R A P O R
T
o
jakości funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych
i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w
województwie podlaskim w 2003 roku
I.
Charakterystyka ogólna
Na terenie województwa
podlaskiego w dziewięciu powiatach (miasto Białystok, Łomża, Suwałki, powiat
augustowski, białostocki, hajnowski, łomżyński, moniecki, suwalski i zambrowski) w 2003r. funkcjonowało 26 placówek
opiekuńczo-wychowawczych i 4 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze.
Uwzględniając
typ i specyfikę działań placówek w województwie jest: 8 placówek
socjalizacyjnych (w tym jedna niepubliczna oraz 2 rodzinne domy dziecka), 4
placówki socjalizacyjno-interwencyjne, 2 placówki interwencyjne (w tym jedna
niepubliczna), 2 placówki resocjalizacyjne (w tym jedna niepubliczna) oraz 10
placówek wsparcia dziennego (w tym 9 niepublicznych).
Placówki
opieki całodobowej dysponują 717 miejscami, zaś placówki wsparcia dziennego
dysponują 395 miejscami.
Na terenie
województwa działają 4 ośrodki adopcyjno-opiekuńcze (w tym jeden niepubliczny),
które pełnią funkcję diagnostyczno-konsultacyjną.
Pracownicy
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w
ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadzili w 2003r. 16 kontroli
problemowych w:
-
pięciu placówkach
opiekuńczo-wychowawczych (w każdej placówce trzykrotnie),
-
jednym ośrodku
adopcyjno-opiekuńczym (jednorazowa kontrola).
Przeprowadzono
ponadto kontrole doraźne w dwóch placówkach opiekuńczo-wychowawczych: Pogotowiu
Opiekuńczym w Białymstoku (realizacja zaleceń pokontrolnych) oraz w Pogotowiu
Opiekuńczym w Łomży (w związku z wnioskiem po. dyrektora
placówki o ocenę pracy)
Tematy kontroli:
1.
Przestrzeganie standardów opieki i wychowania oraz
standardu świadczonych usług (nowopowstała placówka resocjalizacyjna).
2.
Przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu
oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie (nowopowstała placówka
resocjalizacyjna).
3.
Przestrzeganie w placówce praw
wychowanków (3 placówki socjalizacyjne oraz 2 placówki resocjalizacyjne).
4.
Analiza i ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego
przez dyrektora placówki (4 placówki).
5.
Przestrzeganie standardu opieki i wychowania -
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja (4
placówki).
6.
Zgodność działania ośrodka adopcyjno-opiekuńczego z
przepisami prawa oraz rzetelność prowadzonej dokumentacji (Katolicki Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy).
Celem kontroli było ustalenie:
-
czy usługi świadczone przez
placówkę opiekuńczo-wychowawczą są na poziomie obowiązującego standardu oraz w
zakresie jakich usług placówka standardu nie osiąga,
-
czy dzieci przebywające w
placówkach mają zapewnioną w stosowny sposób opiekę i wychowanie,
-
czy w placówkach podejmowane są
stosowne działania w celu niwelowania deficytów rozwojowych wychowanków oraz
czy w planach pracy ujmowana jest praca we wszystkich sferach rozwoju
psychofizycznego dziecka.
-
czy wychowankowie przebywający
w placówce poddawani są właściwym oddziaływaniom w celu nauczenia ich
samodzielności w życiu i funkcjonowania w społeczeństwie,
-
czy w placówkach przestrzegane
są prawa dziecka,
-
dokonanie analizy i oceny
nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a także
skuteczności sprawowanego nadzoru w osiąganiu celu polegającego na doskonaleniu
warsztatu pracy pracowników pedagogicznych, a tym samym podnoszeniu jakości
funkcjonowania placówki w zakresie opieki i wychowania,
-
stopnia realizacji zadań przez
ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, zgodności działalności z przepisami oraz
rzetelności prowadzonej dokumentacji.
Czynnościami
kontrolnymi objęto okres od stycznia 2002r. do grudnia 2003r. Analizie poddano
następujące zagadnienia:
1.
Przestrzeganie standardów w zakresie
świadczonych usług, opieki i wychowania, w tym w szczególności:
-
istniejące w placówce warunki
do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
-
praca w zakresie wyrównywania
deficytów rozwojowych wychowanków,
-
dbałość o poszanowanie i
podtrzymywanie związków emocjonalnych wychowanków z rodzicami, rodzeństwem i z
innymi osobami,
-
uczenie nawiązywania więzi
uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
-
uczenie poszanowania tradycji,
ciągłości kulturowej,
-
planowanie i organizowanie
zajęć codziennych stosownie do wieku wychowanka,
-
organizacja czasu wolnego
(uczestniczenie w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych),
-
uczenie zachowań
prozdrowotnych,
-
działalność placówki na rzecz
powrotu wychowanka do rodziny,
-
dostęp do nauki, pomoc w
nauce, w tym udział w zajęciach wyrównawczych,
-
uczestniczenie w zajęciach
pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych,
-
zabezpieczenie wychowanków,
stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, w przedmioty osobistego użytku,
leki, przybory szkolne, kieszonkowe,
-
dostęp do produktów
żywnościowych przez całą dobę,
-
wyposażenie izb mieszkalnych,
pomieszczeń do wypoczynku oraz do zajęć terapeutycznych,
-
praca zespołu do spraw
okresowej oceny sytuacji wychowanka.
2. Przygotowanie
wychowanków do samodzielności w życiu oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, w tym
w szczególności:
-
przygotowanie do
samodzielności w życiu min. poprzez: aktywny udział w organizacji życia w
placówce, wdrażanie do samoobsługi i prac porządkowych, wyposażenie w sprzęt i
urządzenia do samodzielnego przygotowywania posiłków,
-
funkcjonowanie grup
usamodzielnienia - samodzielne dysponowanie budżetem, robienie zakupów,
gotowanie, załatwianie spraw w urzędach,
-
stwarzanie okazji i zachęcanie
wychowanka do samodzielnego podejmowania działań, decyzji, swobody wypowiedzi,
dokonywania wyborów,
-
przygotowanie wychowanka do
podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie,
-
przygotowywanie wychowanków do
pełnienia określonych ról społecznych i funkcjonowania w społeczeństwie,
-
przygotowywanie wychowanków do
powrotu do rodziny naturalnej,
-
zapewnienie wsparcia i opieki
w okresie adaptacji do samodzielnego życia.
3. Przestrzeganie
w placówce praw wychowanków, w tym w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia
odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie,
kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do kontaktów z
rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej,
-
prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat,
-
prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem,
-
prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji,
-
prawo do zrzeszania się
-
zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa.
4.
Analiza i ocena nadzoru pedagogicznego
sprawowanego przez dyrektora placówki, w tym
w szczególności:
-
inspirowanie i wspomaganie
pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
pracy placówki lub ośrodka oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy
w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad
dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji
zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących
informacji o obowiązujących przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy
pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy,
-
obserwowanie i omawianie zajęć
oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego, a w przypadku
pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno- pedagogiczną pozyskiwanie
informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
-
bieżąca kontrola dyrektora
dokumentacji prowadzonej przez pracowników biorących udział w procesie
opiekuńczo-wychowawczym dziecka.
5.
Przestrzeganie standardu opieki i wychowania
- opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja.
