![](Imgs/b_stan.gif) |
![](Imgs/b_menutematyczne.gif) |
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych |
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego |
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie |
Informacje o stanie Urzędu |
Jednostki podporządkowane |
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę |
|
|
![](Imgs/b_linki.gif) |
|
|
Opiekunowie |
|
|
![Elektroniczna Skrzynka Podawcza](Images/eSP.gif) |
|
|
|
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
|
|
|
Kategoria: Kontrola Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku 3.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.
PROTOKÓŁz kontroli doraźnej Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku 3, 16-402 Suwałki - przeprowadzonej w dniu 22.03.2007 roku. Adres Ośrodka: 16-402 Suwałki, Lipniak 3. Ośrodek przeznaczony jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi. Dyrektorem Ośrodka jest Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska.Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik zespołu, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 52 z dnia 20.03.2007r.(PS.VI/EF/0939/52/07) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.Przedmiot kontroli:1. Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka. 2. Charakterystyka użytkowników Ośrodka tj wiek, płeć, czasookres przebywania w Ośrodku, miejsce zamieszkania, schorzenia. 3. Struktura zatrudnienia pracowników i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu. 4. Pomieszczenia i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie budowanych obiektów. Ustalenia kontroliI. Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka. Zgodnie z § 3 Statutu Ośrodka, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XVLI/271/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 sierpnia 2006 r., Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi jest jednostką budżetową Powiatu Suwalskiego. Obszarem swojego działania obejmuje teren Miasta Suwałki i Powiatu Suwalskiego. Organizacja i zasady funkcjonowania Ośrodka określone zostały w Regulaminie Organizacyjnym stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały Nr XCIV/234/05 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 16 września 2005 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku (z póź. zm.). Ośrodek został powołany do wykonywania zadań administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat. Zgodnie z § 4 cytowanego Regulaminu do jego zadań należy: - Pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi.
- Integrowanie osób po przebytym kryzysie psychicznym ze środowiskiem oraz udzielanie wsparcia w ich dążeniu do samodzielnego, pełnego i czynnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.
- Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb.
Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1530.Przeznaczona jest dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychotycznymi (typ A) - karta informacyjna stanowi załącznik nr 1 do protokołu.II. Charakterystyka użytkowników Ośrodka Ośrodek posiada 36 miejsca. Na dzień kontroli do placówki uczęszczało 26 osób, skierowanych na podstawie decyzji administracyjnej Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach. Ponadto, 4 osoby oczekuje na przyjęcie do Ośrodka i korzysta, za zgodą dyrektora Ośrodka, z zajęć prowadzonych w formie klubowej, oraz 9 byłych użytkowników utrzymuje kontakt z Ośrodkiem. Placówka jest koedukacyjna, z czego 15 użytkowników to mężczyźni a 9 to kobiety. Główne choroby osób uczęszczających to schizofrenia (20 osób). Wszyscy użytkownicy są osobami samodzielnymi, nie wymagają pomocy innych osób w wykonywaniu czynności codziennych. Spośród użytkowników 14 osób to mieszkańcy miasta Suwałki. Pozostali użytkownicy mieszkają na terenie powiatu suwalskiego tj. w gminie Suwałki, Szypliszki, Filipów, Kaletnik. Czasokres przebywania użytkowników w Ośrodku przedstawia się następująco: od 2003 roku uczęszcza 1 osoba, od 2004 roku - 5 osób, od 2005 roku - 9 osób, od 2006 roku - 10 osób, od 2007 roku - 1 osoba. Ośrodek zapewnia użytkownikom jeden posiłek. Przygotowywany jest on w ramach treningu kulinarnego w pracowni życia codziennego. Zajęcia z terapii zajęciowej prowadzone są także w pracowniach: rękodzieła, plastycznej, wikliny, ceramicznej, papieru czerpanego, komputerowej, życia codziennego.III. Struktura zatrudnienia pracowników i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.Zgodnie z cytowanym wyżej Regulaminem w strukturze Ośrodka wyodrębnia się:1) Działy, w tym dział ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej, dział ds. wsparcia środowiskowego, dział finansowo-księgowy oraz organizacyjno-gospodarczy,2) pracownie,3) samodzielne stanowiska pracy,4) stanowiska pracy chronionej dla pensjonariuszy Ośrodka.Do zadań działu ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej należy m. in.:- realizacja programu rehabilitacji i terapii, zgodnie z kierunkami wskazanymi przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej i zatwierdzonymi przez Dyrektora Ośrodka,- dbanie o sprawne funkcjonowanie pracowni rzemiosła