z mieszkańcem,
§ w indywidualnych planach wspierania mieszkańca nie uwzględniano efektów prowadzonych oddziaływań we wszystkich sferach rozwoju psychofizycznego mieszkańca,
§ nie była prowadzona indywidualnie dla każdego mieszkańca uczestniczącego w terapii dokumentacja z terapii zajęciowej, nie uwzględniano w niej także efektów podejmowanych oddziaływań terapeutycznych,
§ brak kontaktu mieszkańców z psychologiem,
§ brak wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego,
§ nie dostosowanie kwalifikacji pracowników do aktualnie obowiązujących przepisów,
§ brak dostępu do drobnych posiłków i napoi między posiłkami,
§ nieprzyjemne zapachy w pokojach mieszkalnych i pomieszczeniach domu,
§ mieszkańcy nie mieli zapewnionych warunków do bezpiecznego i swobodnego opuszczania placówki,
§ godziny wydawania posiłków nie były dostosowane do obowiązujących przepisów,
§ mieszkańcy nie mieli zapewnionej opieki dostosowanej do swoich potrzeb;
11) kontrole z zakresu orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające wykazały:
§ niespójność oraz brak określania zakresu ograniczeń w ocenie stanu zdrowia przez lekarzy i innych członków składów orzekających, głównie pracowników socjalnych, doradców zawodowych i psychologów,
§ odstępowanie od stosowania instytucji stwierdzania kompletności dokumentacji medycznej przez lekarza, przed przystąpieniem do orzekania,
§ stosowanie zaocznego trybu rozpatrywania wniosków bez uprzedniej analizy przez lekarza- członka zespołu zasadności wyboru tego trybu,
§ nie stosowanie obowiązujących druków ocen lekarskich,
§ przekraczanie 1- miesięcznych terminów do rozpatrzenia wniosków, odstępowanie w tych sytuacjach od zawiadamiania stron o przekroczeniu terminu zgodnie z KPA, nieprawidłowy dobór specjalistów- lekarzy do składów orzekających;
12) kontrole dotyczące prawidłowości wykorzystania dotacji podmiotowej przez spółki wodne wykazały iż przekazywane informacje do naliczania dotacji z budżetu wojewody były nierzetelne (przeważnie zawyżano kwoty lub pomijano wpływy z innych jednostek);
13) kontrole realizacji zadań wynikających z ustawy Prawo wodne wykazały niewłaściwe stosowanie procedur administracyjnych przy wydawaniu decyzji ustanawiających strefę ochrony bezpośredniej dla studni głębinowej oraz przy wydawanych pozwoleniach wodnoprawnych;
14) w czasie kontroli parków krajobrazowych oraz nadleśnictw stwierdzono, iż :
§ nie został zrealizowany przegląd gniazd ptaków, dla których wyznaczone są strefy ochronne,
§ nie przedstawiono wniosków w sprawie powołania nowych stref ochronnych oraz brak było współpracy z Komitetem Ochrony Orłów - brak pełnej inwentaryzacji bobra (Castor fiber) na terenie PKPK,
§ nie kontynuowano inwentaryzacji istniejących zabytków kultury materialnej na terenie Puszczy Knyszyńskiej,
§ zakres czynności i obowiązków pracowników Parku Krajobrazowego nie został dostosowany do wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 marca 2005 r. w sprawie stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych, jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach w Służbach Parków Krajobrazowych,
§ na terenie jednego z rezerwatów przyrody stwierdzono, że ogrodzenie z drewnianych żerdzi, uległo zniszczeniu i straciło swoją przydatność użytkową,;
15) nieprawidłowości stwierdzane przez kontrole finansowe to:
§ gospodarka kasowa
- operacje gotówkowe nie zawsze były dokumentowane i ewidencjonowane zgodnie z obowiązującą w danej jednostce „Instrukcją kasową”,
- nie zawsze przestrzegane były ustalone w jednostce zasady gospodarki drukami ścisłego zarachowania,
§ rozrachunki i roszczenia
- nieterminowe regulowanie zobowiązań,
- w bilansie nieprawidłowo prezentowane dane wynikające z ksiąg rachunkowych,
- brak uzgodnień na koniec okresu sprawozdawczego obrotów zestawienia i sald z obrotami dziennika,
- brak uzgodnień na koniec roku sald kont rozrachunkowych z kontrahentami, jak również brak uzgodnień kont analitycznych z syntetycznymi,
- odsetki od nieterminowych płatności nie były naliczane i ewidencjonowane na koniec kwartałów,
§ wydatki i dochody
- nieprawidłowo dokonywane zmiany w planach finansowych jednostek,
- niezgodnie z przepisami prawa opracowane i wprowadzone w życie wewnętrzne przepisy regulujące poszczególne obszary działalności kontrolowanych jednostek,
- nieterminowe przekazywanie dochodów budżetowych na rachunek Ministerstwa Finansów,
- brak skutecznego nadzoru nad gospodarką paliwową,
- nieprawidłowo ustalane salda kont i w konsekwencji dane wykazane w sprawozdaniach nie były wielkościami rzeczywistymi,
- niedostateczny nadzór nad dokumentacją podróży służbowych,
§ gospodarka środkami rzeczowymi
- inwentaryzacja przeprowadzana niezgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości,
- nieprawidłowo prowadzone księgi inwentarzowe środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych,
- zamówienia publiczne udzielane z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych,
§ księgowość i sprawozdawczość
- ewidencja księgowa prowadzona niezgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych,
- wprowadzone do stosowania zasady rachunkowości nie były zgodne z wymogami art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości,
- sprawozdania budżetowe sporządzano niezgodnie z rozporządzeniami Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
- nie dokonywano uzgodnień kont analitycznych z kontami syntetycznymi na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych,
- księgi nie były zamykane na koniec miesiąca, co uniemożliwiało uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami zestawienia obrotów i sald,
- kontrola dokumentów księgowych przeprowadzana niezgodnie z ustalonymi wewnętrznymi procedurami kontroli wewnętrznej,
- nie przestrzeganie procedur kontroli oraz zasad przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków budżetowych,
- nieaktualne przepisy wewnętrzne z zakresu gospodarki finansowej obowiązujące w jednostkach,
- niekompletność wewnętrznych procedur kontroli finansowej,
- nie dokonywana samoocena kontroli finansowej;
16) kontrole przeprowadzane w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o grobach i cmentarzach wojennych w zakresie bezpośredniego dozoru nad stanem tych obiektów wykazały w większości skontrolowanych gmin brak aktualnej dokumentacji dot. ilości obiektów objętych dozorem, ich stanu oraz sprawowanej opieki;
17) kontrole dotyczące przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków oraz dostępu do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach zespolonej administracji rządowej w województwie wykazały:
§ w zakresie rozpatrywania skarg:
- nie stosowanie procedur ustalonych w Dziale VII KPA „Skargi i wnioski”, rozpatrywanie skarg i wniosków wg postępowań przewidzianych dla spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
- nie ustalenie przez niektóre rady gmin i powiatów terminów przyjęć przez organy obywateli w sprawach skarg i wniosków,
- rozpatrywanie i załatwianie skarg przez niewłaściwe organy,
- przekraczanie terminu przy przekazywaniu skarg i wniosków właściwym organom,
- nie przestrzeganie statutowych regulacji dotyczących trybu rozpatrywania skarg i wniosków,
- nie rozpatrywanie części zarzutów podniesionych w skargach,
- nie udokumentowanie niektórych czynności wykonanych w ramach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,
- przekroczenie miesięcznych terminów załatwienia skarg i wniosków wskazanych w art. 237 § 1 w związku z art. 247 Kpa,
- nie zastosowaniu w powyższych przypadkach przepisów art. 36 — 38 Kpa,
- nie podaniu w zawiadomieniach o odmownym załatwieniu skarg i wniosków uzasadnienia faktycznego i prawnego, wymaganych przepisami art. 238 § 1 w związku z art. 247 Kpa,
§ w zakresie dostępu do informacji publicznej:
- brak na stronach BIP niektórych informacji wymaganych ustawą,
- przekraczanie 14-dniowego terminu na załatwienie wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
- bezpodstawne pobieranie opłat za udostępnienie informacji publicznej,
- nie wszędzie zapewniono jawność działania powołanych przez radę komisji — w niektórych gminach i powiatach nie zapraszano mieszkańców na zwołane posiedzenia, w pozostałych natomiast zaproszenia te najczęściej wywieszano tylko w siedzibie urzędu i na krótko przed terminem posiedzenia,
- sprzeczne z prawem zapisy w statutach gmin pozbawiające mieszkańców tych gmin zagwarantowanego ustawą prawa uczestniczenia w posiedzeniach komisji rady,
- nie udostępniano do powszechnego wglądu Monitora Polskiego B,
§ w zakresie publikowania i analizowania oświadczeń majątkowych:
- nie stosowanie sankcji finansowych wobec osób, które nie złożyły oświadczeń majątkowych lub złożyły je po upływie ustawowego terminu,
- nie przedstawienie radzie informacji o nieprawidłowościach stwierdzonych przez podmioty dokonujące analizy oświadczeń majątkowych oraz o działaniach podjętych w celu ich wyeliminowania lub przedstawianiu takich informacji po upływie ustawowego terminu,
- w niektórych jednostkach nie publikowano wszystkich oświadczeń majątkowych na podmiotowej stronie BIP;
18) kontrole przeprowadzone w zakresie przestrzegania postanowień „instrukcji kancelaryjnej” dla zespolonej administracji rządowej w województwie wykazały :
- niewłaściwą rejestrację spraw,
- niewłaściwe znakowanie pism,
- niewłaściwe kasowanie znaków opłaty skarbowej,
- nie prowadzenie określonych „Instrukcją” rejestrów kancelaryjnych (np.: rejestru przesyłek specjalnego rodzaju);
19) kontrole tłumaczy przysięgłych w zakresie przestrzegania zapisów ustawy o tłumaczach przysięgłych wykazały:
- stosowanie przez tłumaczy niewłaściwych stawek za tłumaczenia w stosunku do jednostek administracji publicznej korzystających z ich usług,
- stosowanie niewłaściwego wzoru repertoriów;
20) kontrole przeprowadzone w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wykazały:
§ sporządzanie świadectw pracy niezgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.),
§ zaniechanie skierowania nowo zatrudnionych pracowników na wstępne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 2 i 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy — Dz.U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.)
§ nie posiadanie aktualnego orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na określonym stanowisku przez osoby podejmujące pracę po raz pierwszy (art. 229 § 1 i 4 Kodeksu pracy —Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.),
§ nie sporządzanie pisemnej informacji, o której mowa w art. 29 § 3 Kodeksu pracy do kolejnych umów o prace zawieranych z pracownikiem;
21) kontrola wykonywania zadań inspekcyjno-kontrolnych przeprowadzona w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii wykazała potrzebę uregulowania zasad planowania działalności kontrolnej Inspektoratu oraz zasad wykonywania i dokumentowania czynności kontrolnych w zakresie nie objętym aktami prawnymi właściwego ministra lub instrukcjami organu centralnego;
22) w wyniku kontroli Zarządu Przejść Granicznych Województwa Podlaskiego w zakresie przestrzegania postanowień ustawy Prawo zamówień publicznych ustalono, iż Zarząd nie dopełnił obowiązku zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wyborze oferty,
23) kontrole z zakresu prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej wykazały :
§ nieterminowe wydawanie decyzji administracyjnych,
§ niewłaściwe pobieranie opłat za wydanie zaświadczenia,
§ stosowanie błędnej podstawy prawnej w wydawanych decyzjach;
24) kontrole z zakresu realizacji zadań administracji architektoniczno-budowlanej wykazały :
§ wydawanie niezgodne z zakresem wniosku orzeczenia decyzji;
§ niezgodność wniosku z projektem budowlanym i decyzją o warunkach zabudowy wnioskowanej inwestycji,
§ nieprawidłowe ustalanie obszaru oddziaływania inwestycji lub brak uzasadnień odnośnie ustalanych obszarów oddziaływania inwestycji,
§ brak egzekwowania od inwestorów przedkładania dokumentów wynikających z ustawy prawo budowlane oraz wykonywania przez autorów projektów opracowań na aktualnych mapach zawierających treści wymagane przepisami z zakresu prawa budowlanego,
§ składanie przez inwestorów nieprawidłowo wypełnionych formularzy oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane,
§ brak zaświadczeń o wpisie projektantów na listę członków właściwego samorządu zawodowego oraz informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
§ nieprawidłowe wypełnianie rejestrów pozwoleń na budowę i wniosków o pozwolenie na budowę w części zawierającej informację odnośnie przerywania biegu 65 dniowego terminu załatwienia sprawy wynikającego z prawa budowlanego,
§ niewłaściwe oznaczanie organu w decyzjach o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę,
§ projekty budowlane, załączane do wniosków o wydanie pozwoleń na budowę, nie w pełni odpowiadały wymogom rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego;
25) stwierdzone nieprawidłowości w czasie kontroli z zakresu komunikacji i dróg dotyczyły m.in.:
§ braków w oznakowaniu dróg oraz zły stan techniczny oznakowania,
§ błędów lub braków w dokumentacji technicznej organizacji ruchu,
§ uchybień w trybie wprowadzania stałych organizacji ruchu,
§ uchybień przy przeprowadzaniu kontroli prawidłowości, zastosowania i utrzymania oznakowania drogowego i innych urządzeń, bezpieczeństwa ruchu drogowego,
§ nie wszystkie podmioty prowadzące kursy dokształcające spełniały wymogi przedstawiania marszałkowi województwa - na 7 dni przed rozpoczęciem kursu stosownej informacji o terminie, czasie i miejscu kursu dokształcającego wraz z listą jego uczestników,
§ nie w pełni korzystano z uprawnień kontrolnych dot. możliwości sprawdzania przez odpowiednie służby marszałka województwa zgodności prowadzonych kursów,
§ nie sporządzano rocznych planów kontroli podmiotów prowadzących kursy dokształcające;
26) kontrole przeprowadzone w zakresie przekształceń własnościowych wskazały na konieczność przestrzegania przez przedsiębiorców procedur przetargowych na sprzedaż środków trwałych, a w przypadku przeprowadzenia analizy sytuacji ekonomicznej jednego z przedsiębiorstw stwierdzono drastyczne pogorszenie się jego sytuacji ekonomicznej,;
27) kontrole z zakresu wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych, operatu i klasyfikacji gruntów wskazały:
§ usterki w dokumentacji geodezyjnej włączanej do zasobu geodezyjnego i kartograficznego (brak podpisów wykonawców robót),
§ brak bieżącej aktualizacji mapy zasadniczej o projektowane urządzenia infrastruktury technicznej oraz mapy ewidencji gruntów i budynków o wyniki pomiarów sytuacyjnych,
§ nieprawidłowe naliczanie opłat za udostępnianie danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego do wykonania prac geodezyjnych,
§ niewłaściwe wydatkowanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (na zadania) które winny być realizowane przez starostów),
§ nie przestrzeganie przez wykonawców prac geodezyjnych terminów, zdeklarowanych w zgłoszeniach przekazania do zasobu materiałów i informacji z wykonanych prac,
§ nie przestrzeganie wymogów instrukcji kancelaryjnej przy oznaczeniu szczegółów sytuacyjnych na szkicach,
§ nie zachowanie ustawowych terminów przy załatwianiu spraw z zakresu scaleń i wymian gruntów,
§ niekompletność dokumentacji ( brak w aktach wyrysów ) w sprawach z zakresu ewidencji gruntów i budynków;
27) kontrole w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy wykazały :
§ brak programów szkoleń wstępnych , okresowych i stanowiskowych,
§ brak aktualnego szkolenia pracownika wykonującego zadania z zakresu bhp,
§ zagrzybienie toalet,
§ brak wykazu stanowisk pracy, na których powinny być przeprowadzone szczepienia ochronne;
28) kontrole z zakresu ochrony przeciwpożarowej wykazały :
§ czasowe, zamiast stałe udostępnianie drugiego wyjścia ewakuacyjnego,
§ zamknięcie drugiego wyjścia ewakuacyjnego w sposób uniemożliwiający natychmiastowe użycie,
§ brak właściwego oznakowania przeciwpożarowego wyłącznika prądu,
§ zamknięcie przeciwpożarowego wyłącznika prądu w sposób uniemożliwiający natychmiastowy dostęp do niego,
§ niewystarczające oznakowanie dróg i wyjść ewakuacyjnych,
§ nieterminowe dokonywanie badań instalacji odgromowej,
§ brak urządzeń do odprowadzania dymu lub zapobiegania zadymieniu na klatkach schodowych,
§ drzwi o niewystarczającej szerokości na klatce schodowej,
§ niewystarczające parametry hydrantów.
Do przyczyn stwierdzanych w trakcie wykonywania kontroli nieprawidłowości i uchybień należy przede wszystkim zaliczyć:
ü niedostateczną znajomość przepisów prawa przez pracowników,
ü błędną interpretację często zmieniających się przepisów prawa,
ü niedostateczny nadzór służbowy i nie funkcjonujący prawidłowo system kontroli wewnętrznej,
ü duże obciążenie pracowników realizujących zadania merytoryczne oraz brak środków na tworzenie nowych stanowisk pracy,
ü niedostateczne zapewnienie pracownikom niezbędnych szkoleń merytorycznych i dostępu do zasobów aktów prawnych,
ü brak odpowiedniej współpracy między jednostkami administracji publicznej,
ü zatrudnianie osób nie mających właściwego przygotowania do wykonywania określonych zadań merytorycznych,
ü powielanie błędnych praktyk stosowanych przez osoby wcześniej wykonujące określone zadanie,
ü brak środków finansowych na dostosowanie obiektów budowlanych do wymagań ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony z zakresu bhp,
ü nienależytą staranność pracowników realizujących zlecone zadania.