Ocenie podlegały następujące zagadnienia:
-
modyfikacja indywidualnych
planów pracy z dzieckiem w oparciu o aktualną dokumentację z uwzględnieniem
zmieniającej się sytuacji dziecka w trakcie pobytu w placówce oraz efekty
podejmowanych działań poprzez:
a)
pracę w zakresie wyrównywania
deficytów rozwojowych wychowanków,
b)
dbałość o poszanowanie i
podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi
osobami,
c)
uczenie nawiązywania więzi
uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
d)
uczenie poszanowania tradycji
i ciągłości kulturowej,
e)
planowanie i organizowanie
zajęć codziennych stosownie do wieku dziecka,
f)
organizację czasu wolnego
(uczestniczenie w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych),
g)
uczenie dzieci samodzielności,
h)
uczenie zachowań
prozdrowotnych,
i)
działania placówki na rzecz
powrotu dziecka do rodziny naturalnej,
-
praca zespołu do spraw
okresowej oceny sytuacji wychowanka.
6.
Zgodność działania ośrodka
adopcyjno-opiekuńczego z przepisami prawa oraz rzetelność prowadzonej
dokumentacji, w tym w szczególności:
-
sposobu pozyskiwania i
promowania form rodzinnej opieki zastępczej,
-
przebiegu pozyskiwania i
przygotowania rodzin zamierzających przysposobić dziecko,
-
prowadzenia szkoleń dla
kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
-
współpraca z organizacjami
powołanymi do pomocy dziecku i rodzinie,
-
poradnictwo i terapię, w tym
terapię rodzinną,
-
pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Kontrole
przeprowadzono w oparciu o:
1.
Ustawę z dnia 29.11.1990r. o
pomocy społecznej (Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414
z późn. zm.).
2.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900).
3.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
4.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 16.02.2001r. w sprawie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 14, poz. 132).
5.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy
pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu
powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 50, poz. 523).
II. Istotne ustalenia kontroli w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
1.
Standardy
w zakresie wychowania i opieki oraz świadczonych usług
Salezjański Ośrodek Wychowawczy
Standardy
opieki i wychowania
Salezjański Ośrodek
Wychowawczy w Różanymstoku jest placówką resocjalizacyjną,
opiekuńczo-wychowawczą, przeznaczoną dla chłopców w wieku od 13 do 18 lat.
Ośrodek prowadzi działalność w formie pracy ciągłej, całodobowej.
Podstawowym
celem Ośrodka jest eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania
społecznego, kształtowanie dojrzałości społecznej, emocjonalnej przygotowanie
wychowanków do samodzielnego życia. Stosownie do rozporządzenia w sprawie
placówek opiekuńczo- wychowawczych, Ośrodek ma za zadanie nie tylko zaspokajać
niezbędne potrzeby wychowanków czy też odpowiednie warunki do rozwoju ale również ma w obowiązku zapewnić możliwość
indywidualnego oddziaływania na dzieci niedostosowane społecznie odpowiednio do
ich osobowości i potrzeb wychowawczych. Przygotowywać wychowanków do życia w
naturalnym środowisku społecznym zgodnie z przyjętymi normami oraz do
samodzielności. Ponieważ wychowankowie Ośrodka pochodzą głównie z rodzin
niewydolnych wychowawczo, wielokrotnie nieodpowiedzialnych i dotkniętych
patologią (alkoholizm, demoralizacja) należy podjąć stosowne działania w
kierunku pracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka włączając w proces
pedagogizacji rodzin szereg instytucji.
W placówce wychowankowie
umieszczani są na podstawie orzeczeń sądów rodzinnych właściwych dla ich
miejsca zamieszkania oraz właściwych PCPR-ów. Analiza akt podopiecznych
dowodzi, że niemalże wszyscy wychowankowie zostali umieszczeni z powodu
demoralizacji (ucieczki ze szkoły, z domów dziecka, picie alkoholu) lub
drobnych wykroczeń czy też czynów karalnych.
Od września
2003r. na terenie Ośrodka funkcjonuje szkoła dająca możliwość wychowankom
kontynuacji nauki.
W celu
stwierdzenia czy proces resocjalizacyjny wychowanków przebiega właściwie,
przeanalizowano obowiązującą dokumentację tj. wywiady środowiskowe, diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne, indywidualne plany pracy z dzieckiem, protokoły z
posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanka, plany
pracy placówek, karty pobytu wychowanków oraz akta osobowe dzieci.
Wywiad środowiskowy
jest szczególnie ważnym dokumentem, który będzie pomocny w procesie pracy z
rodziną dziecka jak również przy diagnozowaniu przyczyn demoralizacji dziecka,
czy też określaniu kierunków procesu pedagogizacji środowiska rodzinnego.
Dlatego niezwykle istotne jest, aby w wywiadzie były wyszczególnione główne
dysfunkcje występujące w rodzinie, stosowane metody wychowawcze, wzajemny
stosunek rodziców, stosunek do dzieci czy relacje panujące między rodzeństwem.
Na tej podstawie można określić wydolność wychowawczą rodziny czy też jakie wzorce osobowościowe posiadało dziecko.
Podczas
pierwszych kontroli w placówce stwierdzano brak wielu wywiadów środowiskowych.
Wywiady, które zostały sporządzone nie zawsze w dostatecznym stopniu
charakteryzowały środowisko rodzinne dziecka, relacje występujące w rodzinie
oraz najważniejsze jej dysfunkcje. Wynikało to w głównej mierze z braku
doświadczenia pracownika socjalnego. Placówka bowiem
zatrudnia bardzo młodą kadrę bezpośrednio po ukończonych studiach. Pracownikowi
socjalnemu udzielono stosownych wskazówek, a kolejne kontrole wykazały
uzupełnienie brakujących wywiadów oraz znaczną poprawę ich jakości.
Dokumentem
niezbędnym przy opracowywaniu indywidualnego planu pracy, a tym samym do
określenia kierunków pracy z dzieckiem jest diagnoza
psychologiczno-pedagogiczna, która powinna w bardzo szczegółowo charakteryzować
dziecko w poszczególnych sferach rozwoju oraz diagnozować deficyty wychowanka i
jego szczególne potrzeby. Nade wszystko diagnozy winne być opatrzone wskazówkami
do pracy z dzieckiem, kierowanymi do wszystkich biorących udział w procesie
wychowawczym dziecka. Podczas pierwszej kontroli stwierdzono brak diagnoz
psychologiczno-pedagogicznych, jednak wystosowane zalecenia pokontrolne
spowodowały ich wyegzekwowanie, co okazało się nieocenioną pomocą w pracy
wychowawców. Dokonując analizy diagnoz podczas czynności kontrolnych
stwierdzono, że diagnozy uwzględniają większość sfer rozwoju psychofizycznego
dziecka. Nie zawarto w nich jednak konkretnych deficytów wychowanka dotyczących
nauki szkolnej. Nie ujęto również planów dziecka na najbliższą przyszłość
(dotyczy to zwłaszcza dzieci starszych - przed usamodzielnieniem).
W niektórych przypadkach diagnozy mogą być nieczytelne dla wychowawców ze
względu na używanie specjalistycznej terminologii. Wystosowano kolejne
zalecenia w celu uwzględnienia
w diagnozach powyższych aspektów.
Bazując na ww.
dokumentach wychowawcy opracowują indywidualny plan pracy z dzieckiem.
Dokumentuje on w głównej mierze pracę wychowawcy z wychowankiem, a tym samym
dzięki temu dokumentowi można stwierdzić, jakie działania podjęto w stosunku do
podopiecznych, co udało się zrealizować, a nad czym należy nadal pracować. Plan
podlega modyfikacji co najmniej raz na pół roku.
Należy pamiętać, że w planie ujmuje się zmiany zachodzące w rozwoju dziecka
oraz w procesie resocjalizacji podczas pobytu wychowanka w placówce.
