|   PROTOKÓŁ z  kontroli  problemowej
   w  zakresie ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sokółce   przez zespól kontrolny Wydziału Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Oddziału Katastru i Nieruchomości w składzie :
   Jerzy Palusiak - Kierownik Oddziału - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-16/07 z dnia 12.06.2007 r. Joanna Sienkiewicz-Krasicka - Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-17/07 z dnia 12.06.2007 r. Lech Klewiec - Starszy Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-18/07 z dnia 12.06.2007 r.   Kontrolę przeprowadzono w dniach : 20 i 27 czerwca, oraz  11 lipca 2007 r.    Podstawa kontroli : plan kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na 2007 r. i imienne upoważnienia wystawione w dniu 19 czerwca 2007 r. przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego .    Temat kontroli :  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków .     W trakcie kontroli zbadano :      Realizowanie      przez       Starostę     Sokólskiego     prowadzącego      ewidencję      gruntów i  budynków   obowiązujących   przepisów   prawnych,  a   zwłaszcza   niżej   wymienionych zagadnień :   1/    rejestrowanie   przez   organ   prowadzący   ewidencję   gruntów  i  budynków,  zgodnie         z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji          administracyjnych i aktów normatywnych , 2/   terminowość   wprowadzania  do  operatu  ewidencji  gruntów  i  budynków  zmian   na        podstawie aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych  i  aktów        normatywnych , 3/   przepływ   informacji   i   dokumentów  pomiędzy  ewidencją  gruntów  i  budynków,        a poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa oraz gminami i pozostałymi        stronami , 4/   prawidłowość wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności,       wieczystego    użytkowania ,    zarządu    oraz     zakwalifikowania    nieruchomości   do       właściwych grup rejestrowych, a w szczególności do nieruchomości Skarbu Państwa 5/   prawidłowość sporządzania dokumentów do celów prawnych, 6/   prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości, 7/   plany modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków , 8/   wykorzystanie dotacji budżetowych na zadania związane z modernizacją i odnowieniem         ewidencji gruntów i budynków.      Kontrolą objęto wykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2005 r.  do dnia kontroli .   Sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków prowadzi starosta - zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. , art. 22 pkt 1 - Prawo geodezyjne i kartograficzne .
               Obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej pełni  Starosta - inż. Franciszek Budrowski, powołany na stanowisko uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 23.11.2006 r., Nr  I/3/06 .               Na podstawie zarządzenia Starosty Sokólskiego z dnia 31.12.2004 r., Nr Or.1020/3/K obowiązki Geodety Powiatowego pełni  inż. Janusz Kuderewski.  Janusz Kuderewski jest inżynierem geodezji urządzeń rolnych . Ukończył studia podyplomowe w zakresie szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe Nr 696 w zakresie 1,2 i 5.
 Równolegle ze stanowiskiem Geodety Powiatowego , Janusz Kuderewski pełni funkcję Kierownika Wydziału Geodezji , Katastru i Nieruchomości .
               Zastępcą Kierownika Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości jest inż. Krystyna Czajkowska. Ukończyła studia w dziedzinie geodezji i szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe w zakresie 1 i 2 , jest Przewodnicząca ZUDP , prowadzi sprawy z zakresu scalenia i wymiany gruntów.   Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Sokółce stanowiącym załącznik do uchwały Nr V/16/98 Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 30 grudnia 1998 r. , Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości realizuje zadania państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej i prowadzi powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny.                 Pracownikami Starostwa Powiatowego w Sokółce, prowadzącymi ewidencję gruntówi budynków  są :
 1. Marianna Brzeczkowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 2;
 w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w gminach :  Sokółka
 i Janów.
                2. Anetta Gliniecka  - technik geodeta, mgr prawa, posiada uprawnienia w zakresie 1 i 2;  w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w obrębie m. Sokółka
 i gminie Sidra.
                                      3. Maria Beata Kochanowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 1, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.                                   4. Marcin Kondracki. - technik geodeta i informatyk, do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka i gminy Dąbrowa Białostocka .               5.  Barbara Misztal -  technik geodeta,  posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2;  do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.               6. Grzegorz Rutkowski  - mgr inż. ochrony środowiska,  do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Nowy Dwór oraz sporządzanie wyrysów i wypisów.               7.  Paweł Ryszkiewicz - technik geodeta,   do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Suchowola i gminy Suchowola.                               8. Małgorzata Stankiewicz  - inż. geodezji , do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gmin:  Kuźnica i Krynki.                     9. Regina Stankiewicz - technik geodeta , posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2; , do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.   •10.    Irena Wyrwa  -  technik geodeta,  posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2 , do  zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie  gmin: Korycin i  Szudziałowo.   11.  Anna Żakiewicz  - technik geodeta, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.      Część opisowa ewidencji gruntów i budynków prowadzona jest w systemie informatycznym EWOPIS 3,  natomiast część kartograficzna prowadzona jest analogowo oraz w systemie        Ewmapa  7.
   Powiat Sokólski składa się z gmin :   ( 3  miast   i   10 gmin )   •  m.  Dąbrowa Białostocka                            -   2 264  ha      -   3 obręby •  m.  Sokółka                                                 -  1 859  ha        -  5 obręby    •  m.  Suchowola                                            -   2 595  ha       -   1 obręb • gm. Dabrowa Białostocka                           -  24 120  ha      -  43 obręby • gm. Janów                                                   -  20 781  ha      -  33 obrębów • gm. Korycin                                                -  11 735  ha      -  33 obrębów • gm. Krynki                                                  -  16 604  ha       - 25 obrębów • gm. Nowy  Dwór                                        -  12 114  ha        - 15 obrębów • gm.  Sidra                                                    -  17 409  ha       -  29 obrębów • gm. Sokółka                                                -  29 497  ha        -  62 obrębów • gm. Suchowola                                           -  22 975  ha        -  47 obrębów • gm. Szudziałowo                                         - 30 162  ha        -  43 obrębów.                                                                                                                                                    Powierzchnia powiatu wynosi 205 451 ha. Wykonano mapę numeryczną  ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka , m. Sokółka i m. Suchowola, jest to obszar 6718 ha , co stanowi 3,3 %  . Pozostały teren o powierzchni 198 733 ha stanowi mapa analogowa. Ewidencja budynków i lokali prowadzona jest dla następujących obrębów : m. Sokółka, m. Sokółka - Kraśniany,  m. Sokółka - Kamionka Nowa, m. Sokółka - Słojniki, m. Sokółka - Tartak Kuryły , co stanowi  0.9 %  całego powiatu.
     Ad. pktu  nr 1.                    Sprawy dekretowane przez Starostę Sokólskiego, takie dokumenty jak: akty notarialne, orzeczenia sądowe, decyzje administracyjne i akty notarialne , skutkujące zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków ewidencjonowane są ręcznie w książce korespondencjii przekazywane do Kierownika Wydziału.  Kierownik Wydziału lub Zastępca Kierownika dekretuje sprawy do poszczególnych pracowników, którzy rejestrują sprawy w odpowiednich teczkach.
                Ilość zmian wprowadzonych do operatu ewidencji gruntów i budynków w latach:                                               2005 r.-  5922,                                          2006 r.-  5618                                          2007 r. -3354  ( do dnia kontroli ) .  29.08. 2007r.               Ilość decyzji administracyjnych wydanych latach:                           2005 r.  -     227,                        2006r. - 212                                               29.08.2007r.                       2007 r. -       123  ( do dnia kontroli ) .     Ad. pktu  nr 2.                 W trakcie przeprowadzonej kontroli problemowej w zakresie wprowadzenia  zmian w części opisowej oraz kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków sprawdzono terminowość, prawidłowość i  zgodność wprowadzonych zmian z dokumentami prawnymi w niżej wymienionych obrębach.   m. Dąbrowa Białostocka   |    zm. 150/05 | data wpływu | 06.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.06.2005 r. | prawidłowo |  |    zm.  93/06      | data wpływu       | 23.08.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 24.08.2006 r. | prawidłowo |  |    zm.  61/06 | data wpływu       | 29.05.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 08.06.2006 r. | prawidłowo |  |    zm.  15/07        | data wpływu       | 11.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 18.01.2007 r. | prawidłowo |  |    zm. 21/07 | data wpływu | 22.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 23.01.2007 r. | prawidłowo |  |    zm. 42/07 | data wpływu | 06.02.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 27.02.2007 r. | prawidłowo | 
     Obręb : Kropiwno  gm. Dąbrowa Białostocka   |    zm. 14/06 | data wpływu | 11.04.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 12.04.2006 r. | prawidłowo | 
     obręb :  Kuźnica  gm. Kuźnica     |   zm.  10/05 | data wpływu | 21.02.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 04.03.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  26/05      | data wpływu       | 23.05.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 31.05.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  37 /05 | data wpływu       | 04.07.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 11.07.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.    3/06        | data wpływu       | 22.12.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.01.2006 r. | prawidłowo |  |  zm.   29/06     | data wpływu       | 27.03.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 04.04.2006 r. | prawidłowo |  |  zm.  18/07 | data wpływu       | 05.02.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 14.02.2007 r. | prawidłowo | 
             obręb :  Nowy Dwór gm. Nowy Dwór   |   zm.  20/06 | data wpływu | 06.06.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 14.06.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.  41/06     | data wpływu       | 27.09.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 04.10.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.  14 /07 | data wpływu       | 26.03.2007r. |   |  |   | wprowadzono | 26.03.2007 r. | prawidłowo |  |   zm.  30/07        | data wpływu       wprowadzono | 05.06.2007 r. 12.06.2007 r. |   prawidłowo | 
   obręb :  Ponarlica gm. Nowy Dwór              |   zm.  17/06 | data wpływu | 04.09.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 07.09.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.  17/06     | data wpływu       | 31.08.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 14.09.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.   5 /07 | data wpływu       | 08.03.2007r. |   |  |   | wprowadzono | 15.03.2007 r. | prawidłowo |  |   zm.   7/07        | data wpływu       wprowadzono | 25.06.2007 r. 05.07.2007 r. |                                                                                                                                                prawidłowo | 
                                     obręb :  Sidra gm. Sidra              |   zm.  10/05 | data wpływu | 25.01.2005r. |   |  |   | wprowadzono | 24.02.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  33/05     | data wpływu       | 25.01.2005r. |   |  |   | wprowadzono | 24.02.2005 r. | prawidłowo |  |   zm. 27/06 | data wpływu | 20.06.2006r. |   |  |   | wprowadzono | 13.07.2006 r. | prawidłowo | 
