Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38062108   odwiedzin

Kategoria: Sprawozdanie z działalności kontrolnej PUW w Białymstoku oraz jednostek zespolonej administracji rządowej w województwie podlaskim

Sprawozdanie z działalności kontrolnej PUW oraz zespolonych służb, inspekcji i straży w roku 2004
Data utworzenia:  19.04.2011 14:02:03
Data publikacji:  19.04.2011 14:02:03
Data modyfikacji:  19.04.2011 14:26:32
Autorzy: Wróblewski Arkadiusz
Publikator: Wróblewski Arkadiusz
I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2004. 1. Organizacja komórek kontrolnych : 1) organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje zarządzenie wewnętrzne Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie sz
I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2004.1.       Organizacja komórek kontrolnych :1)      organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje zarządzenie wewnętrzne Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.Zadania kontrolne, które wynikają z ustawowo określonych uprawnień nadzorczo-kontrolnych wojewody wykonują poszczególne wydziały w ramach regulaminowych zakresów działania - w tym pracownicy placówek zamiejscowych Urzędu w Suwałkach i Łomży.Zgodnie z w/w zarządzeniem za organizację i przeprowadzanie kontroli odpowiadają dyrektorzy wydziałów.2)      Zadania kontrolne realizowało 139 pracowników Urzędu w tym 10 pracowników Placówki Zamiejscowej w Łomży i 5 -ciu w Suwałkach.  Z ogólnej liczby 139 pracowników - 19 osób zatrudnionych jest na stanowiskach pracy ds. kontroli i zajmują się wyłącznie działalności kontrolną. Natomiast 120 pracowników przeprowadzało kontrole wykonując również inne obowiązki wynikające z regulaminowej działalności Urzędu.W 3 wydziałach Urzędu wyodrębniono komórki kontrolne :?      w Wydziale Prawnym i Nadzoru funkcjonuje 8-osobowy Oddział Kontroli, w którym wykonywaniem kontroli w ramach nadzoru wojewody nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz nad zespoloną administracją rządową zajmuje się 2 pracowników;?      w Wydziale Finansów i Budżetu funkcjonuje 4-osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza kontrole finansowe w jednostkach i zakładach podporządkowanych w tym zakresie wojewodzie ;?      w Wydziale Polityki Społecznej utworzono 10-osobowy Oddział Kontroli Legalności Zatrudnienia, który przeprowadza kontrole m.in.  powiatowych urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w zakresie przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. ?      ponadto w  Wydziale Polityki Społecznej w Oddziale Planowania i Analiz wyodrębniono 3  stanowiska zajmujące się wyłącznie wykonywaniem kontroli.2.       Problematyka kontroli oraz liczba skontrolowanych jednostek organizacyjnych.Ogółem przeprowadzono 1829 kontroli, w tym :?      kompleksowych  - 13,?      problemowych - 1672,?      sprawdzających - 55,?      doraźnych - 89W ramach właściwości rzeczowej MSWiA przeprowadzono 63 kontrole, w tym : ?      problemowych - 55,?      doraźnych - 8Ogółem kontrolą objęto 1816 podmioty podlegające nadzorowi wojewody. Były to m.in.:o       jednostki samorządu terytorialnego w województwie,o       jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich,o       jednostki organizacyjne podległe lub podporządkowane wojewodzie,o       domy pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej,o       placówki opiekuńczo wychowawcze,o       powiatowe urzędy pracy,o       powiatowe centra pomocy rodzinie,o       wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,o       jednostki wykonawstwa geodezyjnego,o       jednostki uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych, o       przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin,o       przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie i turystyczne,o       miejskie i powiatowe zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności,o       zakłady pracy chronionej,o       pracodawców,o       inne podmioty, których działalność w zakresie określonym przepisami prawa podlega nadzorowi wojewody, m.in.: spółki wodne, parki krajobrazowe, koła łowieckie, podmioty uprawnione do rybactwa, nadleśnictwa, podmioty realizujące zdania obronne, podmioty zapewniające prawidłową obsługuję projektów programów unijnych.Statystykę obrazującą liczbę przeprowadzonych przez poszczególne wydziały  kontroli przestawia załącznik nr 1 do informacji, kontrole kompleksoweKompleksowe kontrole przeprowadzono w zakresie :?      kontroli finansowo - gospodarczej - w 6 jednostkach zespolonej administracji rządowej,?      przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - w 4 powiatowych urzędach pracy,?      działalności Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie,?      zasad przestrzegania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy - w 2 jednostkach podporządkowanych lub podległych wojewodziekontrole problemoweKontrole problemowe dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki. W roku 2004 wykonano 1672 takich kontroli.Kontrolami problemowymi objęto m.in. następującą problematykę :a)       w zakresie zadań obronnych :?        ewidencja obrót, konserwacja i magazynowanie sprzętu OC będącego mieniem SP - 27 jednostek samorządu terytorialnego,?        realizacja zadań obronnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualności i prawidłowości opracowanej dokumentacji - 12 urzędów gmin,?        utrzymanie i konserwacja, stan techniczny i dokumentacja agregatów prądotwórczych - 10 jednostek,?        realizacja zadań wynikających z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - 1 podmiot,b)      w zakresie spraw wojskowych :?        realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a zwłaszcza rejestracja przedpoborowych, pobór, akcja kurierska - 12 jednostek samorządu  terytorialnegoc)      w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych :?        realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych - 6 jednostek samorządu terytorialnego,d)      w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji :?        realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego - 9 jednostek samorządu terytorialnego,?        realizacja zadań wynikających z ustawy o zmianie imion i nazwisk - 1 starostwo,e)       w zakresie służb zatrudnienia :?        przestrzeganie prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania statusu osoby bezrobotnej oraz wypłacania zasiłków - 2 powiatowe urzędy pracy,?        kwalifikacje kadr w urzędach pracy na terenie województwa - 4 powiatowe urzędy pracy,f)       w zakresie pomocy społecznej :?        stopień realizacji programu naprawczego oraz struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnianych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych - 7 domów pomocy społecznej,?        przestrzeganie praw mieszkańców, możliwości dostępu do informacji o prawach mieszkańca oraz stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców placówki - 7 domów pomocy społecznej, ?        funkcjonowanie środowiskowego domu samopomocy - 2 ośrodki podlegające nadzorowi wojewody,?        prawidłowość realizacji przez gminy zadań z zakresu administracji rządowej w ośrodkach pomocy społecznej (m.in.: prawidłowość przyznawania świadczeń socjalnych) - 29 ośrodków pomocy społecznej, ?        przestrzeganie standardów opieki i wychowania oraz świadczonych usług w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - 2 placówki,?        przestrzeganie standardu wychowania - opracowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja- 4 placówki opiekuńczo-wychowawcze,?        przestrzeganie praw dziecka- 6 placówek opiekuńczo wychowawczych,?        analiza i ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki - 3 placówki,?        uczenie dzieci samodzielności w życiu i przygotowywania ich do funkcjonowania w społeczeństwie - 3 placówki opiekuńczo-wychowawcze,?        zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienia pomocy i wsparcia dzieciom sprawującym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniem - 4 placówki opiekuńczo-wychowawcze,?        przestrzeganie obowiązujących wymogów w zakresie doboru rodzin zastępczych i umieszczania dzieci w tych rodzinach oraz przygotowania i szkolenia rodzin zastępczych -  2 ?        realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych - 7 jednostek,?        ocena przestrzegania praw osób przebywających w placówce zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym , przewlekle chorym lub w podeszłym wieku oraz ocena poziomu opiekuńczych i bytowych usług - 1 placówka,g)      w zakresie ochrony zdrowia :?        realizacja zadań w zakresie przeprowadzania czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań lekarskich osób obiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców - 1 jednostka,?        realizacja zadania w zakresie przeprowadzania czynności kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych kierujących pojazdami i kierowców - 1 jednostka,?        kontrola jednostek ratownictwa medycznego - ambulansów "R" i "W" - 4 jednostki,?        kontrola szpitalnego oddziału ratunkowego - 1 szpital ogólny,?        kontrola zadań realizowanych przez konsultantów wojewódzkich na podstawie umowy o świadczenie usług - 1 jednostka,?        spełnianie przez zakłady pracy chronionej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - 22 zakłady pracy chronionej,h)      w zakresie planowania i analiz w związku z wykorzystaniem dotacji z budżetu na realizację zadań pomocy społecznej - 24 jednostki samorządu terytorialnego,i)       w zakresie spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego :?        prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z prowadzeniem instytucji kultury przyjętych w dniu 1.01.1999r.j)       w zakresie legalności zatrudnienia :?        przestrzeganie przez pracodawców obowiązków określonych przepisami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - 1247 podmiotów?        przestrzeganie warunków zawartych w upoważnieniach do prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania obywateli polskich do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych - 8 upoważnionych pracodawcówk)      w zakresie orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające :?        prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 3 zespoły,?        zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 3 zespoły l)       w zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych, o zamówieniach publicznych oraz rozliczania grzywien i mandatów :?        kontrola finansowa w zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych - 10 jednostek,?        rozliczanie się z grzywien i mandatów - 16 jednostek,?        stosowanie postanowień ustawy o zamówieniach publicznych - 1 jednostka,m)     w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego :?        przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną - 4 starostwa,?        przestrzeganie dotyczących geodezji i kartografii przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego - 5 podmiotów,n)      w zakresie prowadzenia przez starostów gleboznawczej klasyfikacji gruntów, scalenia i wymiany gruntów oraz operatu ewidencji gruntów i budynków :?        prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów - 2 starostwa,?        prowadzenie scaleń i wymiany gruntów - 2 starostwa,?        prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków - 3 jednostki samorządu terytorialnego,o)      w zakresie wywłaszczenia nieruchomości :?        wywłaszczanie nieruchomości, odszkodowania, zwroty wywłaszczonych nieruchomości - 2 jednostki,p)      w zakresie działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz organizacji ruchu na drogach publicznych :?        przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy - 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,?        prowadzenie kursów dokształcających kierowców wykonujących transport drogowy - 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,?        ocena organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami  oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - 4 jednostki samorządu terytorialnego,q)      w zakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane - 2 jednostki.:r)       w zakresie organizacji pracy oraz działalności organów samorządu terytorialnego i urzędów obsługujących te organy - 49 urzędów gmin i 4 starostwa powiatowe,s)       w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli - 1 jednostka organizacyjna zespolonej administracji rządowej,t)       w zakresie sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentacji biurowej - 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,u)      w zakresie dostępu do informacji publicznej - 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,v)      w zakresie sposobu wykonywania zadań kontrolnych - 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,w)      w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy :?        organizowanie naboru i służby przygotowawczej - 2 jednostki zespolonej administracji rządowej,x)      w zakresie przestrzegania przepisów bhp oraz ochrony przeciwpożarowej - 8 jednostek,y)      w zakresie przekształceń własnościowych :?        ocena działalności podejmowanych przez likwidatora w trakcie procesu likwidacji - 1 przedsiębiorstwo państwowe,?        ocena zmian struktury przychodów i przedmiotu działalności w aspekcie oddania majątku przedsiębiorstwa do używania innym podmiotom na podstawie umów prawa cywilnego - 1 przedsiębiorstwo państwowe,?        ocena realizacji zadań restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie - 1 przedsiębiorstwo państwowe,?        analiza stanu prawno-własnościowego nieruchomości przedsiębiorstw oraz stosowania obowiązujących procedur gospodarowania środkami trwałymi - 1 przedsiębiorstwo państwowe,z)       w zakresie ochrony środowiska :?        realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających z prawa wodnego - 3 jednostki samorządu terytorialnego,?        wykonywanie przez przedsiębiorców uprawnień z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych - 14 podmiotów prowadzących działalność zw. z wydobywaniem kopalin,?          wykonywanie przez starostów zadań administracji geologicznej - 1 starostwo,?        realizacja zadań ochronnych w rezerwatach przyrody, wynikających z rocznych zadań ochronnych - 1 nadleśnictwo,?        realizacja zadań ochronnych wynikających z planów ochrony rezerwatów przyrody - 2 nadleśnictwa,?        prawidłowość realizacji zadań z zakresu ochrony gruntów rolnych - 3 starostwa,?        utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych - 1 jednostka,?        wykorzystanie dotacji budżetowych przez spółki wodne - 6 spółek,?        wykorzystanie dotacji na budowę urządzeń melioracyjnych - 1 podmiot,?        problematyka wynikająca z ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw - 3 jednostki,?        ocena wypełniania obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim - 5 podmiotów uprawnionych do rybactwa,?        prawidłowość realizacji zadań z zakresu ochrony gruntów rolnych - 3 jednostki,aa)     w zakresie wykorzystania środków finansowych (dotacji) w związku z wstąpieniem Polski do UE oraz środków przedakcesyjnych:?        prawidłowość wykorzystania dotacji z budżetu państwa na przygotowanie społeczeństwa do kampanii referendalnej dot. przystąpienia Polski do UE - 11 podmiotów (np. w wyniku tych kontroli wniesiono o zwrot kwoty łącznie ok. 6400) ,?        prawidłowość wykorzystania dotacji budżetu państwa na koszty operacyjne jednostek obsługujących wdrażanie projektów realizowanych przy udziale funduszy przedakcesyjnych - 3 jednostki,bb)    w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o usługach turystycznych :?        spełnianie przez obiekty hotelarskie wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych - 8 obiektów,?        prawidłowość wykonywania zadań pilota wycieczek, przewodnika turystycznego w zakresie posiadanych uprawnień co do ich obszaru, ważności oraz poprawności - 3 pilotów,?        prawidłowość prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych - 3 podmioty,kontrole sprawdzającePrzeprowadzono ogółem 55 kontroli sprawdzających. Celem tych kontroli było głownie zbadanie sposobu wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym oraz rzetelność odpowiedzi udzielonych na wystąpienia pokontrolne.Kontrolami sprawdzającymi objęto m.in. problematykę :a) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz ewidencji gruntów :?      przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną - 4 jednostki,?      prowadzenia ewidencji gruntów i budynków - 1 jednostka,b) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o usługach turystycznych:?      spełniania przez obiekty hotelarskie wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych - 2 obiekty hotelarskie,c) w zakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane - 2 jednostki.:d) w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy?      nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, organizowania naboru na wolne stanowiska pracy i służby przygotowawczej - 1 jednostka,?      przestrzegania dyscypliny pracy - w 1 jednostce,e) w zakresie pomocy społecznej i orzekania o stopniu niepełnosprawności :?      prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o stopniu niepełnosprawności - 1 jednostka,?      przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach, stopień i efekty realizacji indywidualnych planów mieszkańca - 1 placówka,?      prawidłowości przyznawania świadczeń z pomocy społecznej - 3 jednostki,f) w zakresie opieki zdrowotnej :?      kontroli realizacji zadań przez konsultantów wojewódzkich na podstawie umowy o świadczenie usług - 1 jednostka,?      realizacji przez starostów zadań w zakresie opieki zdrowotnej, świadczenia pomocy w przygotowaniu wniosków o przyznanie rent i emerytur oraz analizy życiowej kombatantów i osób represjonowanych, a także organizacja na terenie powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego - 17 starostw,g) w zakresie stanu organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - 1 jednostka,         h) w zakresie ochrony przeciwpożarowej - w 4 jednostkach,i) w zakresie wykonywania przez przedsiębiorców uprawnień z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych - 5 przedsiębiorców,j) w zakresie prawidłowości wydawania decyzji o umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy - 1 jednostka,k) w zakresie realizacji porozumienia zawartego w dniu 10.01.2001r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim, a Podlaskim Kuratorem Oświaty w Białymstoku w zakresie realizacji zadań określonych w Karcie Nauczyciela - 1,l) w zakresie rozliczania się z grzywien i mandatów - w 7 jednostkach podległych wojewodzie.kontrole doraźneW roku 2004 w trybie doraźnym przeprowadzono 89 kontroli. Kontrole te miały charakter interwencyjny i wynikały z potrzeby pilnego zbadania problemów lub zdarzeń np.: sygnalizowanych w skargach, artykułów prasowych lub z wynikających z bieżącej działalności nadzorczej.Kontrole doraźne obejmowały m.in. problematykę dotyczącą :?      w zakresie polityki społecznej, w tym :o       zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienia pomocy i wsparcia dzieciom sprawującym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniem - 1 jednostka,o       kontroli jednostek ratownictwa medycznego - ambulansów "R" i "W" - 1 jednostka,o       prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 1 zespół do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności,o       stopnia realizacji i wykorzystania dotacji przeznaczonej na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej - 2 domy pomocy społecznej,o       przestrzegania standardu opieki i wychowania, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wychowankom przebywającym w placówce - 1 placówka opiekuńczo-wychowawcza,o       przestrzegania standardu w zakresie świadczonych usług, a w szczególności istniejące w placówce warunki do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka. Struktura zatrudnienia oraz kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce - 2 placówki,o       przestrzegania standardu opieki i wychowania - działania placówki na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej - 1 placówka,o       aktualizacji danych gromadzonych w wojewódzkim banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie oraz rzetelność prowadzonej dokumentacji - 1 jednostka,o       realizacji porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego i umów z organizacjami pozarządowymi dot. programów rządowych : Bezdomność, Opieka nad dzieckiem i rodziną, Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 16 jednostek,o       kontroli wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa na wydatki pozapłacowe w centrum powiadamiania ratunkowego - 1 jednostka,o       kontroli organizatorów turnusów rehabilitacyjnych - 2 organizatorów,o       kontroli ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych - 2 ośrodki,o       prawidłowości wykorzystania dotacji na wydatki inwestycyjne gminy związane z realizacją zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych - 1 jednostka?      w zakresie geodezji, kartografii, ewidencji gruntówo       wydatkowania dotacji przeznaczonej z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym dla funduszy powiatowych na rok 2004 - 6 jednostek,o       wykonywania prac geodezyjnych - 1,o       prawidłowości zapisu w operacie ewidencji gruntów - 2 miasta,?      w zakresie przekształceń własnościowych :o       gospodarowania majątkiem Przedsiębiorstwa Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracji w Białymstoku - 1,o       sprawdzenia sygnalizowanych nieprawidłowości w zarządzaniu PPKS w Białymstoku - 1 przedsiębiorstwo państwowe,o       wykonania wyroku sądu oraz przestrzegania przepisów ustawy o związkach zawodowych w PPKS Łomża - 1 przedsiębiorstwo państwowe,?      w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacjio       realizacji zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego - 5 jednostek,o       realizacji zadań wynikających z ustawy o repatriacji - 3 jednostki,ponadto w zakresie :?      prawidłowości sporządzania przez biegłego sądowego opinii na zlecenie Sądu Rejonowego w Wysokim Mazowieckiem - 1,?      prawidłowości naliczenia opłat za sporządzenie wypisu o niepełnej treści w celu sporządzenia wniosku o przyznanie dopłat bezpośrednich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej - 1 kontrola,?      wykorzystania urlopów wypoczynkowych - 1 jednostka rządowej administracji zespolonej,?      oceny wypełniania obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim - 1 jednostka,?      podejrzenia popełnienia przestępstwa przywłaszczenia znacznej kwoty przez kasjerkę Kuratorium Oświaty w Białymstoku - 1 jednostka,?      wykorzystania dotacji celowej - 1 gmina?      realizacji wniosków pokontrolnych NIK w związku z kontrolą organizacji oraz finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - 1 jednostka zespolonej administracji rządowej w województwie.3.       Stwierdzone nieprawidłowości, przyczyny ich powstania oraz odpowiedzialne za to osoby. Przeprowadzone kontrole ujawniły w działalności kontrolowanych jednostek występowanie wielu uchybień, błędów lub nieprawidłowości. Do najważniejszych z nich można m.in. zaliczyć :1)      w zakresie kontroli dotyczących spraw obronnych nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości rzutujących na działalność kontrolowanych podmiotów. Stwierdzono jedynie nieliczne uchybienia w prowadzeniu dokumentacji ewidencji i konserwacji sprzętu OC oraz w dokumentacji obronnej na szczeblu gminy i dokumentacji rezerw agregatów prądotwórczych.2)      Najczęściej występujące nieprawidłowości w pracy Kierowników USC wystąpiły w przypadku transkrypcji zagranicznych aktów małżeństw do księgi polskiej w zakresie prawidłowego określania nazwisk małżonków oraz dzieci3)      w zakresie pomocy społecznej : stwierdzono przypadki nieznajomości przepisów KPA (w zakresie wszczynania postępowań, zmian decyzji), niedostatecznej znajomości przepisów ustawy o pomocy społecznej, wynikającej z często dokonywanych nowelizacji oraz błędnej interpretacji przepisów oraz nie respektowanie wymogów określonych w przepisach wykonawczych do tej ustawy, trudności w interpretacji przepisów obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy,4)      w zakresie wykorzystania dotacji - wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranie w nadmiernej wysokości; np.: przez Rosyjskie Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe w Białymstoku5)      w zakresie kontroli służb zatrudnienia stwierdzono przypadki zatrudnienia pracowników nie spełniających ustawowo określonych wymagań kwalifikacyjnych,6)      kontrole przeprowadzone w zakresie legalności zatrudnienia wykazały iż główną przyczyną występowania nieprawidłowości w kontrolowanych jednostkach gospodarczych jest nieznajomość przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,7)      w zakresie orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające stwierdzono liczne odstępstwa od właściwego stosowania procedur i standardów prowadzenia postępowania orzeczniczego.8)      w zakresie kontroli finansowych do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości można zaliczyć :- nieterminowe odprowadzenie składek na Fundusz Pracy,- częste przypadki naruszania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w trakcie prowadzonych postępowań o zamówienie publiczne,- zaniechania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji środków trwałych i pozostałych środków trwałych, oraz wiele nieprawidłowości w trakcie przeprowadzenia inwentaryzacji,- wykazywanie w sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,- przekraczanie wydatków ujętych w planie finansowym jednostki,- niewłaściwe grupowanie środków trwałych wyraźnie określonych w Klasyfikacji Środków Trwałych,- w regulaminach wewnętrznych opracowanych przez jednostki dotyczących dysponowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zamieszczano zapisy niezgodne z ustawą o ZFŚS,- w księgach druków ścisłego zarachowania nie ujmowano na bieżąco druków objętych ścisłą ewidencją a dokumentujących obroty kasowe, brak okresowych kontroli ze strony głównych księgowych nad stanowiskiem kasjera,- nieterminowe odprowadzenie dochodów budżetowych przez jednostki budżetowe,- wydatkowanie środków budżetowych niezgodnie ze szczegółową klasyfikacją dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów,- niewłaściwe dokumentowanie gospodarki paliwowej w jednostkach zarówno w momencie nabywania paliw płynnych i gazu jak i rozchodowania tych paliw,- brak odpowiedniego uszczegółowienia obowiązujących instrukcji kontroli wewnętrznych biorąc pod uwagę obowiązujące w tym względzie standardy kontroli finansowej,- nieprawidłowe prowadzenie gospodarki środkami finansowymi przez jednostki budżetowe w formie środka specjalnego,- niewłaściwe umiejscawianie danych wykazanych w bilansie jednostki,- przekraczanie wysokości ustalonego przez kierownika jednostki pogotowia kasowego,- stosowanie niekompletnych i nieaktualnych zasad rachunkowości przez jednostkę kontrolowaną,- nieprzestrzeganie zasady zawartej w art. 28b art. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, która nakłada obowiązek sprawowania nadzoru nad jednostkami podległymi w zakresie kontroli finansów publicznych.7) w zakresie organizacji i funkcjonowania urzędów gmin i starostw, kontrole wykazały szereg uchybień i niedociągnięć spowodowanych nieprzestrzeganiem przepisów obowiązujących ustaw o samorządzie gminnym i powiatowym oraz wydawanych na ich podstawie przepisów prawa miejscowego : statutów, regulaminów organizacyjnych. Nie w pełni przestrzegano również postanowień ustawy o dostępie do informacji publicznej, instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych oraz dla organów powiatu; a także rozporządzenia RM w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.W czasie kontroli stwierdzono m.in., że struktury organizacyjne niektórych urzędów i organizacja ich pracy nie zawsze sprzyjały sprawnej realizacji zadań przez organy samorządu terytorialnego. Nie we wszystkich gminach zagwarantowano dostęp do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych. Zdarzały się przypadki nieinformowania mieszkańców o sesjach rady i nie zapraszano sołtysów do udziału w obradach.Ponadto nie respektowano postanowień statutów i regulaminów organizacyjnych w sprawie planowania pracy rady i komisji rady oraz zasad sporządzania protokołów posiedzeń i aktów stanowionych przez te organy. W wielu gminach oraz starostwach komisje rewizyjne nie wykonywały funkcji kontrolnych8) Kontrole przestrzegania przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej wykazały przede wszystkim nie stosowanie postanowień art. 8 tej ustawy, który enumeratywnie wylicza, jakie dokumenty powinny być zamieszczane na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Kontrole przeprowadzone w jednostkach zespolonej administracji rządowej wykazały, iż niektóre z nich nie zamieszczały na podmiotowych stronach  wyników przeprowadzonych przez siebie kontroli, a przede wszystkim dokumentów sporządzonych z tych kontroli. Kontrole w zakresie dostępu do informacji publicznej realizowane w jednostkach samorządu terytorialnego, wykazały natomiast, jako jedną z najczęściej powtarzających się nieprawidłowości, brak publikacji oświadczeń majątkowych radnych na stronach BIP.         9) Kontrole przeprowadzone w zakresie organizowania służby przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska pracy w jednostkach zespolonej administracji rządowej, wykazały m.in.: iż zatrudniano pracowników posiadających inne kwalifikacje niż wymagane w ogłoszeniu o naborze oraz nieprzestrzegania przepisów ustawy o służbie cywilnej. Ponadto stwierdzono, że zdarzały się przypadki nie kierowania do odbycia służby przygotowawczej pracowników, którzy podlegali temu obowiązkowi bądź ukończenie służby przygotowawczej po upływie 18 miesięcy od podjęcia przez pracownika pracy w danym urzędzie.          