| Do  użytku  służbowego 
  
w zakresie ewidencji  gruntów  i  budynków  przeprowadzonej w Powiecie Grodzkim 
  
w Suwałkach przez zespół kontrolny Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu 
  
Wojewódzkiego w Białymstoku  Oddział Katastru i Nieruchomości w składzie :
  
Jerzy Palusiak - Kierownik Oddziału - upoważnienie nr 110/04 z dnia 18.11.2004 r. 
  
 Edward  Kakareko - Starszy Inspektor Wojewódzki  - upoważnienie nr 112/04
  
Joanna Sienkiewicz - Krasicka  -  Inspektor Wojewódzki  -  upoważnienie  nr 109/04
  
Lech  Klewiec - Starszy Inspektor  Wojewódzki - upoważnienie nr 111/04 
  
   Kontrolę przeprowadzono w dniach  :  22, 29 i 30 listopada 2004r. 
  
Podstawa kontroli : plan kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na rok 2004 i imienne 
  
upoważnienia wystawione  w  dniu  18 listopada 2004 r.  przez  Wojewódzkiego  Inspektora 
  
Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego .
  
Temat kontroli :  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków .
  
W trakcie kontroli zbadano :
  
Realizowanie    przez    Prezydenta     Miasta    Suwałk   prowadzącego   ewidencję   gruntów 
  
i  budynków   obowiązujących   przepisów   prawnych,  a   zwłaszcza   niżej   wymienionych 
  
1/    rejestrowania   przez   organ   prowadzący   ewidencję   gruntów  i  budynków,  zgodnie 
  
       z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji  
  
       administracyjnych i aktów normatywnych ,
  
2/   terminowości   wprowadzania  do  operatu  ewidencji  gruntów  i  budynków  zmian   na 
  
      podstawie aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych  i  aktów 
  
3/   przepływu   informacji   i   dokumentów  pomiędzy  ewidencją  gruntów  i  budynków, 
  
      a poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa oraz gminami i pozostałymi 
  
4/   prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności,
  
      wieczystego użytkowania , trwałym  zarządzie   jednostek  przekształconych  lub 
  
5/   prawidłowości sporządzanych dokumentów do celów prawnych,
  
6/   prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości,
  
7/   planowania modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków ,
  
8/   wykonywania   obowiązków    wynikających    z    przepisów    prawa    geodezyjnego, 
  
      a w szczególności , przepisów o ewidencjonowaniu systemów i przechowywaniu kopii
  
      zabezpieczających   bazy    danych    ewidencyjnych    oraz    ich   zabezpieczenie   przed 
  
      nieuprawnioną modyfikacją danych w nich zawartych i dostępem osób nieuprawnionych .
  
Kontrolą objęto wykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2003 r. do dnia kontroli .
  
    Sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków prowadzi Prezydent  Miasta Suwałk ,
  
 zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. art. 22 pkt 1 - Prawo geodezyjne i kartograficzne .
  
  Podstawa prawna powołania Prezydenta Miasta Suwałk :
  
-     zaświadczenie  wydane  przez Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej
  
      w Suwałkach z dnia 14 listopada 2002 r. stwierdzające, że w wyborach, które 
  
       odbyły się 10 listopada 2002 r.  Pan Józef Gajewski wybrany został Prezydentem
 
 
wyciąg z protokołu obrad I Sesji  Rady  Miejskiej  w  Suwałkach ,  odbytej  
  
      w dniu 19 listopada 2002 r. , z którego wynika,   że stosownie do przepisu art. 
  
     29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Pan Józef Gajewski  
  
  Obowiązki Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa 
  
pełni Andrzej Kordowski od dnia 1 marca 1995 r. Jest absolwentem Wydziału Geodezji 
  
i Urządzeń Rolnych Akademii Rolniczo - Technicznej w Olsztynie, a także absolwentem  
  
Studium Podyplomowego z zakresu szacowania nieruchomości na Politechnice 
  
Warszawskiej. Posiada uprawnienia zawodowe z zakresu geodezji i kartografii z zakresu
  
1 ,2, 3 i 4 ( oznaczenia według uprzednio obowiązujących przepisów prawnych).  
  
Osobami prowadzącymi  ewidencję gruntów są  :
 
 
Pani Marta Barczak - absolwentka Studium Geodezyjnego , nie posiada uprawnień 
  
      zawodowych z zakresu geodezji i kartografii,
 
 
Pani Hanna Petrykowska - absolwentka Studium Geodezyjnego, licencjat z zakresu prawa  administracyjnego , nie posiada uprawnień zawodowych  z zakresu geodezji i kartografii ,  
 
 
Pani Jolanta Jarząbska - absolwentka Studium Geodezyjnego,  nie posiada uprawnień zawodowych  z zakresu geodezji i kartografii .  
  
    Stwierdzono, że do dnia kontroli ewidencja gruntów miasta Suwałk  prowadza jest  
  
w oparciu o uprzednio obowiązują systematykę,  według której  miasto Suwałki było 
  
podzielone na  trzy obręby ewidencyjne; tj. obręb Nowe Miasto, Śródmieście i Zahańcze. 
  
    Obecnie  miasto Suwałki o ogólnej powierzchni 6550 ha, zgodnie z decyzją wydaną przez Prezydenta Miasta Suwałk gruntów dnia 06.01.2003 r. , zostało  podzielone  na 10 obrębów ewidencyjnych ( od nr 0001 do nr 0010).
  
                           obręb nr   1 -  pow.  878 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0001,
  
	               obręb nr   2 -  pow.  595 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0002,
  
                           obręb nr   3 -  pow.  880 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0003,
  
                           obręb nr   4 -  pow.  636 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0004,
  
                           obręb nr   5 -  pow.  183 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0005,
  
                           obręb nr   6 -  pow.  122 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0006,
  
                           obręb nr   7 -  pow.  979 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0007,
  
                           obręb nr   8 -  pow.1014 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0008,
  
                           obręb nr   9 -  pow.  862 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0009,
  
                           obręb nr 10 -  pow.  401 ha, nr obrębu ewidencyjnego  206301 1.0010.
  
    Dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w operacie ewidencyjnym kompletowane są w teczkach aktowych spraw założonych dla obrębów ewidencyjnych uprzednio ustalonych tj. Nowe Miasto, Śródmieście i Zahańcze. 
  
   Ewidencja gruntów prowadzona jest w programie Oskar 3.0 firmy Geo Technologies 
  
Wrocław. Część opisowa ewidencji gruntów jest zintegrowana z częścią graficzną ewidencji 
  
   Mapa  ewidencji  gruntów  prowadzona w  postaci  numerycznej  jest na bieżąco 
  
aktualizowana  przez pracowników Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej
  
 i Kartograficznej w Suwałkach  , w oparciu o dane zawarte dokumentacji geodezyjno-
  
kartograficznej  przyjętej do zasobu  Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej 
  
i Kartograficznej w Suwałkach.
  
          W Powiecie Grodzkim w Suwałkach do ewidencji gruntów wprowadzono;     
  
                                     - w   2003  roku  -   1041 zmian,
  
                		  - w   2004  roku  -     920 zmian.
  
           W roku 2003  wydano 317 decyzji administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów, 
  
natomiast w  2004 r. wydano 135  decyzji administracyjnych.             
  
