P R O T O K Ó Ł
z kontroli kompleksowej Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej
w Jasionówce,
REGON - 050862004
Wójtem
Gminy Jasionówka jest Pani Janina Chojnowska.
Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Jasionówce od 1 sierpnia 1990r. do 17.01.2006r. była Pani Marianna Kamińska. Od
1.02.2006r. do 30.04.2006r. pełnienie obowiązków kierownika powierzono Pani
Izabeli Małgorzacie Wałuszko.
Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej w: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie
Uchwały Nr III/8/90 Rady Gminy w Jasionówce z dnia 10 lipca 1990r.
Kontrolę
przeprowadzili
1. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki -
kierownik zespołu inspektorów
2. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki
3. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki
pracownicy
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na
podstawie upoważnienia do kontroli Nr 41 z dnia 8.03.2006r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 15 marca 2006r.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu
administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji
rządowej wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą
objęto okres od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. i skontrolowano następujące
zagadnienia:
I.
Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.
II.
Zasoby kadrowe ośrodka.
III.
Zadania realizowane
przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji
administracyjnych.
IV.
Realizacja zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym wynikających z art. 17 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
opracowanie i
realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie
bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
3)
udzielanie
schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego
pozbawionym,
4)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków okresowych,
5)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych,
6)
wypłacanie
zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne
osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie
zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy
w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę,
która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania
bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem
rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
10) udzielanie pomocy w
formie pracy socjalnej,
11) organizowanie i
świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,
z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub
mieszkaniach chronionych,
13) tworzenie gminnego
systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14) dożywianie dzieci,
15) sprawienie pogrzebu,
w tym osobom bezdomnym,
16) kierowanie do domu
pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu,
17) sporządzanie
sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji
elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18) utworzenie i
utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja zadań własnych
gminy realizowanych przez gminy wynikających z art. 17 ust.2 ustawy z dnia 12
marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i
wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek
oraz pomocy w naturze,
3)
prowadzenie i
zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu
gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
4)
podejmowanie
innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb
gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5)
współpraca z
powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji
o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa
zawodowego i o szkoleniach.
VI. Realizacja zadań z zakresu
administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca
2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków stałych,
2)
opłacanie składek
na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu
w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i
świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla
osób z zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową
lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i
rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi,
6)
realizacja zadań
wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę
poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego
wsparcia.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jasionówce zajmuje jedno
pomieszczenie biurowe o powierzchni około 25m2 na piętrze budynku
Urzędu Gminy. Przy wejściu do budynku jest podjazd dla osób niepełnosprawnych,
dostęp do pomieszczeń ośrodka jest utrudniony dla osób niepełnosprawnych - 21
schodków.
Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z 2 drukarkami, z
tego jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne, ośrodek posiada
stały dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu.
System POMOST jest zainstalowany, ośrodek pracuje w
systemie. Wymagane sprawozdania, wygenerowane przez system informatyczny POMOST
oraz zbiory centralne są przekazywane do Wojewódzkiego Administratora Systemu.
Na koniec 2005r. wykazano 98% zgodności.
Gmina Jasionówka jest gminą rolniczą z przewagą gospodarstw
rolnych o niewielkiej powierzchni. Zamieszkuje ją 3.218 mieszkańców. Główne
problemy występujące na terenie gminy, z powodu których udzielane są
świadczenia pomocy społecznej to: alkoholizm i bezrobocie. Wskazać należy, że
niska dochodowość z gospodarstw rolnych jest przyczyną ubożenia ludności.
Do funkcjonujących na jej terenie gminy zakładów pracy
można zaliczyć:
1.
Urząd Gminy
2.
Bank Spółdzielczy
3. Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowe "EJ" Janusz Zamojtuk
3.
Sp. Z o.o. "Naprzód" ( produkcja napojów chłodzących i
zniczy)
4.
Urząd Pocztowy w Jasionówce
5.
Gminny Ośrodek Zdrowia w Jasionówce
6.
Zespół Szkolno- Przedszkolny
7.
Indywidualne podmioty gospodarcze (sklepy, tartak, usługi
budowlane, usługi remontowe, naprawy).
II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej.
W
2005r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Jasionówce oraz w dniu kontroli
zatrudnionych było trzech pracowników:
1.
