|                                                P R O T O K Ó Ł 
 
             z kontroli problemowej w Starostwie Powiatowym w Augustowie                        w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów                                           Regon 790726009                         NIP 844-14-24-162                 Kontrolę  w dniu 28 sierpnia 2007 roku przeprowadzili, Starsi Inspektorzy Wojewódzcy w Wydziale Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:   Michał Hajduczenia - upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru       Geodezyjnego i Kartograficznego w Wydziale Geodezji                Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr 25/07    z dnia 07 sierpnia 2007 roku. Wiktor Kużelewski - upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru       Geodezyjnego i Kartograficznego w Wydziale Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr  26/07     z dnia 07 sierpnia 2007 roku.              Starostą Augustowskim, wybranym na mocy  Uchwały nr 20/IV/07 Rady Powiatu Augustowskiego z dnia 26 stycznia 2007 roku - w sprawie wyboru Starosty Augustowskiego został Pan Franciszek Wiśniewski             Wyjaśnień w zakresie klasyfikacji gruntów udzielali:  •-         Naczelnik  Wydziału Geodezji i Kartografii,  Starostwa Powiatowego                    w Augustowie - Pan Leszek Osyda   •-         Inspektor prowadzący w Wydziale Geodezji i Kartografii, sprawy klasyfikacji gruntów - Pani  Janina Sobolewska               Przeprowadzoną kontrolę zarejestrowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Augustowie pod poz. nr 9.                 Temat  kontroli.                 Ocena prawidłowości i terminowości załatwiania spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w okresie od 01 stycznia 2006 roku do dnia kontroli.             W okresie objętym kontrolą wpłynęło 113 spraw, w tym w roku 2006 - 88 spraw, zaś w roku 2007 do dnia kontroli 25 sprawy.             Wszystkie sprawy zostały zarejestrowane w teczce nr GK.7437 - klasyfikacja gleboznawcza gruntów.             Sprawy zarejestrowane zarówno w roku 2006 jak i 2007 dotyczyły przede wszystkim:  zmiany lasu na użytek rolny, zmian rodzaju użytków i klas wraz z dostosowaniem zapisów w               ewidencji gruntów i budynków do postanowień Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku -  w sprawie ewidencji gruntów   (Dz. U. nr 38 poz. 454) oraz w zakresie prawidłowości zapisów w ewidencji gruntów i budynków gruntów zadrzewionych i zakrzaczonych..             Z analizy kontrolowanych akt wynika, że obieg dokumentów dotyczących zmiany rodzaju użytków i ich klas gleboznawczych  w postępowaniu administracyjnym jest w niektórych sprawach niewłaściwy.  Wnioski niektórych właścicieli gruntów w tym zakresie nie trafiają bezpośrednio do Starosty, lecz do upoważnionego klasyfikatora gleboznawcy, co jest niezgodne z ustawą z dnia 17 maja 1989 roku - Prawo geodezyjne i kartograficzne ( jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. Nr 240 poz. 2027 ).             Zgodnie bowiem z art. 22 ust.1 w/w ustawy, ewidencję gruntów i budynków oraz  gleboznawczą klasyfikację gruntów, prowadzą starostowie i do nich powinny trafiać wszystkie podania dotyczące  zmiany rodzaju użytków i klas gruntów.  Pracownik starostwa odpowiedzialny za prowadzenie klasyfikacji gruntów, dokonuje analizy wniosku na podstawie znajdujących się w starostwie dokumentów, uwzględniając między innymi dane z operatu ewidencji gruntów i budynków , operatu klasyfikacyjnego, ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, planu urządzenia lasu                i uproszczonego planu urządzenia lasu. W sprawach bardziej skomplikowanych dokonuje  wizji terenowej.  Po takiej analizie, o ile zajdzie uzasadniona potrzeba, można zażądać od zainteresowanego przedłożenia operatu klasyfikacyjnego sporządzonego przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę wraz z dokumentacją geodezyjną i wykazem zmian gruntowych sporządzoną przez uprawnionego do wykonywania tych prac geodetę.                     Przy wstępnej analizie, należy zwrócić szczególną uwagę na wnioski dotyczące „obniżenia" klasy gleboznawczej gruntów rolnych przeznaczonych na cele nierolnicze             i nieleśne jak też obniżenie klas gleboznawczych gruntów rolnych. Zmiana klasy, szczególnie gruntów przeznaczonych pod budownictwo pozarolnicze, jest bardzo często próbą ominięcia przepisów ustawy - o ochronie użytków rolnych i leśnych, celem uniknięcia należności finansowych jakie występują przy wyłączaniu gruntów rolnych i leśnych z produkcji rolnej lub leśnej.            W sentencjach wszystkich decyzji, przy opisywaniu zmian powołuje się na ustaleniach  zawartych w operatach klasyfikacyjnych i wykazach zmian gruntowych. Uzasadnionym jest aby w przypadkach zmian w pojedynczych działkach należałoby w sentencji decyzji opisać zmianę bardziej szczegółowo podaniem powierzchni i rodzaju użytku.                 We wszystkich sprawach dotyczących zmiany rodzaju użytków i klas znajdują się niezbędne do wydania decyzji wymagane prawem dokumenty, załączniki i ekspertyzy -        w szczególności, przy zmianie lasu na użytek rolny, zainteresowany w każdym przypadku dostarczał decyzje zezwalającą na taką zmianę do czego zobowiązuje art. 13 ust. 3 ustawy      z dnia 28 września 1991 roku - o lasach (jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. nr 45 poz.435 ze zmianami), dotyczy to np. spraw 66/2006, 72/2006, 74/2006.                                                                                                                  Dla większych obszarów, obejmujących cały lub cześć obrębu, w sprawach dotyczących dostosowania zapisów w ewidencji gruntów do rozporządzenia ( np. sprawy 30/2006, 37/2006, 45/2006, 50/2006 ), - zawiadamiano o wszczęciu z urzędu postępowania odnośnie przystąpienia do wykonywania powyższych prac.            Wszystkie operaty klasyfikacyjne były kontrolowane pod względem prawidłowości ustalenia nowych klas i użytków przez osobę upoważnioną do wykonywania takich kontroli.             Przed wydaniem decyzji, organ w każdym przypadku powiadamiał zainteresowanych o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów w sprawie, zgodnie z wymogami art. 10 § 1 ustawy - kodeks postępowania administracyjnego.             Od dnia otrzymania ekspertyzy gleboznawczej od upoważnionego klasyfikatora we wszystkich skontrolowanych sprawach były zachowane terminy do wydania decyzji określone w art. 35, ustawy - kodeks postępowania administracyjnego np. sprawy 4/2006, 13/2006, 20/2006, 62/2006, 82/2006, 2/2007.                     Wyniki kontroli zostały wstępnie omówione z Naczelnikiem Wydziału Geodezji          i  Kartografii - Panem Leszkiem Osydą.             Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo złożenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle w ciągu 7 dni od daty jego doręczenia.             Protokół podpisano w dwóch  jednobrzmiących egzemplarzach.                                                                    Augustów, dnia 20  września 2007 roku.               Kontrolowany:                                                          Kontrolujący:           S T A R O S T A                                  Michał Hajduczenia /-/  mgr inż. Franciszek Wiśniewski                      Wiktor Kużelewski  /-/                     /-/ |