| ZARZĄDZENIE Nr 24/07 
 
 WOJEWODY PODLASKIEGO 
 
 z dnia 9 lutego 2007 r. 
 
 w sprawie powołania Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego 
 
 Na podstawie art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62 poz. 558 i Nr 74, poz. 676 oraz 2006 r. Nr 50 poz. 360 i nr 191 poz. 1410) zarządza się co następuje: 
 
 
 §1.1. Powołuje się Wojewódzki Zespół Reagowania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”, do pomocy Wojewodzie Podlaskiemu w działaniach mających na celu zapobieżenie skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. 
 
 2. Zespół będzie również realizował przedsięwzięcia obronne i obrony cywilnej w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny w myśl odrębnych przepisów. 
 
 § 2. W skład Zespołu wchodzą: 
 
 1) Szef Zespołu — Wicewojewoda Podlaski; 
 
 2) Zastępcy Szefa Zespołu: 
 
 a) Stały Zastępca Szefa Zespołu — koordynator bieżących działań zespołu - Dyrektor Wydziału 
Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku zwanego dalej
 PUW,
 b) Czasowy Zastępca Szefa Zespołu do spraw ratownictwa — Podlaski Komendant Wojewódzki 
Państwowej Straży Pożarnej;
 
 3) grupy robocze o charakterze stałym: 
 
 a) bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, 
 b) planowania cywilnego, 
 c) monitorowania, prognoz i analiz; 
 
 4) grupy robocze o charakterze czasowym: 
 
 a) operacji, 
 b) zabezpieczenia logistycznego, 
 c) opieki zdrowotnej i pomocy socjalno — bytowej. 
 
 
 § 3.1. W skład grupy bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: Komendant Wojewódzki Policji w Białymstoku; 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Członek Zarządu Województwa Podlaskiego, 
 b) Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, 
 c) Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, 
 d) Podlaski Wojewódzki Lekarz Weterynarii, 
 e) Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, 
 f) Komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej, 
 g) Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego, 
 h) Lekarz koordynator ratownictwa medycznego. 
 
 2. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 1 poprzez zaproszenie do udziału w jej pracach szefów innych służb, inspekcji i straży. 
 
 3. W skład grupy planowania cywilnego wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: Kierownik Oddziału Planowania, Ochrony Ludności i Szkolenia 
w Wydziale Zarządzania Kryzysowego PUW;
 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, 
 b) Główny Specjalista Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, 
 c) Naczelnik Wydziału Sztabu Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, 
 d) Naczelnik Wydziału Koordynacji Działań Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej 
w Białymstoku,
 e) Kierownik Oddziału Spraw Obronnych w Wydziale Zarządzania Kryzysowego 
PUW,
 f) Kierownik Oddziału Epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej 
w Białymstoku,
 g) Zastępca Podlaskiego Lekarza Weterynarii w Białymstoku, 
 h) Zastępca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. 
 
 4. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 3, poprzez zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli innych służb, inspekcji i straży. 
 
 5. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: Kierownik Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego 
w Wydziale Zarządzania Kryzysowego PUW;
 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Ekspert Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Sztabu Policji Komendy Wojewódzkiej 
Policji w Białymstoku,
 b) Kierownik Sekcji Służby Granicznej Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej 
w Białymstoku,
 c) Naczelnik Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego Komendy Wojewódzkiej Państwowej 
Straży Pożarnej w Białymstoku,
 d) Asystent Oddziału Epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej 
w Białymstoku,
 e) Wojewódzki Inspektor Weterynaryjny ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, 
 f) Starszy Inspektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku. 
 
 6. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 5, poprzez zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli innych służb, inspekcji i straży. 
 
 1) Grupy bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego podporządkowane są 
bezpośrednio Szefowi Zespołu, który kieruje jej działaniem;
 
 2) Grupy robocze: planowania cywilnego oraz monitorowania, prognoz i analiz 
podporządkowane są Stałemu Zastępcy Szefa Zespołu.
 
 7. W skład grupy operacji wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: I Zastępca Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży 
Pożarnej w Białymstoku;
 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Specjalista Sztabu Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, 
 b) Starszy Specjalista Zespołu Spraw Obronnych i Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego 
Oddziału Straży Granicznej w Białymstoku,
 c) I Naczelnik Wydziału Operacyjnego Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej 
w Białymstoku,
 d) Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Białymstoku, 
 e) Starszy Asystent Oddziału Epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej 
w Białymstoku,
 f) Wojewódzki Inspektor Weterynaryjny ds. higieny środków spożywczych pochodzenia 
zwierzęcego,
 g) Inspektor Weterynaryjny ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, 
 h) Starszy Inspektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku, 
 i) Naczelnik Wydziału Inspekcji i Kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego 
w Białymstoku,
 j) Starszy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wydziale Kontroli i Inspekcji Wojewódzkiego 
Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Białymstoku.
 