Izabela Małgorzata Wałuszko - zatrudniona w ośrodku od
1.08.1990r. na stanowisku pracownika socjalnego. Od 1.02.2006r. Zarządzeniem Nr
2/06 Wójta Gminy Jasionówka z dnia
31.01.2006r. powierzono jej uprawnienia i obowiązki kierownika Gminnego ośrodka
Pomocy Społecznej w Jasionówce na czas określony od 1 lutego 2006r. do 30
kwietnia 2006r., wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników
Socjalnych w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy
socjalnej. Obecnie w trakcie studiów licencjackich - II rok w Niepaństwowej
Wyższej Szkole Pedagogicznej w Białymstoku - Wydział nauk o wychowaniu,
kierunek pedagogika, specjalność: Pedagogika pracy socjalnej z resocjalizacją.
Staż pracy w pomocy społecznej 22 lata.
2.
Marzena Bieniasz -
zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 1.02.2006r. do 30.04.2006r.
wykształcenie wyższe zawodowe - Niepaństwowa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku
- 2004r. Dyplom ukończenia Szkoły Policealnej Pracowników Służb Społecznych w 2002r
w Białymstoku, tytuł pracownika socjalnego.
3.
Katarzyna Zamojtuk -
zatrudniona w ośrodku od 15.09.2005r. na stanowisku starszego referenta
(wcześniej na czas określony od 7.03.2005r. do 6.09.2005r. w charakterze
referenta do spraw świadczeń rodzinnych). Wykształcenie wyższe magisterskie na
kierunku marketing i zarządzanie w zakresie zarządzania organizacjami w Wyższej
Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku w 2004r.
4.
Marianna Kamińska - zatrudniona na stanowisku kierownika
ośrodka od 1.08.1990r., do 17.01.2006r., wykształcenie wyższe magisterskie w
Instytucie Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizacja z
zakresu pomocy społecznej. Staż pracy 40 lat.
W ośrodku
obecnie zatrudniony jest jeden pracownik
socjalny, natomiast zgodnie z art. 110 ust.11 ustawy o pomocy społecznej
ośrodek zatrudnia pracowników socjalnych
proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik na 2 tys.
mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników.
III. Zadania realizowane przez Ośrodek i
upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jasionówce realizuje
zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o świadczeniach rodzinnych i ustawie
o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
Ośrodek funkcjonuje w oparciu o Statut
nadany Uchwałą Nr XXII/104/05 Rady Gminy Jasionówka z dnia 12 października
2005r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Jasionówce. Zgodnie § 6 Statutu Ośrodek wykonuje zadania z zakresu pomocy
społecznej mające na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie
trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując
własne środki i możliwości. Z § 7 Statutu wynika, że - Ośrodek realizuje
zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych, a z § 8 - z zakresu
ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce
alimentacyjnej. Na mocy § 15 w Ośrodku wyodrębniono stanowiska pracy takie jak:
Kierownik, pracownicy socjalni, pracownik ds. świadczeń rodzinnych i zaliczki
alimentacyjnej.
Pani Marianna Kamińska - sprawująca
funkcję kierownika ośrodka do 17.01.2006r. była upoważniona przez Wójta Gminy
Jasionówka pismem z dnia 27.04.2004r. do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości
gminy.
W dniu 22.04.2004r. Wójt Gminy upoważnił Panią Mariannę Kamińską
do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych oraz wydawania w
tych sprawach decyzji, a na mocy upoważnienia z dnia 17.10.2005r. - do
wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta w zakresie przyznawania
zaliczek alimentacyjnych oraz prowadzenia postępowania wobec zobowiązanych do
świadczenia alimentacyjnego.
Pani Izabela
Małgorzata Wałuszko - pełniąca od 1.02.2006r. do 30.04.2006r. obowiązki
kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej została upoważniona przez Wójta
Gminy Jasionówka w dniu 1.02.2006r. do:
1.
prowadzenia postępowań oraz wydawania decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy,
2.
prowadzenia postępowań w sprawach z zakresu świadczeń
rodzinnych, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, na podstawie ustawy z
dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych
3.
prowadzenia postępowań oraz wydawania decyzji
administracyjnych w sprawach postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz
zaliczki alimentacyjnej.
