I. Działalność kontrolna
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2004.
1. Organizacja komórek kontrolnych :
1) organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje
zarządzenie wewnętrzne Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w
sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Zadania kontrolne, które
wynikają z ustawowo określonych uprawnień nadzorczo-kontrolnych wojewody
wykonują poszczególne wydziały w ramach regulaminowych zakresów działania - w
tym pracownicy placówek zamiejscowych Urzędu w Suwałkach i Łomży.
Zgodnie z w/w zarządzeniem
za organizację i przeprowadzanie kontroli odpowiadają dyrektorzy wydziałów.
2) Zadania kontrolne realizowało 139 pracowników Urzędu w tym 10
pracowników Placówki Zamiejscowej w Łomży i 5 -ciu w Suwałkach.
Z ogólnej liczby 139
pracowników - 19 osób zatrudnionych jest na stanowiskach pracy ds. kontroli i
zajmują się wyłącznie działalności kontrolną. Natomiast 120 pracowników
przeprowadzało kontrole wykonując również inne obowiązki wynikające z regulaminowej
działalności Urzędu.
W 3 wydziałach Urzędu
wyodrębniono komórki kontrolne :
w Wydziale Prawnym i
Nadzoru funkcjonuje 8-osobowy Oddział Kontroli, w którym wykonywaniem kontroli
w ramach nadzoru wojewody nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz nad
zespoloną administracją rządową zajmuje się 2 pracowników;
w Wydziale Finansów i
Budżetu funkcjonuje 4-osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza
kontrole finansowe w jednostkach i zakładach podporządkowanych w tym zakresie wojewodzie ;
w Wydziale Polityki
Społecznej utworzono 10-osobowy Oddział Kontroli Legalności Zatrudnienia, który
przeprowadza kontrole m.in.
powiatowych urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w
zakresie przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
ponadto w Wydziale Polityki
Społecznej w Oddziale Planowania i Analiz wyodrębniono 3 stanowiska zajmujące się wyłącznie
wykonywaniem kontroli.
2. Problematyka kontroli oraz liczba skontrolowanych jednostek
organizacyjnych.
Ogółem przeprowadzono 1829
kontroli, w tym :
kompleksowych - 13,
problemowych - 1672,
sprawdzających - 55,
doraźnych - 89
W ramach właściwości
rzeczowej MSWiA przeprowadzono 63 kontrole, w tym :
problemowych - 55,
doraźnych - 8
Ogółem kontrolą objęto 1816
podmioty podlegające nadzorowi wojewody. Były to m.in.:
o jednostki
samorządu terytorialnego w województwie,
o jednostki
organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich,
o jednostki
organizacyjne podległe lub podporządkowane wojewodzie,
o domy
pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej,
o placówki
opiekuńczo wychowawcze,
o powiatowe
urzędy pracy,
o powiatowe
centra pomocy rodzinie,
o wojewódzkie
ośrodki ruchu drogowego,
o jednostki
wykonawstwa geodezyjnego,
o jednostki
uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych,
o przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin,
o przedsiębiorców
świadczących usługi hotelarskie i turystyczne,
o miejskie i
powiatowe zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności,
o zakłady
pracy chronionej,
o
pracodawców,
o inne
podmioty, których działalność w zakresie określonym przepisami prawa podlega
nadzorowi wojewody, m.in.: spółki wodne, parki krajobrazowe, koła łowieckie,
podmioty uprawnione do rybactwa, nadleśnictwa, podmioty realizujące zdania
obronne, podmioty zapewniające prawidłową obsługuję projektów programów
unijnych.
Statystykę obrazującą liczbę
przeprowadzonych przez poszczególne wydziały kontroli przestawia załącznik nr 1 do
informacji,
kontrole kompleksowe
Kompleksowe kontrole
przeprowadzono w zakresie :
kontroli finansowo -
gospodarczej - w 6 jednostkach zespolonej administracji rządowej,
przestrzegania przepisów
ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - w 4 powiatowych urzędach
pracy,
działalności
Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie,
zasad przestrzegania
warunków bezpieczeństwa i higieny pracy - w 2 jednostkach podporządkowanych lub
podległych wojewodzie
kontrole problemowe
Kontrole problemowe
dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki. W roku 2004
wykonano 1672 takich kontroli.
Kontrolami problemowymi
objęto m.in. następującą problematykę :
a) w
zakresie zadań obronnych :
? ewidencja obrót, konserwacja i magazynowanie sprzętu OC
będącego mieniem SP - 27 jednostek samorządu terytorialnego,
? realizacja zadań obronnych ze szczególnym uwzględnieniem
aktualności i prawidłowości opracowanej dokumentacji - 12 urzędów gmin,
? utrzymanie i konserwacja, stan techniczny i dokumentacja
agregatów prądotwórczych - 10 jednostek,
? realizacja zadań wynikających z ustawy o materiałach
wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - 1 podmiot,
b) w zakresie
spraw wojskowych :
? realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym
obowiązku obrony RP, a zwłaszcza rejestracja przedpoborowych, pobór, akcja
kurierska - 12 jednostek samorządu terytorialnego
c) w zakresie
ewidencji ludności i dowodów osobistych :
? realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i
dowodach osobistych - 6 jednostek samorządu terytorialnego,
d) w zakresie
rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji :
? realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu
cywilnego - 9 jednostek samorządu terytorialnego,
? realizacja zadań wynikających z ustawy o zmianie imion i
nazwisk - 1 starostwo,
e) w
zakresie służb zatrudnienia :
? przestrzeganie prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania
statusu osoby bezrobotnej oraz wypłacania zasiłków - 2 powiatowe urzędy pracy,
? kwalifikacje kadr w urzędach pracy na terenie województwa - 4
powiatowe urzędy pracy,
f) w
zakresie pomocy społecznej :
? stopień realizacji programu naprawczego oraz struktura
zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnianych pracowników oraz sposób podnoszenia
przez pracowników kwalifikacji zawodowych - 7 domów pomocy społecznej,
? przestrzeganie praw mieszkańców,
możliwości dostępu do informacji o prawach mieszkańca oraz stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców placówki - 7 domów
pomocy społecznej,
? funkcjonowanie środowiskowego domu samopomocy - 2 ośrodki
podlegające nadzorowi wojewody,
? prawidłowość realizacji przez gminy zadań z zakresu
administracji rządowej w ośrodkach pomocy społecznej (m.in.: prawidłowość
przyznawania świadczeń socjalnych) - 29 ośrodków pomocy społecznej,
? przestrzeganie standardów opieki i wychowania oraz
świadczonych usług w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - 2 placówki,
? przestrzeganie standardu wychowania - opracowanie
indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja- 4 placówki
opiekuńczo-wychowawcze,
? przestrzeganie praw dziecka- 6
placówek opiekuńczo wychowawczych,
? analiza i ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez
dyrektora placówki - 3 placówki,
? uczenie dzieci samodzielności w życiu i przygotowywania ich
do funkcjonowania w społeczeństwie - 3 placówki opiekuńczo-wychowawcze,
? zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej
podstawowych funkcji oraz zapewnienia pomocy i wsparcia dzieciom sprawującym
problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub
uzależnieniem - 4 placówki opiekuńczo-wychowawcze,
? przestrzeganie obowiązujących wymogów w zakresie doboru
rodzin zastępczych i umieszczania dzieci w tych rodzinach oraz przygotowania i
szkolenia rodzin zastępczych - 2
? realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach
rodzinnych - 7 jednostek,
? ocena przestrzegania praw osób przebywających w placówce
zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym , przewlekle
chorym lub w podeszłym wieku oraz ocena poziomu opiekuńczych i bytowych usług -
1 placówka,
g) w zakresie
ochrony zdrowia :
? realizacja zadań w zakresie przeprowadzania czynności
kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań
lekarskich osób obiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i
kierowców - 1 jednostka,
? realizacja zadania w zakresie przeprowadzania czynności
kontrolnych w stosunku do podmiotów uprawnionych do wykonywania badań
psychologicznych kierujących pojazdami i kierowców - 1 jednostka,
? kontrola jednostek ratownictwa medycznego - ambulansów "R" i
"W" - 4 jednostki,
? kontrola szpitalnego oddziału ratunkowego - 1 szpital ogólny,
? kontrola zadań realizowanych przez konsultantów wojewódzkich
na podstawie umowy o świadczenie usług - 1 jednostka,
? spełnianie przez zakłady pracy chronionej w zakresie
spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji
zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - 22 zakłady pracy
chronionej,
h) w zakresie
planowania i analiz w związku z wykorzystaniem dotacji z budżetu na realizację
zadań pomocy społecznej - 24 jednostki samorządu terytorialnego,
i) w
zakresie spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego :
? prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu
państwa na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z prowadzeniem
instytucji kultury przyjętych w dniu 1.01.1999r.
