PROTOKÓŁ
z kontroli doraźnej Ośrodka Wsparcia dla
Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku 3, 16-402 Suwałki - przeprowadzonej
w dniu 22.03.2007 roku.
Adres Ośrodka: 16-402 Suwałki, Lipniak 3. Ośrodek przeznaczony
jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi. Dyrektorem Ośrodka
jest Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska.
Kontrolę
przeprowadziły
- Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik zespołu, Mieczysława Nartowicz -
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 52 z dnia
20.03.2007r.(PS.VI/EF/0939/52/07) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego
przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1. Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka.
2. Charakterystyka użytkowników Ośrodka tj wiek, płeć,
czasookres przebywania w Ośrodku, miejsce zamieszkania, schorzenia.
3.
Struktura zatrudnienia pracowników i zakres
świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.
4.
Pomieszczenia i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie
budowanych obiektów.
Ustalenia
kontroli
I. Organizacja
i zasady funkcjonowania Ośrodka.
Zgodnie z § 3 Statutu Ośrodka, stanowiącego załącznik
do uchwały Nr XVLI/271/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 sierpnia 2006 r.,
Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi jest jednostką budżetową
Powiatu Suwalskiego. Obszarem swojego działania obejmuje teren Miasta Suwałki i
Powiatu Suwalskiego.
Organizacja i zasady funkcjonowania
Ośrodka określone zostały w Regulaminie Organizacyjnym stanowiącym załącznik nr
1 do uchwały Nr XCIV/234/05 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 16 września 2005
r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Ośrodka Wsparcia dla Osób z
Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku (z póź. zm.). Ośrodek został powołany do
wykonywania zadań administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej realizowanych
przez powiat. Zgodnie z § 4 cytowanego
Regulaminu do jego zadań należy:
- Pomoc
osobom z zaburzeniami psychicznymi.
- Integrowanie
osób po przebytym kryzysie psychicznym ze środowiskiem oraz udzielanie
wsparcia w ich dążeniu do samodzielnego, pełnego i czynnego uczestnictwa w
życiu społecznym i zawodowym.
- Podejmowanie
innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb.
Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu od
poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1530.
Przeznaczona
jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi (typ A) - karta
informacyjna stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
II.
Charakterystyka użytkowników Ośrodka
Ośrodek
posiada 36 miejsca. Na dzień kontroli do placówki uczęszczało 26 osób,
skierowanych na podstawie decyzji administracyjnej Dyrektora Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach. Ponadto, 4 osoby oczekuje na przyjęcie do
Ośrodka i korzysta, za zgodą dyrektora Ośrodka, z zajęć prowadzonych w formie
klubowej, oraz 9 byłych użytkowników utrzymuje kontakt z Ośrodkiem.
Placówka jest koedukacyjna, z czego 15 użytkowników to
mężczyźni a 9 to kobiety. Główne choroby osób uczęszczających to schizofrenia
(20 osób). Wszyscy użytkownicy są osobami samodzielnymi, nie wymagają pomocy
innych osób w wykonywaniu czynności codziennych.
Spośród użytkowników 14 osób to mieszkańcy miasta
Suwałki. Pozostali użytkownicy mieszkają na terenie powiatu suwalskiego tj. w
gminie Suwałki, Szypliszki, Filipów, Kaletnik.
Czasokres przebywania użytkowników w Ośrodku
przedstawia się następująco: od 2003 roku uczęszcza 1 osoba, od 2004 roku - 5
osób, od 2005 roku - 9 osób, od 2006 roku - 10 osób, od 2007 roku - 1 osoba.
Ośrodek
zapewnia użytkownikom jeden posiłek. Przygotowywany jest on w ramach treningu
kulinarnego w pracowni życia codziennego. Zajęcia z terapii zajęciowej
prowadzone są także w pracowniach: rękodzieła, plastycznej, wikliny,
ceramicznej, papieru czerpanego, komputerowej, życia codziennego.
III.
Struktura
zatrudnienia pracowników i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy
personelu.
Zgodnie
z cytowanym wyżej Regulaminem w strukturze Ośrodka wyodrębnia się:
1) Działy, w tym dział ds. rehabilitacji społecznej i
zawodowej, dział ds. wsparcia środowiskowego, dział finansowo-księgowy oraz
organizacyjno-gospodarczy,
2) pracownie,
3) samodzielne stanowiska pracy,
4) stanowiska pracy chronionej dla pensjonariuszy
Ośrodka.
Do
zadań działu ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej należy m. in.:
-
realizacja programu rehabilitacji i terapii, zgodnie z kierunkami wskazanymi
przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej i zatwierdzonymi przez
Dyrektora Ośrodka,
-
dbanie o sprawne funkcjonowanie pracowni rzemiosła i rękodzieła,
-
prowadzenie różnych form aktywności z pensjonariuszami Ośrodka mającymi na celu
szeroko rozumianą integrację społeczną,
Do
zadań działu ds. wsparcia środowiskowego należy m. in.:
-
udzielanie pomocy psychologicznej pensjonariuszom,
-
organizowanie oraz prowadzenie środowiskowych grup wsparcia,
-
inicjowanie oraz organizacja zajęć integracyjnych z różnymi środowiskami,
-
współpraca z pracodawcami mająca na celu pomoc pensjonariuszom w znalezieniu
pracy na wolnym rynku.
Ogółem w Ośrodku zatrudnionych jest
18 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 16. Bezpośrednio z użytkownikami pracuje
5 instruktorów terapii zajęciowej w tym jeden na ½ etatu, psycholog
kliniczny na ½ etatu oraz jeden stażysta jako instruktor terapii
zajęciowej.
Ponadto, w Ośrodku zatrudnionych jest 12 osób tj.
Dyrektor, księgowa, informatyk, konserwator-kierowaca,
zaopatrzeniowiec-kierowca, stanowisko ds. osobowych, kierownik działu ds.
Organizacyjno-Gospodarczych, 3 dozorców oraz sprzątaczka i referent ds.
finansowych na ½ etatu każdy.
IV. Pomieszczenia
i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie budowanych obiektów.
Ośrodek Wsparcia usytuowany jest
w dwóch budynkach, pierwszy tzw. administracyjno-socjalny oraz drugi tzw.
rękodzieła i rzemiosła. Przed wejściem do budynków zniesione są bariery architektoniczne. Budynki mają własną kotłownię z wmontowanymi
kolektorami ciepła oraz hydrobotaniczną oczyszczalnię ścieków. Posesja Ośrodka (3 ha) ogrodzona. Teren wokół budynków głównych
zagospodarowany, chodniki wyłożone polbrukiem. Od bramy wjazdowej wykonano
drogę asfaltową.
Na parterze budynku
administracyjno - socjalnego zlokalizowane są następujące pomieszczenia:
-
pokój socjalno-administracyjny, gabinet dyrektora, sekretariat
-
pokój spotkań (stół, krzesła, kredens, wersalka, kominek)
-
aneks kuchenny z jadalnią, wyposażony w niezbędny sprzęt, tj. kuchenkę
elektryczną, zlew, szafki kuchenne, naczynia, czajnik bezprzewodowy,
mikrofalówkę, mikser, lodówkę, stół, krzesła,
-
pokój księgowej połączony z magazynem na materiały papiernicze oraz z
archiwum,
-
łazienka dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażona w
kabinę prysznicową, umywalkę, sedes,
-
pomieszczenie gospodarcze pod schodami
Na piętrze budynku
zlokalizowane są:
-
aneks kuchenny (mikrofalówki, lodówka, stół, szafki, krzesła),
-
2 pokoje, w tym jeden z łazienką wyposażoną prysznic,sedes i umywalkę,
-
WC z bidetem, umywalką; ustawiono tam pralkę automatyczną, suszarkę,
deskę do prasowania,
-
Pokój koordynatora pracy asystentów osób niepełnosprawnych
W drugim
budynku (rękodzieła i rzemiosła), na parterze, zlokalizowane są następujące
pomieszczenia:
-
pokój dziennego pobytu, w którym znajdują się: pianino, kominek,
stolik, wypoczynek; na ścianie apteczka pierwszej pomocy,
-
pracownia komputerowa,
-
pracownia papieru czerpanego (umywalka, prasa ręczna, sprzęt do
czerpania papieru),
-
pomieszczenie gospodarcze,
-
pracownia plastyczna,
-
3 toalety wyposażone w umywalkę i sedes (jedna ogólnodostępna,
przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, dwie - z podziałem na damską i
męską - bez uchwytów),
-
pracownia wikliny i prostej stolarki (imadła, maszyny, umywalka; wg
wyjaśnień dyrektora planuje się wyodrębnić w tym pomieszczeniu kącik do pracy
w glinie),
-
pracownia ceramiczna.
Na piętrze budynku znajdują
się:
-
wydzielona cześć holu z wypoczynkiem,
-
pracownia plastyczna,
-
pokój terapeutów,
-
toalety damska i męska, nieprzystosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych,
-
pracownia rękodzieła.
Wszystkie pomieszczenia w
Domu udekorowane są pracami uczestników. W
przedsionkach stoją szafki ubraniowe dla użytkowników i pracowników.
W trakcie kontroli ustalono, że
zakończono budowę trzeciego budynku. Budynek został pokryty dachem oraz
wstawione zostały okna. Wewnątrz jest w stanie surowym bez ścianek działowych.
Wymaga całkowitego wykończenia oraz wykonania elewacji zewnętrznej.
Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora w budynku planowane
jest utworzenie 34 miejsc, w tym 14 miejsc hostelowych tj. miejsc całodobowego
pobytu dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w trakcie pobytu w Ośrodku
przygotowywani będę do podjęcia pracy zawodowej. W ramach programu EQUAL będzie
realizowana dalsza aktywizacja zawodowa tych osób. Pozostałe 20 miejsc zostaną
przeznaczone na zorganizowanie ośrodka uprawnionego do organizowania turnusów
rehabilitacyjnych. W piwnicy planowane jest utworzenie części rehabilitacyjnej.
Dokonano wpisu do rejestru kontrolujących pod pozycją
1/2007.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Ośrodka
Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku.
W przypadku, gdy Dyrektor Ośrodka
nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto, Dyrektorowi Ośrodka
Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku przysługuje prawo
zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń
zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1/
Ewa Feszler
2/ Mieczysława
Nartowicz
Bożenna
Chmielewska
( podpis
dyrektora Ośrodka)