10) Kontrole przeprowadzane w zakresie organizacji ruchu na drogach publicznych wykazała brak odpowiedniej współpracy i współdziałania pomiędzy starostami jako organizatorami zarządzającymi ruchem na drogach powiatowych i gminnych, a zarządcami dróg.         11) Szereg nieprawidłowości wykazały kontrole wydobywania kopalin pospolitych i prac geologicznych. Były to m.in..: nie oznakowanie terenu górniczego, niezachowanie nachylenia skarp ostatecznych wyrobisk gwarantującego bezpieczeństwo geotechniczne zgodnie z warunkami określonymi w projekcie zagospodarowania złoża, brak aktualnych dokumentów geologicznych, gromadzenie w wyrobisku gruzu i śmieci, brak merytorycznej oceny zatwierdzanych projektów oraz sprawdzenia zgodności wykonywanych prac i robót geologicznych z zatwierdzonymi projektami lub udzielanymi koncesjami.Do najczęstszych przyczyn stwierdzanych w trakcie wykonywania kontroli nieprawidłowości i uchybień należy zaliczyć :?      niedostateczną znajomość przepisów prawa przez pracowników,?      błędną interpretację często zmieniających się przepisów prawa,?      niedostateczny nadzór służbowy i nie funkcjonujący prawidłowo system kontroli wewnętrznej,?      niedostateczny nadzór skarbników gmin i powiatów oraz głównych księgowych jednostek organizacyjnych nad sposobem wydatkowania środków finansowych i prowadzenia dokumentacji,?      duże obciążenie pracowników realizujących zadania merytoryczne oraz brak środków na tworzenie nowych stanowisk pracy,?      niedostatecznie zapewnienie pracownikom niezbędnych szkoleń merytorycznych i dostępu do zasobów aktów prawnych,?      nienależytą staranność pracowników realizujących zlecone zadania.Przeprowadzone kontrole wykazały, że odpowiedzialnymi za powstawanie nieprawidłowości i uchybień stwierdzonych w czasie kontroli są kierownicy/dyrektorzy kontrolowanych jednostek sprawujący w odniesieniu do podległych pracowników nadzór nad wykonywaniem przez nich zadań. Często osoby te nie wykorzystywały takich mechanizmów nadzoru, jak : kontrola wewnętrzna funkcjonalna lub, jeśli taka istniała w jednostce, kontrola wewnętrzna instytucjonalna. Stosowanie tych form kontroli pracy podległych pracowników w znacznym stopniu wyeliminowałoby wiele stwierdzonych uchybień, a czasem nawet nieprawidłowości.4.       Działania pokontrolne podejmowane w celu likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. Skutki kontroli.W oparciu o ustalenia kontroli formułowane były zalecenia pokontrolne w formie odrębnych wystąpień pokontrolnych (320) do kierowników kontrolowanych jednostek z zaleceniem likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, bądź zalecenia takie formułowano bezpośrednio w treści protokołów. Obowiązek zamieszczania zaleceń pokontrolnych w treści protokołu wynika m.in.: z odrębnych aktów prawnych, regulujących szczegółowe zasady wykonywania kontroli w określonym obszarze tematycznym (np.: rozporządzenie RM z dnia 134 stycznia 2004r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych).Ponadto wystosowano 29 zawiadomienia o wynikach kontroli do jednostek nadrzędnych nad jednostkami kontrolowanymi np.: do starostów, jako organów nadrzędnych nad powiatowymi urzędami pracy lub powiatowymi zespołami do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, Okręgowego Urzędu Górniczego - przypadku niewykonania przez kontrolowanego przedsiębiorcę poleceń pokontrolnych, celem objęcia tego przedsiębiorcy dalszymi czynnościami kontrolnymi, wójtów gmin jako organów nadrzędnych np.: nad gminnymi ośrodkami pomocy społecznej, do Marszałka Województwa Podlaskiego jako organu nadzoru nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego,277 wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy skierowano do sądów rejonowych. We wszystkich sprawach kierowanych do sądów - osoby odpowiedzialne za naruszenie przepisów w/w ustawy - zostały uznane winnymi i ukarane karami grzywny.Ponadto :a) wyniki kontroli przeprowadzonych w zakresie pomocy społecznej m.in.: omawiano na naradach szkoleniowych z dyrektorami/kierownikami ośrodków pomocy społecznej oraz szefami placówek opiekuńczo-wychowawczych i adopcyjno-opiekuńczych. Wyniki kontroli placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych uwzględniano przy dokonywaniu ocen pracy dyrektorów tych placówek.b) wyniki kontroli zarządzania ruchem na drogach publicznych wykorzystywane były przy opracowaniu sprawozdań dotyczących oceny bezpieczeństwa w ruchu drogowym województwa podlaskiego. Analizy w tym zakresie omawiane były również na posiedzeniach Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.c) w oparciu o wyniki kontroli przeprowadzonych w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo wodne - Wydział Środowiska i Rolnictwa zorganizował szkolenie dla starostw z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska w zakresie stosowania prawa wodnego.W oparciu o wyniki kontroli :?      sporządzono 6 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych : np.: w stosunku do Rosyjskiego Stowarzyszenia Kulturalno-Oświatowego w związku z niezastosowaniem przez Stowarzyszenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w związku z wydatkowaniem udzielonej mu dotacji, w stosunku do Kuratora Oświaty i głównego księgowego Kuratorium Oświaty oraz w stosunku do Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz jego zastępcy, jak też głównego księgowego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.?      w 1 przypadku wszczęto procedurę zmierzającą do odwołania przewodniczącego Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w Siemiatyczach, (w toku);?      dokumenty z kontroli finansowej przeprowadzonej w Kuratorium Oświaty którego pracownica (kasjerka) dokonała przywłaszczenia kwoty w wysokości 183 000,06 zł. - przekazano Komendzie Miejskiej Policji w Białymstoku, prowadzącej postępowanie w tej sprawie. Obecnie w tej sprawie toczy się postępowanie przed sądem.5.       Liczby i tematy kontroli zaplanowanych w roku 2004, a niezrealizowanych oraz przyczyny odstąpienia od ich zrealizowania.W roku 2004 spośród zaplanowanych kontroli nie zrealizowano 19 a ponadto dwie kontrole przeprowadzono w roku 2004, a protokoły z tych kontroli podpisano w roku 2005.Do niezrealizowanych tematów kontroli należy zaliczyć :?      2 tematy zaplanowane do kontroli w Zarządzie Drogowych Przejść Granicznych Województwa Podlaskiego w Białymstoku w zakresie przestrzegania zasad legalności zatrudnienia i pracy oraz w zakresie przestrzegania zasad przekazywania urządzeń i środków służących do kontroli granicznej i celnej. Kontrolę tę przepisano na rok 2005. Powodem odstąpienia od ich wykonania była konieczność realizacji postępowań przetargowych przedstawionych do finansowania z Funduszu Szhangen na łączną kwotę 2 600 00 euro. Realizacja tego zadania przy uszczuplonej obsadzie kadrowej Oddziału realizującego to zadanie była niemożliwa.?      Realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zaplanowana w 9 jednostkach w 3 nie została wykonana z uwagi na obciążenie innymi obowiązkami pracowników, a w szczególności zwiększoną ilością wniosków o udostępnienie danych osobowych, jak i zwiększonym wpływem odwołań i zażaleń od rozstrzygnięć wydanych przez organy gmin. ?      2 kontrole w zakresie realizacja zadań wynikających z ustaw : prawo o aktach stanu cywilnego (1kontrola) oraz o zmianie imion i nazwisk (1kontrola) realizowane przez Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji Oddział ds. rejestracji Stanu Cywilnego, Obywatelstwa i Repatriacji nie zostały zrealiz0owane, ponieważ pracownicy powyższego Oddziału zostali dodatkowo obciążeni zbilansowaniem ksiąg metrycznych i ksiąg wytworzonych po 1946 roku znajdujących się w urzędach stanu cywilnego.?      Planowane 2 kontrole w kołach łowieckich w zakresie kontroli polowań zbiorowych nie zostały przeprowadzone ponieważ, zarządy powiatowych kół łowieckich zawiesiły na terenie swoich obwodów polowania zbiorowe w sezonie łowieckim 2003/2004 z powodu spadku pogłowia zwierzyny, szczególnie zajęcy. Koła łowieckie złożyły stosowne oświadczenia w tej sprawie.?      Kontrola w zakresie analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa w latach 2001-2003 zaplanowana w 1 z przedsiębiorstw dla którego organem założycielskim jest Wojewoda Podlaski nie została przeprowadzona z uwagi na wszczęte postępowanie naprawcze oraz ustanowienie zarządu komisarycznego, a zgodnie z przepisami obowiązkiem zarządcy komisarycznego należy dokonanie oceny stanu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstwa i przedstawienie wniosków wojewodzie.?      W  Starostwach Powiatowych zaplanowano 3 kontrole sprawdzające w zakresie prawidłowości wykonywania przez starostę nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej i związkami sportowymi - nie były one realizowane ponieważ od dnia 1 stycznia 2004 roku na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.03.203.1966) zmieniającego art. 15 ustawy o kulturze fizycznej zadanie zlecone administracji rządowej - nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej - stało się zadaniem własnym powiatu. ?      W 1 zakładzie pracy chronionej kontrola problemowa w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w art. 28 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych  - nie została zrealizowana z powodu wykreślenia z dniem 14 stycznia 2004 r. zakładu z rejestru zakładów pracy chronionej?      w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Hajnówce kontrola problemowa w temacie: Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - nie została zrealizowana ponieważ zaistniała konieczność pilnego wykonania kontroli doraźnej w Powiatowym Zespole w Siemiatyczach w zakresie w/w tematu.?      w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach  nie zrealizowano kontroli sprawdzającej  w temacie: Zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności -  zamiast w/w tematu przeprowadzono kontrolę sprawdzającą w zakresie : Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.  ?      Realizację kontroli w 2 powiatowych centrach pomocy rodzinie (na 4 zaplanowane) w zakresie organizacji opieki w rodzinach zastępczych rozpoczęto w grudniu 2004r., z uwagi na wejście w życie nowej ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. postanowiono zmienić temat kontroli, przeprowadzić je w 2 powiatach w IV kwartale 2004r., a w zaplanowanych kontrolach powiatowych centrów pomocy rodzinie na 2005r. uwzględnić temat rodzin zastępczych w ramach kontroli realizacji wszystkich zadań powiatu w zakresie pomocy społecznej. ?      1 kontrolę w zakresie postępowania mandatowego, ponieważ zmieniła się ustawa o ochronie przyrody, w związku z czym od 1 maja 2004r. jednostka (Biebrzański Park Narodowy) utraciła prawo do nakładania grzywien w drodze mandatu karnegoKontrole :         - finansowo-gospodarcza w Państwowej Straży Rybackiej z siedzibą w Suwałkach została przeprowadzona w roku 2004, natomiast protokół z kontroli został podpisany dopiero w dniu 4 stycznia 2005r. oraz         - kontrola w zakresie sposobu wykonywania zadań kontrolnych również została przeprowadzona w roku 2004 w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Białymstoku, a protokół podpisano w roku bieżącym.Kontrole te zaliczono do kontroli wykonanych w roku 2004.6.       Wnioski.a)       Plan kontroli został zrealizowany prawie w 100%, ponieważ 19 niezrealizowanych kontroli stanowi niewielki procent (ok. 1,2%) wszystkich zaplanowanych do przeprowadzenia w roku 2004 kontroli. Ponadto pracownicy wydziałów dodatkowo wykonali 89 kontroli doraźnych, które wynikały z potrzeby pilnego zbadania nagłych problemów lub zdarzeń.b)      Liczba stwierdzonych nieprawidłowości może świadczyć o wnikliwości i dobrej znajomość problematyki kontrolnej pracowników wykonujących kontrole. Na jakość wykonywanej kontroli w dużej mierze wpływa wysoko wykwalifikowana i odpowiednio przeszkolona kadra pracownicza oraz wysokiej klasy sprzęt ułatwiający i usprawniający pracę z bazą najpotrzebniejszych aktów prawnych. Kontrolerzy wskazują na ogromną potrzebę korzystania z komputerów osobistych (laptopów), które w znacznej mierze przyśpieszyłyby działania kontrole, szczególnie w sytuacji, gdyby dodatkowo miały dostęp do LEX-a. Obecnie trwa procedura przetargowa, której celem będzie wyłonienie "dostawcy" takich komputerów.Należałoby rozważyć również przeprowadzenie jednolitego szkolenia w zakresie sposobu wykonywania kontroli dla wszystkich pracowników urzędu zajmujących się zgodnie ze swoim zakresem czynności tą problematyka.c)      Od kilku lat trwają prace na ustawą o kontroli, która szczegółowo określiłaby zasady i formy wykonywania kontroli w administracji publicznej. Brak takiego aktu powoduje niejednolitość w zakresie organizacji kontroli we wszystkich jednostkach administracji publicznej. Obecnie z braku takiego opracowania ustawowego, wiele resortów opracowało we własnym zakresie, swoje akty prawne (głównie rozporządzenia), które regulują tryb i formę przeprowadzania kontroli w konkretnym obszarze merytorycznym. Również urzędy wojewódzkie opracowały swoje zarządzenia, których celem było opracowanie szczegółowych zasad wykonywania kontroli przez pracowników urzędu.W tej sytuacji, w jednym Urzędzie funkcjonuje wiele aktów prawnych, różnej rangi, regulujących organizację kontroli, a to natomiast sprawia, że dokumentacja z przeprowadzonych kontroli jest niejednorodna, co w konsekwencji może utrudniać rzetelność i jednolitość w sprawozdawczości z wykonywanych działań kontrolnych. II.      Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki rządowej administracji zespolonej w roku 2004.1.       Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku 2004 przeprowadziły ogółem  33033  kontrole i inspekcje:-        20453 kontrole planowe,-        12580 kontroli doraźnych.                               Nie zrealizowano 117 zaplanowanych kontroli.                              W wyniku przeprowadzonych kontroli :-        wystawiono 831 mandatów na łączną kwotę 98860 zł. , -        wydano 9942 decyzje administracyjne,-        wystosowano 1994 zaleceń pokontrolnych,-        skierowano 17 wniosków do sądu o ukaranie,-        w 880 przypadkach zastosowano inne środki przewidziane prawem.2.       