           Skontrolowano wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków miasta Suwałk 
  
obręb : Zahańcze    -   zm. nr 43/04. Zmianę wprowadzono w terminie. Podstawą wprowadzenia zmiany było prawomocne postanowienie Sądu Rejonowego w Suwałkach z dn. 29.10.1997 r. , Sygn. akt I Ns 582/97  o nabyciu spadku po Jadwidze Huszcza przez; Mariana Huszcza, Teresę Leśniewską i Krystynę Kapuścińską - po 1/3 części. W zawiadomieniu o zmianie (przed wprowadzeniem zmiany) jako  współwłaściciele działki nr 30008 o pow. 0,00596 ha wykazani byli; Huszcza Jadwiga -udział 3/8 , Huszcza Marian - udz. 5/32, Kapuścińska Krystyna - udz. 5/32, Leśniewska Teresa - udz.  5/32 . W tym samym zawiadomieniu o zmianie po wprowadzeniu zmiany wykazano; Huszczę  Mariana -udz. 9/32, Kapuścińską Krystynę -udz. 9/32, Leśniewską Teresę - udz. 9/32 , a powinno być : Huszcza Marian   5/32 + 1/3 x 3/8 = 216/768, Kapuścińska Krystyna 5/32 + 1/3 x 3/8 = 216/768,  Leśniewska Teresa 5/32 + 1/3 x 3/8 = 216/768.
  
	W zawiadomieniu o zmianie nie wykazano jednej z współwłaścicieli przedmiotowej działki. Współwłaścicielem tej działki jest także Pani Jadwiga Pszczółko posiadającej udział w przedmiotowej działce wynoszący 5/32 .
  
                                       -  zmiana nr 47/04. Podstawą wprowadzenia zmiany była prawomocna decyzja z dn. 27.01.2004 r.  Nr GR.7430-7/04 wydana przez Prezydenta Miasta Suwałk, którą zatwierdzono projekt podziału działki nr 44868 o pow. 4438 ha na działki :
  
                                                     34868/1   o pow.  0.0012 ha,
  
	      34868/2   o pow.  0.0036 ha,
  
	             34868/3   o pow.  0.0059 ha,
  
	      34868/4   o pow.  0.0154 ha,
  
	      34868/5   o pow.  0.4177 ha.
  
                                    Na dołączonej do w/w decyzji mapie projektu podziału wykazano 
  
                                    zmienione użytki gruntowe tj.  w działce objętej podziałem mającej 
  
                                    użytek gruntowy RV i RVI zmieniono na użytek gruntowy Bz ( tereny 
  
                                    rekreacyjno-wypoczynkowe) w działkach nr; 34868/1-34868/4 . 
  
                                    Działki ww. przeznaczone są na poprawę warunków zagospodarowania 
  
                                    działek sąsiednich nr;	 34855 i 34858 (działek przeznaczonych pod 
  
                                    budownictwo jednorodzinne).	
  
                                 -  zmiana nr 54/04 . Zmianę wprowadzono w terminie. Podstawą  
  
                         wprowadzenia zmiany był akt notarialny rep. 693/2004 z dnia 	         
  
                        11.02.2004 r. 	sporządzony przez notariusz Bożennę Bieńczyk, 
  
                        którym przeniesiono  własność działki nr 35146 o pow. 87 m  na rzecz 
  
                                    młż. Wiercińskich. Ww. działka została sprzedana przez Miasto	                                     
  
                                    Suwałki na uzupełnienie sąsiedniej działki nr 34931.
  
                                    Przy sprzedaży zmieniono użytek gruntowy wykazany uprzednio jako  
  
                                   R ( grunty rolne sklasyfikowane) na Bz ( tereny rekreacyjno-
  
                                - zmiana nr 56/04. Zmianę wprowadzono w terminie . Podstawą  
  
                                  wprowadzenia zmiany był akt notarialny Rep.A nr 703/2004 
  
                                  z dn.11.02.2004 r. sporządzony przez notariusz Bożenną  Bieńczyk,  
  
                                  którym przeniesiono własność działki nr 30516/2 o pow. 218 m   na 
  
                                  rzecz Miasta Suwałk , z przeznaczeniem jej pod pas drogowy ul. 
  
                                  Ogrodowej. Dokonano również przy wprowadzaniu niniejszej 
  
                                  zmiany zmiany użytku gruntowego  wykazanego  uprzednio jako użytek 
  
                                  rolny sklasyfikowany) na Bp ( zurbanizowane tereny niezabudowane).
  