 8. W skład grupy zabezpieczenia logistycznego wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: Kierownik Oddziału Planowania Zabezpieczenia Technicznego i Logistyki 
w Wydziale Zarządzania Kryzysowego PUW;
 
 
 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Starszy Inspektor Działu Przygotowań i Utrzymania Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych 
Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku,
 b) Zastępca Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów Komendy Wojewódzkiej 
Policji w Białymstoku,
 c) Naczelnik Wydziału Kwatermistrzowskiego Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży 
Pożarnej w Białymstoku,
 d) Zastępca Naczelnika Wydziału Techniki i Zaopatrzenia Podlaskiego Oddziału Straży 
Granicznej w Białymstoku.
 
 9. W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno - bytowej wchodzą: 
 
 1) Kierownik grupy: Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej PUW; 
 
 2) członkowie grupy: 
 
 a) Zastępca Dyrektora Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego 
Województwa Podlaskiego,
 b) Inspektor Wydziału Polityki Społecznej PUW. 
 
 10. Szef Zespołu może uzupełnić skład grup, o której mowa w ust. 1-3, poprzez zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli innych służb, inspekcji i straży. 
 
 11. Grupy robocze o charakterze czasowym, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, podporządkowane są Czasowemu Zastępcy Szefa Zespołu do spraw Ratownictwa. 
 
 § 4. Zakres zadań Zespołu określa ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej. 
 
 § 5.1. Zespół działa na podstawie rocznego planu pracy oraz Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego. 
 
 
 2. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, stanowiska kierowania i dowodzenia służb, straży 
i inspekcji, a także dyżury uczestników działań.
 
 § 6.1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu, w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. 
 
 2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych, Szef Zespołu może w trybie natychmiastowym zarządzić jego posiedzenie w pełnym składzie lub obejmującym od jednej do kilku grup roboczych. 
 
 § 7.1. Zespół pracuje w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy, w celu stworzenia warunków do zapobiegania skutkom klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub usunięcia ich skutków. 
 2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki. 
 
 3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych. 
 
 4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu. 
 
 5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno — budowlaną strukturę ochronną 
i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi.
 
 6. Działania określone w ust. 2 i 3 realizowane są przez grupy robocze o charakterze stałym. 
 
 7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w pełnym składzie. 
 
 § 8.1. Bieżącą obsługę kancelaryjno-biurową Zespołu zapewnia Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW. 
 
 2. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej Dyrektorzy Wydziałów PUW zobowiązani są do oddelegowania na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu, w zakresie i terminie wskazanym we wniosku. 
 
 3. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej dyrektorzy wydziałów PUW zobowiązani są na polecenie Szefa Zespołu, do wydzielenia na potrzeby Zespołu pomieszczeń służbowych wraz z wyposażeniem techniczno — biurowym. 
 
 
 § 9.1. W przypadku braku możliwości pracy Zespołu w obiekcie PUW funkcje obiektu zastępczego przejmuje w zależności od decyzji Szefa Zespołu, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku. 
 
 2. W przypadku braku możliwości pracy Zespołu w obiekcie PUW, na polecenie Szefa Zespołu Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej przy współpracy z Komendantem Wojewódzkim Policji organizuje awaryjne ruchome centrum kierowania. 
 
 § 10.1. Wyposażenie Zespołu, w sytuacji, gdy funkcjonuje on w PUW obejmuje: 
 
 1) urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi w planie 
reagowania kryzysowego, zapewniające ich alarmowanie, dysponowanie i współdziałanie,
 a także gwarantujące przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia
 skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
 
 2) system teleinformatyczny spójny z systemami funkcjonującymi w Zespołach innych 
województw i na szczeblu Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej;
 
 3) specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości 
multimedialnej prezentacji danych;
 
 4) mapy operacyjne standardowe i cyfrowe oraz specjalistyczne oprogramowanie 
prognostyczno-planistyczne oraz dokumentację i procedury dla szczebla wojewódzkiego;
 
 5) awaryjne plany ewakuacji oraz funkcjonowania Zespołu w miejscach zastępczych; 
 
 6) urządzenia do uruchamiania systemu ostrzegania i alarmowania ludności; 
 
 7) system rejestracji rozmów radiowych i telefonicznych oraz ich archiwizacji; 
 
 8) awaryjne zasilanie urządzeń końcowych. 
 
 2. Standard wyposażenia Zespołu, w przypadku, gdy funkcjonuje on w zastępczym miejscu odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1. 
 
 3. Stały Zastępca Szefa Zespołu, w terminie do 31 marca każdego roku, przygotuje informację dotyczącą aktualnego wyposażenia Zespołu oraz określi plan potrzeb na rok przyszły, 
z uwzględnieniem odpowiednich wniosków w tym zakresie przedstawionych przez Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarne oraz, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku.
 
 § 11.1. Funkcjonowanie Zespołu finansowane jest z budżetu wojewody. 
 
 2. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania Zespołu oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań, są finansowane ze środków budżetu państwa na inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz ze środków programów wieloletnich. 
 
 § 12. Zespół działa w oparciu o Regulamin Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego określający szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Zespołu, stanowiący załącznik do zarządzenia. 
 
 
 § 13. Tracą moc: zarządzenie Nr 38/03 Wojewody Podlaskiego z dnia 4 kwietnia 2003 r. 
w sprawie określenia składu Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego; zarządzenie
 Nr 10/04 Wojewody Podlaskiego z dnia 6 lutego 2004 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia składu Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
 
 § 14. Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania. 
 
 
| 
 WOJEWODA PODLASKI 
 
  (-) Bohdan Paszkowski  |  Załącznik Nr 1 
 do Zarządzenia Nr 24/07 
 Wojewody Podlaskiego 
 z dnia 9 lutego 2007 r. 
 
 REGULAMIN 
 WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU REAGOWANIA KRYZYSOWEGO 
 
 
 
 ROZDZIAŁ I 
 POSTANOWIENIA OGÓLNE 
 
 § 1. 
 1. Regulamin Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego zwanego dalej „Zespołem” określa zadania Zespołu, jego członków oraz zasady funkcjonowania i tryb pracy. 
 
 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: 
 
 1) Wicewojewodzie – należy przez to rozumieć Wicewojewodę Podlaskiego; 
 2) Województwo – należy przez to rozumieć Województwo Podlaskie; 
 3) PUW – należy przez to rozumieć Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku; 
 4) Członku Zespołu – należy przez to rozumieć dyrektorów (szefów) oraz pracowników jednostek administracji rządowej zespolonej i niezespolonej, Wydziałów Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, innych jednostek organizacyjnych wymienionych w § 2, 3 i 5 niniejszego zarządzenia, a gdy oni osobiście nie mogą pełnić obowiązków służbowych, ich zastępców lub inne osoby posiadające pisemne pełnomocnictwa. 
 
 § 2. 
 1. Zespół działa na podstawie: 
 
 1) ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62 poz.558); 
 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania (Dz. U. Nr 215, poz. 1818); 
 3) ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r. (Dz.U. Nr 191 poz. 1410); 
 4) aktów prawnych i normatywnych regulujących działanie administracji publicznej służb, straży, inspekcji; 
 5) Zarządzenia Nr 24/07 Wojewody Podlaskiego z dnia 9 lutego 2007 r. w sprawie powołania Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego; 
 6) niniejszego regulaminu; 
 7) rocznego planu pracy. 
 
 
 
 ROZDZIAŁ II 
 ZADANIA WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU 
 REAGOWANIA KRYZYSOWEGO 
 
 § 3. 
 1. Do zadań Zespołu należy: 
 
 1) monitorowanie zagrożeń i występujących klęsk żywiołowych oraz prognozowanie rozwoju sytuacji; 
 2) opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego obejmujących fazę zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy; 
 3) realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu zagrożenia lub klęski żywiołowej; 
 4) planowane wsparcia organów kierujących działających na różnym szczeblu administracyjnym; 
 5) przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej; 
 6) realizowanie polityki informacyjnej związanej z przygotowaniem i stanem klęski żywiołowej. 
 
 § 4. 
 1. Do szczegółowych zadań Zespołu należy: 
 
 1) w fazie zapobiegania: 
 
 a) analizowanie i skategoryzowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze województwa, 
 b) skatalogowanie i ocena elementów infrastruktury technicznej, środowiska naturalnego oraz grup i środowisk społecznych szczególnie wrażliwych na skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej, 
 c) analiza i ocena funkcjonujących aktów prawnych pod kątem prawidłowości 
i skuteczności oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa powszechnego,
 d) opracowanie projektów aktów prawnych oraz opiniowanie przepisów z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, przygotowywanych przez inne instytucje i służby, 
 e) monitorowanie i czynny udział w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego, w aspekcie rejonów, obszarów i stref szczególnie podatnych na negatywne skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej, 
 f) planowanie środków finansowych oraz trybu i źródeł ich pozyskiwania, przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac Zespołu, 
 g) opracowanie koncepcji pozyskiwania środków pozabudżetowych na rzecz wykonawstwa zadań z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, realizowanych przez instytucje i służby ratownicze, 
 h) prowadzenie kontroli i nadzoru nad przyjętymi lub przekazanymi do realizacji zadaniami o charakterze prewencyjnym. 
 
 
 
 2) w fazie przygotowania: 
 
 a) opracowanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego 
 i wszystkich jego dokumentów pochodnych, 
 b) bieżące monitorowanie stanu organizacji oraz wyposażenia Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, pod kątem uzyskania i utrzymania wymaganych standardów, 
 c) bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu w obiekcie zastępczym oraz awaryjnego ruchomego centrum kierowania, 
 d) opracowanie, weryfikacja i aktualizowanie rozwiązań organizacyjno prawnych oraz technicznych z zakresu komunikacji (łączności) pomiędzy wszystkimi ogniwami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania kryzysowego, monitorowania zagrożeń i ich skutków, utrzymania w gotowości systemu ostrzegania i alarmowania, 
 e) przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach Zespołu, obejmujących wszystkie fazy pracy Zespołu (wszystkie fazy zarządzania kryzysowego), 
 f) opracowanie, przyjęcie i wdrożenie procedur w zakresie zwracania się o pomoc oraz trybu i zakresu jej udzielania z poziomu wojewódzkiej administracji rządowej oraz szczebla centralnego, 
 g) opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo – sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków 
i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji ratowniczych oraz zabezpieczenia potrzeb ludności,
 h) planowanie, koordynowanie i udział w realizacji procesu szkolenia struktur reagowania kryzysowego oraz sił ratowniczych, 
 i) przygotowanie warunków i rozwiązań organizacyjno – prawnych zabezpieczających koordynację pomocy humanitarnej dla ludności poszkodowanej, 
 j) określenie zasad i kreowanie polityki informacyjnej z zakresu realizowanych przez Wojewodę i wszystkie elementy organizacyjne systemu zarządzania 
i reagowania kryzysowego przedsięwzięć na rzecz systemu bezpieczeństwa powszechnego w województwie,
 k) przygotowanie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Wojewodę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze województwa, 
 l) analizowanie przebiegu działań ratowniczych i odbudowy prowadzonych 
 w przeszłości na terenie województwa i poza jego obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości, 
 m) organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań, 
 n) określanie oraz zabezpieczanie potrzeb materiałowo-technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjętych zadań. 
 
 3) w fazie reagowania: 
 
 a) podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane 
w reagowanie kryzysowe na obszarze województwa,
 b) podjęcie pracy w układzie całodobowym pełnym składem Zespołu, 
 c) uruchomienie wszystkich systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia możliwości realizacji przez Wojewodę funkcji kierowania 
w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej na obszarze województwa lub kraju,
 d) zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń i podejmowanych (podjętych) działań oraz współdziałanie ze służbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych, 
 e) monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju, 
 f) wypracowanie optymalnych propozycji decyzji i rozwiązań operacyjno- taktycznych mających na celu właściwe i skuteczne wykorzystanie znajdujących się w dyspozycji sił i środków ratowniczych oraz korygowanie przebiegu działań, 
 g) korygowanie działań w ramach procesu ewakuacji oraz z zakresu pomocy społecznej i humanitarnej, stworzenia doraźnych warunków do przetrwania osób poszkodowanych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomoc medyczną i opiekę psychologiczną, 
 h) wyegzekwowanie na wszystkich poziomach zarządzania kryzysowego oraz uruchomienie na szczeblu Wojewody punktów informacyjnych dla ludności, 
 i) koordynacja procedur związanych z dysponowaniem sił i środków na potrzeby akcji ratowniczych ze szczebla centralnego, w tym znajdujących się w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz ze źródeł zagranicznych, 
 j) wprowadzenie w życie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Wojewodę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze województwa, 
 k) przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań, 
 l) opracowywanie raportu z prowadzonych działań. 
 
 4) w fazie odbudowy: 
 
 a) nadzorowanie procesu szacowania szkód oraz opiniowanie wniosków uprawnionych organów i instytucji o udzielenie pomocy finansowej i rzeczowej, na usunięcie strat i szkód wywołanych klęską żywiołową lub zdarzeniem o znamionach klęski żywiołowej, 
 b) zapobieganie powstawaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych skutkami klęski żywiołowej, 
 c) zapewnienie dostatecznych warunków egzystencji ludności poszkodowanej, 
 d) monitorowanie systemu pomocy społecznej oraz dystrybucji środków pochodzących z pomocy humanitarnej na rzecz ludności poszkodowanej, 
 e) monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia 
i rehabilitacji ludności poszkodowanej,
 f) monitorowanie prawidłowości i skuteczności funkcjonowania instytucji ubezpieczeniowych i procesu wypłat świadczeń odszkodowawczych na rzecz instytucji i osób fizycznych, 
 g) podjęcie przedsięwzięć skutkujących odtworzeniem sił, środków i zasobów służb ratowniczych, do poziomu gwarantującego osiągnięcie ich pełnej gotowości 
i zdolności do działań,
 h) koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem sprawności infrastruktury technicznej, budowlanej, transportowej, łącznościowej, systemu zaopatrzenia ludności, produkcji przemysłowej i usług, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, 
 i) koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem równowagi i bezpieczeństwa ekologicznego i pierwotnego stanu środowiska naturalnego, 
 j) opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej, w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie w przyszłości podatności województwa, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia, 
 k) opracowanie projektów prawnych i propozycji zmian organizacyjnych mających na celu podniesienie sprawności i skuteczności działań aparatu administracyjnego, służb ratowniczych i instytucji w warunkach klęski żywiołowej, zdarzenia 
o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia,
 l) zmodyfikowanie i aktualizacja planów reagowania kryzysowego, ocen zagrożenia i dokumentów pochodnych, 
 m) opracowanie wniosków Wojewody Podlaskiego i wystąpienia o pomoc do Rządu. 
 
 2. Grupy robocze Zespołu realizują zadania w ramach wszystkich faz zarządzania sytuacją kryzysową: 
 
 1) grupa bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego realizuje zadania 
w zakresie:
 
 a) kreowania polityki bezpieczeństwa na obszarze województwa, 
 b) ustalenia priorytetów, kierunków i metod działań, mających na celu poprawę bezpieczeństwa obywateli, 
 c) tworzenia warunków do skutecznego zarządzania bezpieczeństwem przez odpowiedzialne organy administracji. 
 
 2) grupa planowania cywilnego realizuje zadania w zakresie: 
 
 a) koordynacji przedsięwzięć planistycznych związanych z opracowaniem, aktualizacją i weryfikacją Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego oraz jego zgodności z „Wojewódzkim Planem Obrony Cywilnej” i „Planem operacyjnym funkcjonowania województwa na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno – militarnego i wojny”, 
 b) planowania wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji publicznej, 
 c) planowania zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli punktu kontaktowego 
w ramach HNS (zadań państwa – gospodarza),
 
 d) opracowania koncepcji oraz planu rozwinięcia Zespołu na zastępczych miejscach pracy oraz w awaryjnym ruchomym centrum kierowania. 
 
 3) grupa monitorowania, prognoz i analiz realizuje zadania w zakresie: 
 
 a) zapewnienie dyżurów w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego, 
w systemie 24 godzinnym,
 b) monitorowania, przy współpracy ze służbami dyżurnymi zespolonych służb, inspekcji i straży, sytuacji na terenie województwa oraz prognozowania rozwoju sytuacji, 
 c) opracowania i aktualizowanie procedur działania, 
 d) uruchamiania procedur i programów reagowania, 
 e) zabezpieczenia stałej wymiany informacji z instytucjami szczebla centralnego, wojewódzkiego, województwami sąsiednimi oraz powiatami województwa podlaskiego, 
 f) utrzymania w stałej gotowości wojewódzkiego systemu ostrzegania 
i alarmowania.
 
 4) grupa operacji realizuje zadania w zakresie: 
 
 a) wypracowania założeń operacyjno – taktycznych do realizacji zadań w ramach akcji i operacji ratowniczych oraz przywracania naruszonego porządku publicznego, 
 b) przygotowania planów akcji, operacji, zabezpieczeń, itp. zgodnie z założeniami Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego, 
 c) przygotowania propozycji decyzji, poleceń dla Szefa Zespołu, 
 d) współdziałania ze służbami, instytucjami, organizacjami i organami uczestniczącymi w realizacji zadań w ramach prowadzonych operacji i akcji, 
 e) kalkulacji sił i środków. 
 
 5) grupa zabezpieczenia logistycznego realizuje zadania w zakresie: 
 
 a) organizacji zabezpieczenia logistycznego na potrzeby sił reagujących oraz zabezpieczenie potrzeb własnych Zespołu, 
 b) bieżącego rozpoznania lokalizacji, wielkości i asortymentu zasobów niezbędnych na potrzeby przygotowywanych i prowadzonych akcji i operacji ratowniczych oraz przywracających naruszony porządek i bezpieczeństwo publiczne, 
 c) przygotowania propozycji decyzji i poleceń umożliwiających pozyskanie oraz przemieszczenie zasobów niezbędnych do zabezpieczenia prowadzonych działań. 
 
 
 
 6) grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej realizuje zadania w zakresie: 
 
 a) wypracowanie propozycji decyzji i poleceń mających na celu zabezpieczenie warunków opieki zdrowotnej i opieki socjalno – bytowej na rzecz ludności poszkodowanej, 
 b) współdziałania z kierującym (dowodzącym) akcją ratowniczą w celu koordynacji działań związanych z ewakuacją ludności poszkodowanej (w tym i zwierząt), 
 c) rozpoznania bieżących faktycznych potrzeb ludności poszkodowanej w zakresie pomocy bytowej i medycznej oraz źródeł i wielkości jej pozyskania, 
 d) koordynacji międzynarodowej i krajowej pomocy humanitarnej adresowanej do Województwa Podlaskiego oraz akcji pomocowej realizowanej na potrzeby innych województw (krajów). 
 
 
 ROZDZIAŁ III 
 ZADANIA CZŁONKÓW WOJEWÓDZKIEGO 
 ZESPOŁU REAGOWANIA KRYZYSOWEGO 
 
 § 5. 
 1. Do zadań Szefa Zespołu zależy: 
 
 1) ustalanie zmian w regulaminie; 
 2) zatwierdzanie rocznego planu pracy i protokołów z posiedzeń Zespołu; 
 3) zwoływanie w trybie nadzwyczajnym posiedzeń Zespołu w związku z wystąpieniem 
symptomów lub stanu klęski żywiołowej;
 4) osobiste przewodniczenie posiedzeniom Zespołu zwoływanym w trybie zwyczajnym 
i nadzwyczajnym;
 5) wyznaczanie ze składu Zespołu koordynatora działań w przypadku wystąpienia 
symptomów lub klęski żywiołowej nie uwzględnionej w planie reagowania
 kryzysowego lub wystąpienia kilku zdarzeń naraz;
 6) podejmowanie decyzji i kierowanie działaniami lub wspieranie starosty siłami 
i środkami, gdy klęska wystąpiła na terenie jednego powiatu;
 7) osobiste kierowanie ćwiczeniami i grami decyzyjnymi z udziałem Zespołu oraz sił 
będących w dyspozycji Wojewody;
 8) zatwierdzanie uzgodnionych Planów Reagowania Kryzysowego na poszczególne 
zadania związane z występującymi zagrożeniami;
 9) występowanie z wnioskami o pomoc sił i środków ze szczebla centralnego oraz 
zaangażowania sił i środków wojska;
 10) kierowanie działalnością grupy roboczej bezpieczeństwa powszechnego i porządku 
publicznego;
 11) przygotowywanie projektu wniosku do Prezesa Rady Ministrów w sprawie 
wprowadzenia stanu klęski żywiołowej oraz projektów Obwieszczenia Wojewody
 Podlaskiego o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej;
 12) nadzór nad opracowaniem rozporządzenia Wojewody Podlaskiego dotyczącego 
ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela;
 13) nadzór nad wydawaniem rozporządzenia Wojewody Podlaskiego dotyczącego 
świadczeń osobistych i rzeczowych.
 
