WOJEWODA PODLASKI 15-213 Biaystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, 12 lipca 2007 r. NK.II.KK.0911-102/07 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203 z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327) stwierdzam nieważność uchwały Nr VII/54/07 Rady Miejskiej w Kleszczelach z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie w formie darowizny na rzecz wspólnot mieszkaniowych nieruchomości położonej w Kleszczelach o Nr geodezyjnym 1851/57 wraz z budynkiem kotłowni. UZASADNIENIE W dniu 11 czerwca 2007 roku Rada Miejska w Kleszczelach podjęła uchwałę Nr VII/54/07 w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie w formie darowizny na rzecz wspólnot mieszkaniowych nieruchomości położonej w Kleszczelach o Nr geodezyjnym 1851/57 wraz z budynkiem kotłowni, która w dniu 15 czerwca 2007 r. wpłynęła do organu nadzoru. Przeprowadzona analiza wykazała, iż wyżej wymieniona uchwała podjęta została z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 27 czerwca 2007 roku wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności. Rada Miejska mocą przedmiotowej uchwały wyraziła zgodę na przekazanie w formie darowizny Zarządowi Wspólnot Mieszkaniowych nieruchomości gminnej o Nr ewidencyjnym 1851/57 wraz z budynkiem kotłowni. Zgodnie z § 1 ust. 2 uchwały, celem nieodpłatnego przekazania przedmiotowej nieruchomości jest umożliwienie pełnej eksploatacji kotłowni przez Zarząd Wspólnot Mieszkaniowych na potrzeby tych wspólnot. Zgodnie z uregulowaniami art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 z późn. zm. ), nieruchomość może być przedmiotem darowizny na cele publiczne, a także przedmiotem darowizny dokonywanej między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także między tymi jednostkami. W umowie darowizny określa się cel, na który nieruchomość jest darowana, a w przypadku jej niewykorzystania na ten cel darowizna podlega odwołaniu. Cele publiczne, na jakie może być dokonana darowizna określone są w art. 6 cytowanej wyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami. Są nimi: 1) wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa i utrzymywanie tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, części lotniczych lotnisk oraz służących do kierowania, kontroli, nadzoru i zabezpieczania ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, a także łączności publicznej i sygnalizacji; 1a) wydzielenie gruntów pod linie kolejowe oraz ich budowa i utrzymanie; 2) budowa i utrzymywanie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń; 3) budowa i utrzymywanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania, oczyszczania i odprowadzania ścieków oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym ich składowania; 4) budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego; 5) opieka nad nieruchomościami stanowiącymi zabytki w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 5a) ochrona Pomników Zagłady w rozumieniu przepisów o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady; 6) budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur, państwowych szkół wyższych, szkół publicznych, a także publicznych: obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej i placówek opiekuńczo-wychowawczych; 7) budowa i utrzymywanie obiektów oraz urządzeń niezbędnych na potrzeby obronności państwa i ochrony granicy państwowej, a także do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, w tym budowa i utrzymywanie aresztów śledczych, zakładów karnych oraz zakładów dla nieletnich; 8) poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie i składowanie kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa oraz węgla brunatnego wydobywanego metodą odkrywkową; 9) zakładanie i utrzymywanie cmentarzy; 9a) ustanawianie i ochrona miejsc pamięci narodowej; 9b) ochrona zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt lub siedlisk przyrody; •10 inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach. Cel przekazania nieruchomości w formie darowizny określony w § 1 ust. 2 uchwały tj.:„umożliwienie pełnej eksploatacji kotłowni przez Zarząd Wspólnot Mieszkaniowych na potrzeby Wspólnot Mieszkaniowych" nie nosi charakteru celu publicznego w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie jest to również cel publiczny określony w odrębnych ustawach. Rada Miejska wyrażając zatem zgodę na dokonanie darowizny nieruchomości wbrew przepisom cytowanej ustawy naruszyła prawo w sposób istotny, skutkujący stwierdzeniem nieważności przedmiotowej uchwały. Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. W z. Wojewody Podlaskiego /-/ Jarosław Schabieński Wicewojewoda Podlaski Otrzymuje: Rada Miejska w Kleszczelach.
|