Przeprowadzone kontrole wykazały, że odpowiedzialnymi za występowanie nieprawidłowości i uchybień stwierdzonych w czasie kontroli są kierownicy/dyrektorzy kontrolowanych jednostek sprawujący w odniesieniu do podległych pracowników nadzór nad wykonywaniem przez nich zadań. Często osoby te nie wykorzystywały takich mechanizmów nadzoru jak: kontrola wewnętrzna funkcjonalna lub, jeśli taka istniała w jednostce, kontrola wewnętrzna instytucjonalna. Stosowanie tych form kontroli pracy podległych pracowników w znacznym stopniu wyeliminowałyby wiele ze stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości.
4. Działania pokontrolne podejmowane w celu likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. Skutki kontroli.
W oparciu o ustalenia kontroli formułowane były zalecenia pokontrolne kierowane do kierowników/dyrektorów kontrolowanych jednostek z poleceniem likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień. Przekazywane one były w formie odrębnych wystąpień pokontrolnychbądź zaleceń formułowanych bezpośrednio w treści protokołów. Obowiązek zamieszczania zaleceń pokontrolnych w treści protokołu wynika m.in.: z odrębnych aktów prawnych, regulujących szczegółowe zasady wykonywania kontroli w określonym obszarze tematycznym (np.: rozporządzenie RM z dnia 13 stycznia 2004r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych).
W roku 2006 skierowano 169 wniosków o ukaraniedo sądów rejonowych - za naruszenie przepisów z zakresu legalności zatrudnienia, z czego aż 105 wniosków dotyczyło pracodawców, głównie z tytułu składek na Fundusz Pracy.
Przesłano do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych 3 zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w następujących jednostkach:
a) Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku — naruszenia polegały na:
o wykazaniu w sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
o udzieleniu zamówienia publicznego na dostawę odczynników chemicznych i drobnego sprzętu laboratoryjnego z naruszeniem ustawy Prawo zamówień publicznych,
b) Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Białymstoku — naruszenia polegały na:
o umorzeniu niezgodnie z przepisami należności jednostek sektora finansów publicznych,
o nieterminowym przekazywaniu dochodów budżetowych,
o udzieleniu 2 zamówień publicznych z naruszeniem ustawy Prawo zamówień publicznych,
o wykazaniu w sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
c) Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków — naruszenie polegało na udzieleniu zamówienia publicznego niezgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Ponadto :
a) w wyniku kontroli legalności zatrudnienia grzywny wymierzone w roku 2006r. przez sądy wyniosły ponad 46 tys. zł., a podczas postępowań wyjaśniających zalegalizowano zatrudnienie 1119 osób — poprzez doprowadzenie do zawarcia pisemnych umów o pracę lub umów cywilnoprawnych. Ponadto w ramach ww. kontroli przeprowadzanych wspólnie z funkcjonariuszami Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej ujawniono 304 przypadki nielegalnej działalności cudzoziemców — głównie dotyczącej handlu alkoholem i papierosami bez polskich znaków akcyzy. W wyniku tych kontroli wszyscy cudzoziemcy otrzymali decyzje nakazujące opuszczenie terytorium RP;
b) wyniki kontroli zarządzania ruchem na drogach publicznych wykorzystywane są przy opracowywaniu „Analizy stanu zarządzania ruchem na drogach województwa podlaskiego”;
c) w wyniku kontroli przeprowadzonych w zakresie przekształceń własnościowych odwołano Dyrektora Białostockiego Przedsiębiorstwa Instalacji Elektrycznych w Białymstoku oraz od dnia 1 grudnia 2006r. wszczęto postępowanie naprawcze i ustanowiono zarząd komisaryczny;
d) przeprowadzono szkolenia dla pracowników organów gmin realizujących bezpośrednio zadania z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, ponadto na bieżąco udzielany jest szeroki instruktaż pracownikom tych urzędów. Dodatkowo w czerwcu 2006 zorganizowano naradę z Kierownikami USC w celu omówienia wyników kontroli i stwierdzonych w trakcie ich wykonywania nieprawidłowości;
e) kontrole przeprowadzane w zakresie ochrony przeciwpożarowej wykazały wzrost bezpieczeństwa pożarowego w jednostkach objętych kontrolami, a wyniki kontroli będą wykorzystane do opracowania analizy stanu ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie podlaskiemu i przekazywane tym jednostkom w celu zapoznania się i wykorzystania.
f) w ramach „odprawy szkoleniowej” przeprowadzonej w grudniu 2006r. z pracownikami prowadzącymi sprawy obronne i obrony cywilnej w urzędach gmin i starostwach powiatowych omówiono wyniki przeprowadzonych kontroli oraz najczęściej stwierdzane uchybienia i nieprawidłowości. W czasie tych spotkań poruszono również kwestię odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie.
5. Liczby i tematy kontroli zaplanowanych w roku 2006, a niezrealizowanych oraz przyczyny odstąpienia od ich zrealizowania.
W roku 2006 spośród zaplanowanych kontroli nie zrealizowano 12.
