WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 tel. (085) 741-59-78
Białystok, 30 maja 2006 r.
PN.II.J.S/ 0911- 87/06 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128/ stwierdzam nieważność § 4 pkt 5 i § 5 pkt 7 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Giby, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XL/158/06 Rady Gminy Giby z dnia 21 kwietnia 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Giby. U Z A S A D N I E N I E W dniu 21 kwietnia 2006 r. Rada Gminy Giby podjęła uchwałę Nr XL/158/06 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Giby, która w dniu 4 maja 2006 r. wpłynęła do organu nadzoru. Przeprowadzona analiza wykazała, iż zapisy § 4 pkt 5 i § 5 pkt 7 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Giby, stanowiącego załącznik do tej uchwały zostały podjęte z naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 29 maja 2006 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności. W § 4 pkt 5 Regulaminu Rada Gminy zobowiązała właścicieli nieruchomości do utrzymania terenu posesji w odpowiednim stanie sanitarnym oraz porządku i czystości przez wykonywanie czynności zapobiegających rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów, natomiast w zapisie § 5 pkt 7 do odpowiedniego utrzymania sanitarnego budynków gospodarczych i innych przeznaczonych do hodowli lub utrzymania zwierząt domowych. Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm./ regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące: 1/ wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących: a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów, b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi; 2/ rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu: a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, b/ liczby osób korzystających z tych urządzeń; 3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego; 4/ maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów; 5/ innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami; 6/ obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku; 7/ wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach; 8/ wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. Obowiązki właścicieli nieruchomości normuje art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, stanowiąc, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymania czystości i porządku przez: 1/ wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; 2/ przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych; 3/ zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie; 3a/ gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych; 3b/ pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi; 4/ uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych; 5/ realizację innych obowiązków określonych w regulaminie. Katalog spraw, w zakresie których ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia szczegółowych zasad postępowania, jest zamknięty. Dlatego też rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została wyraźnie do tego upoważniona. Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że obowiązki, które Rada Gminy w zapisach § 4 pkt 5 i § 5 pkt 7 przedmiotowego Regulaminu nałożyła na właścicieli nieruchomości, wykraczają poza materię zawartą w przytoczonym art. 5 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zatem Rada Gminy nie była uprawniona do ich wprowadzenia. Powyższe naruszenie prawa jest na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności § 4 pkt 5 i § 5 pkt 7 przedmiotowego Regulaminu. Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
WOJEWODA PODLASKI /-/ Jan Dobrzyński
Otrzymuje: Rada Gminy Giby
|