Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092966   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, Regon - 000735470

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1. Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 11 kwietnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 187 z dnia 07.04.2005., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1. Krystyna Majewska - dyrektor

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

- inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

- udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

- podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

- zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

- gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

- obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Na podstawie księgi ewidencyjnej stwierdzono, że placówka obejmuje opieką 66 wychowanków.

W dniu kontroli zatrudnionych było 19 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach awansu zawodowego:

- nauczyciel stażysta- 1,

- nauczyciel kontraktowy -2,

- nauczyciel mianowany - 7,

- nauczyciel dyplomowany - 8.

Jeden wychowawca jest zatrudniony w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych.

Placówka posiada opracowany plan pracy opiekuńczo-wychowawczej na rok 2004/2005. W planie określono czas realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby za to odpowiedzialne.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005 w którym przewidziano min:

- hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych,

- bieżące przeglądy dokumentacji.

Średnio u każdego z wychowawców przewidziano po dwie lub trzy obserwacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.

Wg planu problematyka zajęć przewidzianych do hospitacji obejmowała:

- organizację nauki własnej wychowanków,

- organizację czasu wolnego,

- zajęcia gospodarstwa domowego,

- rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie,

- rozwijanie zainteresowań wychowanków.

Z obserwowanych zajęć sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy nie są wyczerpujące i nie charakteryzują w wystarczającym stopniu przebiegu zajęć. W celu zgromadzenia wiadomości o pracy pracownika pedagogicznego należy sporządzać dokładniejsze notatki z obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.

Dyrektor sporządza notatki rownież w przypadku kontroli dokumentacji. W zapisach podano dokument podlegający kontroli, osobę która go sporządziła oraz uwagi dotyczące kontroli np.:

- indywidualny plan pracy - uaktualniany na bieżąco, czytelny, szczegółowy. Powyższe zapisy są mało precyzyjne i należy je uszczegółowić.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy posiadają oceny pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Dziewięć osób jest w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.

Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram zespołów samokształceniowych na rok 2004/2005. Spotkania kadry mają służyć omówieniu następujących zagadnień:

- Arbitraż - jako jedna z alternatywnych form rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży,

- Autoagresja - jako pomoc dziecku z przejawami autoagresji,

- Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej,

- Jak ludzie porozumiewają się? Komunikacja werbalna i niewerbalna,

- Praca z dzieckiem molestowanym i wykorzystywanym seksualnie,

- Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 14.02.05 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

W latach 2002 - 2005 pracownicy brali udział w szeregu szkoleniach, kursach, których tematyka dotyczyła zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną. Ponadto kadra pedagogiczna doskonali swoje kwalifikacje uzupełniając swoje wykształcenie studiami podyplomowymi.

Ze stosowanych innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce na uwagę zasługuje fakt zorganizowania mieszkań w środowisku otwartym dla wychowanków, którzy w niedługim czasie mają się usamodzielnić. W latach 2000 - 2004 na terenie miasta utworzone zostały trzy mieszkania dla grup usamodzielnienia. Ponadto utworzona została grupa wsparcia dziennego przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym mającym trudności z zaadaptowaniem się w placówce całodobowej, których sytuacja prawna i rodzinna dopuszcza zastosowanie takiej formy opieki. Pobyt w takiej grupie ma na celu udzielenie pomocy dziecku bez zabierania go na stałe ze środowiska rodzinnego oraz wzmacnianie rodziny dziecka poprzez różnorodne formy oddziaływań na poszczególnych jej członków. W ramach innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce realizowane są następujące programy:

- Program Pracy z Rodziną Biologiczną,

- Indywidualny Program Pracy z Dziećmi o Szczególnych Potrzebach Edukacyjnych,

- Program Edukacji Plastycznej,

- Przygotowywanie posiłków w grupach,

- Program Pracy z Usamodzielniającymi się Wychowankami.

Dyrektor placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu oraz w tym celu organizowane są rady samokształceniowe.

Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z poźn. zm.), placówka posiada stronę internetową, która zawiera informacje dotyczące:

- zakres sprawowanej opieki,

- liczbę dzieci objętych opieką,

- aspekty dotyczące standardu świadczonych usług.

Powyższa strona nie zawiera następujących informacji:

- aktów prawnych na podstawie których funkcjonuje placówka oraz kto kieruje domem,

- oznaczenia podmiotów sprawujących nadzór merytoryczny nad działalnością placówki.

Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka Nr 1

w Białymstoku

20.04.2005r.

mgr Krystyna Majewska

Podpisy kontrolujacych
1. Krystyna Pasiuk
2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  13.05.2005 00:00:00
Data publikacji:  30.08.2005 12:41:57
Data modyfikacji:  30.08.2005 12:41:57 


Informacja byla modyfikowana.
 

Poprzednie wersje informacji:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl