Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35102076   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku 3.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.


Uwaga: Informacja jest nieaktualna.
Najnowszą wersję tej informacji znajdziesz tutaj

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKKI

PROTOKÓŁ

z kontroli doraźnej Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku 3, 16-402 Suwałki - przeprowadzonej w dniu 22.03.2007 roku.

Adres Ośrodka: 16-402 Suwałki, Lipniak 3. Ośrodek przeznaczony jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi. Dyrektorem Ośrodka jest Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska.

Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik zespołu, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 52 z dnia 20.03.2007r.(PS.VI/EF/0939/52/07) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1.      Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka.

2.      Charakterystyka użytkowników Ośrodka tj wiek, płeć, czasookres przebywania w Ośrodku, miejsce zamieszkania, schorzenia.

3.      Struktura zatrudnienia pracowników i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.

4.      Pomieszczenia i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie budowanych obiektów.

Ustalenia kontroli

I.       Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka.

Zgodnie z § 3 Statutu Ośrodka, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XVLI/271/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 sierpnia 2006 r., Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi jest jednostką budżetową Powiatu Suwalskiego. Obszarem swojego działania obejmuje teren Miasta Suwałki i Powiatu Suwalskiego.

Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka określone zostały w Regulaminie Organizacyjnym stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały Nr XCIV/234/05 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 16 września 2005 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku (z póź. zm.). Ośrodek został powołany do wykonywania zadań administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat. Zgodnie z  § 4 cytowanego Regulaminu do jego zadań należy:

  1. Pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi.
  2. Integrowanie osób po przebytym kryzysie psychicznym ze środowiskiem oraz udzielanie wsparcia w ich dążeniu do samodzielnego, pełnego i czynnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.
  3. Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb.

Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1530.

Przeznaczona jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi (typ A) - karta informacyjna stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

II.                 Charakterystyka użytkowników Ośrodka

Ośrodek posiada 36 miejsca. Na dzień kontroli do placówki uczęszczało 26 osób, skierowanych na podstawie decyzji administracyjnej Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach. Ponadto, 4 osoby oczekuje na przyjęcie do Ośrodka i korzysta, za zgodą dyrektora Ośrodka, z zajęć prowadzonych w formie klubowej, oraz 9 byłych użytkowników utrzymuje kontakt z Ośrodkiem.

Placówka jest koedukacyjna, z czego 15 użytkowników to mężczyźni a 9 to kobiety. Główne choroby osób uczęszczających to schizofrenia (20 osób). Wszyscy użytkownicy są osobami samodzielnymi, nie wymagają pomocy innych osób w wykonywaniu czynności codziennych.

Spośród użytkowników 14 osób to mieszkańcy miasta Suwałki. Pozostali użytkownicy mieszkają na terenie powiatu suwalskiego tj. w gminie Suwałki, Szypliszki, Filipów, Kaletnik.

Czasokres przebywania użytkowników w Ośrodku przedstawia się następująco: od 2003 roku uczęszcza 1 osoba, od 2004 roku - 5 osób, od 2005 roku - 9 osób, od 2006 roku - 10 osób, od 2007 roku - 1 osoba.

            Ośrodek zapewnia użytkownikom jeden posiłek. Przygotowywany jest on w ramach treningu kulinarnego w pracowni życia codziennego. Zajęcia z terapii zajęciowej prowadzone są także w pracowniach: rękodzieła, plastycznej, wikliny, ceramicznej, papieru czerpanego, komputerowej, życia codziennego.

III.             Struktura zatrudnienia pracowników i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.

Zgodnie z cytowanym wyżej Regulaminem w strukturze Ośrodka wyodrębnia się:

1)      Działy, w tym dział ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej, dział ds. wsparcia środowiskowego, dział finansowo-księgowy oraz organizacyjno-gospodarczy,

2)      pracownie,

3)      samodzielne stanowiska pracy,

4)      stanowiska pracy chronionej dla pensjonariuszy Ośrodka.

Do zadań działu ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej należy m. in.:

- realizacja programu rehabilitacji i terapii, zgodnie z kierunkami wskazanymi przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej i zatwierdzonymi przez Dyrektora Ośrodka,

- dbanie o sprawne funkcjonowanie pracowni rzemiosła i rękodzieła,

- prowadzenie różnych form aktywności z pensjonariuszami Ośrodka mającymi na celu szeroko rozumianą integrację społeczną,

Do zadań działu ds. wsparcia środowiskowego należy m. in.:

- udzielanie pomocy psychologicznej pensjonariuszom,

- organizowanie oraz prowadzenie środowiskowych grup wsparcia,

- inicjowanie oraz organizacja zajęć integracyjnych z różnymi środowiskami,

- współpraca z pracodawcami mająca na celu pomoc pensjonariuszom w znalezieniu pracy na wolnym rynku.

            Ogółem w Ośrodku zatrudnionych jest 18 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 16. Bezpośrednio z użytkownikami pracuje 5 instruktorów terapii zajęciowej w tym jeden na ½ etatu, psycholog kliniczny na ½ etatu oraz jeden stażysta jako instruktor terapii zajęciowej.

Ponadto, w Ośrodku zatrudnionych jest 12 osób tj. Dyrektor, księgowa, informatyk, konserwator-kierowaca, zaopatrzeniowiec-kierowca, stanowisko ds. osobowych, kierownik działu ds. Organizacyjno-Gospodarczych, 3 dozorców oraz sprzątaczka i referent ds. finansowych na ½ etatu każdy.

 

IV.  Pomieszczenia i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie budowanych obiektów.

Ośrodek Wsparcia usytuowany jest w dwóch budynkach, pierwszy tzw. administracyjno-socjalny oraz drugi tzw. rękodzieła i rzemiosła. Przed wejściem do budynków zniesione są bariery architektoniczne. Budynki mają własną kotłownię z wmontowanymi kolektorami ciepła oraz hydrobotaniczną oczyszczalnię ścieków.  Posesja Ośrodka (3 ha) ogrodzona. Teren wokół budynków głównych zagospodarowany, chodniki wyłożone polbrukiem. Od bramy wjazdowej wykonano drogę asfaltową.

Na parterze budynku administracyjno - socjalnego zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

-         pokój socjalno-administracyjny, gabinet dyrektora, sekretariat

-         pokój spotkań (stół, krzesła, kredens, wersalka, kominek)

-         aneks kuchenny z jadalnią, wyposażony w niezbędny sprzęt, tj. kuchenkę elektryczną, zlew, szafki kuchenne, naczynia, czajnik bezprzewodowy, mikrofalówkę, mikser, lodówkę, stół, krzesła,

-         pokój księgowej połączony z magazynem na materiały papiernicze oraz z archiwum,

-         łazienka dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażona w kabinę prysznicową, umywalkę, sedes,

-         pomieszczenie gospodarcze pod schodami

 

Na piętrze budynku zlokalizowane są:

-         aneks kuchenny (mikrofalówki, lodówka, stół, szafki, krzesła),

-         2 pokoje, w tym jeden z łazienką wyposażoną prysznic,sedes i umywalkę,

-         WC z bidetem, umywalką; ustawiono tam pralkę automatyczną, suszarkę, deskę do prasowania,

-         Pokój koordynatora pracy asystentów osób niepełnosprawnych

 

W drugim budynku (rękodzieła i rzemiosła), na parterze, zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

-         pokój dziennego pobytu, w którym znajdują się: pianino, kominek, stolik, wypoczynek; na ścianie apteczka pierwszej pomocy,

-         pracownia komputerowa,

-         pracownia papieru czerpanego (umywalka, prasa ręczna, sprzęt do czerpania papieru),

-         pomieszczenie gospodarcze,

-         pracownia plastyczna,

-         3 toalety wyposażone w umywalkę i sedes (jedna ogólnodostępna, przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, dwie - z podziałem na damską i męską - bez uchwytów),

-         pracownia wikliny i prostej stolarki (imadła, maszyny, umywalka; wg wyjaśnień dyrektora planuje się wyodrębnić w tym pomieszczeniu kącik do pracy w  glinie),

-         pracownia ceramiczna.

Na piętrze budynku znajdują się:

-         wydzielona cześć holu z wypoczynkiem,

-         pracownia plastyczna,

-         pokój terapeutów,

-         toalety damska i męska, nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,

-         pracownia rękodzieła.

Wszystkie pomieszczenia w Domu udekorowane są pracami uczestników. W przedsionkach stoją szafki ubraniowe dla użytkowników i pracowników.

            W trakcie kontroli ustalono, że zakończono budowę trzeciego budynku. Budynek został pokryty dachem oraz wstawione zostały okna. Wewnątrz jest w stanie surowym bez ścianek działowych. Wymaga całkowitego wykończenia oraz wykonania elewacji zewnętrznej.

Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora w budynku planowane jest utworzenie 34 miejsc, w tym 14 miejsc hostelowych tj. miejsc całodobowego pobytu dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w trakcie pobytu w Ośrodku przygotowywani będę do podjęcia pracy zawodowej. W ramach programu EQUAL będzie realizowana dalsza aktywizacja zawodowa tych osób. Pozostałe 20 miejsc zostaną przeznaczone na zorganizowanie ośrodka uprawnionego do organizowania turnusów rehabilitacyjnych. W piwnicy planowane jest utworzenie części rehabilitacyjnej.

 

Dokonano wpisu do rejestru kontrolujących pod pozycją 1/2007.

            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku.

            W przypadku, gdy Dyrektor Ośrodka nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

            Ponadto, Dyrektorowi Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Podpisy kontrolujących

                                                                       1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

Bożenna Chmielewska

     ( podpis dyrektora Ośrodka)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  13.04.2007 12:10:55
Data publikacji:  13.04.2007 12:10:55
Data modyfikacji:  07.11.2007 13:18:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl