P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, Regon - 000735470
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 11 kwietnia 2005r. na podstawie upoważnienia Nr 187 z dnia 07.04.2005., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od 01.01.2004r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki.
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Krystyna Majewska - dyrektor
Ustalenia kontroli
Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
- inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
- udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
- zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,
- gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
- obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie księgi ewidencyjnej stwierdzono, że placówka obejmuje opieką 66 wychowanków.
W dniu kontroli zatrudnionych było 19 pracowników pedagogicznych o następujących stopniach awansu zawodowego:
- nauczyciel stażysta- 1,
- nauczyciel kontraktowy -2,
- nauczyciel mianowany - 7,
- nauczyciel dyplomowany - 8.
Jeden wychowawca jest zatrudniony w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych.
Placówka posiada opracowany plan pracy opiekuńczo-wychowawczej na rok 2004/2005. W planie określono czas realizacji wyznaczonych zadań oraz osoby za to odpowiedzialne.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował plan nadzoru pedagogicznego na rok 2003/2004 oraz 2004/2005 w którym przewidziano min:
- hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
- bieżące przeglądy dokumentacji.
Średnio u każdego z wychowawców przewidziano po dwie lub trzy obserwacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych.
Wg planu problematyka zajęć przewidzianych do hospitacji obejmowała:
- organizację nauki własnej wychowanków,
- organizację czasu wolnego,
- zajęcia gospodarstwa domowego,
- rozwiązywanie problemów i konfliktów w grupie,
- rozwijanie zainteresowań wychowanków.
Z obserwowanych zajęć sporządzane są notatki na arkuszach pohospitacyjnych opracowanych wg własnego wzoru. Powyższe opisy są nie są wyczerpujące i nie charakteryzują w wystarczającym stopniu przebiegu zajęć. W celu zgromadzenia wiadomości o pracy pracownika pedagogicznego należy sporządzać dokładniejsze notatki z obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
Dyrektor sporządza notatki rownież w przypadku kontroli dokumentacji. W zapisach podano dokument podlegający kontroli, osobę która go sporządziła oraz uwagi dotyczące kontroli np.:
- indywidualny plan pracy - uaktualniany na bieżąco, czytelny, szczegółowy. Powyższe zapisy są mało precyzyjne i należy je uszczegółowić.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że pracownicy posiadają oceny pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Dziewięć osób jest w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.
Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia oceny uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (cyt. powyżej).
Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki, a także inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram zespołów samokształceniowych na rok 2004/2005. Spotkania kadry mają służyć omówieniu następujących zagadnień:
- Arbitraż - jako jedna z alternatywnych form rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży,
- Autoagresja - jako pomoc dziecku z przejawami autoagresji,
- Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej,
- Jak ludzie porozumiewają się? Komunikacja werbalna i niewerbalna,
- Praca z dzieckiem molestowanym i wykorzystywanym seksualnie,
- Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 14.02.05 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
W latach 2002 - 2005 pracownicy brali udział w szeregu szkoleniach, kursach, których tematyka dotyczyła zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną. Ponadto kadra pedagogiczna doskonali swoje kwalifikacje uzupełniając swoje wykształcenie studiami podyplomowymi.
Ze stosowanych innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce na uwagę zasługuje fakt zorganizowania mieszkań w środowisku otwartym dla wychowanków, którzy w niedługim czasie mają się usamodzielnić. W latach 2000 - 2004 na terenie miasta utworzone zostały trzy mieszkania dla grup usamodzielnienia. Ponadto utworzona została grupa wsparcia dziennego przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym mającym trudności z zaadaptowaniem się w placówce całodobowej, których sytuacja prawna i rodzinna dopuszcza zastosowanie takiej formy opieki. Pobyt w takiej grupie ma na celu udzielenie pomocy dziecku bez zabierania go na stałe ze środowiska rodzinnego oraz wzmacnianie rodziny dziecka poprzez różnorodne formy oddziaływań na poszczególnych jej członków. W ramach innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w placówce realizowane są następujące programy:
- Program Pracy z Rodziną Biologiczną,
- Indywidualny Program Pracy z Dziećmi o Szczególnych Potrzebach Edukacyjnych,
- Program Edukacji Plastycznej,
- Przygotowywanie posiłków w grupach,
- Program Pracy z Usamodzielniającymi się Wychowankami.
Dyrektor placówki na bieżąco zapoznaje pracowników z nowymi przepisami prawa informując kadrę o nowych zagadnieniach na posiedzeniach stałego zespołu oraz w tym celu organizowane są rady samokształceniowe.
Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń w 2005r. obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z poźn. zm.), placówka posiada stronę internetową, która zawiera informacje dotyczące:
- zakres sprawowanej opieki,
- liczbę dzieci objętych opieką,
- aspekty dotyczące standardu świadczonych usług.
Powyższa strona nie zawiera następujących informacji:
- aktów prawnych na podstawie których funkcjonuje placówka oraz kto kieruje domem,
- oznaczenia podmiotów sprawujących nadzór merytoryczny nad działalnością placówki.
Kontrola Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień dyrektora.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka Nr 1
w Białymstoku
20.04.2005r.
mgr Krystyna Majewska
Podpisy kontrolujacych
1. Krystyna Pasiuk
2. Małgorzata Osipowicz