Ponadto
Zarządzeniem Nr 3/06 Wójta Gminy Jasionówka z dnia 1.02.2006r. udzielono Pani
Izabeli Małgorzacie Wałuszko na czas pełnienia obowiązków kierownika -
pełnomocnictwa do dokonywania w imieniu Wójta Gminy czynności prawnych z
zakresu zwykłego zarządu, a w szczególności występowania w sprawach dotyczących
funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz reprezentowania:
-
przed wszystkimi władzami, urzędami, przedsiębiorstwami,
bankami i innymi jednostkami oraz osobami fizycznymi,
-
przy zawieraniu umów, dokonywaniu rozliczeń finansowych i
podejmowaniu innych czynności nie przekraczających zakresu zwykłego zarządu.
IV.
Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1
ustawy.
1)
opracowanie i realizacja gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą Nr XX/112/05 z dnia 28 grudnia 2005r. uchwalono
Gminna Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jasionówka na lata
2005 - 2010.
Strategia jest dokumentem składającym się z trzech części.
Pierwsza to raport o stanie Gminy Jasionówka i diagnoza
istniejącego stanu z uwzględnieniem występujących problemów.
W
drugiej przeanalizowano możliwości rozwoju gminy wskazując na priorytety w tym
zakresie, wynikające zarówno z Planu Rozwoju Lokalnego Gminy, jak też zapisów
zawartych w Strategii Województwa Podlaskiego, w planie zagospodarowania
przestrzennego województwa podlaskiego oraz założeń zawartych w Planie Rozwoju
Powiatu Monieckiego. Zidentyfikowano najistotniejsze problemy występujące w
sferze społecznej, do których należą, m.in.:
o słabo rozwinięty
pozarolniczy rynek pracy - bezrobocie (w tym ukryte),
o potrzeba reorientacji zawodowej odpowiadającej
wymogom lokalnego i białostockiego rynku pracy,
o zbyt mała oferta
kulturalna, niedostatki bazy sportowej,
o za mała aktywność społeczna ludności, niewielu
animatorów życia i liderów życia społecznego,
o słabo rozwinięta działalność organizacji
pozarządowych, ich niska aktywność, brak wolontariatu,
o skąpa
infrastruktura społeczna,
o rosnąca skala
ubóstwa wywołująca wzrost potrzeb w zakresie świadczeń opieki społecznej,
o zagrożenia
uzależnieniami, głównie ludzi młodych słabo wykształconych, pozbawionych
perspektyw pracy,
o narastanie
zjawisk patologii społecznych,
o niedostatek
rynku usług publicznych, w tym szczególnie w zakresie ochrony zdrowia.
Część trzecią poświęcono rozwiązywaniu problemów
społecznych. Wskazano grupy społeczne wymagające wsparcia, a także metody -
cele operacyjne prowadzące do wyeliminowania bądź złagodzenia występujących w
środowisku problemów. Oprócz objęcia pomocą finansową, rzeczową, psychologiczną
i prawną osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej wymienia się
wiele metod wsparcia poza finansowego, takich jak: wspomaganie działalności
instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów w
rodzinie, wspomaganie w tworzeniu warunków umożliwiających z korzystania
świetlic środowiskowych w szkołach, tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania
przemocy w rodzinie, budowanie pozytywnego wizerunku ludzi dotkniętych choroba,
niepełnosprawnością, bezrobociem, prowadzenie poradnictwa i ośrodków wsparcia.
Jako źródła finansowania działań podejmowanych w ramach
strategii wskazano budżet Gminy, budżet państwa, sponsorów. Realizatorem
programu jest przede wszystkim Urząd Gminy, ośrodek pomocy społecznej przy
współudziale Gminnego Ośrodka Kultury, Zespół Szkół w Jasionówce, zespół
Charytatywny "Caritas" przy Parafii Św. Trójcy w Jasionówce oraz Stowarzyszenie
Ziemi Jasionowskiej PRO BOGORYJA.
Strategia
rozwiązywania problemów społecznych jest dokumentem nakreślającym ogólnie
długofalowe działania na lata 2005 -2010, jednakże brak w niej
sprecyzowania etapów poszczególnych
działań, możliwych do realizacji w krótszych okresach czasu.
2)
sporządzanie bilansu
potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej.
Przewidywany plan potrzeb w zakresie środków na realizację
zadań pomocy społecznej znajduje odzwierciedlenie w dokumencie "bilans potrzeb"
przekazywanym do Urzędu Marszałkowskiego. Zadanie to realizowane jest również
poprzez składanie wniosków do Wójta Gminy o zabezpieczenie w budżecie gminy
środków finansowych na zadania pomocy społecznej (w 2004r. w wskazano także
potrzebę zabezpieczenia środków na umieszczenie dwóch samotnych osób w DPS).
Co
roku Radzie Gminy składane jest sprawozdanie z wykonania budżetu (wykorzystania
środków na pomoc społeczną).
Uchwałą Nr XVIII/80/05 Rady Gminy Jasionówka z dnia 11
lutego 2005r. został przyjęty budżet gminy na 2005r. Wydatki w dziale 852 -
POMOC SPOŁECZNA zaplanowano na kwotę 673 315zł, w tym na zadania zlecone 374
463zł na zadania własne 298 852zł.
- w rozdziale 85212 § 3110 - świadczenia rodzinne i składki na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 372 000zł
(zadania zlecone),
- w rozdziale 85212 § 4110 - świadczenia rodzinne i składki na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 2.463 zł
(zadania zlecone),
- w rozdziale 85213 § 4110 - składki na ubezpieczenie zdrowotne
opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz
niektóre świadczenia rodzinne - 2.000 zł (zadania własne),
- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz
składki na ubezpieczenie społeczne - 137.000 zł (zadania własne),
- w rozdziale
85215 § 3110 - dodatki mieszkaniowe - 39.000zł (zadania własne),
- w rozdziale
85219 - ośrodki pomocy społecznej - 107.200 zł (zadania własne),
-
w rozdziale 85295 § 3110 - pozostała działalność - (posiłek dla potrzebujących)
- 16.115 zł (zadania własne).
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
W celu zapewnienia schronienia - w razie zaistnienia takiej
sytuacji istnieje możliwość wykorzystania budynku po "starej szkole"
stanowiącego własność gminy. Jest on w dobrym stanie technicznym (ogrzewany).
Na
terenie gminy nie funkcjonuje jadłodajnia, ani ogólnodostępny punkt wydawania
posiłków. W razie potrzeby można jednak dokonać zakupu "na wynos" posiłku w
szkole.
W celu zapewnienia niezbędnego ubrania ośrodek
prowadzi zbiórki odzieży wśród ludności, którą następnie wydaje podopiecznym
bądź przyznaje zasiłek celowy (na zakup odzieży i obuwia).
4) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków okresowych.
Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej w Jasionówce w okresie objętym kontrolą przyznał zasiłki
okresowe dla 71 rodzin. Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to:
długotrwała choroba, brak możliwości zatrudnienia oraz niepełnosprawność.
Kontrolujący
sprawdzili ok. 30% akt zasiłkobiorców.
Stwierdzono, że
wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 kwietnia 2005r. w sprawie
wywiadu środowiskowego (Dz. U. Nr 77, poz.672), a decyzje podejmowane zgodnie z
terminem określonym w kpa.
W trakcie kontroli stwierdzono, że nie w
każdym przypadku decyzja administracyjna poprzedzona jest wywiadem lub jego
aktualizacją. Ośrodek stosuje praktykę sporządzania wywiadu raz, a następnie
dokonywania wpisów części X wywiadu.
Np.: 1) Przyznano
decyzją Wójta Gminy świadczenie zdrowotne na okres 30 dni
2) oraz zasiłek
okresowy na okres II i III 2005r.
- wpis dokonany
przez Kierownika Ośrodka w dniu 22.02.2005r.
3) przyznano
zasiłek stały w wysokości 418 zł miesięcznie od kwietnia 2005r. do stycznia
2006r.
- wpis dokonany
przez Kierownika Ośrodka w dniu 25.04.2005r.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawana jest w oparciu o art. 147
ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r., t.j w 2005r. w przypadku osoby
samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium dochodowym osoby
samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby a w przypadku rodziny - 20%
różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.
W aktach znajduje
się niezbędna do przyznania świadczenia dokumentacja, np. zaświadczenia z PUP -
przy przyznawaniu zasiłku z tytułu bezrobocia. Brak jednakże w większości wypadku dowodu opłacania składki KRUS,
pomimo jej odliczenia od dochodu rodziny.
W kontrolowanym
okresie nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku
okresowego.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.
W okresie od
1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Jasionówce przyznał zasiłki celowe dla 38
rodzin w wysokości od 60 zł do 300 zł. Zasiłki celowe były przyznawane głównie
na: żywność, odzież, opał, leki, remont mieszkania.