                                - zmiana nr 58/04. Zmianę prowadzono w terminie. Zmiana ta dotyczy 
  
                                  zmiany własności działki nr 35153 o pow. 69 m . Przy wprowadzaniu 
  
                                  zmiany dokonano również zmiany użytku gruntowego z użytku rolnego 
  
                                  sklasyfikowany na Bz (tereny rekreacyjno- wypoczynkowe). 
  
                                - zmiany nr; 18/03, 31/03, 39/03 ,1/04 , 6/04 , 10/04 , 12/04, 16/04, 35/04,
  
                                  43/04 -  wprowadzono prawidłowo i w terminie .   
  
                                 -   zmiany nr; 22/03,37/03,  42/03 i 49/03  - wprowadzono prawidłowo
  
                                  -  zmiana nr 38/03. Zmianę wprowadzono w terminie . Podstawą do 
  
                                     wprowadzenia zmiany było prawomocne postanowienie Sądu 	       
  
                                     Rejonowego w Suwałkach  z dnia 17 marca 1997 r. sygn. akt I Ns 
  
                                     96/97. Postanowieniem tym spadek po Stanisławie Pol ostatnio zam. 
  
                                     w Suwałkach nabyła żona Gertruda Pol w całości. 
  
                                     W zawiadomieniu o zmianie z dnia 12.02.2003 r. podano, iż 
  
                                     przedmiotowe zawiadomienie otrzymuje między innymi Stanisław
  
                                     Pol ( osoba zmarła dn. 7.12.1989 r.).    
  
    Zgłoszenia zmian i dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów 
  
i budynków rejestrowane są w rejestrze kancelaryjnym spraw załączanym do teczki aktowej 
  
oddzielnie prowadzonej dla każdego obrębu ewidencyjnego.
  
    Stwierdzono, że w latach 2003 - 2004 wprowadzono do ewidencji gruntów i budynków
  
dużą ilość zmian  wynikłych ze zmiany użytków rolnych na inne użytki ( w tym 
  
przypadku chodzi o zmianie użytków rolnych na grunty zabudowane  wyłączone 
  
z produkcji rolnej). Zmiany te zostały dokonane w oparciu o wykazy zmian przyjęte do 
  
zasobu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
  
      Zawiadomienia o dokonanych zmianach w operacie ewidencji gruntów przekazywane są  
  
 dla osób i jednostek organizacyjnych, na których wniosek lub zgłoszenie zmiana została 
  
dokonana  oraz do organów podatkowych . W teczkach aktowych spraw kompletowane są 
  
dokumenty świadczące o przekazaniu zawiadomień o zmianach dokonanych w ewidencji 
  
       Zapisy w operacie ewidencji gruntów w zakresie własności, wieczystego użytkowania 
  
bądź zarządu dotyczące jednostek przekształconych powinny być zgodne z  istniejącym 
  
stanem prawnym. Występujące niezgodności w tym zakresie należy uporządkować.
  
np. w jednostce rejestrowej nr 631 wykazano, że prawa własności Skarbu Państwa wykonuje 
  
PGL- Lasy Państwowe Nadleśnictwo Suwałki, a powinno być Nadleśniczy Nadleśnictwa 
  
Suwałki, w jednostce rejestrowej nr 136 , obręb 0001 wykazano trwały zarząd lub zarząd 
  
Miejskiej Dyrekcji Inwestycji w Suwałkach i w obrębie nr 0003 , w jednostce rejestrowej 
  
705 . Według przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami dotychczasowy zarząd 
  
nieruchomościami z mocy prawa zamieniony został w trwały zarząd, a taka instytucja 
  
jak Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach nie istnieje. Podobna sytuacja dotyczy działki 
  
nr 32999/2 wykazanej w jednostce rejestrowej nr 635 , w obrębie ewidencyjnym 0009. 
  