Niezrealizowane kontrole to :
· 3 kontrole zakładów pracy chronionej w zakresie spełnienia przez te zakłady warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych z powodu utraty przez 2 z nich w 2006r. statusu zakładu pracy chronionej - oraz w 1 przypadku zaprzestania działalności na terenie województwa podlaskiego,
· 1 kontrola Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności — ze względu na przedłużający się remont w siedzibie zespołu i w związku z tym trudne warunki pracy zespołu — kontrola ta została zaplanowana do realizacji w I kwartale roku 2007,
· 1 kontrola z zakresu organizowania naboru na wolne stanowiska pracy oraz służby przygotowawczej w Wojewódzkim Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Białymstoku— od wykonania kontroli odstąpiono z uwagi na to, że przed planowanym terminem wykonania kontroli jednostka poinformowała o usunięciu stwierdzonych w czasie poprzedniej kontroli nieprawidłowości,
· 1 kontrola z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych nie została przeprowadzona w Urzędzie Miasta w Łomży, w związku z koniecznością dodatkowego przeprowadzenia kontroli doraźnych w zakresie organizacji i funkcjonowania SOO — systemu wydawania dowodów osobistych,
· 1 kontrola zaplanowana w zakresie wydatkowania środków finansowych na bieżące utrzymanie przejścia granicznego w Połowcach—nie została przeprowadzona w Zarządzie Drogowych Przejść Granicznych Województwa Podlaskiego w Białymstoku, ze względu na nieobecność pracownika, przebywającego na urlopie macierzyńskim,
· 1 kontrola w zakresie prowadzenia dokumentacji związanej z książką obiektu prowadzoną na przejściu granicznym w Bobrowniach —nie została przeprowadzona w Zarządzie Drogowych Przejść Granicznych Województwa Podlaskiego w Białymstoku ze względu na nieobecność pracownika, przebywającego na urlopie macierzyńskim,
· 1 kontrola ewidencji, obrotu konserwacji i magazynowania sprzętu OC w UG Milejczyceze względu na prośbę wójta- kontrolę zaplanowano do przeprowadzenia w roku 2007,
· 3 kontrole problemowe w zakresie realizacji zadań obronnych przez szpitale wojewódzkie w Białymstoku, Łomży i Suwałkach — ponieważ jednostki te zostały objęte kontrolą Departamentu Spraw Obronnych Ministerstwa Zdrowia w czerwcu 2006r. (w kontrolach tych uczestniczyli pracownicy Wydziału Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku).
Dodatkowo na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pracownicy Urzędu wykonali 4 kontrole jednostek samorządu terytorialnego w zakresie celowości wykorzystania środków finansowych z rezerwy celowej budżetu państwa na zadania inwestycyjne związane z usuwaniem klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej.
6. Wnioski i uwagi dotyczące organizacji kontroli i sprawozdawczości.
Od kilku lat zwracamy uwagę na potrzebę unormowania w sposób jednolity zasad wykonywania kontroli przez organy administracji publicznej. Wskazane jest zatem podjęcie prac nad ustawą o kontroli, która określiłaby jednolite zasady i formy wykonywania kontroli we wszystkich jednostkach administracji publicznej oraz sposób ich dokumentowania.
Organizacja kontroli to również wysoko wykwalifikowani i odpowiednio przeszkoleni pracownicy oraz wysokiej klasy sprzęt ułatwiający i usprawniający pracę z bazą najpotrzebniejszych aktów prawnych. Z roku na rok sytuacja w naszym Urzędzie znacząco się poprawia w tym zakresie, niemniej jednak sytuacja finansowa nie pozwala na pełne zabezpieczenie tych potrzeb.
Należy również zwrócić uwagę na brak centralnych szkoleń z metodyki kontroli, które ułatwiłyby pracę i usystematyzowałyby wiedzę w tej dziedzinie.
II. Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki rządowej administracji zespolonej w roku 2006.
1. Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku 2006 przeprowadziły ogółem 30612 kontroli i inspekcji, w tym :
- 21120 kontrole planowe,
- 9492 kontroli doraźnych.
Nie zrealizowano 481 zaplanowanych kontroli.
W wyniku przeprowadzonych kontroli:
- wystawiono 688 mandatów na łączną kwotę 78070 zł. ,
- wydano 3280 decyzji administracyjnych,
- wystosowano 2475 zaleceń pokontrolnych,
- skierowano do sądu 5 wniosków o ukaranie,
- w 1257 przypadkach zastosowano inne środki przewidziane prawem.
2. Realizacja zadań inspekcyjno — kontrolnych przez poszczególne jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się następująco:
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii przeprowadził łącznie 53 kontrole i inspekcje podmiotów zajmujących się lecznictwem zwierząt, hurtowni leków weterynaryjnych oraz wytwórni pasz leczniczych. W trakcie kontroli badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu produktami leczniczymi oraz spełnianie warunków sanitarno — weterynaryjnych wymaganych przy produkcji pasz leczniczych.
W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano zalecenia pokontrolne według protokołów kontroli, wydano 11 decyzji administracyjnych, skierowano 1 wniosek do prokuratury.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to:
§ brak prowadzenia dokumentacji lekarsko — weterynaryjnej lub prowadzenie jej w sposób niewłaściwy,
§ brak lub niesystematyczne prowadzenie dokumentacji obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi oraz brak procedur,
§ sprzedaż produktów leczniczych weterynaryjnych podmiotom nieuprawnionym,
§ niekompletne wyniki badań.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków przeprowadził ogółem 718czynności inspekcyjno — kontrolnych. Podmiotami podlegającymi kontroli były: kościoły i związki wyznaniowe, organy samorządowe i ich zarządcy, zarządcy mienia Skarbu Państwa, osoby fizyczne.
Zakres problematyki kontroli obejmował m.in.: inspekcje związane z wydawaniem pozwoleń na prace remontowe i konserwatorskie, prace archeologiczne, kontrolę stanu zachowania zabytków oraz prowadzonych prac remontowych i konserwatorskich, wizje lokalne związane ze stanem zabezpieczeń obiektów, w których przechowywane są dobra kultury, wizje lokalne związane z wywozem obiektów ruchomych.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to:
§ brak dbałości o należyte zachowanie zabytku,
§ długi okres użytkowania bez remontu,
§ brak środków finansowych na przeprowadzania prac,
§ prowadzanie prac przez osoby przypadkowe tzw.: sposobem gospodarczym,
§ niezgodne z wydanym pozwoleniem prowadzenie prac w parkach i cmentarzach oraz obiektach architektury,
§ nienależyte zabezpieczenie obiektów, w których przechowywane są zabytki ruchome,
§ pomijanie wykazów i oznaczeń zabytków przy tworzeniu planów przestrzennych oraz studiów kierunków i uwarunkowań gmin i miejscowości, brak oznaczeń stref ochrony konserwatorskiej,
§ brak prac pielęgnacyjnych drzew w zabytkowych parkach,
§ zbyt duża ingerencja w substancję zabytkową obiektów przy planowaniu prac — projektowanie i wykonywanie prac modernizacyjnych.