j) w
zakresie legalności zatrudnienia :
? przestrzeganie przez pracodawców obowiązków określonych
przepisami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - 1247 podmiotów
? przestrzeganie warunków zawartych w upoważnieniach do
prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania obywateli polskich do pracy za
granicą u pracodawców zagranicznych - 8 upoważnionych pracodawców
k) w zakresie
orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające :
? prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i
procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności - 3 zespoły,
? zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i
przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności - 3 zespoły
l) w
zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych, o zamówieniach
publicznych oraz rozliczania grzywien i mandatów :
? kontrola finansowa w zakresie przestrzegania ustawy o
finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych - 10 jednostek,
? rozliczanie się z grzywien i mandatów - 16 jednostek,
? stosowanie postanowień ustawy o zamówieniach publicznych - 1
jednostka,
m) w zakresie
prawa geodezyjnego i kartograficznego :
? przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii
przez administrację geodezyjną - 4 starostwa,
? przestrzeganie dotyczących geodezji i kartografii przez
jednostki wykonawstwa geodezyjnego - 5 podmiotów,
n) w zakresie
prowadzenia przez starostów gleboznawczej klasyfikacji gruntów, scalenia i
wymiany gruntów oraz operatu ewidencji gruntów i budynków :
? prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów - 2 starostwa,
? prowadzenie scaleń i wymiany gruntów - 2 starostwa,
? prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków - 3
jednostki samorządu terytorialnego,
o) w zakresie
wywłaszczenia nieruchomości :
? wywłaszczanie nieruchomości, odszkodowania, zwroty
wywłaszczonych nieruchomości - 2 jednostki,
p) w zakresie
działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz organizacji ruchu na
drogach publicznych :
? przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy - 3
wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,
? prowadzenie kursów dokształcających kierowców wykonujących
transport drogowy - 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego,
? ocena organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi
przepisami oraz
bezpieczeństwa ruchu drogowego - 4 jednostki samorządu terytorialnego,
q) w zakresie
realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających
z ustawy Prawo budowlane - 2 jednostki.:
r) w
zakresie organizacji pracy oraz działalności organów samorządu terytorialnego i
urzędów obsługujących te organy - 49 urzędów gmin i 4 starostwa powiatowe,
s) w
zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli -
1 jednostka organizacyjna zespolonej administracji rządowej,
t) w
zakresie sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentacji
biurowej - 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej,
u) w zakresie
dostępu do informacji publicznej - 2 jednostki organizacyjne zespolonej
administracji rządowej,
v) w zakresie
sposobu wykonywania zadań kontrolnych - 2 jednostki organizacyjne zespolonej
administracji rządowej,
w) w zakresie
realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy :
? organizowanie naboru i służby przygotowawczej - 2 jednostki
zespolonej administracji rządowej,
x) w zakresie
przestrzegania przepisów bhp oraz ochrony przeciwpożarowej - 8 jednostek,
y) w zakresie
przekształceń własnościowych :
? ocena działalności podejmowanych przez likwidatora w trakcie
procesu likwidacji - 1 przedsiębiorstwo państwowe,
? ocena zmian struktury przychodów i przedmiotu działalności w
aspekcie oddania majątku przedsiębiorstwa do używania innym podmiotom na
podstawie umów prawa cywilnego - 1 przedsiębiorstwo państwowe,
? ocena realizacji zadań restrukturyzacyjnych w
przedsiębiorstwie - 1 przedsiębiorstwo państwowe,
? analiza stanu prawno-własnościowego nieruchomości
przedsiębiorstw oraz stosowania obowiązujących procedur gospodarowania środkami
trwałymi - 1 przedsiębiorstwo państwowe,
z) w
zakresie ochrony środowiska :
? realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających
z prawa wodnego - 3 jednostki samorządu terytorialnego,
? wykonywanie przez przedsiębiorców uprawnień z tytułu koncesji
na wydobywanie kopalin pospolitych - 14 podmiotów prowadzących działalność zw.
z wydobywaniem kopalin,
?
wykonywanie przez starostów
zadań administracji geologicznej - 1 starostwo,
? realizacja zadań ochronnych w rezerwatach przyrody,
wynikających z rocznych zadań ochronnych - 1 nadleśnictwo,
? realizacja zadań ochronnych wynikających z planów ochrony
rezerwatów przyrody - 2 nadleśnictwa,
? prawidłowość realizacji zadań z zakresu ochrony gruntów
rolnych - 3 starostwa,
? utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych - 1
jednostka,
? wykorzystanie dotacji budżetowych przez spółki wodne - 6
spółek,
? wykorzystanie dotacji na budowę urządzeń melioracyjnych - 1
podmiot,
? problematyka wynikająca z ustawy o grupach producentów
rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw - 3 jednostki,
? ocena wypełniania obowiązku prowadzenia racjonalnej
gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim - 5 podmiotów uprawnionych do
rybactwa,
? prawidłowość realizacji zadań z zakresu ochrony gruntów
rolnych - 3 jednostki,
aa) w zakresie
wykorzystania środków finansowych (dotacji) w związku z wstąpieniem Polski do
UE oraz środków przedakcesyjnych:
? prawidłowość wykorzystania dotacji z budżetu państwa na
przygotowanie społeczeństwa do kampanii referendalnej
dot. przystąpienia Polski do UE - 11 podmiotów (np. w wyniku tych kontroli
wniesiono o zwrot kwoty łącznie ok. 6400) ,
? prawidłowość wykorzystania dotacji budżetu państwa na koszty
operacyjne jednostek obsługujących wdrażanie projektów realizowanych przy
udziale funduszy przedakcesyjnych - 3 jednostki,
bb) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o
usługach turystycznych :
? spełnianie przez obiekty hotelarskie wymagań określonych w
ustawie o usługach turystycznych - 8 obiektów,
? prawidłowość wykonywania zadań pilota wycieczek, przewodnika
turystycznego w zakresie posiadanych uprawnień co do
ich obszaru, ważności oraz poprawności - 3 pilotów,
? prawidłowość prowadzenia działalności gospodarczej
polegającej na organizowaniu imprez turystycznych - 3 podmioty,
kontrole sprawdzające
Przeprowadzono ogółem 55
kontroli sprawdzających. Celem tych kontroli było głownie zbadanie sposobu
wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym oraz rzetelność
odpowiedzi udzielonych na wystąpienia pokontrolne.