i rękodzieła,- prowadzenie różnych form aktywności z pensjonariuszami Ośrodka mającymi na celu szeroko rozumianą integrację społeczną,Do zadań działu ds. wsparcia środowiskowego należy m. in.:- udzielanie pomocy psychologicznej pensjonariuszom,- organizowanie oraz prowadzenie środowiskowych grup wsparcia,- inicjowanie oraz organizacja zajęć integracyjnych z różnymi środowiskami,- współpraca z pracodawcami mająca na celu pomoc pensjonariuszom w znalezieniu pracy na wolnym rynku. Ogółem w Ośrodku zatrudnionych jest 18 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 16. Bezpośrednio z użytkownikami pracuje 5 instruktorów terapii zajęciowej w tym jeden na ½ etatu, psycholog kliniczny na ½ etatu oraz jeden stażysta jako instruktor terapii zajęciowej. Ponadto, w Ośrodku zatrudnionych jest 12 osób tj. Dyrektor, księgowa, informatyk, konserwator-kierowaca, zaopatrzeniowiec-kierowca, stanowisko ds. osobowych, kierownik działu ds. Organizacyjno-Gospodarczych, 3 dozorców oraz sprzątaczka i referent ds. finansowych na ½ etatu każdy. IV. Pomieszczenia i wyposażenie Ośrodka w tym przeznaczenie budowanych obiektów.Ośrodek Wsparcia usytuowany jest w dwóch budynkach, pierwszy tzw. administracyjno-socjalny oraz drugi tzw. rękodzieła i rzemiosła. Przed wejściem do budynków zniesione są bariery architektoniczne. Budynki mają własną kotłownię z wmontowanymi kolektorami ciepła oraz hydrobotaniczną oczyszczalnię ścieków. Posesja Ośrodka (3 ha) ogrodzona. Teren wokół budynków głównych zagospodarowany, chodniki wyłożone polbrukiem. Od bramy wjazdowej wykonano drogę asfaltową. Na parterze budynku administracyjno - socjalnego zlokalizowane są następujące pomieszczenia:- pokój socjalno-administracyjny, gabinet dyrektora, sekretariat- pokój spotkań (stół, krzesła, kredens, wersalka, kominek)- aneks kuchenny z jadalnią, wyposażony w niezbędny sprzęt, tj. kuchenkę elektryczną, zlew, szafki kuchenne, naczynia, czajnik bezprzewodowy, mikrofalówkę, mikser, lodówkę, stół, krzesła,- pokój księgowej połączony z magazynem na materiały papiernicze oraz z archiwum,- łazienka dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażona w kabinę prysznicową, umywalkę, sedes,- pomieszczenie gospodarcze pod schodami Na piętrze budynku zlokalizowane są:- aneks kuchenny (mikrofalówki, lodówka, stół, szafki, krzesła),- 2 pokoje, w tym jeden z łazienką wyposażoną prysznic,sedes i umywalkę,- WC z bidetem, umywalką; ustawiono tam pralkę automatyczną, suszarkę, deskę do prasowania,- Pokój koordynatora pracy asystentów osób niepełnosprawnych W drugim budynku (rękodzieła i rzemiosła), na parterze, zlokalizowane są następujące pomieszczenia:- pokój dziennego pobytu, w którym znajdują się: pianino, kominek, stolik, wypoczynek; na ścianie apteczka pierwszej pomocy,- pracownia komputerowa, - pracownia papieru czerpanego (umywalka, prasa ręczna, sprzęt do czerpania papieru),- pomieszczenie gospodarcze,- pracownia plastyczna,- 3 toalety wyposażone w umywalkę i sedes (jedna ogólnodostępna, przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, dwie - z podziałem na damską i męską - bez uchwytów),- pracownia wikliny i prostej stolarki (imadła, maszyny, umywalka; wg wyjaśnień dyrektora planuje się wyodrębnić w tym pomieszczeniu kącik do pracy w glinie),- pracownia ceramiczna.Na piętrze budynku znajdują się:- wydzielona cześć holu z wypoczynkiem,- pracownia plastyczna,- pokój terapeutów,- toalety damska i męska, nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,- pracownia rękodzieła.Wszystkie pomieszczenia w Domu udekorowane są pracami uczestników. W przedsionkach stoją szafki ubraniowe dla użytkowników i pracowników. W trakcie kontroli ustalono, że zakończono budowę trzeciego budynku. Budynek został pokryty dachem oraz wstawione zostały okna. Wewnątrz jest w stanie surowym bez ścianek działowych. Wymaga całkowitego wykończenia oraz wykonania elewacji zewnętrznej. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora w budynku planowane jest utworzenie 34 miejsc, w tym 14 miejsc hostelowych tj. miejsc całodobowego pobytu dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w trakcie pobytu w Ośrodku przygotowywani będę do podjęcia pracy zawodowej. W ramach programu EQUAL będzie realizowana dalsza aktywizacja zawodowa tych osób. Pozostałe 20 miejsc zostaną przeznaczone na zorganizowanie ośrodka uprawnionego do organizowania turnusów rehabilitacyjnych. W piwnicy planowane jest utworzenie części rehabilitacyjnej. Dokonano wpisu do rejestru kontrolujących pod pozycją 1/2007. Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku. W przypadku, gdy Dyrektor Ośrodka nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy. Ponadto, Dyrektorowi Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Podpisy kontrolujących 1/ Ewa Feszler2/ Mieczysława NartowiczBożenna Chmielewska ( podpis dyrektora Ośrodka)
![](Imgs/tresc_l.gif) |
Publikator: Ludmiła Borowik |
Data utworzenia: |
07.11.2007 13:13:12 |
Data publikacji: |
07.11.2007 13:13:12 |
Data modyfikacji: |
07.11.2007 13:18:00 |
|
![](Imgs/tresc_r.gif) |
Informacja byla modyfikowana.
Poprzednie wersje informacji:
|
|
|