     Wypisy i wyrysy z operatu ewidencji gruntów wydawane są odpłatnie właścicielom 
  
nieruchomości na ich pisemne  zamówienie i są one wykonywane przez pracowników 
  
prowadzących ewidencję gruntów.
  
     Wypisy   z    operatu   ewidencji    związane   z  robotą   geodezyjną   wydawane   są 
  
wykonawcom robót w ramach zgłoszenia roboty geodezyjnej w ośrodku dokumentacji 
  
geodezyjno - kartograficznej. Pozostałe osoby mające udokumentowany interes prawny do 
  
uzyskania danych ze zbioru danych osobowych , mogą uzyskać te dane po wypełnieniu 
  
stosownego druku wniosku, zgodnego z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw 
  
Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 r. w sprawie określenia wzorów 
  
wniosku o udostępnienie danych osobowych , zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz 
  
imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora  Biura Generalnego Inspektora 
  
Ochrony Danych Osobowych  ( Dz. U. Nr 80 poz. 522, z póżn. zm ) .
  
      Na wydawanych wyrysach i wypisach z operatu ewidencji gruntów i budynków 
  
umieszcza się  klauzule w formie pieczęci o treści zgodnej z treścią  wykazaną  w  załączniku 
  
nr 2 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i  Administracji  z  dnia 17 maja 1999 r. 
  
w sprawie określenia  rodzajów  materiałów  stanowiących państwowy  zasób 
  
geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz 
  
udostępniania danych ( Dz. U. Nr 49, poz. 493 ). 
  
       Wraz   z   wejściem     w    życie    rozporządzenia    Ministra     Rozwoju   Regionalnego 
  
 i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków / Dz. U. 38 
  
poz. 454  .  Starostowie  zostali  zobowiązani  do  prowadzenia  rejestru  cen  nieruchomości, 
  
określonych w aktach notarialnych, oraz wartości nieruchomości, określonych przez 
  
rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych .
  
      W powiecie Grodzkim w Suwałkach  rejestr cen nieruchomości prowadzony jest  w 
  
systemie tradycyjnym „odręcznie ” . W rejestrze tym rejestrowane jest między innymi ; 
  
położenie nieruchomości, jej numer ewidencyjny, powierzchnia, przeznaczenie 
  
gruntów wg. planów zagospodarowania przestrzennego, wartość nieruchomości itp. 
  
Zgodnie z § 80. 1   w/w  rozporządzenia  w  sprawie  ewidencji  gruntów  i  budynków 
  
Starostowie /Prezydenci Miast/ są  zobowiązani do  przeprowadzenia modernizacji ewidencji 
  
w sposób planowy i w określonych terminach.
  
      Z przedłożonych w trakcie kontroli materiałów wynika, że opracowany plan modernizacji ewidencji grunt i budynków miasta  Suwałk, nie zawiera istotnych elementów gwarantujących zrealizowanie tego zagadnienia według obowiązujących zasad technologicznych określonych w rozporządzeniu terminach, w tym między innymi:	
  
       a ) oceny materiałów źródłowych pod kątem ich wykorzystania w procesie modernizacji     
  
      ewidencji gruntów i budynków w tym:
  
           -   określenia stanu poziomej osnowy geodezyjnej i jej późniejszego ewentualnego 
  
           -   opisu istniejącego oprogramowania, w którym jest obecnie prowadzona ewidencja,
  
           -   opisu istniejących układów współrzędnych prostokątnych płaskich,
  
           -   określenia stanu zużycia części kartograficznej ewidencji i oceny innych	  
  
        b)    symulacji kosztów z uwzględnieniem własnych środków.
  
 Przeprowadzona powyższa ocena umożliwi opracowanie realnego planu modernizacji ewidencji gruntów i budynków ( wraz z częścią graficzną ) w mieście Suwałki polegającej na  wyborze technologii wykonania mapy numerycznej, systemu prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, określenie terminów założenia ewidencji budynków oraz potrzeb finansowych
 ( w tym określenie własnych środków ).
  