W wyniku kontroli wydano 320 decyzji administracyjnych dotyczących pozwoleń na prace remontowe, konserwatorskie, archeologiczne oraz nakazów wstrzymujących prace wykonywane bez pozwolenia. Wystosowano 100 zaleceń pokontrolnych oraz skierowano do sądu 3 wnioski o ukaranie.
Inne sposoby wykorzystania wyników kontroli to m.in.: opiniowanie wniosków administratorów parafii katolickich i prawosławnych o przyznanie środków finansowych z Funduszu Kościelnego na założenie ISA oraz przeprowadzenie prac remontowych i konserwatorskich w obiektach sakralnych, weryfikacja i opiniowanie wniosków właścicieli i użytkowników o przyznanie dotacji i refundacji z budżetu państwa i Urzędu Marszałkowskiego.
Nie wykonano 64 kontrolizaplanowanych na 2006 r. z powodu trudności z ustaleniem adresów właścicieli zabytków, dużej ilości spraw bieżących oraz niedostatecznej obsady kadrowej.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiskaprzeprowadził łącznie 884 kontrole podmiotów, których działalność gospodarcza mogła mieć wpływ na stan środowiska. W trakcie kontroli badano m.in.: wypełnianie obowiązków zawartych w ustawach: Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawie o odpadach, ustawie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, a także przestrzeganie warunków obowiązujących pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, ocena eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem, prawidłowość naliczania oraz terminowość wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m. in.:
§ nieuregulowany stan formalny w zakresie korzystania ze środowiska,
§ nieprawidłowo prowadzona ewidencja wytwarzanych odpadów,
§ nieprawidłowości w naliczaniu oraz nieterminowe uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska,
§ niestosowanie się do przepisów ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz przepisów w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz uiszczania opłaty produktowej,
§ brak właściwego wyposażenia składowisk odpadów,
§ brak badań monitoringowych (składowiska, odprowadzania ścieków),
§ prowadzenie działalności bez wymaganego zezwolenia.
W wyniku kontroli wystawiono 31mandatów na łączną kwotę 5700zł, wydano 65decyzji administracyjnych dotyczących głównie wymierzenia kar za przekroczenie określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu, a także związanych z nimi kosztów kontroli. Wystosowano 442zalecenia pokontrolne.
Ponadto wyniki prowadzonej działalności kontrolnej wykorzystywane były w wystąpieniach kierowanych do innych organów w celu zabezpieczenia przez te organy przestrzegania przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska oraz oceny stanu środowiska przyrodniczego regionu. Ponadto wyniki kontroli wykorzystywane były do sprawdzania wpływających do WIOŚ informacji o korzystaniu ze środowiska — na podstawie tych danych prowadzona jest wojewódzka baza informacji o korzystaniu ze środowiska.
W roku 2006 wykonano wszystkie zaplanowane kontrole .
Kontrole przeprowadzono wspólnie z Państwową Strażą Pożarną, starostwami powiatowymi, powiatowymi inspektoratami weterynarii oraz nadzoru budowlanego.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowejprzeprowadził ogółem 1774 kontrole placówek detalicznych, hurtowni, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych oraz zakładów produkcyjnych. Podczas kontroli badano m.in.: jakość paliw ciekłych, bezpieczeństwo produktów, prawidłowość funkcjonowania placówek handlowo — gastronomicznych.
W wyniku kontroli wystawiono 580mandatów na łączną kwotę 58970 zł, wydano 20decyzji administracyjnych, wystosowano 327 zaleceń pokontrolnych.
Wobec 41 wyrobów zwrócono się do Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej o podjęcie działań administracyjnych wobec podmiotów wprowadzających do obrotu zakwestionowane wyroby, w wyniku czego wszczęto 237 postępowań.
Dodatkowo za pośrednictwem mediów lokalnych oraz swojej strony internetowej WIIH informował o wynikach przeprowadzanych kontroli tematycznych — ogółem w roku 2006 w tym zakresie ukazało się 198 publikacji prasowych i wyemitowano 232 audycje radiowe i telewizyjne dotyczące działalności Inspektoratu.
W ramach wykonywania zadań inspekcyjnych WIIH prowadzi ścisłą współpracę z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Obwodowym Urzędem Miar, Izbą i Urzędem Celnym, Urzędem Kontroli Skarbowej, Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Wojewódzkim Inspektoratem Farmaceutycznym oraz Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane.
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno — Spożywczych przeprowadził ogółem 366 kontroli zakładów przemysłu spożywczego, hurtowni spożywczych, zakładów produkujących nawozy oraz prowadzących obrót świeżymi owocami i warzywami. Kontrole dotyczyły głównie jakości handlowej produktów spożywczych. Poza tymi kontrolami Inspektorat m.in.: wykonał 197 kontroli artykułów rolno-spożywczych sprowadzanych z zagranicy, 116 ocen jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przeznaczonych na eksport i 75 ocen zgodności ze wspólnotowymi standardami jakości handlowej dla świeżych owoców i warzyw.
W wyniku kontroli wystawiono 42mandaty na łączną kwotę 8650 zł, wydano 31decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem pogorszenia jakości produktów. Ponadto w roku 2006 skierowano do sądu grodzkiego 1 wniosek o ukaranie 2-ch osób za utrudnianie przeprowadzenia kontroli.
Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami podobnie jak w roku ubiegłym były:
§ niewłaściwe znakowanie i jakość artykułów spożywczych,
§ niewłaściwe znakowanie nawozów,
§ używanie w procesach produkcyjnych urządzeń wagowych o nieaktualnych cechach legalizacji.
