WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 Białystok, dnia 2 lipca 2007 r. NK.II.AŁ.0911-96/07 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203 oraz z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327) stwierdzam nieważność § 17 ust. 1 w części: „kontroluje i", § 19 ust. 3, § 20 w części: „3 i", § 21 ust. 1 w części: „Radę", § 21 ust. 2 w części: „z wyszczególnieniem dokonanych działań kontrolnych i ich rezultatów" oraz „w oparciu o rezultaty działań kontrolnych" Statutu Miejskiego Kultury w Zambrowie stanowiącego załącznik do uchwały Nr 37/VIII/07 Rady Miasta Zambrów z dnia 29 maja 2007 r. zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia i nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Zambrowie. UZASADNIENIE W dniu 29 maja 2007 r. Rada Miasta Zambrów podjęła uchwałę Nr 37/VIII/07 zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia i nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Zambrowie, która w dniu 5 czerwca 2007 r. wpłynęła do organu nadzoru. Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapisy § 17 ust. 1 w części: „kontroluje i", § 19 ust. 3, § 20 w części: „3 i", § 21 ust. 1 w części: „Radę", § 21 ust. 2 w części: „z wyszczególnieniem dokonanych działań kontrolnych i ich rezultatów" oraz „w oparciu o rezultaty działań kontrolnych" Statutu stanowiącego załącznik do cytowanej wyżej uchwały zostały podjęte z naruszeniem prawa w związku z czym w dniu 25 czerwca 2007 r. zostało wszczęte postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności. Rada Miasta w § 17 ust. 1 Statutu ustaliła, iż działalność Miejskiego Ośrodka Kultury kontroluje i wspomaga Społeczna Rada Programowa, zwana dalej Radą. W § 19 ust. 3 Statutu Rada Miasta Zambrów przyznała Społecznej Radzie Programowej jako całości, jak też poszczególnym jej członkom, działającym z upoważnienia Rady prawo kontroli Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie. W § 21 ust. 1 Statutu między innymi Radę Programową wymieniono jako organ sprawujący kontrolę nad całością działań Ośrodka, w tym finansowych. Zaś w § 21 ust. 2 Rada została upoważniona do przedstawiania Burmistrzowi Miasta oraz Radzie Miasta sprawozdania ze swojej działalności za rok ubiegły, z wyszczególnieniem dokonanych działań kontrolnych i ich rezultatów, w oparciu o rezultaty działań kontrolnych. Z powyższych zapisów Statutu Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie wynika, iż powołana na mocy przedmiotowego Statutu Społeczna Rada Programowa Ośrodka posiada szerokie kompetencje kontrolne. Powyższe uregulowania są sprzeczne z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizacji i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z poźn. zm.) stanowiącym, iż statut instytucji kultury zawierać powinien między innymi regulacje dotyczące organów zarządzających i doradczych oraz sposób ich powołania. Organem zarządzającym instytucji kultury zgodnie z art. 17 ustawy o organizacji i prowadzeniu działalności kulturalnej jest dyrektor, który zarządza nią i reprezentuje instytucje na zewnątrz. Organem zaś, doradczym może być organ powołany w celu pełnienia funkcji wspomagającej wobec organu zarządzającego. Wspomaganie pracy organu zarządzającego może następować poprzez wydawanie merytorycznych opinii na temat działalności ośrodka. Należy zauważyć, iż ustawodawca rozróżnił organy, które powinien określać statut instytucji kultury na organy zarządzające i doradcze, a zatem są to organy o różnych kompetencjach. Rada Miasta Zambrów powołując na mocy przedmiotowego Statutu Społeczną Radę Programową określiła jej zadania § 19 ust. 1 Statutu, do których należy: 1.opiniowanie planów pracy Ośrodka; 2.opiniowanie planów finansowych Ośrodka; 3.opiniowanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych Ośrodka. Działania kontrolne nie mieszczą się w zakresie zadań Społecznej Rady Programowej Ośrodka. Prowadzenie zatem przez Społeczną Radę Programową (organu doradczego Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, jak wynika z § 19 ust. 1 Statutu) działań kontrolnych prowadziłoby do wykroczenia poza zakres zadań opiniodawczych. Teza, stanowiąca, iż Społeczna Rada Programowa jest organem doradczym , znajduje również uzasadnienie w wyjaśnieniach Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, które przesłał Burmistrz Zambrowa pismem nr OP.0902-3/07z dnia 19 czerwca 2007 r. twierdząc, iż Społeczna Rada Programowa w MOK-u w Zambrowie jest instytucją, do której należy wspomaganie dyrektora MOK, a także kierowanie z własnej inicjatywy postulatów, apeli oraz opinii do dyrektora oraz organów Miasta w zakresie funkcjonowania Ośrodka oraz w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej na terenie miasta. Do kompetencji Rady należy również opiniowanie pracy MOK, opiniowanie planów finansowych, a także sprawozdań z działalności Ośrodka i sprawozdań finansowych. Organy kontrolne w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych, jakimi są gminne instytucje kultury - między innymi Miejski Ośrodek Kultury w Zambrowie są określone w ustawie o samorządzie gminnym. W myśl postanowień art. 18a ustawy o samorządzie gminnym działalność gminnych jednostek organizacyjnych kontroluje rada gminy, powołując w tym celu komisję rewizyjną. Natomiast wójt stosownie do art. 33 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy wykonuje względem Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury (organu zarządzającego ośrodkiem) funkcje pracodawcy. Upoważnienie zatem przez Radę Miasta Zambrów Społecznej Rady Programowej do działań kontrolnych wobec Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa i stanowi jego naruszenie. Powyższe naruszenia prawa mają charakter istotny, dlatego też skutkują stwierdzeniem nieważności § 17 ust. 1 w części: „kontroluje i", § 19 ust. 3, § 20 w części: „3 i", § 21 ust. 1 w części: „Radę", ust. 2 w części: „z wyszczególnieniem dokonanych działań kontrolnych i ich rezultatów" oraz „w oparciu o rezultaty działań kontrolnych" Statutu Miejskiego Kultury w Zambrowie stanowiącego załącznik do uchwały Nr 37/VIII/07 Rady Miasta Zambrów z dnia 29 maja 2007 r. zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia i nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Zambrowie. Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. WOJEWODA PODLASKI /-/ Bohdan Paszkowski Otrzymuje : Rada Miasta Zambrów
|