Kontrolami sprawdzającymi
objęto m.in. problematykę :
a) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego
oraz ewidencji gruntów :
przestrzegania przepisów
dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną - 4
jednostki,
prowadzenia ewidencji
gruntów i budynków - 1 jednostka,
b) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o
usługach turystycznych:
spełniania przez obiekty
hotelarskie wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych - 2 obiekty
hotelarskie,
c) w zakresie realizacji zadań organu administracji
architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane - 2
jednostki.:
d) w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie
cywilnej oraz kodeksu pracy
nawiązywania i
rozwiązywania stosunku pracy, organizowania naboru na wolne stanowiska pracy i
służby przygotowawczej - 1 jednostka,
przestrzegania dyscypliny
pracy - w 1 jednostce,
e) w zakresie pomocy społecznej i orzekania o stopniu
niepełnosprawności :
prawidłowości i
jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących
orzekania o stopniu niepełnosprawności - 1 jednostka,
przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji
o swoich prawach, stopień i efekty realizacji indywidualnych planów mieszkańca
- 1 placówka,
prawidłowości
przyznawania świadczeń z pomocy społecznej - 3 jednostki,
f) w zakresie opieki zdrowotnej :
kontroli realizacji zadań
przez konsultantów wojewódzkich na podstawie umowy o świadczenie usług - 1
jednostka,
realizacji przez
starostów zadań w zakresie opieki zdrowotnej, świadczenia pomocy w
przygotowaniu wniosków o przyznanie rent i emerytur oraz analizy życiowej kombatantów
i osób represjonowanych, a także organizacja na terenie powiatu obchodów
rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia
pamięci ofiar wojny i okresu powojennego - 17 starostw,
g) w zakresie stanu organizacji ruchu w zakresie
zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - 1
jednostka,
h) w zakresie ochrony
przeciwpożarowej - w 4 jednostkach,
i) w zakresie wykonywania przez przedsiębiorców
uprawnień z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych - 5
przedsiębiorców,
j) w zakresie prawidłowości wydawania decyzji o
umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy - 1 jednostka,
k) w zakresie realizacji porozumienia zawartego w dniu
10.01.2001r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim, a Podlaskim
Kuratorem Oświaty w Białymstoku w zakresie realizacji zadań określonych w
Karcie Nauczyciela - 1,
l) w zakresie rozliczania się z grzywien i mandatów - w
7 jednostkach podległych wojewodzie.
kontrole doraźne
W roku 2004 w trybie
doraźnym przeprowadzono 89 kontroli. Kontrole te miały charakter interwencyjny
i wynikały z potrzeby pilnego zbadania problemów lub zdarzeń np.:
sygnalizowanych w skargach, artykułów prasowych lub z wynikających z bieżącej
działalności nadzorczej.
Kontrole doraźne obejmowały
m.in. problematykę dotyczącą :
w zakresie polityki
społecznej, w tym :
o zapewnienie
pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz
zapewnienia pomocy i wsparcia dzieciom sprawującym problemy wychowawcze,
zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniem - 1 jednostka,
o kontroli
jednostek ratownictwa medycznego - ambulansów "R" i "W" - 1 jednostka,
o prawidłowości
i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach
dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 1
zespół do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności,
o stopnia
realizacji i wykorzystania dotacji przeznaczonej na realizację programów
naprawczych w domach pomocy społecznej - 2 domy pomocy społecznej,
o przestrzegania
standardu opieki i wychowania, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wychowankom
przebywającym w placówce - 1 placówka opiekuńczo-wychowawcza,
o przestrzegania
standardu w zakresie świadczonych usług, a w szczególności istniejące w
placówce warunki do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka.
Struktura zatrudnienia oraz kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce - 2
placówki,
o przestrzegania
standardu opieki i wychowania - działania placówki na rzecz powrotu dziecka do
rodziny naturalnej - 1 placówka,
o aktualizacji
danych gromadzonych w wojewódzkim banku danych o dzieciach oczekujących na
przysposobienie oraz rzetelność prowadzonej dokumentacji - 1 jednostka,
o realizacji
porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego i umów z organizacjami
pozarządowymi dot. programów rządowych : Bezdomność, Opieka nad dzieckiem i
rodziną, Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 16 jednostek,
o kontroli
wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa na wydatki pozapłacowe w
centrum powiadamiania ratunkowego - 1 jednostka,
o kontroli
organizatorów turnusów rehabilitacyjnych - 2 organizatorów,
o kontroli
ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych - 2 ośrodki,
o prawidłowości
wykorzystania dotacji na wydatki inwestycyjne gminy związane z realizacją zadań
wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych - 1 jednostka
w zakresie geodezji,
kartografii, ewidencji gruntów
o wydatkowania
dotacji przeznaczonej z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym dla funduszy powiatowych na rok 2004 - 6 jednostek,
o wykonywania
prac geodezyjnych - 1,
o prawidłowości
zapisu w operacie ewidencji gruntów - 2 miasta,
w zakresie przekształceń własnościowych :
o gospodarowania
majątkiem Przedsiębiorstwa Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracji w
Białymstoku - 1,
o sprawdzenia
sygnalizowanych nieprawidłowości w zarządzaniu PPKS w Białymstoku - 1
przedsiębiorstwo państwowe,
o wykonania
wyroku sądu oraz przestrzegania przepisów ustawy o związkach zawodowych w PPKS
Łomża - 1 przedsiębiorstwo państwowe,
w zakresie rejestracji
stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji
o realizacji
zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego - 5 jednostek,
o realizacji
zadań wynikających z ustawy o repatriacji - 3 jednostki,
ponadto w zakresie :
prawidłowości
sporządzania przez biegłego sądowego opinii na zlecenie Sądu Rejonowego w
Wysokim Mazowieckiem - 1,
prawidłowości naliczenia
opłat za sporządzenie wypisu o niepełnej treści w celu sporządzenia wniosku o
przyznanie dopłat bezpośrednich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej - 1 kontrola,
wykorzystania urlopów
wypoczynkowych - 1 jednostka rządowej administracji zespolonej,
oceny wypełniania
obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim - 1
jednostka,
podejrzenia popełnienia
przestępstwa przywłaszczenia znacznej kwoty przez kasjerkę Kuratorium Oświaty w
Białymstoku - 1 jednostka,
wykorzystania dotacji
celowej - 1 gmina
realizacji wniosków
pokontrolnych NIK w związku z kontrolą organizacji oraz finansowania
dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - 1 jednostka zespolonej
administracji rządowej w województwie.
3. Stwierdzone nieprawidłowości, przyczyny ich powstania oraz
odpowiedzialne za to osoby.
Przeprowadzone kontrole ujawniły
w działalności kontrolowanych jednostek występowanie wielu uchybień, błędów lub
nieprawidłowości. Do najważniejszych z nich można m.in. zaliczyć
:
1) w zakresie kontroli dotyczących spraw obronnych nie stwierdzono
istotnych nieprawidłowości rzutujących na działalność kontrolowanych podmiotów.
Stwierdzono jedynie nieliczne uchybienia w prowadzeniu dokumentacji ewidencji i
konserwacji sprzętu OC oraz w dokumentacji obronnej na szczeblu gminy i
dokumentacji rezerw agregatów prądotwórczych.
2) Najczęściej występujące nieprawidłowości w pracy Kierowników
USC wystąpiły w przypadku transkrypcji zagranicznych aktów małżeństw do księgi
polskiej w zakresie prawidłowego określania nazwisk małżonków oraz dzieci
3) w zakresie pomocy społecznej : stwierdzono
przypadki nieznajomości przepisów KPA (w zakresie wszczynania postępowań, zmian
decyzji), niedostatecznej znajomości przepisów ustawy o pomocy społecznej,
wynikającej z często dokonywanych nowelizacji oraz błędnej interpretacji
przepisów oraz nie respektowanie wymogów określonych w przepisach wykonawczych
do tej ustawy, trudności w interpretacji przepisów obowiązującej od 1 maja
2004r. ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz przepisów wykonawczych do tej
ustawy,
4) w zakresie wykorzystania dotacji - wydatkowanie dotacji
niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranie w nadmiernej wysokości; np.: przez
Rosyjskie Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe w Białymstoku
5) w zakresie kontroli służb zatrudnienia stwierdzono przypadki
zatrudnienia pracowników nie spełniających ustawowo
określonych wymagań kwalifikacyjnych,
6) kontrole przeprowadzone w zakresie legalności zatrudnienia wykazały iż główną przyczyną występowania nieprawidłowości w
kontrolowanych jednostkach gospodarczych jest nieznajomość przepisów ustawy o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
7) w zakresie orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe
zespoły orzekające stwierdzono liczne odstępstwa od właściwego stosowania
procedur i standardów prowadzenia postępowania orzeczniczego.
8) w zakresie kontroli finansowych do najczęściej stwierdzanych
nieprawidłowości można zaliczyć :
- nieterminowe odprowadzenie
składek na Fundusz Pracy,
- częste przypadki
naruszania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w trakcie prowadzonych
postępowań o zamówienie publiczne,
- zaniechania
przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji środków trwałych i pozostałych
środków trwałych, oraz wiele nieprawidłowości w trakcie przeprowadzenia
inwentaryzacji,
- wykazywanie w
sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji
księgowej,
- przekraczanie wydatków
ujętych w planie finansowym jednostki,
- niewłaściwe grupowanie
środków trwałych wyraźnie określonych w Klasyfikacji Środków Trwałych,
- w regulaminach
wewnętrznych opracowanych przez jednostki dotyczących dysponowania zakładowym
funduszem świadczeń socjalnych zamieszczano zapisy niezgodne z ustawą o ZFŚS,
- w księgach druków ścisłego
zarachowania nie ujmowano na bieżąco druków objętych ścisłą ewidencją a
dokumentujących obroty kasowe, brak okresowych kontroli ze strony głównych
księgowych nad stanowiskiem kasjera,
- nieterminowe odprowadzenie
dochodów budżetowych przez jednostki budżetowe,
- wydatkowanie środków
budżetowych niezgodnie ze szczegółową klasyfikacją dochodów i wydatków oraz
przychodów i rozchodów,
- niewłaściwe dokumentowanie
gospodarki paliwowej w jednostkach zarówno w momencie nabywania paliw płynnych
i gazu jak i rozchodowania tych paliw,
- brak odpowiedniego
uszczegółowienia obowiązujących instrukcji kontroli wewnętrznych biorąc pod uwagę
obowiązujące w tym względzie standardy kontroli finansowej,
- nieprawidłowe prowadzenie
gospodarki środkami finansowymi przez jednostki budżetowe w formie środka
specjalnego,
- niewłaściwe umiejscawianie
danych wykazanych w bilansie jednostki,
- przekraczanie wysokości
ustalonego przez kierownika jednostki pogotowia kasowego,
- stosowanie niekompletnych
i nieaktualnych zasad rachunkowości przez jednostkę kontrolowaną,
- nieprzestrzeganie zasady
zawartej w art. 28b art. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych, która nakłada obowiązek sprawowania nadzoru nad jednostkami
podległymi w zakresie kontroli finansów publicznych.
7) w zakresie organizacji i
funkcjonowania urzędów gmin i starostw, kontrole
wykazały szereg uchybień i niedociągnięć spowodowanych nieprzestrzeganiem
przepisów obowiązujących ustaw o samorządzie gminnym i powiatowym oraz
wydawanych na ich podstawie przepisów prawa miejscowego : statutów,
regulaminów organizacyjnych. Nie w pełni przestrzegano również postanowień
ustawy o dostępie do informacji publicznej, instrukcji kancelaryjnej dla
organów gmin i związków międzygminnych oraz dla
organów powiatu; a także rozporządzenia RM w sprawie organizacji przyjmowania i
rozpatrywania skarg i wniosków.
W czasie kontroli stwierdzono
m.in., że struktury organizacyjne niektórych urzędów i organizacja ich pracy
nie zawsze sprzyjały sprawnej realizacji zadań przez organy samorządu
terytorialnego. Nie we wszystkich gminach zagwarantowano dostęp do dokumentów
dotyczących wykonywania zadań publicznych. Zdarzały się przypadki
nieinformowania mieszkańców o sesjach rady i nie zapraszano sołtysów do udziału
w obradach.
Ponadto nie respektowano
postanowień statutów i regulaminów organizacyjnych w sprawie planowania pracy
rady i komisji rady oraz zasad sporządzania protokołów posiedzeń i aktów
stanowionych przez te organy. W wielu gminach oraz starostwach
komisje rewizyjne nie wykonywały funkcji kontrolnych
8) Kontrole przestrzegania
przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej wykazały przede wszystkim
nie stosowanie postanowień art. 8 tej ustawy, który enumeratywnie wylicza,
jakie dokumenty powinny być zamieszczane na podmiotowej stronie Biuletynu
Informacji Publicznej. Kontrole przeprowadzone w jednostkach zespolonej
administracji rządowej wykazały, iż niektóre z nich nie zamieszczały na
podmiotowych stronach
wyników przeprowadzonych przez siebie kontroli, a przede
wszystkim dokumentów sporządzonych z tych kontroli.
Kontrole w zakresie dostępu
do informacji publicznej realizowane w jednostkach samorządu terytorialnego,
wykazały natomiast, jako jedną z najczęściej powtarzających się
nieprawidłowości, brak publikacji oświadczeń majątkowych radnych na stronach
BIP.
9) Kontrole przeprowadzone w zakresie organizowania służby
przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska pracy w jednostkach zespolonej
administracji rządowej, wykazały m.in.: iż zatrudniano
pracowników posiadających inne kwalifikacje niż wymagane w ogłoszeniu o naborze
oraz nieprzestrzegania przepisów ustawy o służbie cywilnej. Ponadto
stwierdzono, że zdarzały się przypadki nie kierowania do odbycia służby
przygotowawczej pracowników, którzy podlegali temu obowiązkowi bądź ukończenie
służby przygotowawczej po upływie 18 miesięcy od podjęcia przez pracownika
pracy w danym urzędzie.
10) Kontrole przeprowadzane
w zakresie organizacji ruchu na drogach publicznych wykazała brak odpowiedniej
współpracy i współdziałania pomiędzy starostami jako organizatorami
zarządzającymi ruchem na drogach powiatowych i gminnych, a zarządcami dróg.