Główne przyczyny udzielania
pomocy w tej formie to: długotrwała choroba, brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność.
W aktach osób otrzymujących te
formę pomocy znajdują się niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, orzeczenia o niepełnosprawności itd.).
W okresie objętym kontrolą GOPS
nie wydał decyzji odmawiającej przyznania zasiłku celowego.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
6)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia
losowego.
Z informacji p.o. Kierownika Ośrodka wynika, że w
kontrolowanym okresie nie przyznano pomocy w tej formie.
7)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne
osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie przyznano zasiłku celowego na
pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym lub innym nie
mającym możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia z uwagi na brak zgłoszenia potrzeb w
tym zakresie.
Ośrodek jednakże skorzystał z możliwości
przewidzianych w ustawie z 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 z 2004r., poz.2135) i
przyznał decyzją prawo do świadczenia formie składki zdrowotnej na okres 30 dni
osób jednej osobie. Świadczeniobiorca jest mieszkańcem gminy Jasionówka, nie
posiadał własnych źródeł utrzymania, dochód na osobę nie przekraczał kryterium
dochodowego określonego ustawą o pomocy społecznej.
8)
przyznawanie
zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
Nie przyznano
tej formy pomocy. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów. Osoby
podróżujące koleją, np. do szpitala w Warszawie korzystały z pomocy w formie zasiłku celowego.
9)
opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która
rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej
osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz
wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano
tej formy pomocy, nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie.
10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej.
Obok świadczeń
finansowych Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jasionówce udzielał wsparcia w
formie pracy socjalnej. Pracownicy na rzecz osób i rodzin objętych pomocą
podejmują następujące działania:
- Ścisła współpraca pracowników GOPS z pedagogami
szkolnymi, wychowawcami i dyrektorami szkół w związku z trudnościami
wychowawczymi dzieci pochodzących z rodzin korzystających z pomocy
społecznej w GOPS.
- Współpraca z GKRPA oraz psychologiem pełniącym
dyżury w punkcie konsultacyjnym, motywowanie osób nadużywających alkoholu
do podjęcia leczenia. Pomoc psychologiczna i prawna osobom
współuzależnionym.
- Współpraca z sądowymi kuratorami zawodowymi i
społecznymi. Pomoc w pisaniu pozwów o alimenty, separację czy rozwód.
- Ścisła współpraca z pielęgniarkami środowiskowymi
oraz lekarzami rodzinnymi. Wymiana informacji, wspólne rozwiązywanie
problemów dotyczących osób starszych - samotnych, rodzin i dzieci.
- Pomoc w pisaniu podań o umorzenie podatków rolnych
i od nieruchomości do Wójta Gminy dla osób znajdujących się w trudnej
sytuacji finansowej.
- Kompletowanie niezbędnej dokumentacji i przesłanie
wniosków do Miejskiego Zespołu ds. Orzekania Niepełnosprawności.
- Ścisła współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie w Mońkach dotycząca pomocy osobom niepełnosprawnym mieszkańcom
naszej gminy.
- Współpraca z Parafią Rzymskokatolicką w Jasionówce
- pomoc żywnościowa z programu PEAD.
- Pomoc osobom i rodzinom znajdującym się w
sytuacjach kryzysowych zwłaszcza z przemocy domowej. Zapewnienie miejsc
pobytu czasowego dla osób zagrożonych przemocą domową w ośrodkach Interwencji
Kryzysowej.
- Pomoc osobom bezdomnym, poprzez umieszczanie ich w
noclegowniach CARITASU. zapewnienie niezbędnego posiłku i odzieży.
- Planowanie wspólnie z Akcją Katolicką działań
promujących zdrowy styl życia wśród dzieci i młodzieży:
- - trzeźwościowe rajdy rowerowe
- Motywowanie do poprawy sytuacji mieszkaniowej
klientów przez (wpływanie na przeprowadzenie remontów i sprzątanie
mieszkań, pomoc w pisaniu wniosków o rozłożenie na raty spłat za
zaciągnięcie wodociągu, rozłożenie na raty opłat za energię elektryczną, pobór
wody z wodociągu, opłaty składek do KRUS.)
- Działania interwencyjne wobec osób zagrożonych
samotnością poprzez integrowanie ich ze społecznością lokalną.
- Pomoc w docieraniu do poradnictwa specjalistycznego
w Poradni Zdrowia Psychicznego w Mońkach, Poradni Psychologiczno
Pedagogicznej w Mońkach (umawianie wizyt do lekarzy specjalistów -
monitorowanie procesu leczenia).
- Pomoc w uzyskaniu stypendiów, dodatków
mieszkaniowych.
- Udzielanie pomocy i porad w zakresie rozwiązywania
spraw życiowych dla osób, które na skutek przejściowych trudności znalazły
się pod opieką Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Koordynacja działań jednostki z instytucjami i
organizacjami w celu realizacji wspólnych celów pomocy społecznej.
o Pobudzanie
społecznej aktywności i inspiracja działań samopomocowych w celu zaspokojenia
niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin i środowisk społecznych.
11)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w
miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ośrodek nie
świadczy usług opiekuńczych, ze względu na brak zgłaszanych w tym zakresie
wniosków. Wyjaśnienia p.o. Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.
Na terenie Gminy
nie funkcjonują placówki opiekuńcze-wychowawcze ani mieszkania chronione.
Przy szkole
podstawowej w Jasionówce działa świetlica " Świetlik", gdzie organizowane są
między innymi zajęcia dla dzieci z rodzin zagrożonych patologią, zaniedbanych
wychowawczo. Dwa razy w tygodniu dzieci te wspólnie z innymi uczestniczą w
zajęciach sportowych odbywających się na sali gimnastycznej, współfinansowanych
ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zajęcia
prowadzone są przez osoby z przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowe wyjaśnienia
p.o Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.
13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i
opieki nad dzieckiem i rodziną.
W dniu kontroli gmina nie miała
stworzonego takiego systemu. Z wyjaśnień p.o. Kierownika wynika, ze opracowano
projekt tego systemu. Dokument zostanie przedstawiony do uchwalenia na jednej z
najbliższych sesji Rady Gminy.
14) dożywianie dzieci.
W 2005r. Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej w Jasionówce to zadanie wykonywał jako przyznawanie posiłków
dzieciom i młodzieży realizującym obowiązek szkolny w ramach rządowego programu
"Posiłek dla potrzebujących".
Ogółem z dożywiania korzystało
154 dzieci, w tym:
- dzieci do lat 7 - 16 dzieci,
- uczniowie szkół podstawowych i
gimnazjalnych - 131 dzieci,
- uczniowie szkół
ponadgimnazjalnych - 7 dzieci.
Dzieci spożywają posiłki w
stołówce Zespołu Szkół w Jasionówce (obiad dwudaniowy), 16. dzieci je posiłek w
Przedszkolu Samorządowym (śniadanie oraz obiad dwudaniowy). Koszty posiłku:
- w stołówce szkolnej - 2 zł,
- w przedszkolu - 2,20 zł.
W okresie objętym kontrolą nie
utworzono nowego punktu wydawania posiłków.
Ośrodek realizuje to zadanie w całości w ramach Rządowego
Programu "Posiłek dla potrzebujących" w 2005r.
Przykłady osób,
którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.
W kontrolowanym
okresie nie sprawiono pogrzebu osobie, nie posiadającej własnych środków
finansowych ani osób zobowiązanych do alimentacji.
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i
ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
W 2005 r.
skierowano do DPS dwie osoby samotne. Jedną umieszczono w DPS w Mocieszach,
(gmina dopłaca do kosztu utrzymania kwotę 1184zł), drugą w Ostrej Górze (gmina dopłaca 510zł).
W budżecie gminy
na 2005r. były przewidziane środki na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca gminy
w domu pomocy społecznej.
17) sporządzanie sprawozdawczości,
również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość
jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane
są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jasionówce funkcjonuje w
oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XXII/104/05 Rady Gminy Jasionówka z dnia 12
października 2005r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Jasionówce.