W roku 2006 inspektorat współpracował w ramach wykonywanych zadań z innymi urzędami, zwłaszcza z Inspekcją Handlową, Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa i Izbą Celną. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwaprzeprowadził łącznie 23756 kontrolim.in.: podmiotów wytwarzających i prowadzących obrót materiałem siewnym oraz prowadzących obrót środkami ochrony roślin, gospodarstw z czynnymi ogniskami kwarantannowymi.Problematyka kontroli dotyczyła m.in.: nadzoru nad prawidłowością prowadzenia obrotu środkami oraz stosowania środków ochrony roślin, sprawności technicznej opryskiwaczy w gospodarstwach rolnych, przestrzegania zasad Integrowanej Produkcji, wykonywania obowiązków przez właścicieli gospodarstw w związku z wykryciem u nich organizmów kwarantannowych, kontroli fitosanitarnej towarów pochodzenia roślinnego wwożonych do kraju, obrotu materiału siewnego, prawidłowości prowadzenia obrotu ziemniakami oraz paszportowania roślin.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m.in.:
§ brak przestrzegania zakazów i nakazów wynikających z wydanych decyzji po stwierdzeniu organizmów szkodliwych,
§ nieaktualne etykiety stosowania opakowań środków ochrony roślin,
§ brak warunków do właściwego przechowywania środków ochrony roślin,
§ brak badań technicznych opryskiwaczy,
§ występowanie organizmów kwarantannowych w uprawie ziemniaków,
§ niewłaściwe znakowanie sprzedawanych ziemniaków.
W wyniku kontroli wydano 2667decyzji dotyczących m.in. nieprawidłowości w obrocie materiałem siewnym oraz wystosowano 870zaleceń pokontrolnych, a także wystawiono 11 mandatów na łączną kwotę 750 zł.
Wspólne kontrole przeprowadzano z Wojewódzką Inspekcją Transportu Drogowego oraz Wojewódzkim Inspektoratem Artykułów Rolno-Spożywczych.
Plan kontroli nie został w pełni wykonany. Z pośród 6404 zaplanowanych kontroli producentów rolnych nie wykonano 303 kontroli. Powodem nie przeprowadzenia kontroli był brak możliwości skontaktowania się podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie produkcji płodów rolnych.
Kuratorium Oświatyprzeprowadziło ogółem 2254 kontrole przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.W wyniku kontroli wydano 30decyzji dotyczących głównie nie przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na nauczanie indywidualne, bądź błędne planowanie przez ten organ organizacji pracy szkoły oraz przyznawania akredytacji placówkom doskonalenia nauczycieli oraz placówkom kształcenia ustawicznego. Poza tym wystosowano 206zaleceń pokontrolnych.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości dotyczyły:
§ planowania i organizacji pracy szkół i placówek,
§ błędy w interpretacji przepisów prawa oświatowego oraz w prowadzeniu dokumentacji szkolnej,
§ zatrudniania niewykwalifikowanych nauczycieli bez zgody kuratora oświaty,
§ procesu oceniania uczniów,
§ niezgodności kwalifikacji nauczycielskich z nauczanym przedmiotem.
Nie wykonano 113 zaplanowanych kontroliz powodu zwiększonej ilości kontroli doraźnych.
Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Sanitarną, Policją, Inspekcją Handlową i organami prowadzącymi ośrodki pomocy społecznej.
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny przeprowadził łącznie 369 kontroli aptek ogólnodostępnych, aptek szpitalnych, punktów aptecznych, hurtowni farmaceutycznych oraz placówek obrotu poza aptekami. Kontrole dotyczyły m.in.: przestrzegania warunków przechowywania produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, gospodarki środkami psychotropowymi, realizacji i przechowywania recept lekarskich, prawidłowości warunków sporządzania leków recepturowych i aptecznych, kwalifikacji zatrudnionego personelu.
W wyniku kontroli wystosowano 250zaleceń pokontrolnych.
Najczęściej występujące nieprawidłowości to:
§ brak stosownej dokumentacji odnośnie wstrzymywanych i wycofywanych produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
§ nieprawidłowe prowadzenie ewidencji substancji psychotropowych i prekursorów narkotykowych kategorii 1,
§ sprzedaż produktów leczniczych niezgodnie z określoną dla nich kategorią dostępności,
§ nieprawidłowości w sporządzaniu leków recepturowych i aptecznych,
§ złe warunki techniczno — sanitarne lokalu apteki ogólnodostępnej lub szpitalnej.
Nie wykonano 1 zaplanowanej kontroli z uwagi na zakończenie działalności gospodarczej. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Weterynaryjną oraz Inspekcją Sanitarną.
Poza tym współdziałano z Urzędem Celnym, Urzędem Kontroli Skarbowej, Policją i prokuraturą.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanegoprzeprowadził ogółem 285kontroli budów, obiektów w użytkowaniu, sprzedawców i producentów wyrobów budowlanych. Zakres tematyczny przeprowadzonych kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania administracyjnego w sprawie wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji pozwoleń na budowę, spełnianie wymagań formalnych w projektach budowlanych oraz inne aspekty działalności wynikającej z ustawy Prawo budowlane.
W wyniku przeprowadzonych kontroli wystawiono 24mandaty na łączną kwotę 4000 zł, wydano 135 decyzji dotyczących naruszeń przepisów prawa budowlanego oraz wystosowano 223 zalecenia pokontrolne.
Najczęściej występujące nieprawidłowości to m.in.:
§ naruszanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w prowadzonych postępowaniach,
§ brak książek obiektu budowlanego,
§ realizacja robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej,
§ realizacja robót budowlanych z odstępstwami od zatwierdzanego projektu budowlanego lub niezgodnie z obowiązującymi przepisami,
§ braki i nieprawidłowości w informacji załączonej do oznakowania znakiem budowlanym oraz dokumentowaniu przez producentów badań prowadzonych w ramach zakładowej kontroli produkcji.
Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane.
3. Poza działalnością inspekcyjno — kontrolną 4 jednostki administracji zespolonej tj.
- Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,
- Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,
- Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego,
- Komenda Wojewódzka Policji
realizowały przypisane ustawowo kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur powiatowych.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej przeprowadziła łącznie 28 kontroli w podległych sobie jednostkach powiatowych. Zakres tematyczny kontroli obejmował m.in.: kierowanie komendą powiatową, funkcjonowanie komend w zakresie organizacyjnym, analizowanie stanu przygotowania służb dyżurnych stanowisk kierowania PSP, funkcjonowanie specjalistycznych grup ratowniczych, prowadzenie spraw obronnych i informacji niejawnych, rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń, przestrzegania zasad BHP,udzielanie zamówień publicznych, celowość zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków.
Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były m.in.:
§ uchybienia formalne w prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
§ błędy w procedurach i dokumentacji osobowej komórek kadrowych,
§ niewłaściwe naliczanie świadczeń rzeczowych dla strażaków,
§ błędy w ewidencji ilościowej majątku skarbu państwa,
§ nieprawidłowości w zakresie bieżącego analizowania dokumentacji operacyjnej,
§ błędy w dokumentacji operacyjnej i z prowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych,
§ niedostosowanie zasad polityki rachunkowości do obowiązujących przepisów.
W wyniku przeprowadzonych kontroli wydano 21 zaleceń pokontrolnych.
Komenda Wojewódzka Policjiprzeprowadziła 41 kontroli w tym :
- problemowych — 25,
- sprawdzających — 6,
- doraźnych — 10.
Kontrolami na zasadzie wielokrotności objęto 112 jednostek Policji i komórek organizacyjnych KWP (91 jednostek i 21 komórek organizacyjnych KWP). Ponadto przeprowadzono 25 postępowań wyjaśniających w związku z wydarzeniami z udziałem policjantów lub pracowników cywilnych.
Zakres tematyczny przeprowadzanych kontroli dotyczył m.in.: realizacji czynności na miejscach zdarzeń oraz we wstępnej fazie postępowań przygotowawczych przestępstw kryminalnych, postępowania w sprawach o wykroczenia, oceny warunków bezpieczeństwa pełnienia służby w pionach prewencji i ruchu drogowego oraz prawidłowości prowadzonych postępowań powypadkowych, poprawności realizacji gospodarki transportowej, realizacji postanowień ustawy o ochronie informacji niejawnych, gospodarki finansowej jednostki, gospodarki środkami rzeczowymi jednostki, przestrzegania przepisów BHP i przeciwpożarowych, przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
Do najczęstszych nieprawidłowości zaliczyć należy m.in. :
- brak notatek pooględzinowych sporządzonych przez techników kryminalistyki,
- brak rejestracji i badań traseologicznych,
- uchybienia w czynnościach procesowych,
- brak dokładnej weryfikacji informacji dot. osób podejrzanych, przekazanej anonimem,
- brak rejestracji śladu daktyloskopijnego w systemie AFIS,
- uchybienia w zakresie dokumentowania przeprowadzanych działań operacyjnych,
- błędy w zakresie pouczeń,
- brak należytego nadzoru służbowego,
- błędy w zakresie kwalifikacji i podstaw prawnych wykroczenia,
- niewłaściwe przechowywanie broni palnej,
- niewłaściwa gospodarka materiałowo-techniczna,
- niewłaściwa gospodarka świadczeniami finansowymi przysługującymi policjantom na mocy ustawy o Policji.
W wyniku działań kontrolnych :
· skierowano 2 wnioski do prokuratury w sprawie poświadczenia nieprawdy oraz niedopełnienia obowiązku przez funkcjonariuszy policji,
· wszczęto 16 postępowań dyscyplinarnych,
· przeprowadzono 14 rozmów dyscyplinarnych w trybie 132 ust. 4b ustawy o Policji,
· wnioskowano o wyróżnienie 3 osób nagrodami pieniężnymi.
Komendant Wojewódzki Policji w celu zapewnienia skuteczności procesów decyzyjnych oprócz typowych działań kontrolnych wdrożył szereg przedsięwzięć umożliwiających monitorowanie i eliminowanie nieprawidłowości, sukcesywnie prowadzone jest dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników komórek inspekcyjnych oraz wprowadzanie nowych metod badawczych w procedurach kontrolnych np.: analiza ryzyka.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii przeprowadził ogółem 67kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w wyniku których wystosowano zalecenia pokontrolne. Najistotniejsze uchybienia, które wykryto podczas kontroli to :
- nieprawidłowo prowadzone rejestry dotyczącące polepszaczy gleby,
- uchybienia w trybie przeprowadzania kontroli podległych podmiotów,
- brak rejestru temp. w lodówkach,
- uchybienia w prowadzeniu obowiązującej dokumentacji weterynaryjnej w miejscu gromadzenia zwierząt.
Wobec Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sokółce, wszczęto postępowanie dyscyplinarne, w wyniku którego, Lekarza ukarano karą nagany i wobec inspektora Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Mońkach, wobec którego umorzono postępowanie.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanegoprzeprowadził ogółem 17kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w trakcie których wykryto nieprawidłowości głównie w zakresie przestrzegania Prawa budowlanego.
W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 36 zaleceń pokontrolnych. W stosunku do 3 osób, posiadających uprawnienia budowlane, wystąpiono o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
Wszystkie jednostki zespolonej administracji rządowej w województwie podejmowały szereg działań dla poprawy jakości wykonywanych przez nie zadań inspekcyjno-kontrolnych, głównie zabezpieczając, w miarę swoich możliwości, szkolenia merytoryczne uzupełniające lub systematyzujące wiedzę z zakresu prowadzonych działań kontrolnych.
zatwierdzam :
Wojewoda Podlaski
/-/Bohdan Józef Paszkowski
Białystok, 26 stycznia 2007 r.
|