11) Szereg nieprawidłowości wykazały kontrole wydobywania
kopalin pospolitych i prac geologicznych. Były to m.in..: nie oznakowanie
terenu górniczego, niezachowanie nachylenia skarp ostatecznych wyrobisk
gwarantującego bezpieczeństwo geotechniczne zgodnie z warunkami określonymi w
projekcie zagospodarowania złoża, brak aktualnych dokumentów geologicznych,
gromadzenie w wyrobisku gruzu i śmieci, brak merytorycznej oceny zatwierdzanych
projektów oraz sprawdzenia zgodności wykonywanych prac i robót geologicznych z
zatwierdzonymi projektami lub udzielanymi koncesjami.
Do najczęstszych przyczyn
stwierdzanych w trakcie wykonywania kontroli nieprawidłowości i uchybień należy
zaliczyć :
niedostateczną znajomość
przepisów prawa przez pracowników,
błędną interpretację
często zmieniających się przepisów prawa,
niedostateczny nadzór
służbowy i nie funkcjonujący prawidłowo system
kontroli wewnętrznej,
niedostateczny nadzór
skarbników gmin i powiatów oraz głównych księgowych jednostek organizacyjnych
nad sposobem wydatkowania środków finansowych i prowadzenia dokumentacji,
duże obciążenie
pracowników realizujących zadania merytoryczne oraz brak środków na tworzenie
nowych stanowisk pracy,
niedostatecznie
zapewnienie pracownikom niezbędnych szkoleń merytorycznych i dostępu do zasobów
aktów prawnych,
nienależytą staranność
pracowników realizujących zlecone zadania.
Przeprowadzone kontrole
wykazały, że odpowiedzialnymi za powstawanie nieprawidłowości i uchybień
stwierdzonych w czasie kontroli są kierownicy/dyrektorzy kontrolowanych
jednostek sprawujący w odniesieniu do podległych pracowników nadzór nad
wykonywaniem przez nich zadań. Często osoby te nie wykorzystywały takich mechanizmów
nadzoru, jak : kontrola wewnętrzna funkcjonalna lub,
jeśli taka istniała w jednostce, kontrola wewnętrzna instytucjonalna.
Stosowanie tych form kontroli pracy podległych pracowników w znacznym stopniu
wyeliminowałoby wiele stwierdzonych uchybień, a czasem nawet nieprawidłowości.
4. Działania pokontrolne podejmowane w celu likwidacji
stwierdzonych nieprawidłowości. Skutki kontroli.
W oparciu o ustalenia
kontroli formułowane były zalecenia pokontrolne w formie odrębnych wystąpień
pokontrolnych (320) do kierowników kontrolowanych jednostek z zaleceniem
likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, bądź zalecenia takie
formułowano bezpośrednio w treści protokołów. Obowiązek zamieszczania zaleceń
pokontrolnych w treści protokołu wynika m.in.: z odrębnych aktów prawnych,
regulujących szczegółowe zasady wykonywania kontroli w określonym obszarze
tematycznym (np.: rozporządzenie RM z dnia 134 stycznia 2004r. w sprawie
kontroli wykonywania zadań obronnych).
Ponadto wystosowano 29
zawiadomienia o wynikach kontroli do jednostek nadrzędnych nad jednostkami
kontrolowanymi np.: do starostów, jako organów nadrzędnych nad powiatowymi
urzędami pracy lub powiatowymi zespołami do spraw orzekania o stopniu
niepełnosprawności, Okręgowego Urzędu Górniczego - przypadku niewykonania przez
kontrolowanego przedsiębiorcę poleceń pokontrolnych, celem objęcia tego
przedsiębiorcy dalszymi czynnościami kontrolnymi, wójtów gmin jako organów
nadrzędnych np.: nad gminnymi ośrodkami pomocy społecznej, do Marszałka
Województwa Podlaskiego jako organu nadzoru nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu
drogowego,
277 wniosków o ukaranie za
naruszenie przepisów Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
skierowano do sądów rejonowych. We wszystkich sprawach kierowanych do sądów -
osoby odpowiedzialne za naruszenie przepisów w/w ustawy - zostały uznane
winnymi i ukarane karami grzywny.
Ponadto :
a) wyniki kontroli przeprowadzonych w zakresie pomocy
społecznej m.in.: omawiano na naradach szkoleniowych z dyrektorami/kierownikami
ośrodków pomocy społecznej oraz szefami placówek opiekuńczo-wychowawczych i
adopcyjno-opiekuńczych. Wyniki kontroli placówek opiekuńczo-wychowawczych i
ośrodków adopcyjno-opiekuńczych uwzględniano przy dokonywaniu ocen pracy
dyrektorów tych placówek.
b) wyniki kontroli zarządzania ruchem na drogach
publicznych wykorzystywane były przy opracowaniu sprawozdań dotyczących oceny
bezpieczeństwa w ruchu drogowym województwa podlaskiego. Analizy w tym zakresie
omawiane były również na posiedzeniach Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego.
c) w oparciu o wyniki kontroli przeprowadzonych w
zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo wodne - Wydział Środowiska i
Rolnictwa zorganizował szkolenie dla starostw z
udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska w zakresie stosowania prawa
wodnego.
W oparciu o wyniki kontroli :
sporządzono 6 zawiadomień
o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych : np.: w stosunku do Rosyjskiego Stowarzyszenia
Kulturalno-Oświatowego w związku z niezastosowaniem przez Stowarzyszenie
przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w związku z wydatkowaniem
udzielonej mu dotacji, w stosunku do Kuratora Oświaty i głównego księgowego
Kuratorium Oświaty oraz w stosunku do Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora
Zabytków oraz jego zastępcy, jak też głównego księgowego Wojewódzkiego Urzędu
Ochrony Zabytków.
w 1 przypadku wszczęto
procedurę zmierzającą do odwołania przewodniczącego Powiatowego Zespołu ds.
Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w Siemiatyczach,
(w toku);
dokumenty z kontroli
finansowej przeprowadzonej w Kuratorium Oświaty którego
pracownica (kasjerka) dokonała przywłaszczenia kwoty w wysokości 183 000,06 zł.
- przekazano Komendzie Miejskiej Policji w
Białymstoku, prowadzącej postępowanie w tej sprawie. Obecnie w tej sprawie
toczy się postępowanie przed sądem.
5. Liczby i tematy kontroli zaplanowanych w roku 2004, a
niezrealizowanych oraz przyczyny odstąpienia od ich zrealizowania.
W roku 2004 spośród
zaplanowanych kontroli nie zrealizowano 19 a ponadto dwie kontrole
przeprowadzono w roku 2004, a protokoły z tych kontroli podpisano w roku 2005.
Do niezrealizowanych tematów
kontroli należy zaliczyć :
2 tematy zaplanowane do
kontroli w Zarządzie Drogowych Przejść Granicznych Województwa Podlaskiego w
Białymstoku w zakresie przestrzegania zasad legalności zatrudnienia i pracy
oraz w zakresie przestrzegania zasad przekazywania urządzeń i środków służących
do kontroli granicznej i celnej. Kontrolę tę przepisano na rok 2005. Powodem
odstąpienia od ich wykonania była konieczność realizacji postępowań
przetargowych przedstawionych do finansowania z Funduszu Szhangen
na łączną kwotę 2 600 00 euro. Realizacja tego
zadania przy uszczuplonej obsadzie kadrowej Oddziału realizującego to zadanie
była niemożliwa.
Realizacja zadań
wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zaplanowana w
9 jednostkach w 3 nie została wykonana z uwagi na obciążenie innymi obowiązkami
pracowników, a w szczególności zwiększoną ilością wniosków o udostępnienie
danych osobowych, jak i zwiększonym wpływem odwołań i zażaleń od rozstrzygnięć
wydanych przez organy gmin.