 Ponadto przy opracowywaniu ww. planów modernizacji ewidencji gruntów i budynków miasta Suwałk należy uwzględnić udział Miasta w budowie IPE ( Informatycznej Platformy Elektronicznej ).
  
 	 Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia o ochronie danych osobowych / Dz.U.Nr133poz.833/ administratorem danych jest Prezydent.
  
	Zbiór danych osobowych o nazwie „ Ewidencja Gruntów i Budynków „, zarejestrowany został 19 października 1999 roku ( zaświadczenia z dnia 28 kwietnia 2000 r,. Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych) . Wraz z wnioskiem o rejestrację danych osobowych zostały przekazane, opracowane przez Prezydenta Miasta następujące instrukcje:
  
-      Sposób zarządzania systemem informatycznym
  
-     Postępowania w sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych.
  
Z wyjaśnień pisemnych złożonych przez Geodetę Miejskiego Pana Andrzeja Kordowskiego, wynika, że administratorem bezpieczeństwa informacji jest Pan Zenon Rytwiński, Informatyk Miejski, którego upoważnienie zawarte jest jedynie w zakresie czynności. Podobnie jest z osobami które przetwarzają dane osobowe -  brak jest upoważnień od administratora sieci o dopuszczeniu do prowadzenia obsługi systemu komputerowego.  
  
     Baza danych ewidencji gruntów i budynków przechowywana jest w systemie RDBMS 
  
ORACLE  .  System Oracle jest zainstalowany na serwerze marki ACT Business Class 
  
( komputer z procesorem Intel Xeon 2 GHz ) pracującym pod systemem operacyjnym Small 
  
Businness Serwer 2000 Pl. Dane serwera są przechowywane na trzech dyskach hot-awap pracujących w macierzy RAID , co pozwala na ewentualną wymianę uszkodzonego dysku, bez przerywania pracy komputera. Serwer jest zasilany poprzez zasilacz awaryjny UPS, który pozwala na pracę podczas czasowego zaniku zasilania. W przypadku dłuższej przerwy w zasilaniu, oprogramowanie sterujące zasilaczem awaryjnym UPS pozwala na poprawne zamknięcie systemu i pracujących programów.
  
     Dostęp do serwera jest kontrolowany w następujący sposób:
  
         -    możliwość zalogowania się do serwera posiadają tylko uprawnione osoby: 
  
              administrator lub osoba zastępująca administratora,
  
         -    konto administratora chronione jest hasłem,
  
         -    dostęp do serwerowni (pomieszczenia, w którym znajduje się serwer) posiadają tylko          
  
              uprawnione osoby - posiadające kartę chipową do otwierania drzwi,
  
         -    okna serwerowni są okratowane, natomiast drzwi - zabezpieczone zamkiem     
  
              mechanicznym i elektronicznym,
  
         -    pomieszczenie serwerowni wyposażone jest w klimatyzację oraz system 
  
         -    budynek Urzędu Miejskiego w Suwałkach, w którym znajduje się w/w serwerownia        
  
              wyposażony jest w monitoring oraz system przeciwpożarowy. Obraz z kamer jest 
  
              rejestrowany na taśmach oraz wyświetlany bezpośrednio na monitorach osoby 
  
              zajmującej się dozorem budynku.
  
Serwer z bazą danych ewidencji gruntów i budynków pracuje w lokalnej sieci komputerowej Windows 2000. Na komputerach klienckich znajdujących się w pomieszczeniach Wydziału Geodezji, Gospodarki Gruntami  i Rolnictwa pracujących w tej samej sieci komputerowej , w której jest zainstalowane oprogramowanie Oskar 3 , służące do prowadzenia ewidencji gruntów i budynków. Wszystkie komputery klienckie, na których zainstalowane jest oprogramowanie Oskar 3, wyposażone są w system operacyjny Windows 2000 Professional PL. Na każdym z komputerów założone jest konto użytkownika uprawnionego do korzystania z danego komputera. Konta użytkowników chronione są hasłami. Dostęp do oprogramowania Oskar 3 również jest ograniczony do osób posiadających założone konta do programu Oskar 3. Konta te także chronione są hasłami. Dostęp do oprogramowania Oskar 3 również jest ograniczony do osób posiadających założone konta do programu Oskar 3. Konta te także chronione są hasłami. Ponadto oprogramowanie Oskar 3 umożliwia zróżnicowanie uprawnień dla danych użytkowników i określenie, do których obiektów lub jakich czynności mają dostęp. 
  
Wszystkie komputery klienckie wyposażone są ponadto w oprogramowanie antywirusowe Kaspersky Anti-Virus, co minimalizuje prawdopodobieństwo zarażenia systemów wirusem komputerowym. Baza zawierająca sygnatury wirusów jest aktualizowana co tydzień. System operacyjny Windows 2000 Professional PL pozwala również na czasowe blokowanie dostępu do systemu za pomocą kombinacji klawiszy ALT+CTRL+DEL i wybrania opcji „Zablokuj komputer”, jak również poprzez odpowiednie ustawienie wygaszacza ekranu. Każdy z komputerów klienckich zasilany jest poprzez zasilacz UPS.
  
W każdym dniu roboczym, na koniec pracy sporządzana jest zapasowa kopia danych z bazy danych ewidencji gruntów i budynków (dump z systemu Oracle). Kopie baz danych zapisywane są na nośnikach magnetooptycznych, w ustalonych cyklach czasowych. Nośniki magnetooptyczne przechowywane są w sejfie chronionego pomieszczenia w budynku Urzędu Miejskiego w Suwałkach, do którego dostęp posiadają tylko uprawnione osoby.
  
W sejfie, o którym mowa wyżej przechowywana jest również zabezpieczona hasłem baza danych zawierająca hasła do wszystkich kont, zarówno do systemów operacyjnych, jak i do programu Oskar 3, zapisana na płycie CD-R.
  
Ponadto raz na 6 miesięcy sporządzana jest kopia bazy danych, która jest przesyłana Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Białymstoku.
  
      Roczniki zmian zawierające dokumenty prawne, które stanowią podstawy wpisów w ewidencji gruntów i budynków, a także inne ważne dokumenty dotyczące prowadzenia ewidencji gruntów i budynków przechowywane są w przesuwnym regale metalowym zamykanym na klucz, w odrębnym pomieszczeniu (pokój nr 1117). Dostęp do tego pomieszczenia posiadają tylko osoby uprawnione, ewentualnie inne osoby za zgodą i pod nadzorem osób uprawnionych. Pomieszczenie wyposażone jest w system przeciwpożarowy.
  
Wejście w życie ustawy zmieniającej ustawę o ochronie danych osobowych spowodowało uchylenie aktów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczas obowiązującego stanu prawnego, a mianowicie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 roku w sprawie określenia podstawowych warunków technicznych
 i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych ( Dz. U. Nr 80, poz. 521 z póź. zm. ).
  
 W dniu 1 maja 2004 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznychi Administracji  z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków  technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych ( Dz.U.Nr 80, poz 521 z późń. zm. ).
  
Zmiana powyższa skutkuje koniecznością opracowania dokumentacji spełniającej kryteria powyższego rozporządzenia, a ponadto § 9  nakłada na Administratora  dostosowanie systemu informatycznego służącego do przetwarzania tych danych do wymogów określonych w § 7 oraz w załączniku do rozporządzenia w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
  
            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden egzemplarz doręczono Prezydentowi Miasta Suwałk .
  
            Prezydentowi Miasta Suwałk  przysługuje prawo wniesienia pisemnych wyjaśnień od ustaleń kontroli zawartych w protokole , w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu .	
 
|  |  |  |  
mgr Włodzimierz Marczewski
 |  
2. Joanna Sienkiewicz-Krasicka /-/
 |  |