WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 tel. (085) 741-59-78 Białystok, 30 lipca 2007 r. NK.II.DJ.0911- 113/07 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203 oraz z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337) stwierdzam nieważność uchwały Nr IX/35/07 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat i trybu ich pobierania. U Z A S A D N I E N I E W dniu 28 czerwca 2007 r. Rada Miejska w Nowogrodzie podjęła uchwałę Nr IX/35/07 w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat i trybu ich, która w dniu 6 lipca 2007 r. wpłynęła do organu nadzoru. Przeprowadzona analiza wykazała, iż przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 20 lipca 2007 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności. Rada Miejska w Nowogrodzie w § 2 pkt 1 uchwaliła, iż usługi określone w § 1 przedmiotowej uchwały „mogą być świadczone osobie", co jest niezgodne z dyspozycją artykułu 50 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.), z której wynika, że osobie samotnej przysługuje pomoc formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, tym samym zapis ten określa krąg osób korzystających z wyodrębnionych świadczeń oraz przesądza o ich obligatoryjnym charakterze. Z kolei w świetle zapisów § 3 pkt 5 tabeli w przypadku osób samotnie gospodarujących posiadających rodzinę oraz osób w rodzinie, których dochód wynosi do 100 % kryterium dochodowego ustalono 10 % odpłatności za przyznane i świadczone usługi. W ocenie organu nadzoru, unormowanie takie jest sprzeczne z art. 96 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy o pomocy społecznej, gdyż z przepisu tego wynika, iż osobom, których dochód lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiedniego kryterium dochodowego nie może być naliczana żadna odpłatność. Ponadto organ nadzoru wskazuje, iż podstawą prawną do podjęcia przedmiotowej uchwały jest między innymi art. 50 ust. 6 wyżej wymienionej ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej zgodnie, z którym rada gminy określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania. Tak sformułowany przepis obliguje Radę do ustalenia szczegółowych warunków i odpłatności za dwojakiego rodzaju usługi: •1) usługi opiekuńcze, •2) specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób zaburzeniami psychicznymi. Mocą przedmiotowej uchwały została zapewniona pomoc jedynie w formie usług opiekuńczych. Przedmiotowa uchwała pomija specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób zaburzeniami psychicznymi. W związku z tym osoby, którym stosownie do art. 50 ustawy o pomocy społecznej przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, zostały pozbawione specjalistycznych usług opiekuńczych, a więc dostosowanych do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczonych przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Mając powyższe na uwadze stwierdzenie nieważności uchwały Nr IX/35/07 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat i trybu ich pobierania posiadającej istotne wady prawne, jest zasadne. Na niniejsze rozstrzygnięcie służy Gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. WOJEWODA PODLASKI /-/ Bohdan Paszkowski Otrzymuje: Rada Miejska w Nowogrodzie
|