 § 6. 
 1. Do zadań Zastępców Szefa Zespołu należy: 
 
 1) zastępowanie Szefa Zespołu w razie jego nieobecności; 
 2) stwarzanie warunków do realizacji podjętych decyzji; 
 3) zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w województwie 
nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań;
 4) opracowanie rocznego planu pracy Zespołu na podstawie propozycji zgłaszanych przez 
członków Zespołu;
 5) kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych; 
 
 6) zapewnienie sprawnego powiadamiania członków Zespołu w przypadku zarządzenia 
nadzwyczajnego posiedzenia Zespołu;
 7) nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z ewakuacją ludności oraz 
jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem;
 8) zapewnienie sprawnego działania łączności radiowej sieci zarządzania województwem; 
 9) prowadzenie działalności informacyjnej. 
 
 2. Do zadań Stałego Zastępcy Szefa Zespołu – koordynatora bieżących prac Zespołu, oprócz zadań, o których mowa w ust. 1 należy: 
 
 1) koordynacja bieżących prac Zespołu; 
 2) kierowanie opracowaniem planów rocznych i wieloletnich działań w zakresie 
zapobiegania skutkom klęski żywiołowej oraz powiększenia zasobów sił i środków
 niezbędnych do efektywnego reagowania;
 3) kierowanie opracowaniem Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego oraz 
nadzór nad opracowaniem planów, załączników funkcyjnych;
 4) nadzór nad monitoringiem zagrożeń oraz ich dokumentowaniem; 
 5) opracowanie prognoz i analiz zagrożeń; 
 6) kierowanie opracowaniem dokumentacji gier decyzyjnych i ćwiczeń; 
 7) wnioskowanie o uruchomienie do działania grup roboczych o charakterze czasowym. 
 
 3. Do zadań Czasowego Zastępcy Szefa Zespołu ds. ratownictwa, oprócz zadań, 
o których mowa w ust. 1, należy:
 
 1) kierowanie opracowaniem planów funkcjonalnych reagowania na poszczególne 
zagrożenia;
 2) kierowanie działaniem grup roboczych o charakterze czasowym; 
 3) wnioskowanie do Szefa Zespołu o wyznaczenie koordynatora działań w przypadku 
wystąpienia kilku zagrożeń naraz;
 4) wnioskowanie do Szefa Zespołu o włączenie do grup o charakterze czasowym 
przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz ekspertów nie ujętych w planach
 działań;
 5) nadzór nad dokumentowaniem działań reagowania; 
 6) kierowanie opracowaniem raportu odbudowy na zakończenie działań. 
 
 
 
 § 7. 
 1. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje regulaminowe zadania 
i obowiązki. Realizacja tych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić bezkolizyjne
 i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i odbudowy w sytuacjach klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń. Powinna także zapewnić współdziałanie z siłami i środkami innych województw, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów.
 
 2. Do zadań członków Zespołu należy: 
 
 1) monitorowanie zagrożeń i dystrybucja ocen i analiz; 
 2) opracowanie Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego uwzględniającego 
funkcje, zadania w zakresie reagowania na poszczególne zagrożenia pod
 kierownictwem koordynatorów z udziałem uczestników działań;
 3) organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia ochrony ludności 
i środowiska naturalnego, a także przygotowania i zapewnienia warunków do
 przetrwania ludności w sytuacji klęski żywiołowej;
 4) utrzymania w gotowości sił i środków przewidywanych do działania; 
 5) dokumentowanie działań; 
 6) opracowywanie rocznych i perspektywicznych planów potrzeb do realizacji przyjętych 
zadań;
 7) organizacja współdziałania z samorządami terytorialnymi oraz podmiotami 
gospodarczymi w zakresie wykorzystania ich sił i środków w działaniach;
 8) udział w organizacji i prowadzeniu szkoleń, ćwiczeń oraz treningów mających na celu 
integrację i koordynację działań na obszarze województwa;
 9) włączanie organizacji społecznych i charytatywnych oraz wolontariatu do realizacji 
działań;
 10) stała aktualizacja Planu Reagowania Kryzysowego; 
 11) opracowywanie Raportu z działań; 
 12) prezentowanie analiz i wniosków dotyczących ochrony ludności, jej mienia 
i środowiska naturalnego;
 13) przygotowywanie wniosków i propozycji dotyczących podejmowanych działań; 
 14) zapewnienie udziału ekspertów z danej dziedziny działania; 
 15) nadzór merytoryczny nad prowadzeniem działalności zapobiegawczej i odbudową. 
 
 § 8. 
 1. Zespół uruchamiany jest alarmowo przez Szefa Zespołu za pośrednictwem Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, na wniosek członka Zespołu, 
w wypadku, gdy wystąpiły symptomy lub klęska żywiołowa.
 
 2. Stanowiska kierowania (dyżurni) służb i instytucji wchodzących w skład Zespołu przyjmują zgłoszenia według swoich kompetencji i wykonują działania alarmowe dla własnych sił i środków zgodnie z procedurami ustalonymi w planie funkcyjnym reagowania kryzysowego na określone zagrożenie oraz informują Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego PUW. 
 
 
 
 ROZDZIAŁ IV 
 OGÓLNE ZASADY FUNKCJONOWANIA I TRYB PRACY WOJEWÓDZKIEGO 
 ZESPOŁU REAGOWANIA KRYZYSOWEGO 
 
 § 9. 
 1. Posiedzenia Zespołu, zwołuje Szef Zespołu: 
 
 1) w trybie zwyczajnym – zgodnie z rocznym planem pracy; 
 2) w trybie alarmowym (nadzwyczajnym) – w przypadku wystąpienia symptomów 
zagrożeń lub klęski żywiołowej.
 
 § 10. 
 Miejscem posiedzeń Zespołu zwoływanych w trybie zwyczajnym jest PUW – sala 123 
w PUW, a w trybie alarmowym miejsce określone przez Szefa Zespołu.
 
 § 11. 
 O posiedzeniach zwoływanych w trybie zwyczajnym Szef Zespołu zawiadamia swoich zastępców i członków Zespołu, co najmniej na 14 dni przed jego terminem, informując 
o czasie, miejscu i porządku obrad.
 
 § 12. 
 O posiedzeniu Zespołu zwoływanym w trybie alarmowym (nadzwyczajnym) Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego PUW określając skład osobowy, miejsce i czas rozpoczęcia posiedzenia. 
 
 § 13. 
 Szef Zespołu lub jego zastępcy mogą organizować posiedzenia grup roboczych w pełnym lub niepełnym składzie. 
 
 § 14. 
 Członkowie Zespołu wymienieni w § 3 pkt 4 Zarządzenia Nr 24/07 Wojewody Podlaskiego 
z dnia 9 lutego 2007 r. pracują na stanowiskach pracy w swoich macierzystych instytucjach,
 a w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej w miejscu wyznaczonym przez Szefa Zespołu.
 
 § 15. 
 Szef Zespołu w miarę potrzeb może zapraszać do udziału w pracach Zespołu inne osoby. 
 
 
 § 16. 
 W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej lub innego stanu nadzwyczajnego zagrożenia na obszarze kraju, województwa lub kilku powiatów Zespół pracuje w strukturze określonej przez Szefa Zespołu w systemie całodobowym. 
 
 § 17. 
 Zabezpieczenie warunków socjalno – bytowych dla członków Zespołu organizuje i realizuje 
w uzgodnieniu z Dyrektorem Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Dyrektor Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, przy udziale Dyrektorów innych Wydziałów.
 § 18. 
 1. Dokumentami prac bieżących Zespołu są: 
 
 1) Wojewódzki Plan Reagowania Kryzysowego; 
 2) roczny plan pracy Zespołu; 
 3) plany ćwiczeń; 
 4) protokóły posiedzeń Zespołu i grup roboczych; 
 5) analizy, oceny i opinie; 
 6) inne niezbędne dokumenty. 
 
 2. Dokumentami działań Zespołu są: 
 
 1) Wojewódzki Plan Reagowania Kryzysowego; 
 2) plan organizacji, przemieszczenia i funkcjonowania Zespołu w obiekcie zastępczym; 
 3) plan organizacji, rozwinięcia i funkcjonowania awaryjnego, ruchomego centrum 
kierowania;
 4) regulamin bieżących prac Zespołu; 
 5) raporty bieżące i okresowe; 
 6) raporty odbudowy; 
 7) dziennik działania Zespołu (odpowiednio grupy roboczej); 
 8) karty zdarzeń; 
 9) polecenia, zarządzenia, decyzje i rozkazy; 
 10) dokumenty graficzno – tekstowe ( mapy, plany, szkice, itp.); 
 11) wydruki sytuacyjne i analizy w postaci dokumentów drukowanych oraz zapisanych na 
nośnikach optomagnetycznych;
 12) harmonogramy przedsięwzięć i grafiki pracy; 
 13) inne niezbędne dokumenty. 
 
 3. Wojewódzki Plan Reagowania Kryzysowego określa kompleks przedsięwzięć podejmowanych na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, 
a w szczególności:
 
 1) zadania w zakresie monitorowania, analizowania i prognozowania zagrożeń; 
 
 2) zadania w zakresie systemu obiegu i wymiany informacji w relacjach pomiędzy 
wszystkimi elementami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania
 w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej;
 3) bilans sił i środków niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń; 
 4) procedury działań i algorytmy postępowania realizowane na wszystkich szczeblach 
administracji w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski
 żywiołowej;
 5) zasady współdziałania; 
 6) sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń. 
 
 4. Plany i załączniki funkcjonalne określają zespół przedsięwzięć na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski lub klęski żywiołowej, a w szczególności: 
 
 
 1) charakterystykę zagrożenia wraz z opisem możliwych skutków; 
 2) zadania w zakresie monitorowania i przekazywania wyników; 
 3) koordynatora i uczestników działań; 
 4) bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków 
zagrożeń;
 5) procedury uruchamiania działań, zadania uczestników działań, zasady współdziałania, 
sposoby ograniczenia strat i usuwania skutków zagrożeń.
 
 5. Plany i załączniki funkcjonalne są uzgadniane z kierownikami jednostek organizacyjnych przewidzianych do użycia, a następnie zatwierdzane przez Wojewodę Podlaskiego. Plany funkcjonalne podlegają bieżącej aktualizacji. 
 
 6. Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis przebiegu zdarzeń, wypracowanych decyzji 
i wdrażanych kolejno działań podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczenia strat.
 
 7. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycję działań mających na celu przywrócenie stanu faktycznego w strukturze materialnej, społecznej oraz środowisku naturalnym, co najmniej do stanu pierwotnego. Raport odbudowy podlega przedstawieniu organowi właściwemu do kierowania działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej. 
 
 8. Integralną częścią protokółu posiedzeń Zespołu są załączniki w postaci: 
 
 1) porządku obrad; 
 2) wykazu osób uczestniczących w posiedzeniu; 
 3) treści ustaleń podjętych na posiedzeniu; 
 4) dokumentów i materiałów przygotowanych przed i w trakcie posiedzenia. 
 
 9. Protokół z posiedzenia Zespołu otrzymuje kierownictwo Zespołu oraz koordynatorzy grup roboczych. Ponadto wyciągi z protokółu otrzymują członkowie Zespołu, których dotyczą ustalenia podjęte na posiedzeniu. 
 
 
 § 19. 
 1. Finansowanie Zespołu w zakresie zabezpieczenia warunków do jego bieżącego funkcjonowania realizowane jest z budżetu wojewody. 
 
 2. Zadania inwestycyjne zaplanowane i realizowane w celu osiągnięcia nałożonych przepisami standardów wyposażenia technicznego i lokalizacji są finansowane ze środków budżetu państwa na inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz ze środków programów wieloletnich. 
 
 § 20. 
 Ze względu na wagę podejmowanych decyzji mających znaczenie dla prowadzenia działań, Szef Zespołu może wprowadzić tajność obrad. 
 
 
 § 21. 
 Decyzje w sprawach będących przedmiotem działania Zespołu jednoosobowo podejmuje Szef Zespołu w oparciu o przeprowadzoną przez Zespół analizę i ocenę zagrożenia oraz wypracowaną koncepcję działania. 
 
 § 22. 
 Obsługę kancelaryjno-biurową Zespołu zabezpiecza Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW. 
 
 § 23. 
 Obieg informacji odbywa się poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego PUW. 
 
 § 24. 
 Marszałek Województwa Podlaskiego upoważni jedną osobę funkcyjną z Zarządu Województwa do dysponowania sprzętem przeciwpowodziowym z magazynu wojewódzkiego, zgodnie z decyzją Szefa Zespołu. 
 
 § 25. 
 1. Wyznacza się instytucje wiodące do opracowania planów funkcjonalnych w zakresie reagowania kryzysowego: 
 
 1) kierowownie i nadzorowanie – Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW; 
 2) gaszenie pożarów i ratownictwa – Komenda Wojewódzka Państwowej Straży 
Pożarnej;
 3) bezpieczeństwo i porządek publiczny – Komenda Wojewódzka Policji; 
 4) łączność - Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW; 
 5) ostrzeganie i alarmowanie – Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW; 
 6) informowanie ludności – Gabinet Wojewody; 
 7) transport – Wydział Infrastruktury PUW; 
 8) ewakuacja ludności – Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW; 
 9) pomoc medyczna i ochrona zdrowia – Podlaskie Centrum Zdrowia Publicznego; 
 10) pomoc społeczna –Wydział Polityki Społecznej PUW; 
 11) opieka nad zwierzętami – Wojewódzki Inspektorat Weterynarii; 
 12) ochrona dóbr kultury – Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków; 
 13) ochrona przeciwepidemiczna – Wojewódzka Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna; 
 14) ochrona przed powodzią – Wydział Zarządzania Kryzysowego PUW; 
 15) postępowanie awaryjne na wypadek zagrożenia radiacyjnego – Wydział Zarządzania 
Kryzysowego PUW;
 16) zarządzanie zasobami – Wydział Organizacyjno-Administracyjny PUW; 
 17) szacowanie strat i szkód – Wydział Środowiska i Rolnictwa PUW. 
 
 2. Instytucje wiodące do opracowania planów funkcjonalnych na określone zagrożenia typują instytucje współdziałające i włączają je do procesu planowania, reagowania i odbudowy. 
 
 
| 
 WOJEWODA PODLASKI 
 
  (-) Bohdan Paszkowski  |  
                         |