Białystok, 1 lutego 2007r.
WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel. (085) 741-59-78
NK.II.AK.0911 - 16/07
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337)
stwierdzam nieważność
zapisów § 55, § 70, § 93, § 95, § 104, § 105, § 106, § 108, § 121, § 126 ust. 2 pkt 2.2 i ust. 6 pkt 6.1, § 128, § 153, § 155, § 172, § 173 oraz § 197 uchwały Nr III/10/06 Rady Miasta Sejny z dnia 28 grudnia 2006r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Sejny.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28 grudnia 2006r. Rada Miasta Sejny podjęła uchwałę Nr III/10/06 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Sejny. Powyższa uchwała w dniu 4 stycznia 2007r. wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż część zapisów przedmiotowej uchwały została podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 16 stycznia 2007r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.
Rada Miasta Sejny postanowieniami § 105 i § 108 uchwały, tereny oznaczone na rysunku planu symbolami 56 RM (przy stanowisku archeologicznym nr 32) i 59 RM, przeznaczyła w miejscowym planie pod lokalizację zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem wbudowanych lub wolnostojących usług handlowych, nie ustalając jednak dla wyżej wymienionych obszarów dostępu do drogi publicznej. Dodatkowo w obrębie wskazanych powyżej obszarów w planie miejscowym przewidziano możliwość dokonywania podziału działek na zasadach określonych w przepisach szczególnych, co znalazło odzwierciedlenie w zapisach § 105 ust. 7 i § 108 ust. 7 uchwały.
Przepis art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.) stanowi, iż podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej. Zgodnie z art. 4 pkt 3a wymienionej ustawy, definiującym pojęcie „działki budowlanej” – „ gdy mowa jest w ustawie o działce budowlanej to należy przez to rozumieć zabudowaną działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń położonych na tej działce”.
Zatem, nieustalenie w planie miejscowym - na obszarach oznaczonych symbolem 56 RM oraz 59 RM - dostępu do drogi publicznej, narusza przepisy art. 93 ust. 3 oraz art. 4 pkt 3a cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, co stanowi na tyle istotne naruszenie prawa, że skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisów § 105 oraz § 108 uchwały.
Przeprowadzona analiza przedmiotowej uchwały wykazała, że obszary wymienione w § 153, § 172, § 121 części tekstowej uchwały i oznaczone na rysunku planu symbolem: 104 MN/U, 123MN/U i 72P znajdują się w strefie sanitarnej cmentarza.
Zgodnie z postanowieniami § 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52, poz. 315), odległość cmentarza od zabudowań mieszkalnych, od zakładów produkujących artykuły żywności, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywności oraz studzien, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych, powinna wynosić co najmniej 150m; odległość ta może być zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren ten w granicach od 50 do 150m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową i wszystkie budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone.
Tut. organ nadzoru ustalił, że zarówno w części tekstowej przedmiotowej uchwały jak i również na rysunku planu nie wprowadzono ustaleń planistycznych, określających ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów określonych symbolem 104 MN/U, 123MN/U i 72P, wymaganych na podstawie § 3 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia.
Zgodnie z postanowieniami art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od gminy odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo wykupienia nieruchomości lub jej części. Realizacja tych roszczeń może nastąpić również w drodze zaoferowania przez gminę właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zamiennej (art. 36 ust. 2 cyt. ustawy). Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość i nie skorzystał z praw, o których mowa wyżej, może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości (art. 36 ust. 3 cyt. ustawy).
Bezspornym pozostaje fakt, iż lokalizacja cmentarza powoduje ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów, oznaczonych w planie miejscowym symbolem 104 MN/U, 123MN/U i 72P – ograniczenia te wynikają z przepisów cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze.
Powyższe ograniczenia obniżają wartość terenów określonych symbolem 104 MN/U, 123MN/U i 72P, ponadto – przyjąć należy, że zostają wprowadzone poza procedurą planu miejscowego. W świetle obowiązujących przepisów przytaczanej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oznacza to, że właściciele tych terenów nie będą mogli skorzystać z praw określonych w art. 36 tejże ustawy, a tym samym naruszone zostaną prawa wynikające z tytułu własności (art. 1 ust. 2 pkt 7 i art. 6 ust.2 pkt 2 ustawy.)
Zatem niewprowadzenie do uchwalonego planu miejscowego ustaleń planistycznych, określających ograniczenia w zakresie dopuszczalnych warunków zabudowy i zagospodarowania terenów oznaczonych w przedmiotowym planie symbolem 104 MN/U, 123MN/U i 72P (w obrębie cmentarza), a wymaganych na podstawie § 3 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej stanowi naruszenie prawa na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisów § 153, § 172, § 121 uchwały.
Ponadto ustalono, że w podjętej przez Radę Miasta Sejny uchwale NR III/10/06 - na obszarach, na których w planie miejscowym przewidziano lokalizację stacji paliw płynnych i gazowych - oznaczonych na rysunku planu symbolem: 46 KS/U, 55 KS/U, 57G oraz wymienionych w części tekstowej uchwały w § 95 (46 KS/U), § 104 (55 KS/U), § 106 (57G), nie zamieszczono ograniczeń - wynikających z lokalizowania tego rodzaju stacji w obrębie terenów przyległych, a wymienionych w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063). Obszar oznaczony na rysunku planu symbolem 46 KS/U graniczy z terenami przeznaczonymi pod zabudowę mieszkaniową.
Zatem, niewprowadzenie - na obszarach wymienionych w § 95 (46 KS/U), § 104 (55 KS/U), § 106 (57G) uchwały, wymaganych przepisami w/w rozporządzenia ograniczeń, narusza przepis art. 15 ust. 2 pkt 9 przytaczanej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Powyższe naruszenie prawa ma charakter istotny, dlatego też skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisów § 95, § 104, § 106 przedmiotowej uchwały. Ponadto ustalono, że Rada Miasta Sejn mocą podjętej uchwały, wprowadziła dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami: 104 MN/U, 123 MN/U, 124 RM, 21 MN/U, 44 MN/U, 79 RM, 106 MN/U, 06 MN/U (obszar zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej) i wymienionych w treści § 153, § 172, § 173, § 70, § 93, § 128, § 155, § 55 uchwały, ustalenia planistyczne, polegające na przebiegu przez w/w obszary linii SN (średniego napięcia). W ustaleniach szczegółowych planu, tj. w jego części tekstowej - w Dziale II uchwały, nie zawarto przy każdym z tych obszarów odniesienia w zakresie ograniczeń w zagospodarowaniu terenów, dotyczących linii napowietrznej 20 KV. Brak ustaleń w powyższym zakresie, narusza postanowienia art. 15 ust. 2 pkt 9 wymienianej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, co skutkuje stwierdzeniem nieważności wskazanych wyżej zapisów uchwały.
W toku analizy przedmiotowej uchwały tut. organ nadzoru ustalił, iż zapis § 126 ust. 2.2 i 6.1 części tekstowej uchwały, dotyczący linii zabudowy obszaru oznaczonego symbolem 77 MN/U jest niezgodny ustaleniami zawartymi dla w/w obszaru w części rysunkowej planu. Zapis § 126 ust. 2.2 i 6.1 uchwały odsyła do rysunku planu, na którym brak jest określenia linii zabudowy w części pomiędzy ul. Mickiewicza i ul. Projektowaną, od strony Projektowanej. Ustalenia zawarte w części tekstowej planu winny mieć swoje odzwierciedlenie na rysunku planu, gdyż tekst uchwały oraz rysunek planu stanowią integralną część uchwały. Opisana powyżej niezgodność pomiędzy tekstem i rysunkiem planu miejscowego, narusza postanowienia § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003r., Nr 164, poz. 1587) i w konsekwencji skutkuje stwierdzeniem nieważności zapisów § 126 ust. 2.2 i 6.1 uchwały.
Ponadto, tut. organ nadzoru stwierdził, iż Rada Miasta Sejny w § 197 uchwały zawarła zapis, iż plan miejscowy wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Kwestia obowiązywania uchwał rad gmin w sprawie uchwalenia planu miejscowego została uregulowana w art. 29 wymienianej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Stosownie do przepisu zawartego w ust. 1 przywołanego wyżej artykułu, uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa. Dodatkowo, zgodnie z zapisami ust. 2 cytowanego artykułu, uchwała taka podlega również publikacji na stronie internetowej gminy.
Ustalenie przez Radę Miasta Sejny wejścia w życie uchwały Nr III/10/06 po upływie 14 dni od daty ogłoszenia, czyli w sposób sprzeczny z uregulowaniami art. 29 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowi istotne naruszenie prawa, skutkujące stwierdzeniem nieważności zapisu § 197 przedmiotowej uchwały.
Dodatkowo organ nadzoru wskazuje, że tekst uchwały zawiera w swej treści pomyłki w zakresie obejmującym numerację paragrafów. Kolejno w § 58 ust. 7, § 62 ust. 7.1 , § 63 ust. 7.1, § 165 ust. 8, § 166 ust. 8, § 172 ust. 8.2 uchwały w miejsce § 29 ust. 7 wskazano § 28 ust. 7 uchwały.
Ponadto w zapisie § 6 ust. 1 pkt 13 uchwały przywołano nieaktualne rozporządzenie Wojewody Suwalskiego nr 82/98 z dnia 15 czerwca 1998r.. Ustalenia zawarte w przedmiotowym planie miejscowym winny być zgodne z rozporządzeniem Wojewody Podlaskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu „Pojezierze Sejneńskie” Nr 19/05 z dnia 25 lutego 2005r. (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 54, poz. 732 z późn. zm.).
Mając powyższe na względzie stwierdzenie nieważności zapisów § 55, § 70, § 93, § 95, § 104, § 105, § 106, § 108, § 121, § 126 ust. 2 pkt 2.2 i ust. 6 pkt 6.1, § 128, § 153, § 155, § 172, § 173 oraz § 197 uchwały Nr III/10/06 Rady Miasta Sejny z dnia 28 grudnia 2006r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Sejny, jest zasadne.
Na niniejsze rozstrzygnięcie służy Gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia.
Wojewoda Podlaski
/-/ Bohdan Józef Paszkowski
Otrzymuje:
Rada Miasta Sejny
|