Realizacja zadań inspekcyjno - kontrolnych przez poszczególne jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się następująco:Wojewódzki Inspektorat Weterynarii  przeprowadził łącznie 35  kontroli i inspekcji podmiotów zajmujących się  lecznictwem zwierząt  i hurtowni          leków weterynaryjnych. W trakcie kontroli badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu produktami leczniczymi.  W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 68 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to: niesystematyczne prowadzenie książki leczenia zwierząt, niesystematyczne prowadzenie dokumentacji obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi, nieprzestrzeganie procedur wewnętrznych obowiązujących w hurtowni w zakresie sporządzania dokumentacji związanej z prowadzonym obrotem oraz brak urządzeń pomiarowych parametrów temperatury i wilgotności w urządzeniach chłodniczych przeznaczonych do przechowywania produktów leczniczych.Wojewódzki Urząd Ochrony  Zabytków  przeprowadził ogółem 1603 czynności inspekcyjno - kontrolne. Podmiotami podlegającymi kontroli były : Kościoły i związki wyznaniowe, organy samorządowe i ich zarządcy, zarządcy mienia Skarbu Państwa. Zakres problematyki kontroli obejmował m.in. : inspekcje związane z wydawaniem pozwoleń na prace remontowe i konserwatorskie, prace archeologiczne, kontrolę stanu zachowania zabytków oraz prowadzonych prac remontowych i  konserwatorskich. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to: nienależyty stan zachowania zabytku, niszczenie stanowisk archeologicznych poprzez orkę, niezgodne z wydanym pozwoleniem prowadzenie prac w parkach i cmentarzach oraz obiektach architektury, nienależyte zabezpieczenie obiektów, w których przechowywane są zabytki ruchome, pomijanie wykazów i oznaczeń zabytków przy tworzeniu planów przestrzennych oraz studiów kierunków i uwarunkowań gmin i miejscowości, brak oznaczeń strefy konserwatorskiej, brak prac pielęgnacyjnych  drzew  w zabytkowych parkach. W wyniku kontroli  wydano 371 decyzji administracyjnych dotyczących pozwoleń na prace remontowe, konserwatorskie, archeologiczne oraz nakazów wykonania prac w zabytkach architektury, nakazów przywrócenia zabytku do poprzedniego stanu, wstrzymania prac i przeprowadzenia badań archeologicznych.  Wystosowano 138 zaleceń pokontrolnych oraz skierowano 1 wniosek do sądu o ukaranie. Inne sposoby wykorzystania  wyników kontroli to: opiniowanie wniosków administratorów parafii prawosławnych i katolickich o przyznanie środków finansowych z Funduszu Kościelnego na założenie ISA oraz przeprowadzenie prac remontowych i konserwatorskich w obiektach sakralnych, weryfikacja i opiniowanie wniosków właścicieli i użytkowników o przyznanie dotacji i refundacji z budżetu państwa i Urzędu Marszałkowskiego, podejmowanie prac interwencyjnych archeologicznych po ujawnieniu występowania znalezisk i zabytków podczas prowadzonych prac ziemnych na terenach nie wpisanych do rejestru zabytków. Nie wykonano 43 kontroli zaplanowanych z powodu problemów kadrowych w Delegaturach, problemów w uzgadnianiu terminów kontroli z Policją i  PSP oraz  właścicielami zabytków, trudności z ustaleniem adresów właścicieli zabytków.  Przeprowadzono kontrole wspólne z policją, Państwową Strażą Pożarną oraz z przedstawicielami Kurii Katolickiej i Prawosławnej.Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził łącznie 839  kontroli podmiotów , których działalność gospodarcza   mogła mieć wpływ na stan środowiska. W trakcie kontroli badano m.in.: wypełnianie obowiązków zawartych w ustawach : Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawa o odpadach, ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, przestrzeganie warunków obowiązujących pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, ocena eksploatacji  instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m. in.:  nieuregulowany stan formalny w zakresie  korzystania ze środowiska, nieprawidłowo prowadzona ewidencja wytwarzanych odpadów, pobieranej wody, odprowadzanych ścieków oraz zanieczyszczeń  wprowadzonych do powietrza. W wyniku kontroli  wystawiono 14 mandatów na łączną kwotę1850zł., wydano 255 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wymierzenia kar za przekroczenie określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza , stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu a także związanych z nimi kosztów kontroli, wystosowano 359 zaleceń pokontrolnych. Ponadto wyniki prowadzonej działalności kontrolnej wykorzystywane były  w wystąpieniach do innych organów w  celu przestrzegania przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska oraz oceny stanu środowiska przyrodniczego regionu. W roku 2004 nie przeprowadzono 11 zaplanowanych  kontroli  z powodu: upadłości zakładów bądź zawieszenia ich działalności, faktu, iż podmioty ujęte w planie kontroli nie prowadziły prac,  w wyniku których powstawały odpady zawierające azbest, duża ilość kontroli doraźnych. Wspólne kontrole przeprowadzono z udziałem policji, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz  Dozoru Technicznego. Ponadto Inspekcja współpracowała w związku z działalnością kontrolną z Inspekcją Handlową, Inspekcją Weterynaryjną oraz Strażą Rybacką.Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej przeprowadził ogółem 1818 kontroli placówek detalicznych, hurtowni, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych oraz zakładów produkcyjnych. Podczas kontroli badano m.in.: jakość paliw ciekłych oferowanych na stacjach benzynowych, prawidłowości wprowadzania do obrotu sprzętu chłodniczego przeznaczonego do użytku domowego, jakość i prawidłowość obrotu miodem pszczelim, prawidłowość znakowania i obrotu wyrobami pończoszniczymi. W wyniku kontroli wystawiono 767 mandatów na łączną kwotę 89.410., wydano 20 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wycofania z obrotu handlowego niewłaściwej jakości towarów, które nie posiadały pozytywnych wyników oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla tego typu produktów, wystosowano 548 zaleceń pokontrolnych, skierowano 16 wniosków do sądu o ukaranie. Ponadto informacje i wystąpienia pokontrolne kierowane były  do innych organów kontroli i inspektoratów,   które z uwagi na właściwość mogły być zainteresowane wynikami kontroli np. do Urzędu Kontroli Skarbowej , prokuratury, urzędów skarbowych. Niektóre kontrole przeprowadzone były przy współudziale policji, Obwodowego Urzędu Miar, PSP, Urzędu Dozoru Technicznego,  Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Farmaceutycznej, Urzędu Celnego oraz  Państwowej Inspekcji Pracy. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych przeprowadził ogółem 200  kontroli zakładów przemysłu spożywczego, hurtowni spożywczych, zakładów produkujących nawozy oraz  prowadzących obrót środkami żywienia zwierząt, świeżymi owocami i warzywami.  Kontrole dotyczyły  głównie jakości handlowej produktów spożywczych. W wyniku kontroli  wystawiono 28 mandatów na łączną kwotę 3450 zł., wydano 10 decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem pogorszenia jakości  produktów oraz wystosowano 60 zaleceń  pokontrolnych. Najczęściej stwierdzonymi nieprawidłowościami były m.in.: niewłaściwe warunki techniczno - organizacyjne w punktach sprzedaży środków żywienia zwierząt, niewłaściwa jakość przetworów mleczarskich, niewłaściwy stan sanitarny pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych. Informacje  o stwierdzonych  nieprawidłowościach przekazywano Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Handlowej. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przeprowadził łącznie 25302 kontrole m.in.: podmiotów wytwarzających i prowadzących obrót materiałem siewnym, ubiegających się o zezwolenie na obrót materiałem siewnym, gospodarstw szkółkarskich i gospodarstw rolnych prowadzących reprodukcję nasienną. Problematyka  kontroli dotyczyła m.in.: ochrony roślin uprawnych przed organizmami szkodliwymi, zapobiegania przenikania organizmów szkodliwych przez granicę państwa, oceny kwalifikacji i kontroli materiału siewnego w sferze wytwarzania, przechowywania i obrotu handlowego. Najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to m. in.: brak przestrzegania zakazów i nakazów wynikających z wydanych decyzji po stwierdzeniu organizmów szkodliwych, brak ewidencji prowadzonych zabiegów środkami ochrony roślin, wygaśniecie ważności świadectw jakości nasion. W wyniku kontroli wydano 9173 decyzje dotyczące m.in. nieprawidłowości w obrocie materiałem siewnym oraz wystosowano 556 zaleceń pokontrolnych.  Wspólne kontrole przeprowadzono z  Wojewódzką Inspekcją Transportu Drogowego, Wojewódzką Komendą Policji i  Podlaskim Oddziałem Straży Granicznej. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.Kuratorium Oświaty przeprowadziło ogółem 2631  kontroli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych. W wyniku kontroli wydano 13 decyzji dotyczących głównie decyzji dyrektorów szkół oraz  wystosowano 44 zalecenia pokontrolne. Ponadto przeprowadzono  narady szkoleniowe z dyrektorami  oraz instruktaże. Problematyką kontroli objęte zostały m.in. takie zagadnienia jak: mierzenie jakości pracy szkoły/placówki, przegląd dokumentacji pedagogicznej, analiza statutów, prawidłowość funkcjonowania pracowni komputerowych. Najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to m.in.: błędy w interpretacji przepisów prawa oświatowego, nieczytelne formy planowania , dokumentowania i realizacji ścieżek edukacyjnych.  Nie wykonano 52 zaplanowanych kontroli z powodu zwiększonej ilości kontroli doraźnych.  Wspólne kontrole przeprowadzono z  Inspekcją Sanitarną, policją,  Inspekcją Handlową i organami prowadzącymi ośrodki pomocy społecznej.Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny  przeprowadził łącznie 343 kontrole aptek ogólnodostępnych, aptek szpitalnych, punktów aptecznych, hurtowni farmaceutycznych oraz placówek obrotu poza aptekami. Kontrole dotyczyły: przestrzegania warunków przechowywania i obrotu produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, gospodarki tymi produktami, gospodarki środkami psychotropowymi i odurzającymi oraz właściwego ich przechowywania, realizacji i przechowywania recept, kwalifikacji zatrudnionego personelu. W wyniku kontroli wystosowano 160 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej występujące nieprawidłowości to: wykorzystywanie pomieszczenia recepturowego niezgodnie z przeznaczeniem, niewłaściwe warunki przechowywania produktów leczniczych, niedostateczny nadzór nad terminami ważności produktów leczniczych.  Nie wykonano 9 zaplanowanych kontroli  z uwagi na zakończenie działalności gospodarczej przez wytypowane do kontroli jednostki. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Handlową oraz  Inspekcją Weterynaryjną. Ponadto współdziałano z Urzędem Celnym, policją i prokuraturą, głównie w zakresie udzielania informacji o produktach leczniczych znajdujących się w obrocie w Polsce.Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 262 kontrole obiektów drogowo - mostowych, hydrotechnicznych, kolejowych, robót budowlanych, obiektów w użytkowaniu, sprzedawców i producentów wyrobów budowlanych.. Zakres tematyczny  przeprowadzonych kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania administracyjnego w sprawie wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji pozwoleń na budowę oraz obiektów budowlanych przyjmowanych do użytkowania ,prawidłowość przebiegu procesu budowlanego na realizowanych budowach obiektów drogowych, hydrotechnicznych oraz budownictwa kolejowego, obrót, dystrybucję i wytwarzanie wyrobów budowlanych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystawiono 22 mandaty na łączną kwotę 4150 zł., wydano 100 decyzji dotyczących naruszeń oraz wystosowano 61 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej występujące nieprawidłowości to: naruszanie przepisów Kodeksu  postępowania administracyjnego  w prowadzonych postępowaniach, realizacja robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej oraz nieprawidłowe oznakowanie wyrobów budowlanych. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.  3.       Poza działalnością inspekcyjno - kontrolną 3 jednostki administracji zespolonej realizowały jednocześnie przypisane ustawowo kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur powiatowych, tj. :-        Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,-        Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,-        Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej  przeprowadziła łącznie 24 kontrole w podległych sobie jednostkach  powiatowych. Zakres tematyczny kontroli obejmował m.in.: ocenę całokształtu działalności komendantów powiatowych PSP, ocenę realizacji ustawowych obowiązków związanych z ochroną przeciwpożarową, ocenę realizacji zadań w zakresie finansów i zadań organizacyjnych  oraz kadrowych.  Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami  były: uchybienia formalne w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, uchybienia w ewidencji ilościowo - rzeczowej majątku Skarbu Państwa, błędy w dokumentacji operacyjnej i z prowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wydano 18 zaleceń  pokontrolnych.Wojewódzki Inspektorat Weterynarii  przeprowadził ogółem 109 kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w wyniku których wystosowano 97 zaleceń pokontrolnych oraz  wszczęto postępowanie dyscyplinarne wobec Powiatowego Lekarza Weterynarii  w Bielsku Podlaskim, którego ukarano karą nagany zgodnie z orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej.  Najistotniejsze uchybienia, które wykryto to : naruszenia przepisów KPA w toczących się postępowaniach administracyjnych,  nieprawidłowe przeprowadzanie kontroli podmiotów , nieprawidłowe  egzekwowanie warunków określonych przepisami w nadzorowanych podmiotach.  Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 16 kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w trakcie których wykryto nieprawidłowości głównie w zakresie przeprowadzania postępowania administracyjnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 38 zaleceń pokontrolnych. W stosunku do 3 osób, posiadających uprawnienia budowlane, wystąpiono o wszczęcie  postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.WNIOSKI:Istniejące braki kadrowe uniemożliwiają,  w przypadku niektórych jednostek zespolonej administracji, wykonanie wszystkich zaplanowanych kontroli  ( WUOZ).Sporządzono w Oddziale Kontroli Wydziału Prawnego i Nadzoru Białystok, 31 stycznia 2005r.                                                                                          Zatwierdzam:                                                                                 Wojewoda Podlaski                                                                               /-/ Marek Strzaliński

Brak załączników.
Informacja była modyfikowana.
  Zmiana kategorii nadrzędnej

Poprzednie wersje informacji: