P r o t o k ó ł
kontroli
Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, Regon - 000735470
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Małgorzatę Osipowicz -
starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 11 kwietnia 2005r. na podstawie
upoważnienia Nr 187 z dnia 07.04.2005., które w
imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę
i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.
Wyjaśnień w toku kontroli
udzielali:
1. Krystyna
Majewska - dyrektor
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie
pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy
w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad
dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji
zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących
informacji o obowiązujących przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy
pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad
określonych w odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć
oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku
pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie
informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie
księgi ewidencyjnej stwierdzono, że placówka obejmuje opieką 66 wychowanków.
W dniu kontroli
zatrudnionych było 19 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach
awansu zawodowego:
- nauczyciel stażysta- 1,
-
nauczyciel kontraktowy -2,
-
nauczyciel mianowany - 7,
-
nauczyciel dyplomowany - 8.
Jeden wychowawca jest zatrudniony w oparciu o ustawę o
pracownikach samorządowych.
Placówka
posiada opracowany plan pracy opiekuńczo-wychowawczej
na rok 2004/2005. W planie określono czas realizacji wyznaczonych zadań oraz
osoby za to odpowiedzialne.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki
opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005 w którym
przewidziano min:
-
hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
-
bieżące przeglądy
dokumentacji.
Średnio u każdego z wychowawców
przewidziano po dwie lub trzy obserwacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.
Wg planu problematyka zajęć
przewidzianych do hospitacji
obejmowała:
-
organizację nauki własnej
wychowanków,
-
organizację czasu wolnego,
-
zajęcia gospodarstwa domowego,
-
rozwiązywanie problemów i
konfliktów w grupie,
-
rozwijanie zainteresowań
wychowanków.
Z obserwowanych zajęć
sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych
opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy są nie są wyczerpujące i nie
charakteryzują w wystarczającym stopniu
przebiegu zajęć. W celu zgromadzenia wiadomości o pracy pracownika
pedagogicznego należy sporządzać dokładniejsze notatki z obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
Dyrektor sporządza notatki rownież w przypadku kontroli dokumentacji. W zapisach
podano dokument podlegający kontroli, osobę która go
sporządziła oraz uwagi dotyczące kontroli np.:
- indywidualny plan pracy -
uaktualniany na bieżąco, czytelny, szczegółowy. Powyższe zapisy są mało
precyzyjne i należy je uszczegółowić.
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy posiadają oceny pracy
bądź oceny dorobku zawodowego. Dziewięć osób jest w trakcie odbywania stażu na
kolejny stopień awansu zawodowego.
Na podstawie
analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzględniają
wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych
i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).
Dyrektor
placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także
inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu
opracowano harmonogram zespołów samokształceniowych na rok 2004/2005. Spotkania
kadry mają służyć omówieniu następujących zagadnień:
-
Arbitraż - jako jedna z alternatywnych form
rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży,
-
Autoagresja - jako pomoc dziecku z przejawami
autoagresji,
-
Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej,
-
Jak ludzie porozumiewają się? Komunikacja werbalna i
niewerbalna,
-
Praca z dzieckiem molestowanym i wykorzystywanym
seksualnie,
-
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia
14.02.05 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
W latach 2002 - 2005 pracownicy brali udział w
szeregu szkoleniach, kursach, których tematyka dotyczyła zakresu opieki nad
dzieckiem i rodziną. Ponadto kadra pedagogiczna doskonali swoje kwalifikacje
uzupełniając swoje wykształcenie studiami podyplomowymi.
Ze
stosowanych innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce na uwagę
zasługuje fakt zorganizowania mieszkań w środowisku otwartym dla wychowanków,
którzy w niedługim czasie mają się usamodzielnić. W latach 2000 - 2004 na
terenie miasta utworzone zostały trzy mieszkania dla grup usamodzielnienia.
Ponadto utworzona została grupa wsparcia dziennego przeznaczona dla dzieci w
wieku szkolnym mającym trudności z zaadaptowaniem się w placówce całodobowej,
których sytuacja prawna i rodzinna dopuszcza zastosowanie takiej formy opieki.
Pobyt w takiej grupie ma na celu udzielenie pomocy dziecku bez zabierania go na
stałe ze środowiska rodzinnego oraz wzmacnianie rodziny dziecka poprzez
różnorodne formy oddziaływań na poszczególnych jej członków. W ramach
innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce realizowane są następujące
programy:
-
Program Pracy z Rodziną Biologiczną,
-
Indywidualny Program Pracy z Dziećmi o Szczególnych
Potrzebach Edukacyjnych,
-
Program Edukacji Plastycznej,
-
Przygotowywanie posiłków w grupach,
-
Program Pracy z Usamodzielniającymi się Wychowankami.
Dyrektor
placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując
kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu oraz w tym celu
organizowane są rady samokształceniowe.
Podczas
kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej
oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom.
Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11
ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zgodnie z art.
6 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.
Nr 112, poz. 1198 z poźn. zm.),
placówka posiada stronę internetową, która zawiera informacje dotyczące:
-
zakres sprawowanej opieki,
-
liczbę dzieci objętych opieką,
-
aspekty dotyczące standardu
świadczonych usług.
Powyższa strona nie zawiera
następujących informacji:
-
aktów prawnych na podstawie
których funkcjonuje placówka oraz kto kieruje domem,
-
oznaczenia podmiotów
sprawujących nadzór merytoryczny nad działalnością placówki.
Kontrola Domu
Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów
dotyczących placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka Nr 1
w
Białymstoku
20.04.2005r. Podpisy
kontrolujących
mgr
Krystyna Pasiuk 1.
Krystyna Pasiuk
2.
Małgorzata Osipowicz