     obręb : m.  Sokółka   |   zm.  150/05 | data wpływu | 06.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.06.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  162/05      | data wpływu       | 17.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  163 /05 | data wpływu       | 15.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo |  |   zm.  169/05       | data wpływu       | 21.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 24.06.2005 r. | prawidłowo |  |  zm.   180/05     | data wpływu       | 29.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 06.07.2005 r. | prawidłowo |  |  zm.  90/06 | data wpływu       | 24.03.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 10.04.2006 r. | prawidłowo |  |  zm.  128/06 | data wpływu       | 19.05.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.06.2006 r.  | prawidłowo |  |  zm.  119/07 | data wpływu       | 15.03.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 10.04.2007 r.  | prawidłowo |  |  zm.  125/07 | data wpływu       | 10.04.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 13.04.2007 r.  | prawidłowo |  |  zm.  138/07 | data wpływu       | 17.04.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 19.04.2007 r.  | prawidłowo |  |  zm.  144/07 | data wpływu       | 06.04.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 20.04.2007 r.  | prawidłowo | 
     Obręb : Bogusze gm. Sokółka   |   zm.  11/06 | data wpływu | 21.02.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 23.02.2006 r. | prawidłowo |  | zm. 13/06 | data wpływu | 06.03.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.03.2006 r. | prawidłowo | 
     obręb : Biele Suchowolskie gm. Suchowola   |    zm. 18/07 | data wpływu | 04.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 16.01.2007 r. | prawidłowo | 
   obręb : Chodorówka gm. Suchowola   |    zm. 20/07 | data wpływu | 28.05.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 11.06.2007 r. | prawidłowo | 
   obręb :  Domuraty gm. Suchowola   |    zm.  9/06 | data wpływu | 27.06.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 29.06.2006 r. | prawidłowo |  |    zm.  15/06 | data wpływu | 10.10.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 16.10.2006 r. | prawidłowo | 
    obręb : m.  Suchowola   |   zm.  10/06 | data wpływu | 23.12.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 16.01.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.  36/06     | data wpływu       | 13.03.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 17.03.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.   2/07 | data wpływu       | 05.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 16.01.2007 r. | prawidłowo |  |   zm.   5/07      | data wpływu       | 22.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 23.01.2007 r. | prawidłowo |  |  zm.   17/07     | data wpływu       | 22.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 26.02.2007 r. | prawidłowo | 
   obręb : Szudziałowo gm.  Szudziałowo   |   zm.  17/05 | data wpływu | 16.06.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo  |  |   zm.  34/05      | data wpływu       | 19.12.2005 r. |   |  |   | wprowadzono | 22.12.2005 r. | prawidłowo  |  |   zm.  16 /06 | data wpływu       | 13.04.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 21.04.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.  30/06      | data wpływu       | 04.08.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 08.08.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.   33/06    | data wpływu       | 10.08.2006 r. |   |  |   | wprowadzono | 12.09.2006 r. | prawidłowo |  |   zm.   4/07    | data wpływu       | 31.01.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 26.02.2007 r. | prawidłowo |  |   zm.  11/07    | data wpływu       | 04.05.2007 r. |   |  |   | wprowadzono | 09.05.2007 r. | prawidłowo | 
     Ad. pktu  nr 3.                  Zawiadomienia  o  dokonanych  zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków   wysyłane są zgodnie z zasadami  § 49 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. do   jednostek  organizacyjnych i podmiotów  będących stronami zgodniez przepisami rozporządzenia o ewidencji gruntów i budynków  tj.  do:
   1.  Organu podatkowego - Urzędu Miasta ( Gminy ) miejscowo właściwego 2.  Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego 3.  Jednostki Statystyki Publicznej 4.  Osoby związanej z dokonaną zmianą.      Ad. pktu  nr 4 .                      Dokonano wyrywkowej kontroli prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności , wieczystego użytkowania, zarządu jednostek przekształconych lub zlikwidowanych.
               W wyniku kontroli stwierdzono, że w obrębach:      -   m. Dąbrowa Białostocka , gm. Dąbrowa Białostocka - jedn. rej. nr nr 102, 131, 689,  706, 1035      - zapisy prawidłowe;  - jedn. rej. nr nr 1 i 2 - doprowadzić do zgodności zapis w części opisoweji kartograficznej ewidencji gruntów odnośnie klasoużytku w działkach nr nr 1693/3 i 101;
 -  jedn. rej. nr nr 2 i 148 - zwrócić uwagę na prawidłowość zapisu odnośnie formy użytkowaniadziałek  nr nr 101 i 306/5 ;
 -    jedn. rej. nr 1032 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
 -   sprawdzić prawidłowość zapisu klasoużytku w działkach nr nr 235 i 246/6 położonych przy ul. 11 - go Listopada i w dz. nr 182 położonej przy ul. Jana Pawła II.
   -  Janów,  gm. Janów  - jedn. rej. nr 167 zapis odnośnie Marszałka Województwa powinien być:„ wykonywanie prawa własności  na rzecz Skarbu Państwa";
     -   jedn. rej. nr  350 - zwrócić uwagę na   zapis charakteru władania i klasoużytku;   -  Czuprynowo,  gm. Kuźnica - jedn. rej. 117  - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
   - Białogorce, gm. Krynki - jedn. rej. nr 12 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
 - Górka ,  gm. Krynki - jedn. rej. nr 35  - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
 -  Kruszyniany,  gm. Krynki - jedn. rej. 95  - zapis prawidłowy;   -  Brody , gm. Korycin - jedn. rej. nr 43 - zapis powinien być „ trwały zarząd „   -  Chilmony,  gm. Nowy Dwór - przeanalizować zapis odnośnie charakteru władania - trwały zarząd; -  Chworościany,  gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 78 - zapis prawidłowy; -  Jaginty , gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 86 - zapis prawidłowy;    - jedn. rej. nr 91 - - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności  na rzecz Skarbu Państwa",   -  Kudrawka, gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 100- zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz  Skarbu Państwa",
   -  Bieniasze,  gm. Sidra - jedn. rej. nr 1 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz  Skarbu Państwa",
 -  Jacowlany ,  gm. Sidra  - jedn. rej. nr 138  - zapis prawidłowy;   - m. Sokółka ,  gm. Sokółka - jedn. rej. nr nr 5, 7 i 397 - powinno być zapisane z mocy prawa„ trwały zarząd „
 - jedn. rej. nr 59 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na    rzecz  Skarbu Państwa", - jedn. rej. nr nr 388, 658, 709, 1056 i 2402 - zapis prawidłowy;   - Czerwonka , gm. Suchowola - jedn. rej. nr 106 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz  Skarbu Państwa",
   -  Minkowce,  gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 100 - zapis prawidłowy;   -  Szudziałowo,  gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 93- sprawdzić zapis odnośnie klasoużytku -  jedn. rej. nr  155 - zapis prawidłowy -  jedn. rej. nr nr 179, 210, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 223, 228, 230, 231, 232, 233, 238 i 250 -    zapis powinien być: „ wykonywanie prawa  własności na rzecz  Skarbu Państwa"; - Usnarz Górny , gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 55 - zapis prawidłowy.                 Z informacji udzielonych przez Geodetę Powiatowego wynika, iż w większości obrębów geodezyjnych prace odnośnie doprowadzenia zapisów użytków gruntowych do zgodności z rozporządzeniem w sprawie ewidencji gruntów i budynków są na ukończeniu.
              Wprowadzono zmiany dotyczące dotychczasowych nieprawidłowych zapisów podmiotów ewidencyjnych oraz dostosowano do rozporządzenia zapisy oznaczeń działek np. w Lasach Państwowych lub dotychczas oznaczonych z literą alfabetu.              Uzupełniono również użytki Lz, Bp, rowy czy drogi wewnętrzne w gospodarstwach rolnych o rodzaj użytku i klasę bonitacyjną. Wiele nieprawidłowych zapisów zostało wyeliminowanych
 w ramach współpracy z wykonawcami projektu „ GEOPORTAL". W wyniku przesłanych kilkakrotnie wykazów z występującymi nieprawidłowościami dotyczącymi zapisu użytków , systematycznie je wyeliminowano z ewidencji gruntów, wprowadzając zapisy prawidłowe. Ewentualnie występujące sporadycznie nieprawidłowości zostaną wyeliminowane w wyniku trwających jeszcze prac związanych z realizacją na terenie powiatu sokólskiego projektu „ PHARE  2003"  - Wektoryzacja map katastralnych".
             Sprawą wymagającą nie tylko ma ternie powiatu sokólskiego, jest zagadnienie wydzieleniaz nieruchomości poszczególnych właścicieli dużej ilości mniejszych rzek, strumyków, kanałów czy rowów zaliczanych do melioracji podstawowych na podstawie wydanych w tej mierze rozporządzeń. Starosta jako organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków nie może być organem właściwym do wykonywania tego rodzaju podziałów ani pokrycia kosztów z tym zagadnieniem związanych.
 Na terenie powiatu sokólskiego występuje wiele obrębów scalonych w latach 70. ubiegłego wieku, gdzie przed scaleniem  w projektach ogólnych były przeprowadzane uzgodnienia między innymi ze służbami melioracyjnymi odnośnie występowania cieków wodnych zaliczanych do melioracji podstawowych. Tego rodzaju uzgodnienia były również prowadzone podczas modernizacji
 i odnowienia operatów ewidencji gruntów w latach 1983 - 1985. Odnośnie wspomnianych obiektów uzgodniono, że cieki wodne podstawowe w tych obrębach nie występują. Cieki te znalazły się
 w wydanych rozporządzeniach, jako zaliczone do odpowiednich kategorii cieków podstawowych. Takim przykładem może być Tartak -Kuryły  w gminie Sokółka.  Podczas scalenia w 1974 r. rów zaliczono jako ciek szczegółowy , a obecnie nazwano w rozporządzeniu „ Kanałem Sokółka"
 i zaliczono do cieku podstawowego, wymagającego wykazania w ewidencji gruntów jako odrębna działka . Zdaniem Starostwa Powiatowego w Sokółce sprawy te powinny być uregulowane przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, podczas zakładania katastru wodnego .
     Ad. pktu nr 5 .            Wyrysy wydawane są odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznychi prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych
 i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej , które mają interes prawny w tym zakresie , a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej
 i jednostek samorządu terytorialnego , na podstawie złożonego wniosku ( zamówienia ) na wydanie wypisu, lub wyrysu .
                            Na wypisach do celów notarialnych umieszcza się informacje o  następującej treści :„ Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
 z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 - treść wydruku ).
                            Na wyrysach do celów notarialnych umieszcza się informację następującej treści : „Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
 z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 ) - treść wydruku .
               Ponadto, na wypisie i wyrycie stawia się pieczęcie o treści :     „ Niniejszy dokument zawiera dane ewidencyjne nie spełniające standardów technicznych określonych w Rozp. Min. Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001 r. w sprawie
 ,ewidencji gruntów i budynków " .
   Ponadto, na wyrysie umieszcza się wyjaśnienie dotyczące przyczyn zmiany numeracji działek , jeżeli właściciel posiada dokument pierwotny, w którym występują inne numery działek.  Na  dzień  wydania  wyrysu  treść  mapy  ewidencyjnej  pod  względem  zabudowy  obiektami  kubaturowymi ( budynkami )  jest sprawdzana z treścią oświadczenia składanego na druku zamówienia wyrysu . Jeżeli są rozbieżności , to w pierwszej kolejności następuje sprawdzenie z treścią mapy zasadniczej . Jeżeli nadal są rozbieżności, to strona jest zobowiązana do dostarczenia dokumentacji pozwalającej na aktualizację mapy ewidencyjnej. Wizja terenowa nie jest wykonywana .                Ad. pktu nr   6.                        Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków  ( Dz. U. Nr 38 poz. 454 ), Starosta   Sokólski   został   zobowiązany   do   prowadzenia    rejestru   cen    i   wartości nieruchomości, określonych przez rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych, których wyciągi przekazywane są do ewidencji gruntów i budynków na mocy odrębnych przepisów.
               Zgodnie z § 74.2, rejestracji podlegają ceny oraz wartości, o których mowa powyżej, a także: 1) adres położenia nieruchomości,2) numery działek ewidencyjnych wchodzących w skład nieruchomości3) rodzaj nieruchomości , z wyróżnieniem:a) niezabudowanych nieruchomości rolnych, b) zabudowanych nieruchomości rolnych,c) niezabudowanych nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę inną niż zagrodowad) nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi,e) nieruchomości zabudowanych budynkami pełniącymi inne funkcje niż zagrodowai mieszkaniowa,
f) nieruchomości budynkowej, g) nieruchomości lokalowej,4) pole powierzchni nieruchomości gruntowej,5) data zawarcia aktu notarialnego lub określenia wartości,6) inne dostępne dane o nieruchomościach i ich częściach składowych.
     Z informacji pisemnej sporządzonej przez  Geodetę Powiatowego, Janusza Kuderewskiego wynika, że od 2004 roku  rejestr cen i wartości nieruchomości  prowadzony jest w systemie informatycznym łącznie z ewidencją gruntów, jako moduł oprogramowania EWOPIS 3       Ad. pktu  nr   7.     Zgodnie z § 80. 1   w/w  rozporządzenia  w  sprawie  ewidencji  gruntów  i  budynków Prezydenci ( Starostowie )  zostali zobowiązani przeprowadzić modernizację ewidencji w sposób planowy, w określonych terminach, zapewniającą:
   1)  zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej  odpowiednimi        zbiorami komputerowymi - w terminie do 31 grudnia 2001 r.       2)  uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji              obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych - w terminie do 31 grudnia 2003 r.      3)  założenie komputerowych baz danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie            raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia :         -   dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r.      -   dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r.              Z   informacji   pisemnej  i  ustnej  przedstawionej  przez  Geodetę  Powiatowego Janusza Kuderewskiego wynika  że:    Plan modernizacji ewidencji gruntów i budynków w powiecie sokólskim został opracowanyi zaakceptowany przez Starostę w 2002 roku. W dniu 11.03.2002 r.  przy piśmie znak:
 GKN.I.6018-3/02 został przesłany do wiadomości Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego  i  Kartograficznego  w  Białymstoku . Plan ten  nie  był  aktualizowany.  Zgodniez § 80 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku
 w sprawie ewidencji gruntów i budynków dotrzymano terminów zastąpienia rejestrów gruntów prowadzonych ręcznie - zbiorami komputerowymi oraz uruchomiono system informatyczny umożliwiający prowadzenie ewidencji w zakresie gruntów w części opisowej
 i kartograficznej dla 3 miast. W m. Sokółka w latach 2004-2006 przeprowadzono kompleksową modernizację wraz z założeniem ewidencji budynków i lokali. Zgodnie z  § 57 w/w Rozporządzenia projekty modernizacji ewidencji gruntów i  budynków sporządzane są dla całych jednostek ewidencyjnych. Oprócz zrealizowanego projektu modernizacji dla m. Sokółka w 2007 roku opracowano projekty modernizacji  ewidencji gruntów i  budynków dla m. Dąbrowa Białostocka
 i m. Suchowola. W 2007 roku wdrożono postępowanie w sprawie wyłonienia wykonawcy prac związanych z założeniem ewidencji gruntów i budynków dla m. Dąbrowa Białostocka oraz planowane jest również rozpoczęcie tego rodzaju prac dla m. Suchowola, którego realizacja z uwagi na brak środków finansowych rozpocznie się w styczniu 2008 roku.
 W miesiącu lipcu i sierpniu 2007 r. będą kontynuowane prace związane z opracowaniem projektów kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków na poszczególne jednostki ewidencyjne. Rozpoczęte prace zostały wstrzymane z powodu niedostarczenia do PODG i K opracowań, wykonywanych na zlecenia Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii , związanychz wektoryzacją map  katastralnych w ramach projektu Phare 2003.
   Mając na uwadze powyższe wymogi,  wynikające z rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków  należy pamiętać, że  dla obszarów miast   do końca 2005 roku   należało  założyć komputerowe bazy danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia ,a na terenach wiejskich  w terminie do 31 grudnia 2010roku. przy czym uzupełnienie baz danych dotyczących budynków i lokali oraz aktualizacja użytków zgodnie z obowiązującymi przepisami może być przeprowadzona po uprzednim uzgodnieniu projektu modernizacji ewidencji z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.                                        Ad.  pktu  nr   8.                 Zgodnie z art. 28 ustawy o finansach publicznych z 1998 r. ( Dz. U. Nr 155 poz.1014 z późń. zm. ) wydatki mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych
 w ustawie budżetowej w sposób celowy.
     Starostwo  Powiatowe  w  Sokółce   w  kontrolowanym  okresie,  korzystało  między  innymi z  dotacji  budżetowej Wojewody  Podlaskiego  z Działu  710  Działalność  usługowa i z Działu 010 Rolnictwo i Łowiectwo  w  następującym rozmiarze:
   Rok 2005   Rozdział  71013 Prace geodezyjne i kartograficzne               -  100 000  zł                    Rozdział  71014 Opracowania geodezyjne i kartograficzne   -   10 000  zł                                            Rozdział   01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe               -    82 960 zł   Rok 2006   Rozdział  71013 Prace geodezyjne i kartograficzne                -  164 348 zł.                     Rozdział   01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe                  - 14 981 zł   Środki  z Działu 710 Rozdział 71013 i 71014 w analizowanych latach  w łącznej wysokości     274 348  zł,  zostały  wykorzystane  zgodnie  z  ich  planowym przeznaczeniem.   W  okresie analizowanych dwóch lat, z tych środków, wykonano prace niezbędne do opracowania wektorowej mapy numerycznej dla Miasta Sokółki obejmując tymi pracami obszar miasta o powierzchni 1 862 ha,   6 574 działek i 6 369 budynków. Ponadto zmodernizowano ewidencję gruntów obrębu  Sidra  o powierzchni 2 529 ha i 1570 działek, sporządzając mapę numeryczną o niepełnej treści.       Z Działu 010 Rozdział  01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa § 2110,  w kontrolowanym okresie wydatkowano łącznie   169 919,00 zł, w tym  135 850,00 zł  w  2005 roku i 34 069,00 zł w 2006 roku. Środki te zostały wydatkowane zgodnie z ich planowym przeznaczeniem między  innymi na opracowanie projektu  scalenia gruntów obiektu Korycin
 o powierzchni 72 ha kosztem 49 776 zł,  na aktualizację użytków gruntów i ich zmienionych klas gleboznawczych 23 obrębów Gminy Kuźnica  o powierzchni 11 475  ha  kosztem  80 992 zł i na wydzielenie rencistom 58 działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania o powierzchni 13 ha kosztem 39 151 zł.
      Na  rok  2007  przeznaczono dla  Starostwa  Sokólskiego  dotację  w wysokości:      Rozdział  71013  Prace geodezyjne i kartograficzne                   -     120 000  zł,       Rozdział  71014  Opracowania geodezyjne i kartograficzne       -      10 000  zł.     Środki te, także  są  przeznaczone na  dalszą modernizację operatów ewidencji gruntówi budynków Powiatu Sokólskiego, a  w szczególności na założenie ewidencji budynków i lokali oraz kartotek budynków i lokali, dla miasta Dąbrowa Białostocka,  jako  niezbędnych danych do utworzenia w przyszłości katastru gruntów i budynków. Do czasu kontroli środki te nie zostały  wykorzystane, jako że w tym czasie opracowywane są projekty i warunki modernizacji operatów ewidencji gruntów i budynków oraz przeprowadzana jest procedura przetargowa realizacji tych robot.  Istnieje obawa  nie wykorzystania tych środków.
   W dziale 010 Rozdział 01005 na 2007 rok  przewidziano dotację w wysokości 220 000,00 zł, w tym 70 tys. zł  z § 2110  na wykonanie ponownej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych, wydzielenie rencistom działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania  na opracowania dokumentacji geodezyjnej na grunty leśne oraz z § 2118     i  2119 kwotę w wysokości 150 tys. zł na opracowanie założeń do projektu scalenia gruntów obiektu Horczaki, projektowanego do scalenia
 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na 2008 rok.
           Według zapewnień Naczelnika  Wydziału Pana Janusza Kuderewskiego przyznane  środki  będą  wykorzystane  w  całości na  cele  zgodnie  z  ich  planowanym przeznaczeniem.    Starosta został poinformowany o przysługującym mu  prawie odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień przyczyn odmowy podpisania w terminie 3 dni oraz prawie złożenia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole w ciągu 7 dni.           Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden egzemplarz doręczono Staroście  Sokólskiemu.     | KONTROLOWANY |   | KONTROLUJĄCY |  |   |   |   |  |   |   | 1. Jerzy Palusiak /-/ |  | Starosta Sokólski |   |   |  | /-/ |   | 2. Joanna Sienkiewicz-Krasicka /-/ |  | Franciszek Budrowski |   |   |  |   |   | 3. Lech Klewiec /-/ | 
 Sokółka, dnia 2007.09. 19
 |