2 kontrole w zakresie
realizacja zadań wynikających z ustaw : prawo o aktach
stanu cywilnego (1kontrola) oraz o zmianie imion i nazwisk (1kontrola)
realizowane przez Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji Oddział ds.
rejestracji Stanu Cywilnego, Obywatelstwa i Repatriacji nie zostały
zrealiz0owane, ponieważ pracownicy powyższego Oddziału zostali dodatkowo
obciążeni zbilansowaniem ksiąg metrycznych i ksiąg wytworzonych po 1946 roku
znajdujących się w urzędach stanu cywilnego.
Planowane 2 kontrole w
kołach łowieckich w zakresie kontroli polowań zbiorowych nie zostały przeprowadzone ponieważ, zarządy powiatowych kół łowieckich
zawiesiły na terenie swoich obwodów polowania zbiorowe w sezonie łowieckim
2003/2004 z powodu spadku pogłowia zwierzyny, szczególnie zajęcy. Koła
łowieckie złożyły stosowne oświadczenia w tej sprawie.
Kontrola w zakresie
analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa w latach 2001-2003 zaplanowana w
1 z przedsiębiorstw dla którego organem założycielskim
jest Wojewoda Podlaski nie została przeprowadzona z uwagi na wszczęte
postępowanie naprawcze oraz ustanowienie zarządu komisarycznego, a zgodnie z
przepisami obowiązkiem zarządcy komisarycznego należy dokonanie oceny stanu
ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstwa i przedstawienie wniosków wojewodzie.
W Starostwach Powiatowych zaplanowano 3 kontrole sprawdzające w
zakresie prawidłowości wykonywania przez starostę nadzoru nad stowarzyszeniami
kultury fizycznej i związkami sportowymi - nie były one realizowane ponieważ od
dnia 1 stycznia 2004 roku na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 listopada 2003
r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.03.203.1966) zmieniającego art. 15 ustawy o kulturze fizycznej zadanie
zlecone administracji rządowej - nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej
- stało się zadaniem własnym powiatu.
W 1 zakładzie pracy
chronionej kontrola problemowa w zakresie spełniania warunków i obowiązków
określonych w art. 28 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o
zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - nie została zrealizowana z powodu
wykreślenia z dniem 14 stycznia 2004 r. zakładu z rejestru zakładów pracy
chronionej
w Powiatowym Zespole ds.
Orzekania o Niepełnosprawności w Hajnówce kontrola problemowa w temacie:
Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w
sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności - nie została zrealizowana ponieważ
zaistniała konieczność pilnego wykonania kontroli doraźnej w Powiatowym Zespole
w Siemiatyczach w zakresie w/w tematu.
w Powiatowym Zespole ds.
Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach nie zrealizowano
kontroli sprawdzającej w temacie:
Zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi
orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - zamiast w/w tematu przeprowadzono kontrolę
sprawdzającą w zakresie : Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów,
standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności.
Realizację kontroli w 2
powiatowych centrach pomocy rodzinie (na 4 zaplanowane) w zakresie organizacji
opieki w rodzinach zastępczych rozpoczęto w grudniu 2004r., z uwagi na wejście
w życie nowej ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r.
postanowiono zmienić temat kontroli, przeprowadzić je w 2 powiatach w IV
kwartale 2004r., a w zaplanowanych kontrolach powiatowych centrów pomocy
rodzinie na 2005r. uwzględnić temat rodzin zastępczych w ramach kontroli
realizacji wszystkich zadań powiatu w zakresie pomocy społecznej.
1 kontrolę w zakresie
postępowania mandatowego, ponieważ zmieniła się ustawa o ochronie przyrody, w związku z czym od 1 maja 2004r. jednostka (Biebrzański Park Narodowy) utraciła prawo do nakładania
grzywien w drodze mandatu karnego
Kontrole :
- finansowo-gospodarcza w Państwowej Straży Rybackiej z
siedzibą w Suwałkach została przeprowadzona w roku 2004, natomiast protokół z
kontroli został podpisany dopiero w dniu 4 stycznia 2005r. oraz
- kontrola w zakresie sposobu wykonywania zadań kontrolnych
również została przeprowadzona w roku 2004 w Wojewódzkim Inspektoracie
Inspekcji Handlowej w Białymstoku, a protokół podpisano w roku bieżącym.
Kontrole te zaliczono do
kontroli wykonanych w roku 2004.
6. Wnioski.
a) Plan
kontroli został zrealizowany prawie w 100%, ponieważ 19 niezrealizowanych
kontroli stanowi niewielki procent (ok. 1,2%) wszystkich zaplanowanych do
przeprowadzenia w roku 2004 kontroli. Ponadto pracownicy wydziałów dodatkowo
wykonali 89 kontroli doraźnych, które wynikały z potrzeby pilnego zbadania
nagłych problemów lub zdarzeń.
b) Liczba
stwierdzonych nieprawidłowości może świadczyć o wnikliwości i dobrej znajomość
problematyki kontrolnej pracowników wykonujących kontrole.
Na jakość wykonywanej
kontroli w dużej mierze wpływa wysoko wykwalifikowana i odpowiednio
przeszkolona kadra pracownicza oraz wysokiej klasy sprzęt ułatwiający i
usprawniający pracę z bazą najpotrzebniejszych aktów prawnych. Kontrolerzy
wskazują na ogromną potrzebę korzystania z komputerów osobistych (laptopów),
które w znacznej mierze przyśpieszyłyby działania kontrole, szczególnie w
sytuacji, gdyby dodatkowo miały dostęp do LEX-a.
Obecnie trwa procedura przetargowa, której celem będzie wyłonienie "dostawcy"
takich komputerów.
Należałoby rozważyć również
przeprowadzenie jednolitego szkolenia w zakresie sposobu wykonywania kontroli
dla wszystkich pracowników urzędu zajmujących się zgodnie ze swoim zakresem
czynności tą problematyka.
c) Od kilku
lat trwają prace na ustawą o kontroli, która szczegółowo określiłaby zasady i
formy wykonywania kontroli w administracji publicznej. Brak takiego aktu
powoduje niejednolitość w zakresie organizacji kontroli we wszystkich
jednostkach administracji publicznej.
Obecnie z braku takiego
opracowania ustawowego, wiele resortów opracowało we własnym zakresie, swoje
akty prawne (głównie rozporządzenia), które regulują tryb i formę
przeprowadzania kontroli w konkretnym obszarze merytorycznym. Również urzędy
wojewódzkie opracowały swoje zarządzenia, których celem było opracowanie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli przez pracowników urzędu.
W tej sytuacji, w jednym
Urzędzie funkcjonuje wiele aktów prawnych, różnej rangi, regulujących
organizację kontroli, a to natomiast sprawia, że dokumentacja z
przeprowadzonych kontroli jest niejednorodna, co w konsekwencji może utrudniać
rzetelność i jednolitość w sprawozdawczości z wykonywanych działań kontrolnych.
II. Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki rządowej
administracji zespolonej w roku 2004.
1. Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży
wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku 2004
przeprowadziły ogółem
33033 kontrole i
inspekcje:
- 20453 kontrole planowe,
- 12580 kontroli doraźnych.
Nie zrealizowano
117 zaplanowanych kontroli.
W wyniku
przeprowadzonych kontroli :
- wystawiono 831 mandatów na łączną kwotę 98860 zł. ,
- wydano 9942 decyzje administracyjne,
- wystosowano 1994 zaleceń pokontrolnych,
- skierowano 17 wniosków do sądu o ukaranie,
- w 880 przypadkach zastosowano inne środki przewidziane
prawem.
2. Realizacja zadań inspekcyjno - kontrolnych przez poszczególne
jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się następująco:
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii
przeprowadził
łącznie 35 kontroli i inspekcji
podmiotów zajmujących się lecznictwem
zwierząt i hurtowni leków weterynaryjnych. W trakcie
kontroli badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu produktami leczniczymi. W wyniku
przeprowadzonych kontroli wystosowano 68 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej
stwierdzane nieprawidłowości to: niesystematyczne prowadzenie książki leczenia
zwierząt, niesystematyczne prowadzenie dokumentacji obrotu produktami
leczniczymi weterynaryjnymi, nieprzestrzeganie procedur wewnętrznych
obowiązujących w hurtowni w zakresie sporządzania dokumentacji związanej z
prowadzonym obrotem oraz brak urządzeń pomiarowych parametrów temperatury i
wilgotności w urządzeniach chłodniczych przeznaczonych do przechowywania
produktów leczniczych.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków przeprowadził
ogółem 1603 czynności inspekcyjno - kontrolne. Podmiotami podlegającymi
kontroli były : Kościoły i związki wyznaniowe, organy
samorządowe i ich zarządcy, zarządcy mienia Skarbu Państwa. Zakres problematyki
kontroli obejmował m.in. : inspekcje związane z wydawaniem pozwoleń na prace
remontowe i konserwatorskie, prace archeologiczne, kontrolę stanu zachowania
zabytków oraz prowadzonych prac remontowych i konserwatorskich. Najczęściej
stwierdzane nieprawidłowości to: nienależyty stan zachowania zabytku,
niszczenie stanowisk archeologicznych poprzez orkę, niezgodne z wydanym
pozwoleniem prowadzenie prac w parkach i cmentarzach oraz obiektach
architektury, nienależyte zabezpieczenie obiektów, w których przechowywane są
zabytki ruchome, pomijanie wykazów i oznaczeń zabytków przy tworzeniu planów
przestrzennych oraz studiów kierunków i uwarunkowań gmin i miejscowości, brak
oznaczeń strefy konserwatorskiej, brak prac pielęgnacyjnych drzew
w zabytkowych parkach. W wyniku kontroli wydano 371 decyzji administracyjnych
dotyczących pozwoleń na prace remontowe, konserwatorskie, archeologiczne oraz
nakazów wykonania prac w zabytkach architektury, nakazów przywrócenia zabytku
do poprzedniego stanu, wstrzymania prac i przeprowadzenia badań
archeologicznych. Wystosowano 138
zaleceń pokontrolnych oraz skierowano 1 wniosek do sądu o ukaranie. Inne
sposoby wykorzystania
wyników kontroli to: opiniowanie wniosków administratorów parafii
prawosławnych i katolickich o przyznanie środków finansowych z Funduszu
Kościelnego na założenie ISA oraz przeprowadzenie prac remontowych i
konserwatorskich w obiektach sakralnych, weryfikacja i opiniowanie wniosków
właścicieli i użytkowników o przyznanie dotacji i refundacji z budżetu państwa
i Urzędu Marszałkowskiego, podejmowanie prac interwencyjnych archeologicznych po
ujawnieniu występowania znalezisk i zabytków podczas prowadzonych prac ziemnych
na terenach nie wpisanych do rejestru zabytków. Nie wykonano 43 kontroli
zaplanowanych z powodu problemów kadrowych w Delegaturach, problemów w
uzgadnianiu terminów kontroli z Policją i PSP oraz właścicielami zabytków, trudności z
ustaleniem adresów właścicieli zabytków.
Przeprowadzono kontrole wspólne z policją, Państwową Strażą Pożarną oraz
z przedstawicielami Kurii Katolickiej i Prawosławnej.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził łącznie 839 kontroli podmiotów , których
działalność gospodarcza mogła mieć
wpływ na stan środowiska. W trakcie kontroli badano m.in.: wypełnianie
obowiązków zawartych w ustawach : Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawa
o odpadach, ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, przestrzeganie
warunków obowiązujących pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub
energii, ocena eksploatacji
instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed
zanieczyszczeniem. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m. in.: nieuregulowany
stan formalny w zakresie korzystania ze
środowiska, nieprawidłowo prowadzona ewidencja wytwarzanych odpadów, pobieranej
wody, odprowadzanych ścieków oraz zanieczyszczeń wprowadzonych do powietrza. W wyniku kontroli wystawiono
14 mandatów na łączną kwotę1850zł., wydano 255 decyzji
administracyjnych dotyczących głównie wymierzenia kar za przekroczenie
określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów
wprowadzanych do powietrza , stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu a także
związanych z nimi kosztów kontroli, wystosowano 359 zaleceń pokontrolnych.
Ponadto wyniki prowadzonej działalności kontrolnej wykorzystywane były w wystąpieniach
do innych organów w celu przestrzegania
przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska oraz oceny stanu środowiska
przyrodniczego regionu. W roku 2004 nie przeprowadzono 11 zaplanowanych kontroli z powodu: upadłości zakładów bądź zawieszenia
ich działalności, faktu, iż podmioty ujęte w planie kontroli nie prowadziły
prac, w wyniku których powstawały odpady
zawierające azbest, duża ilość kontroli doraźnych. Wspólne kontrole
przeprowadzono z udziałem policji, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej
Inspekcji Pracy oraz
Dozoru Technicznego. Ponadto Inspekcja współpracowała w związku z
działalnością kontrolną z Inspekcją Handlową, Inspekcją Weterynaryjną oraz
Strażą Rybacką.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej przeprowadził ogółem 1818 kontroli placówek
detalicznych, hurtowni, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych oraz
zakładów produkcyjnych. Podczas kontroli badano m.in.: jakość paliw ciekłych
oferowanych na stacjach benzynowych, prawidłowości wprowadzania do obrotu
sprzętu chłodniczego przeznaczonego do użytku domowego, jakość i prawidłowość
obrotu miodem pszczelim, prawidłowość znakowania i obrotu wyrobami
pończoszniczymi. W wyniku kontroli wystawiono 767 mandatów na łączną kwotę
89.410zł., wydano 20 decyzji
administracyjnych dotyczących głównie wycofania z obrotu handlowego
niewłaściwej jakości towarów, które nie posiadały pozytywnych wyników oceny
zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla tego typu produktów, wystosowano 548
zaleceń pokontrolnych, skierowano 16 wniosków do sądu o ukaranie. Ponadto
informacje i wystąpienia pokontrolne kierowane były do innych organów kontroli i
inspektoratów, które z uwagi na
właściwość mogły być zainteresowane wynikami kontroli np. do Urzędu Kontroli
Skarbowej , prokuratury, urzędów skarbowych. Niektóre kontrole przeprowadzone były
przy współudziale policji, Obwodowego Urzędu Miar, PSP, Urzędu Dozoru Technicznego, Inspekcji
Sanitarnej, Inspekcji Farmaceutycznej, Urzędu Celnego oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Wszystkie
zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów
Rolno - Spożywczych przeprowadził ogółem 200 kontroli
zakładów przemysłu spożywczego, hurtowni spożywczych, zakładów produkujących
nawozy oraz prowadzących obrót środkami
żywienia zwierząt, świeżymi owocami i warzywami. Kontrole dotyczyły głównie jakości handlowej produktów
spożywczych. W wyniku kontroli wystawiono 28 mandatów na łączną kwotę
3450 zł., wydano 10 decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem
pogorszenia jakości
produktów oraz wystosowano 60 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej stwierdzonymi
nieprawidłowościami były m.in.: niewłaściwe warunki techniczno - organizacyjne
w punktach sprzedaży środków żywienia zwierząt, niewłaściwa jakość przetworów
mleczarskich, niewłaściwy stan sanitarny pomieszczeń produkcyjnych i
magazynowych. Informacje
o stwierdzonych
nieprawidłowościach przekazywano Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji
Handlowej. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
przeprowadził łącznie 25302 kontrole
m.in.: podmiotów wytwarzających i prowadzących obrót materiałem siewnym,
ubiegających się o zezwolenie na obrót materiałem siewnym, gospodarstw
szkółkarskich i gospodarstw rolnych prowadzących reprodukcję nasienną. Problematyka kontroli
dotyczyła m.in.: ochrony roślin uprawnych przed organizmami szkodliwymi,
zapobiegania przenikania organizmów szkodliwych przez granicę państwa, oceny
kwalifikacji i kontroli materiału siewnego w sferze wytwarzania, przechowywania
i obrotu handlowego. Najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to m. in.: brak
przestrzegania zakazów i nakazów wynikających z wydanych decyzji po
stwierdzeniu organizmów szkodliwych, brak ewidencji prowadzonych zabiegów
środkami ochrony roślin, wygaśniecie ważności świadectw jakości nasion. W
wyniku kontroli wydano 9173 decyzje dotyczące m.in. nieprawidłowości w obrocie
materiałem siewnym oraz wystosowano 556 zaleceń pokontrolnych. Wspólne kontrole przeprowadzono z Wojewódzką
Inspekcją Transportu Drogowego, Wojewódzką Komendą Policji i Podlaskim Oddziałem Straży Granicznej.
Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości.
Kuratorium Oświaty przeprowadziło ogółem 2631 kontroli przedszkoli, szkół
podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i
ponadpodstawowych. W wyniku kontroli wydano 13 decyzji dotyczących głównie
decyzji dyrektorów szkół oraz
wystosowano 44 zalecenia pokontrolne. Ponadto przeprowadzono narady szkoleniowe z dyrektorami oraz instruktaże. Problematyką kontroli
objęte zostały m.in. takie zagadnienia jak: mierzenie jakości pracy
szkoły/placówki, przegląd dokumentacji pedagogicznej, analiza statutów,
prawidłowość funkcjonowania pracowni komputerowych. Najczęściej stwierdzone
nieprawidłowości to m.in.: błędy w interpretacji przepisów prawa oświatowego,
nieczytelne formy planowania , dokumentowania i realizacji ścieżek edukacyjnych. Nie
wykonano 52 zaplanowanych kontroli z powodu zwiększonej ilości kontroli doraźnych. Wspólne
kontrole przeprowadzono z
Inspekcją Sanitarną, policją,
Inspekcją Handlową i organami prowadzącymi ośrodki pomocy społecznej.
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny
przeprowadził
łącznie 343 kontrole aptek ogólnodostępnych, aptek szpitalnych, punktów
aptecznych, hurtowni farmaceutycznych oraz placówek obrotu poza aptekami.
Kontrole dotyczyły: przestrzegania warunków przechowywania i obrotu produktów
leczniczych oraz wyrobów medycznych, gospodarki tymi produktami, gospodarki
środkami psychotropowymi i odurzającymi oraz właściwego ich przechowywania, realizacji
i przechowywania recept, kwalifikacji zatrudnionego personelu. W wyniku
kontroli wystosowano 160 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej występujące
nieprawidłowości to: wykorzystywanie pomieszczenia recepturowego niezgodnie z
przeznaczeniem, niewłaściwe warunki przechowywania produktów leczniczych,
niedostateczny nadzór nad terminami ważności produktów leczniczych. Nie wykonano 9 zaplanowanych kontroli z uwagi na
zakończenie działalności gospodarczej przez wytypowane do kontroli jednostki.
Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Handlową oraz Inspekcją Weterynaryjną. Ponadto
współdziałano z Urzędem Celnym, policją i prokuraturą, głównie w zakresie
udzielania informacji o produktach leczniczych znajdujących się w obrocie w
Polsce.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 262 kontrole obiektów drogowo -
mostowych, hydrotechnicznych, kolejowych, robót budowlanych, obiektów w
użytkowaniu, sprzedawców i producentów wyrobów budowlanych.. Zakres tematyczny przeprowadzonych
kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania administracyjnego w sprawie
wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji pozwoleń na budowę oraz
obiektów budowlanych przyjmowanych do użytkowania ,prawidłowość przebiegu
procesu budowlanego na realizowanych budowach obiektów drogowych,
hydrotechnicznych oraz budownictwa kolejowego, obrót, dystrybucję i wytwarzanie
wyrobów budowlanych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystawiono 22 mandaty
na łączną kwotę 4150 zł., wydano 100 decyzji
dotyczących naruszeń oraz wystosowano 61 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej
występujące nieprawidłowości to: naruszanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w prowadzonych postępowaniach, realizacja
robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej oraz nieprawidłowe
oznakowanie wyrobów budowlanych. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały
wykonane w całości.
3. Poza działalnością inspekcyjno - kontrolną 3 jednostki
administracji zespolonej realizowały jednocześnie przypisane ustawowo
kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur
powiatowych, tj. :
- Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,
- Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,
- Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej przeprowadziła łącznie 24 kontrole w podległych sobie
jednostkach powiatowych. Zakres
tematyczny kontroli obejmował m.in.: ocenę całokształtu działalności
komendantów powiatowych PSP, ocenę realizacji ustawowych obowiązków związanych
z ochroną przeciwpożarową, ocenę realizacji zadań w zakresie finansów i zadań organizacyjnych oraz
kadrowych. Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były:
uchybienia formalne w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, uchybienia
w ewidencji ilościowo - rzeczowej majątku Skarbu Państwa, błędy w dokumentacji
operacyjnej i z prowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych. W wyniku
przeprowadzonych kontroli wydano 18 zaleceń pokontrolnych.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii
przeprowadził
ogółem 109 kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w wyniku których
wystosowano 97 zaleceń pokontrolnych oraz
wszczęto postępowanie dyscyplinarne wobec Powiatowego Lekarza
Weterynarii w Bielsku Podlaskim, którego
ukarano karą nagany zgodnie z orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej. Najistotniejsze uchybienia, które wykryto to
: naruszenia przepisów KPA w toczących się postępowaniach administracyjnych, nieprawidłowe przeprowadzanie kontroli
podmiotów , nieprawidłowe egzekwowanie
warunków określonych przepisami w nadzorowanych podmiotach.
Wojewódzki
Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 16 kontroli podległych
sobie jednostek powiatowych, w trakcie których wykryto
nieprawidłowości głównie w zakresie przeprowadzania postępowania
administracyjnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 38 zaleceń
pokontrolnych. W stosunku do 3 osób, posiadających uprawnienia budowlane,
wystąpiono o wszczęcie
postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w
budownictwie.
WNIOSKI:
Istniejące braki kadrowe uniemożliwiają, w
przypadku niektórych jednostek zespolonej administracji, wykonanie wszystkich
zaplanowanych kontroli ( WUOZ).
Sporządzono
w Oddziale Kontroli
Wydziału Prawnego i Nadzoru
Białystok, 31 stycznia
2005r.
Zatwierdzam:
Wojewoda Podlaski
/-/ Marek Strzaliński