Uchwałą
Nr XVIII/80/05 Rady Gminy Jasionówka z dnia 11.02.2005r. zatwierdzającą budżet gminy na 2005r. w dziale 852,
rozdziale 85219 przewidziano środki na utrzymanie Ośrodka w kwocie 107.200zł, w
tym:
§
4010
|
-
wynagrodzenia osobowe pracowników
|
77.000 zł
|
§
4040
|
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
5.844 zł
|
§
4110
|
-
składki na ubezpieczenie społeczne
|
14.156 zł
|
§
4120
|
-
składki na fundusz pracy
|
2000 zł
|
§
4440
|
-
odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
2150 zł
|
§4210
|
-
zakup materiałów i wyposażenia
|
2500 zł
|
§4300
|
-
zakup usług pozostałych
|
2000 zł
|
§4410
|
-
podróże służbowe krajowe
|
350 zł
|
§4430
|
-
różne opłaty i składki
|
200 zł
|
§3020
|
-
wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzenia
|
1000 zł
|
V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.
W okresie od
1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Jasionówce przyznał 12 osobom zasiłek celowy
specjalny w kwotach od 50zł do 250zł.
Przykłady osób otrzymujących tę formę pomocy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie.
Nie przyznano
pomocy w tej formie. Z wyjaśnień p.o.Kierownika Ośrodka wynika, że nie złożono
wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej
i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób
wymagających pomocy.
Brak jest domu
pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym.
4)
podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej
wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja
programów.
Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.
Podejmowane
były jednak działania w ramach programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
polegające na:
-
wyjazdach integracyjnych dzieci z rodzin z problemem
alkoholowym
-
dopłaty do zajęć sportowych, dofinansowanie do uczestnictwa
w zajęciach orkiestry dętej w GOK,
-
utworzeniu i funkcjonowaniu kawiarenki internetowej
"Ikonka",
Ponadto mając na uwadze specyfikę
problemów występujących na terenie gminy - zorganizowano w UG punkt
konsultacyjny. Na umawiane przez pracowników ośrodka wizyty przyjeżdża
psycholog.
5)
współpraca z
powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji
o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa
zawodowego i o szkoleniach.
Z wyjaśnień p.o. kierownika Ośrodka (załącznik do
protokołu) wynika, że:
- pracownicy PUP na koszt urzędu są przywożeni do UG w
Jasionówce, gdzie bezrobotni potwierdzają gotowość do pracy,
- ośrodek utrzymuje stały kontakt telefoniczny w sprawie
ofert pracy, które są przekazywane klientom pomocy społecznej,
- aktywizacja osób długotrwale bezrobotnych odbywa się
poprzez organizowanie kursów przekwalifikowujących. Informacje o możliwości
ukończenia kursów podawane są na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy.
Wójt Gminy
Jasionówka jest członkiem Powiatowej Rady Zatrudnienia.
VI. Realizacja zadań z zakresu
administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
Art. 18 ust. 1
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.
W 2005r. z zasiłku stałego korzystało 11
osób. Pomoc w tej formie przyznano dwóm osobom zaliczonym do znacznego stopnia
niepełnosprawności, siedmiu osobom zaliczonym do umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności oraz dwóm osobom - kobietom z tytułu ukończenia 60 roku
życia. Czworo spośród zasiłkobiorców otrzymywało zasiłek w wysokości 418 zł,
dwoje w wysokości 317 zł (otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny), pozostali w
wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym na osobę w rodzinie a
posiadanym dochodem na osobę w rodzinie.
W jednym przypadku nieprawidłowo prowadzono postępowanie w
sprawie. Pomimo zmiany sytuacji dochodowej rodziny nie dokonano zmiany
wysokości zasiłku stałego i nie wypłacono wyrównania nieopłaconego zasiłku. Nieprawidłowo w stosunku do zasiłkobiorców
stałych dokonywano zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Nie we wszystkich
przypadkach przeprowadzono wywiady u osób zobowiązanych do alimentacji, przed
przyznaniem zasiłku stałego.
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
Świadczeniem tym objętych jest 11osób, którym przyznano
zasiłki stałe. Zgłoszenie do ubezpieczenia znajduje się w aktach zasiłkobiorcy.
Stwierdzono, że zgłoszenie nie pokrywa
się z datą przyznania zasiłku stałego. Raporty nie są odbierane przez
zainteresowanych - znajdują się w księgowości Urzędu (nieprawidłowo). Tam
też jest dokumentacja o przekazaniu składki do ZUS.
Składki opłacane
są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia
odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).
3)
organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Z wyjaśnień kierownika wynika na terenie gminy nie ma osób wymagających objęcia tą formą pomoc,
dlatego też nie zgłaszano wniosków o jej udzielenie. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.
4)
przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z
klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano
takiej pomocy, nie ogłoszono takiego stanu.
5)
prowadzenie i
rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Brak jest
środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Osoby,
które wymagałyby wsparcia mogą być skierowane do ŚDS w Mońkach. Jednakże duży
problem stanowiłyby dojazdy. W kontrolowanym okresie nie było osób, które
należałoby umieścić w takiej placówce.
6)
realizacja
zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu
ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój
specjalistycznego wsparcia.
Zgodnie
z porozumieniem zawartym w dniu 08.02.2005 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim a
Wójtem Gminy Jasionówka na realizację w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla
potrzebujących", gmina otrzymała dotację celową w wysokości 10.000 zł;
jednocześnie gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizację programu środki
własne w wysokości 10.000zł, tj. 50%
realizacji zadania. Aneksem do porozumienia zawartego w dnia
08.02.2005r. w sprawie dofinansowania zadania własnego gminy w ramach Programu
"Posiłek dla potrzebujących" wprowadzono zmiany do budżetu tj. gmina zobowiązała
się przeznaczyć na realizację programu środki własne w wysokości zwiększonej do
12.500 zł.
W ramach programu objęto pomocą ogółem 154, w tym:
- dzieci w wieku do 7 lat - 16,
- uczęszczające do szkół podstawowych i gimnazjów - 131
dzieci,
- uczęszczające do szkoły średniej - 7 dzieci.
Pomoc
w formie dożywiania dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjum była
realizowana w formie posiłków w stołówce Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w
Jasionówce. W stołówce szkoły pełne obiady jedzą dzieci uczące się w tej
szkole. Szkoła po upływie każdego
miesiąca żywienia uczniów sporządza listę uczniów dożywianych w ramach
Programu, a GOPS przelewa środki na konto szkoły. Szesnaścioro dzieci
spożywa śniadanie i pełen dwudaniowy posiłek w Przedszkolu Samorządowym. Z dzieci uczących się w szkołach średnich - dwoje to
dzieci dojeżdżające z Jasionówki (jedna z nich kupuje bułki słodkie i mleko na
rachunek, który następnie przedkłada w ośrodku), pięcioro mieszka w
internatach. Sześcioro z nich korzysta z obiadów w tych szkołach.
W ramach Rządowego Programu "Posiłek
dla potrzebujących" w 2005 r., oprócz dożywiania dzieci uczęszczających do
szkół, nie przyznano pomocy osobom z innych grup objętych programem m. in.
osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym.
W 2005 r. gmina nie organizowała dowozu posiłków. Na
terenie Jasionówki brak jest restauracji, w której można dokonać zakupu
posiłków.
W
2005r. nikomu nie odmówiono przyznania pomocy w ramach programu "Posiłek dla
potrzebujących".
Rada Gminy Jasionówka nie podjęła uchwały w sprawie
podwyższenia wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z
bezpłatnych posiłków określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji w 2005
r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących".
Osoby
ubiegające się o pomoc w postaci dożywiania składały wniosek o objęcie dzieci
dożywianiem na początku roku kalendarzowego lub przed rozpoczęciem roku
szkolnego. Udzielenie pomocy poprzedzało przeprowadzone postępowanie
administracyjne. Każdorazowo przeprowadzano wywiad rodzinny (lub aktualizację)
potwierdzający przyczynę i konieczność udzielenia pomocy w tej formie. W aktach
znajdują się niezbędne dokumenty - zaświadczenia określające wielkość gospodarstwa
rolnego w ha przeliczeniowych itd. Decyzję administracyjną przyznającą pomoc
podejmowano na okres od 3.01.2005r. do 20.06.2005r. bądź od 3.10.2005r. do
23.06.2006r.
W trakcie
kontroli dokonano wizytacji stołówki w Zespole Szkolno -Przedszkolnym, gdzie
wydawane są posiłki w ramach Programu. Stołówka szkolna wydaje obiady 3 razy w
ciągu dnia na długich przerwach. Jednorazowo stołówka może pomieścić 40
uczniów. Posiłki składają się z dwóch dań gorących.
Przykłady osób,
którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
Protokół
niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje p.o. Kierownika Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
P.o Kierownika Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Jasionówce został poinformowany o przysługującym mu
prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w
niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących
stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania
protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w
książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 1/2006.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Izabela Wałuszko
1. Margarita Jaroszuk
2. Ewa Bonarska
3. Anna Liszewska