Analizując
indywidualne plany pracy z dzieckiem sporządzone przez wychowawców należy
podkreślić, że wykazali się oni dużą znajomością problematyki, bowiem
sporządzali je nie posiłkując się diagnozami psychologiczno-pedagogicznymi.
Ujęto w nich większość sfer rozwoju psychofizycznego dziecka. Poprawnie
wyznaczono kierunki pracy. Nie określono natomiast form i metod pracy, co jest
bardzo istotne przy oddziaływaniach resocjalizacyjnych.
W najbliższej przyszłości należy zapisywać efekty podejmowanych działań, więcej
miejsca poświęcić sprawom rodzinnym wychowanków.
Ponadto
Ośrodek wspomaga proces resocjalizacyjny stosując różnorodne metody wychowawcze
min. wprowadzono program "Anioł Stróż", polegający na przydzieleniu starszemu
wychowankowi powinności sprawowania opieki nad młodszym kolegą. Ma on na celu
nauczenie wychowanków opieki nad słabszymi i współodpowiedzialności za
wykonywane czynności.
Standardy świadczonych usług
Wychowankowie
Ośrodka otrzymują wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych oraz wieku.
Przy układaniu jadłospisów uwzględniane są zalecenia sanepidu. W chwili obecnej
podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje dostępne są przez całą dobę.
Podopieczni wyposażeni są w stosowną do pory roku i indywidualnych potrzeb
odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, w wystarczającej
ilości. Każdy wychowanek zaopatrzony jest
w podręczniki i przybory szkolne. Dzieci uczęszczają do szkoły znajdującej się
w Ośrodku. Obowiązek szkolny realizowany jest na poziomie gimnazjalnym.
Odrabianie lekcji odbywa się w świetlicach pod nadzorem wychowawców.
Pokoje
mieszkalne wychowanków wyposażone są w stosowne sprzęty
chociaż w sypialniach brakuje stołów i krzeseł. Chłopcy mają dowolność w
urządzaniu i dekorowaniu pomieszczeń. Każdy wychowanek posiada własne miejsce
do przechowywania rzeczy osobistych.
Na pion
sanitarny składają się łazienki i toalety, które są przestronne, estetyczne, a
korzystanie z niech odbywa się w sposób zapewniający intymność.
Wychowankowie
otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Jest ono
zróżnicowane i zależy od zachowania wychowanka. Stwierdzono, że kieszonkowe
było odbierane przez wychowawców grup. Zdaniem kontrolujących kieszonkowe
powinien kwitować dany wychowanek.
Chłopcy objęci
są opieką lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej w pobliskim mieście.
W placówce zatrudniony jest wychowawca z przygotowaniem pielęgniarskim.
Wychowankowie objęci są również opieką poradni specjalistycznych. Placówka nie
zapewnia jednak leczenia uzależnień, chociaż w Ośrodku przebywają także
podopieczni uzależnieni od alkoholu i środków odurzających. Na wszelkie
odtrucia organizmu wychowankowie kierowani są do Szpitala Psychiatrycznego w
Choroszczy. Wystarczające jest zaopatrzenie placówki w leki pierwszej potrzeby
np. przeciwgorączkowe i przeciwbólowe.
2. Przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu oraz prawidłowego
funkcjonowania w społeczeństwie
Salezjański Ośrodek Wychowawczy
Wychowankowie
Ośrodka uczeni są wykonywania podstawowych codziennych czynności. Sami
sprzątają i dekorują swoje pokoje, piorą drobną garderobę oraz przygotowują
wieczory urodzinowe i imieninowe. Chłopcy uczą się oszczędzania i
gospodarowania kieszonkowym. Kieszonkowe odkładają np. na kurs prawa jazdy,
który będzie organizowany w Ośrodku. Każdy wychowanek otrzymuje kredyt
zaufania, kiedy wychodzi na przepustki i jest do tego stosownie przygotowywany.
Ważnym jest, aby z przepustki wrócić o czasie i nie być pod wpływem alkoholu.
Ośrodek
sprowadził zwierzęta. Są to lama, kucyki, kozy, króliki oraz konie arabskie.
Chłopcy uczą się pracy przy zwierzętach oraz odpowiedzialności za powierzone im
zadania.
Wychowankowie stawiają pierwsze kroki w tzw.
samorządności. W Ośrodku działa samorząd. Opiekuna wybrali sami chłopcy. Raz w
tygodniu odbywa się zebranie społeczności. Przy tej okazji wychowankowie
dokonują samooceny (ich zachowanie jest oceniane raz w tygodniu) oraz
wypowiadają się we wszystkich kwestiach dotyczących działalności placówki.
Świadczy to o aktywnym udziale wychowanków w życiu Ośrodka.
Natomiast w
indywidualnych planach pracy z dzieckiem nie wzięto pod uwagę aspektów
dotyczących uczenia samodzielności w życiu i nie wyznaczono pracy w tym
kierunku.
W powyższych planach nie ma wzmianki o perspektywie usamodzielnienia się i
powrotu do środowiska, co jest bardzo istotne w przypadku wychowanków, którzy
osiągną niebawem pełnoletność..
Stwierdzone
nieprawidłowości w zakresie opieki i wychowania oraz świadczonych usług
-
regulamin Ośrodka nie był
dostosowany do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
brak było dostępu do
podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę,
-
brak stosownie wyposażonych
aneksów kuchennych,
-
brak etapowego planu
dochodzenia do standardów,
-
brak właściwej analizy przez
stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka - sytuacji dziecka, jego
rodziny oraz stosowanych metod i form pracy,
-
brak opracowanych diagnoz psychologiczno-pedagogicznych,
-
brak dokumentacji
podejmowanych działań psychologiczno-pedagogicznych,
-
w diagnozach
psychologiczno-pedagogicznych brak było informacji o deficytach szkolnych
dziecka,
-
opracowane wywiady
środowiskowe w niewystarczającym stopniu charakteryzowały środowisko rodzinne
wychowanka,
-
w indywidualnych planach pracy
z dzieckiem brak było określenia form i metod realizacji wytyczonych zadań,
-
w indywidualnych planach pracy
z dzieckiem nie ujęto informacji o wzbogacaniu wiedzy o otaczającym świecie,
słownictwie, niwelowaniu wulgaryzmów, podnoszeniu autorytetu rodziców, pracy w
celu uczenia samodzielności w życiu.
Na podstawie
ustaleń dokonanych w trakcie kontroli wystosowano do dyrektora placówki
następujące wnioski pokontrolne:
-
dostosować regulamin Ośrodka do rozporządzenia w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
uwzględnić podczas posiedzeń stałego zespołu wszystkie
zagadnienia zawarte w rozporządzeniu w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych,
-
sporządzić diagnozy psychologiczno-pedagogiczne, uwzględnić w
diagnozach deficyty szkolne dzieci,
-
prowadzić dokumentację podejmowanych działań
psychologiczno-pedagogicznych,
-
sporządzić brakujące wywiady środowiskowe uwzględniając
relacje panujące w rodzinach wychowanków,
-
rozwijać współpracę z rodziną wychowanków przebywających w
placówce,
-
modyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem uwzględniając
współpracę z rodziną dziecka, sposoby realizacji wytyczonych zadań, działania w
celu uczenia wychowanków samodzielności w życiu oraz niwelowania deficytów
rozwojowych.
Po
przeprowadzeniu kontroli w zakresie świadczonych usług zobowiązano dyrektora
placówki do opracowania etapowego planu działań dochodzenia do standardów
stosownie do § 42 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
3.
Analiza
i ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Goniądzu, Dom
Dziecka Nr 2 w Białymstoku, Dom Dziecka w Supraślu, Dom Dziecka w Pawłówce
Przepisy
obowiązującego rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 2000r. w sprawie szczegółowych
zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo- wychowawczych oraz nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych w stopniu niedostatecznie precyzyjnym określają
instrumenty nadzoru dyrektorów placówek i spowodowały znaczne ograniczenie tego
nadzoru.
W
części skontrolowanych placówek stwierdzono uchybienia w planowaniu zadań
nadzoru pedagogicznego. Należy stwierdzić, że czynności nadzoru nie były w
pełni realizowane, a następnie nie zawsze w pełni dokumentowane.
Powyższe
aspekty spowodowały, że dyrektorzy skupili się na diagnozowaniu wybranych
obszarów działalności placówki. Nadzór pedagogiczny w dużej mierze
ograniczony został głównie do zwoływania, a następnie przewodniczenia
posiedzeniom stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
przeprowadzania hospitacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych, stanowiących w
większości przypadków integralną część przy dokonywaniu oceny pracy kadry
pedagogicznej oraz kontrolowania dokumentacji dotyczącej procesu
opiekuńczo-wychowawczego.
Przepisy dotyczące ocen pracy pracowników pedagogicznych nie
są również dostatecznie sprecyzowane (ad. częstotliwości
dokonywania tych ocen), co w konsekwencji spowodowało, że dyrektorzy kontrolowanych
placówek zbyt mało dokonywali ocen pracy kadry pedagogicznej.
Na podstawie
obserwacji oraz analizy protokołów z posiedzeń stałego zespołu stwierdzono, że
nie omawiano wszystkich kwestii określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych. Pomijano analizę stosowanych form i metod pracy z
dzieckiem i jego rodziną oraz nie motywowano zasadności dalszego pobytu dziecka
w placówce.
Stwierdzono,
że w 1/2 kontrolowanych placówek brak było planów działania dotyczących
sprawowania nadzoru pedagogicznego, a w szczególności obserwowania zajęć
opiekuńczo-wychowawczych. W sporządzonych planach ujęto zaś, najwyżej po dwie
hospitacje w ciągu roku. Zaistniały również przypadki tzw. zbiorowych
hospitacji, gdy dyrektor obserwował i oceniał wspólnie zorganizowaną imprezę
przez wielu wychowawców.
Nieokreślenie
zasad prowadzenia i dokumentowania hospitacji było powodem, że zadanie obejmujące gromadzenie
informacji o pracy nadzorowanych
pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy nie było w
pełni realizowane, a tym samym ocenianie wychowawców było przeprowadzane w
sposób powierzchowny.
Za przykład niech posłuży fakt,
że w jednej z placówek dokonano oceny pracy pracownika pedagogicznego we
wrześniu 2003r. Hospitację zajęć prowadzonych przez tego wychowawcę
przeprowadzono w miesiącu styczniu 2002r. Były to jedyne shospitowane zajęcia
na przestrzeni lat 2002-2003 w przypadku tej osoby. Zajęcia dotyczyły nauki
własnej.
Zdaniem kontrolujących liczba
hospitowanych zajęć w przypadku dokonywania oceny pracy jest niewystarczająca
zwłaszcza, że w przypadku powyższego pracownika była ona przeprowadzona w
początkach 2002r. i zajęcia dotyczyły jednego bloku tematycznego.
Należy jednocześnie podkreślić,
że w niektórych placówkach obserwacje zajęć u poszczególnych pracowników
przeprowadzano raz na kilka lat. W jednym przypadku dokonano oceny dorobku
zawodowego nie przeprowadzając żadnej hospitacji. W dwóch placówkach nie
oceniono żadnego pracownika pedagogicznego podczas sprawowania funkcji dyrektora (czyli w przeciągu 4 lat).
W świetle
rozporządzenia w sprawie dokonywania ocen pracowników pedagogicznych, dyrektor
jest zobowiązany ocenić poprawność merytoryczną prowadzonych zajęć
wychowawczych i opiekuńczych. Przeprowadzane hospitacje nie zawsze były
stosownie dokumentowane. Istniały przypadki, że notatki pohospitacyjne
ograniczały się do zapisu: "zajęcia przeprowadzono zgodnie z konspektem". Brak
było zapisu o poprawności przebiegu zajęć, mocnych stronach oraz ewentualnych
zaleceniach.
Osoby
kontrolujące uczestniczyły w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze
obserwatorów. Zajęcia były hospitowane przez dyrektorów placówek. Niestety
dyrektorzy nie zawsze dokładnie omawiali obserwowane zajęcia, chociaż w wielu
wypadkach nie były one merytorycznie poprawnie przeprowadzone.
W jednej z
placówek plany hospitacji były opracowane w sposób przejrzysty i wyczerpujący.
Hospitacje ukierunkowane były na ocenę aspektów pracy wychowawczej i
terapeutycznej w szczególności obejmujące:
-
psychoprofilaktykę społeczną,
-
psychoterapię i socjoterapię,
-
rozwój zainteresowań i
stymulowanie potrzeb poznawczych wychowanek, uzupełnianie zaległości szkolnych.
Należy podkreślić, że w tej
właśnie placówce jako jedynej z kontrolowanych, systematycznie była kontrolowana
przez dyrektora podstawowa dokumentacja placówki, a w tym w szczególności:
-
karty pobytu,
-
indywidualne plany pracy z
dzieckiem,
-
karty odzieżowe,
-
dokumentacja
psychologiczno-pedagogiczna,
-
dokumentacja kontaktów z
rodzinami,
-
dokumentacja współpracy z instytucjami,
-
dokumentacja badań
psychologicznych.
Z przeprowadzonej kontroli
dokumentacji były sporządzane protokoły.
Placówka opracowała również
wewnętrzny system ewaluacyjny obejmujący:
-
pracę
wychowawczo-terapeutyczną wychowawców, pedagoga i psychologów,
-
pracę dyrektora, współpracę z
pracownikami,
-
bazę lokalową, wyposażenie
pomieszczeń użytkowanych przez wychowanków,
-
atmosferę wychowawczą w
placówce,
-
system stosowanych kar i
nagród, zaspokajanie potrzeb bytowych wychowanków,
-
relacje interpersonalne między
wychowankami oraz między wychowankami i pracownikami placówki,
-
pedagogizację środowiska
rodzinnego wychowanków,
-
zmiany w zachowaniu i w
osobowości podopiecznych, samoocena wychowanków,
-
współpracę z instytucjami
współpracującymi z placówką.
Wyniki badań i
wnioski z nich wynikające były prezentowane wszystkim uczestnikom procesu i
miały charakter jawny. Takie działania mają na celu wyłapanie niepożądanych
zjawisk i sytuacji mających miejsce w placówce, określenie sposobów poprawy
sytuacji lub utrwalania tego co jest dobre.
Odnosząc się
do podnoszenia kwalifikacji przez kadrę pedagogiczną należy stwierdzić,
że wszyscy dyrektorzy kontrolowanych placówek zachęcają pracowników do
korzystania z propozycji ciekawych szkoleń, kursów oraz innych form
kształcenia. Niektórzy pracownicy poszukują we własnym zakresie odpowiednich
form kształcenia, aby doskonalić swój warsztat pracy. Przykładowo pracownicy
kontrolowanych placówek ukończyli następujące formy kształcenia:
-
Podyplomowe Studia Organizacji Pomocy Społecznej,
-
Podyplomowe Studia Socjoterapii,
-
Studium Metodyczne - Kultura w społeczności lokalnej,
-
Podyplomowe Studia w zakresie Pomocy Dziecku i
Rodzinie.
W jednej z
placówek opracowano plan doskonalenia zawodowego wychowawców na okres trzech
lat (2003-2005) uwzględniający propozycje konkretnych kursów, warsztatów i
studiów podyplomowych oraz plan dofinansowania form doskonalenia nauczycieli.
Kadra
pedagogiczna doskonali się również zawodowo na spotkaniach zespołów
samokształceniowych. Tematyką spotkań było min:
-
Motywowanie uczniów niedostosowanych społecznie.
-
Nowatorskie metody pracy resocjalizacyjnej w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych.
-
Indywidualne plany pracy z dzieckiem jako forma
dokumentowania pracy wychowawczej, terapeutycznej, edukacyjnej.
-
Polityka społeczna w Unii Europejskiej - opieka nad
dzieckiem i rodziną.
-
Techniki i metody komunikacji interpersonalnej:
wychowawca - wychowanek.
-
Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo z
zaburzeniami koncentracji uwagi.
Należy
podkreślić, że kadra pedagogiczna kontrolowanych placówek spotyka się
dosyć często w celu wymiany refleksji i spostrzeżeń na temat wychowanków.
Pracownicy
biorący udział w procesie opiekuńczo-wychowawczym wychowanków są zapoznawani
z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy
oraz przepisami prawa. Lektura, prasa, aktualne przepisy prawa dostępne są
dla każdego pracownika. W jednej z placówek obowiązujące akty prawne omawiane
były na posiedzeniach zespołów samokształceniowych.
Na podstawie
przeanalizowanych planów rozwoju zawodowego stwierdzono, że nie były one
dostatecznie uważnie opracowane i nie ma w nich wzmianki o aktach prawnych
regulujących działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych czy też ustawy o
pomocy społecznej, które powinny być podstawą dla wychowawcy pracującego w
placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Ponadto należy podkreślić, że
dyrektorzy placówek wspierają pracowników w wykonywaniu przez nich
obowiązków związanych z opieką i wychowaniem. Często służą pomocą,w
szczególności w sprawach opieki, wychowania, dydaktyki oraz innych wynikających
z bieżącej pracy.
Dyrektorzy
zachęcają również wychowawców do wdrażania innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych zwłaszcza w
przypadku planowania i spędzania czasu wolnego przez wychowanków. Wychowawcy zachęcani
są również do wspólnych wyjazdów z pracownikiem socjalnym i odwiedzania domów
rodzinnych wychowanków. W wyniku powyższych ustaleń w wielu placówkach
opracowano tzw. karty pracy z rodziną, które zawierają wspólne działania
całego zespołu w celu pedagogizacji środowiska rodzinnego wychowanków.
Opracowuje się, a następnie wdraża programy przygotowujące podopiecznych do
samodzielności w życiu.
Pracownicy podejmują próby
poszukiwania najskuteczniejszych metod wychowawczych często w oparciu o
najnowszą literaturę z zakresu opieki i wychowania.
Na podstawie
ustaleń dokonanych w trakcie kontroli wystosowano do dyrektorów placówek
następujące zalecenia pokontrolne:
-
sporządzać szczegółowe notatki
z obserwowanych zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
-
uwzględniać podczas posiedzeń
stałego zespołu wszystkie zagadnienia zawarte w § 11 ust 2 rozporządzenia w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
zwiększyć częstotliwość
obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych zwłaszcza w przypadkach dokonywania
oceny dorobku zawodowego,
-
zmodyfikować plany rozwoju
zawodowego z uwzględnieniem aktów prawnych regulujących działalność placówek
opiekuńczo-wychowawczych,
-
dokonywać na bieżąco ocen
pracy kadry pedagogicznej.
1.
Przestrzeganie
standardu opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych planów pracy z
dzieckiem i ich modyfikacja
Domu Dziecka w Supraślu, Domu
Dziecka Nr 2, Domu Dziecka w Pawłówce oraz w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym
w Goniądzu.
Dokonując oceny przestrzegania standardu
w zakresie opieki i wychowania przeanalizowano obowiązującą dokumentację tj.
wywiady środowiskowe, diagnozy psychologiczno-pedagogiczne, karty pobytu
wychowanków, akta osobowe dzieci oraz protokoły stałego zespołu do spraw
okresowej sytuacji dziecka. Dokumentacja ta niezbędna jest do opracowania i
modyfikowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem.
Placówki
opiekuńczo-wychowawcze zapewniają całodobową opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub
częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono
rodzinnej opieki zastępczej. Mają za zadanie zaspokoić ich niezbędne potrzeby,
odpowiednie warunki do rozwoju oraz przygotować do samodzielnego życia w
społeczeństwie, a także podejmować działania w celu utrzymania więzi dziecka z
rodzina, aby umożliwić jego powrót do rodziny naturalnej. Wobec niemożliwości
powrotu dziecka do rodziny placówki maja podejmować starania zmierzające do
umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej, zastępczej lub w placówce
rodzinnej.
Zgodnie z tendencją określoną w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówki
zobowiązane są do indywidualnej pracy z dzieckiem dokumentując swoje działania
poprzez indywidualny plan pracy.
Przy określaniu indywidualnych
potrzeb wychowanków ważny jest wywiad środowiskowy oraz. diagnoza
psychologiczno-pedagogiczna.
Stwierdzono,
że dokumentacja wychowanków jest uporządkowana i objęta spisem. Karty pobytu
dzieci uzupełniane są na bieżąco, jednak w jednej z placówek nie wszystkie
opatrzono komentarzami oraz nie wyszczególniono znaczących dla dziecka wydarzeń.
Kontrole potwierdzają, że w
dokumentacji dzieci znajdują się wywiady środowiskowe. Przeprowadzane są raz na
pół roku. W sytuacji gdy rodzice wychowanka zmieniają miejsce zamieszkania bądź
gdy ulega zmianie ich sytuacja życiowa, wywiady przeprowadzane są częściej. W
przypadku braku aktualizacji wywiadów w aktach zamieszczono stosowne notatki
lub pisma potwierdzające działania podejmowane w celu ich uaktualnienia. W
przypadku jednej z kontrolowanych placówek rodziny zamieszkałe poza siedzibą
nie były odwiedzane przez pracownika socjalnego.
Należy stwierdzić, że poprawiła się jakość sporządzanych
wywiadów w stosunku do wywiadów sporządzanych w latach 2001-2002. Zawarta w
nich charakterystyka środowiska rodzinnego, relacji panujących między
poszczególnymi członkami rodziny w pełni pozwala wykorzystać zebrane informacje
do opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem. Karty pracy z rodziną
wprowadzane w niektórych placówkach należą do innowacyjnych rozwiązań
w kierunku pedagogizacji środowiska rodzinnego. Dzięki temu w proces pracy z
rodziną włączani są wszyscy pracownicy zajmujący się dzieckiem przebywającym w
placówce. Pomysł ten jest godny do naśladowania.
W chwili obecne w każdej z placówek zatrudniony jest
pracownik socjalny.
Podstawą do sporządzenia planu
pracy są diagnozy psychologiczno-pedagogiczne. Stwierdzono, że w dokumentacji
dzieci znajdują się diagnozy i ich aktualizacja opatrzone wskazówkami i
zaleceniami do pracy z dzieckiem. Charakteryzują one dokładnie dziecko w poszczególnych sferach
rozwoju, jego deficyty oraz szczególne potrzeby. Tak jak w przypadku wywiadów
środowiskowych jakość ich w porównani do lat poprzednich uległa poprawie.
Analizując indywidualne plany pracy
z dzieckiem stwierdzono, że są one opracowane poprawnie, na podstawie aktualnej
dokumentacji. W planach uwzględniono wskazówki specjalistów do pracy z
dzieckiem i jego rodziną, a w 90% ujmowane są wszystkie sfery rozwoju
psychofizycznego dziecka. Niektóre aspekty są traktowane powierzchownie. Zbyt
mało miejsca poświecono uczeniu dzieci samodzielności w życiu, rozwijania
zainteresowań oraz kształtowania nawyków prozdrowotnych. Pomijano aspekt
uczenia organizacji czasu wolnego czy pracy nad poprawą relacji dziecko -
rodzice.
Należy
stwierdzić, że około 20% indywidualnych planów pracy z dzieckiem nie jest
poddawane właściwej, bieżącej modyfikacji. Zapisy nie uwzględniają zmian
zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce. Stosowane
metody i formy pracy z dzieckiem nie są zindywidualizowane, często powielające
się. Brak ich analizy na posiedzeniach stałych zespołów nie pozwala stwierdzić,
czy obrane metody i formy pracy są skuteczne. W blisko ½ planów nie
dokonano zapisów potwierdzających efekty podjętych działań.
Dużo miejsca poświęca
się pracy z rodzinami naturalnymi dzieci. Do procesu wychowawczego włączana
jest dalsza rodzina dzieci oraz osoby zaprzyjaźnione. W wyniku podjętych działań wielu
wychowanków wróciło do rodzin naturalnych lub znaleziono rodziny zastępcze.
Na podstawie
przeprowadzonej analizy dokumentacji należy podkreślić, że jakość
dokumentowania pracy opiekuńczo-wychowawczej jest na znacznie wyższym
poziomie niż w latach 2001-2002. Wychowawcy przyzwyczajają się do sytuacji,
że każde dziecko posiada inne potrzeby, pragnienia oraz obdarowane jest
wyjątkowymi zdolnościami.
W chwili obecnej wychowawcy
nastawieni są na pozytywne wzmocnienia dziecka.
Działalność stałych zespołów
do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka
Zgodnie z § 11 ust 2 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych do zadań zespołu należy analiza kart pobytu, okresowa
ocena sytuacji dziecka, analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodzina,
modyfikowanie indywidualnego planu pracy, ocena zasadności dalszego pobytu
dziecka w placówce. Osoby kontrolujące uczestniczyły w posiedzeniach ww.
zespołów w dwóch placówkach. Pozostałe oceniono na podstawie protokołów z
odbytych posiedzeń. Stwierdzono, że na posiedzenia zapraszani są oprócz
pracowników placówki (wychowawcy bezpośrednio kierującego procesem wychowawczym
dziecka, pedagoga, psychologa, pracownika socjalnego), również przedstawiciele PCPR-u, kuratorzy
sądowi. W trakcie posiedzeń nie zawsze poruszane były wszystkie aspekty zawarte
w rozporządzeniu. Bardzo ogólnikowo i pobieżnie omawiano karty pobytu oraz
stosowane metody pracy z dzieckiem.
Należy podkreślić fakt, że wiele miejsca poświęca się omówieniu
sytuacji rodzinnej dzieci oraz omawia się strategię działań podejmowanych w
celu powrotu dzieci do naturalnych środowisk. Przy tym wprowadza się
nowatorskie metody sprawdzone w innych państwach. Ważną rolę odgrywa tu metoda
tzw. spotkań panelowych, w których uczestniczy kadra pedagogiczna domu dziecka,
osoby najbliższe oraz przedstawiciele instytucji powołanych do pomocy dziecku
W celu wspomagania procesu pedagogizacji środowiska rodzinnego dzieci
przebywających w placówce, stosownie do § 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych rozwijana jest współpraca z wieloma instytucjami
powołanymi do pomocy dziecku i rodzinie. Placówki współpracują w szczególności
z:
-
Miejskimi Ośrodkami
Pomocy Społecznej w zakresie udzielania pomocy materialnej rodzicom dzieci
przebywających w placówce, organizowania wypoczynku wychowankom, usamodzielnień,
-
Ośrodkiem
Interwencji Kryzysowej,
-
ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w zakresie zgłaszania dzieci do
zastępczego środowiska rodzinnego,
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
-
poradniami lekarskimi (specjalistycznymi w tym odwykowymi),
-
sądami rodzinnymi w zakresie regulowania sytuacji prawnej
wychowanków,
-
kuratorami sądowymi,
-
Rodzinnym Ośrodkiem
Diagnostyczno-Konsultacyjnym (w celu oceny więzi emocjonalnej między
wychowankiem, a jego rodzicami biologicznymi oraz oceny wydolności wychowawczej
rodziców),
-
policją,
-
Urzędem Stanu Cywilnego (np. załatwianie spraw
meldunkowych),
-
Miejskim Ośrodkiem
Kultury,
-
szkołami, do których uczęszczają dzieci,
-
stowarzyszeniami działającymi na rzecz dziecka i rodziny (np. TPD, Caritas
- wypoczynek letni, "Nasz Dom"), fundacje np. "Zdążyć z Pomocą", "Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży"- pomoc rzeczowa, finansowa
-
sponsorami (pomoc finansowa i rzeczowa )
-
wolontariuszami,
-
kościołami i parafiami właściwymi dla miejsca zamieszkania rodziców
naturalnych dzieci w zakresie poszukiwania i ustalania rodziców chrzestnych,
udzielania pomocy rodzicom naturalnym.
Na podstawie przeprowadzonych kontroli
stwierdzono następujące nieprawidłowości:
-
brak podjęcia kroków w
celu nawiązania współpracy z rodzicami chrzestnymi oraz krewnymi dzieci,
-
brak aktualnych
wywiadów środowiskowych w dokumentacji wychowanków, których rodzice mieszkają
poza siedzibą placówki,
-
indywidualne plany
pracy nie uwzględniają zmian zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w
placówce oraz efektów podejmowanych działań
Na podstawie ustaleń
dokonanych w trakcie kontroli wystosowano następujące zalecenia:
-
rozwijać współpracę z
rodziną naturalną dzieci oraz nawiązać współpracę z krewnymi
i rodzicami chrzestnymi,
-
uaktualnić wywiady
środowiskowe,
-
modyfikować
indywidualne plany pracy z uwzględnieniem efektów podjętych działań oraz zmian
zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
5. Przestrzeganie w placówkach praw
dziecka
Salezjański Ośrodek Wychowawczy w Różanymstoku, Dom Dziecka Nr 2, Dom
Dziecka w Pawłówce, Dom Dziecka w Supraślu, Młodzieżowy Ośrodku Wychowawczy w
Goniądzu.
Prawo
do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe,
wyżywienie, ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie
placówek mają zapewnioną całodobową opiekę. Dzieci mają do swojej dyspozycji
łazienki z natryskami, umywalkami i toaletami, świetlice oraz stosownie
wyposażoną kuchnię. Toalety w większości przypadków są zamykane, zapewnia to
intymność z ich korzystania. Pokoje zajmowane przez dzieci wyposażone są w
niezbędne meble. Każde dziecko posiada szafkę do przechowywania rzeczy
osobistych. Wychowankowie mają dowolność
w dekorowaniu swoich pokoi. Sypialnie są sprzątane przez wychowanków.
Placówki zapewniają wyżywienie dostosowane do potrzeb
rozwojowych oraz wieku dzieci. Przy śniadaniu dzieci otrzymują suchy prowiant
do szkoły. W żywieniu przestrzegane są zalecenia lekarza. W100% zapewniony jest
dostęp do suchego prowiantu i napoi między posiłkami. Wychowankowie pod
nadzorem wychowawców w aneksach kuchennych, w soboty i niedziele przygotowują
śniadania i kolacje. Bardzo uroczyście obchodzone są imieniny i urodziny
wychowanków. Z tej okazji organizowane są małe przyjęcia.
Dzieci każdego
miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. W
większości przypadków kieszonkowe wypłacano regularnie i było zróżnicowane.
Podyktowane jest to wiekiem dziecka oraz zachowaniem. Jest ograniczane w
przypadku dokonanych, udowodnionych zniszczeń przez wychowanka. O przydziale
kieszonkowego decyduje dyrektor placówki w porozumieniu z wychowawcami, którzy
omawiają powyższe kwestie na spotkaniu społeczności placówki. Kieszonkowe
wielokrotnie było zwiększane w przypadku wyjazdów dzieci na wakacje. Jednak
były przypadki kiedy kwota kieszonkowego była niższa
od przewidzianej w § 40 pkt 1 ust. 4 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych.
Każde dziecko wyposażone jest w garderobę
stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby
uczestnicząc przy jej zakupie. Wszystkie dzieci posiadają stosowną ilość
bielizny.
Wychowankowie
otrzymują środki do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy,
kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba osobista prana jest przez
dzieci samodzielnie w pralkach automatycznych, natomiast pościel i ręczniki
oddawane są do pralni.
Na potrzeby
wychowanków przeznaczane są tzw. środki specjalne. Z tych właśnie zasobów
bardzo często dokonywane są zakupy oraz przeznacza się je na organizowanie zajęć
rekreacyjnych.
Prawo do nauki
Placówki
zapewniają każdemu dziecku dostęp do nauki. Na początku każdego roku szkolnego
wyposażają wychowanków w podręczniki oraz przybory i plecaki szkolne. Osobą
odpowiedzialną za przygotowanie dziecka do szkoły jest wychowawca bezpośrednio
opiekujący się danym dzieckiem. Dzieci mają zapewnioną pomoc w nauce i
uczestnictwo w zespołach wyrównawczych niwelujących deficyty szkolne.
Wychowankowie
mają możliwość korzystania z pomocy wychowawców i wolontariuszy. Ponadto dzieci
objęte są pomocą pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć
wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów rozwojowych.
Każde dziecko,
które staje przed dylematem wyboru szkoły jest objęte opieką pedagoga, który
pomaga w podjęciu decyzji. Przy pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej
badane są predyspozycje dzieci. Wychowawcy oraz pedagodzy placówek
opiekuńczo-wychowawczych na bieżąco kontaktują się z nauczycielami szkół, do
których uczęszczają w sprawie zachowania dzieci i wyników w nauce.
Zdarza się, że
za dobre wyniki w nauce dzieci otrzymują nagrody. Są to magnetofony, radia
czasami telewizory lub atrakcyjny wyjazd wakacyjny. Karą zaś za lekceważenie
obowiązku szkolnego jest np. wyeliminowanie z atrakcyjnego wyjazdu
rekreacyjnego.
Prawo do opieki zdrowotnej
Wszyscy wychowankowie objęci są
opieką medyczną lekarzy rodzinnych oraz w razie potrzeby poradni
specjalistycznych.
W placówkach przeprowadzane są
systematycznie pogadanki na temat min. higieny osobistej, szkodliwości palenia
papierosów. Jednak w niektórych przypadkach,
zbyt mało jest rozmów na temat
dojrzewania, uczuć, seksuologii. W Salezjańskim Ośrodku Wychowawczym w
Różanymstoku i Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Goniądzu przebywają
wychowankowie w większości zagrożeni uzależnieniami. W placówkach tych odbywają
się cyklicznie zajęcia terapeutyczne i socjoterapeutyczne.
Prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym
i rekreacji fizycznej
W czasie
wolnym od nauki dzieci mogą uczestniczyć w działających w placówkach kołach
zainteresowań np.: szachowym, plastycznym, artystycznym i innych. Są
organizowane spotkania literackie, konkursy młodych talentów, gdzie
wychowankowie mają możliwość zaprezentowania wcześniej przygotowanych przez
siebie programów artystycznych.
Placówki dysponują sprzętem
sportowym typu: piłki, rowery, hulajnogi i rolki. Wychowankowie biorą udział w
różnego rodzaju turniejach i zawodach sportowych, wychodzą również na basen.
. Większość placówek organizuje biwaki i wycieczki rowerowe.
W okresie wakacji wychowankowie wyjeżdżają na kolonie organizowane nie tylko na
terenie Polski, ale i za granicą np. do Hiszpanii, Bułgarii, Zakopanego, Jastarni, na
Mazury. Urozmaicony wypoczynek możliwy jest dzięki pomocy licznych
sponsorów.
Tylko w jednym przypadku, w trakcie przeprowadzonego
wywiadu, dzieci narzekały na brak atrakcyjnych form organizacji czasu wolnego, podkreślając wielokrotnie, że jest nudno.
Dzieci, wraz z wychowawcami, w niektórych placówkach
wydają gazetki, np. "Promyk". Zawierają one informacje z życia placówki,
informacje kulinarne, wywiady z ciekawymi osobami, uśmiech numeru oraz
wycinanki i malowanki.
W każdej placówce istnieje możliwość korzystania z
komputera i internetu
Prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej
W każdym przypadku
umożliwia się dzieciom zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest
kontakt z parafiami lokalnymi oraz właściwymi ze względu na miejsce
zamieszkania rodziców naturalnych. Placówki nawiązują kontakty z księżmi oraz klerykami,
którzy odwiedzają dzieci, biorąc czynny udział w procesie wychowawczym.
Każdy ma możliwość
uczestniczenia w nabożeństwach. Wszystkim wychowankom po rozpoznaniu sytuacji, uzupełniono brakujące
sakramenty. Przy tych okazjach organizowane są uroczyste obiady z udziałem osób
najbliższych dziecku. Dzieci
biorą udział w oazach i pielgrzymkach, a także w wypoczynku
organizowanym przez parafie.
W placówkach uroczyście obchodzone są kolacje
Bożonarodzeniowe i śniadania Wielkanocne.
Układając jadłospisy uwzględniane są piątki, wówczas
podawane są bezmięsne posiłki.
Dzieci
przebywające w placówkach są wyznania rzymsko-katolickiego oraz prawosławnego.
Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych
obu obrządków. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności.
Zgodnie z kalendarzem imprez w
placówkach organizowane są: wieczór andrzejkowy, Mikołajki, bal
karnawałowy, dzień matki, Babci, Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Wiosny.
Wychowankowie placówki
sukcesywnie poznają historię swojego regionu. Organizowane są wycieczki po
okolicy oraz spotkania z ciekawymi ludźmi.
Prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji
Placówki dbają
o zachowanie prywatności swoich podopiecznych. Indywidualne sprawy dziecka
rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. Przestrzegana jest ochrona
indywidualnych akt, diagnoz, indywidualnych planów pracy z dzieckiem przed
innymi wychowankami i pracownikami nieupoważnionymi.
Wychowankowie
mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami,
zgodnie z ich potrzebami. Do spotkań z kolegami dochodzi na terenie placówki
oraz w innych miejscach. Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają
przyjaciół i kolegów. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt
nie ma prawa otwierać jak również czytać korespondencji adresowanej do dziecka.
Każdy wychowanek posiada swoje miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie
stwierdzono, aby osobiste rzeczy były kontrolowane. Wychowawcy wchodzą do pokoi
i łazienek uprzednio pukając. Dzieci mogą hodować zwierzątka.
Prawo do kontaktów z rodzicami.
Bardzo ważnym
elementem pracy opiekuńczo - wychowawczej jest podtrzymywanie więzi
emocjonalnych z rodzinami dzieci przebywającymi w placówce. Zgodnie z § 37 ust.
1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych umożliwia się
regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami
bliskimi.
Formalnie Sąd wydaje zgodę na wyjazdy wychowanków. W
przypadku uzyskania takowej zgody oraz w przypadku kiedy
nie ma zastrzeżeń ze strony placówki, każde dziecko ma możliwość odwiedzania
swoich rodziców bądź krewnych i bliskich. Najczęściej wychowankowie wyjeżdżają
do domów na koszt placówki.
W przypadku nie przejawiania
chęci ze strony rodziców do kontaktowania się z dziećmi, podejmowane są kroki
ze strony placówki w celu podtrzymywania i zacieśniania więzi lub ich odnowienia. Placówki
opracowują plany pracy z rodziną obejmujące różne dziedziny życia np. wsparcie
w zachowaniu abstynencji, wspieranie moralne, udzielanie pomocy materialnej
przy współpracy innych instytucji. Rodzice włączani są w różny sposób w życie
placówki np. poprzez wspólną organizację imprez rozrywkowych.
Poszukiwana jest rodzina dalsza
dzieci oraz osoby zaprzyjaźnione. Jednak wciąż zbyt mało czyni się starań w
celu rozwinięcia współpracy z rodzicami chrzestnymi dzieci jak również z
parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziców
dziecka przebywającego w placówce. Należałoby wykorzystać autorytet Kościoła w
małych środowiskach.
Praca z rodzinami wychowanków
nie jest zadaniem łatwym i nie zawsze przynosi oczekiwane efekty. Jednak
podejmowane działania wskazują, że dzięki czynionym wysiłkom przynosi wymierne
korzyści dla dzieci i trud ten należy kontynuować.
Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat
Wychowankowie
mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów
prowadzonych indywidualnie oraz podczas spotkań całej społeczności Domu czy też
spotkań terapeutycznych.
W przypadku gdy
wychowanek nie zgadza się z opinią wychowawcy może zwrócić się w tej sprawie do
dyrektora, który stara się wyjaśnić zaistniałą sytuację.
Prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem
Z
chwilą przybycia dziecka do placówki, jest ono zapoznawane z jej regulaminem. W
jednym przypadku Regulamin nie określał kar i nagród, którym ewentualnie
podlegaliby wychowankowie. W pozostałych przypadkach stosowane kary i nagrody
są uzgodnione z ogółem mieszkańców placówki. W sytuacjach, kiedy wychowanek
czuł się dotknięty sposobem traktowania lub wymierzoną mu karą, miał prawo
zwrócić się z prośbą o pomoc do wychowawcy, psychologa, pedagoga bądź
dyrektora. W przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem.
Stosowane kary są zindywidualizowane. Nie są zbyt surowe, a kryteria ich
stosowania są zrozumiałe.
Najbardziej skuteczną metodą oddziaływania na zachowanie
się wychowanków jest system zakazów dotyczących spędzania czasu wolnego oraz
zmniejszenie kieszonkowego do kwoty określonej w rozporządzeniu w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kieszonkowe wówczas przechodzi na rzecz grupy do której wychowanek należy.
Dzieci wykonują pewne prace na
rzecz placówki - pełnią dyżury w kuchni, sprzątają teren wokół placówek oraz
sprzątają swoje pokoje.
Z wypowiedzi dzieci wynika, że
nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanek był poniżony.
Prawo do zrzeszania się
Wychowankowie
mają prawo do zrzeszania się. W placówkach samorząd jest jedną z metod
wychowawczych przygotowujących dzieci i młodzież do aktywnego udziału w życiu
społecznym, wyrabiających dyscyplinę wewnętrzną polegającą na świadomym
kierowaniu własnym postępowaniem i uzmysłowieniem sobie faktu - kto chce mieć
prawa ten musi mieć obowiązki. W większości skontrolowanych placówek działają
samorządy. W jednej placówce próby utworzenia samorządu nie przyniosły efektu.
Wszelkie sprawy omawiane są na zebraniach rodzinek lub społeczności domu. W
takiej sytuacji każdy ma możliwość wyrażenia swego zdania.
Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
Placówka zapewnia
wychowankom całodobową opiekę. Wskaźnik zatrudnienia w przeliczeniu na pełne
etaty wskazuje, że standardy opieki są zachowane. Proces wychowawczy w miarę możliwości
ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć
na pomoc każdego z pracowników placówki. Na zajęciach terapeutycznych dzieci są
uczone otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć. Zajęcia indywidualne
zaś ukierunkowane są na zaspokajanie potrzeb psychicznych dzieci oraz
stymulowanie aktywności ruchowej i poznawczej. Wychowanek opuszczający placówkę
otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Zawsze czynione są starania w kierunku
pomocy w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placówki, dziecko ma
prawo przez okres 3 lat korzystać z porad psychologa i pedagoga.
Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie
przestrzegania praw dziecka w placówkach dotyczyły:
-
w jednym przypadku regulamin
nie zawierał systemu kar i nagród ,
-
kwota wypłacanego
kieszonkowego wychowankom była mniejsza od najmniejszej przewidzianej w ww.
rozporządzeniu
-
brak było dostępu do
podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę,
-
placówki podejmowały zbyt mało
działań w celu nawiązania współpracy z parafiami Kościołów właściwych dla
miejsca zamieszkania rodziny dziecka przebywającego w placówce,
-
brak było właściwej
organizacji czasu wolnego.
Na podstawie ustaleń dokonanych w trakcie
kontroli wystosowano następujące zalecenia :
-
opracować system kar i nagród
zgodnie z zapisem zawartym w regulaminie placówki,
-
rozwijać współpracę z
parafiami Kościołów właściwych dla miejsca zamieszkania rodziny dziecka
przebywającego w placówce włączając do współpracy organizacje wspierające
rodzinę i dziecko,
-
wypłacić wychowankom
kieszonkowe w wysokości określonej w ww. rozporządzeniu,
-
zapewnić dostęp do
podstawowych produktów żywnościowych,
-
urozmaicić czas wolny
wychowanków.
III. Istotne ustalenia kontroli w
Ośrodku Adopcyjno-Opiekuńczym
Katolicki Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Łomży
Ośrodek
posiada opracowany roczny plan pracy, który zakłada min. propagowanie
rodzinnych form opieki zastępczej oraz pozyskiwanie osób zgłaszających gotowość
dziecka,
a także kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny
zastępczej lub prowadzenia placówki rodzinnej. Priorytetem w działalności
Ośrodka oprócz założeń zawartych w rozporządzeniu w sprawie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych jest:
-
pomoc matkom samotnie
wychowującym dzieci,
-
pomoc kobietom w ciąży,
znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, tak skutecznej, aby
zapobiec aborcji.
Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy prowadzi działalność w zakresie promowania rodzinnej
opieki zastępczej w zróżnicowanych formach: rozprowadza ulotki informacyjne,
plakaty oraz przeprowadza akcje reklamujące ośrodek poprzez audycje radiowe,
artykuły prasowe, ulotki. Placówka pozyskuje informacje o kandydatach na
rodziny adopcyjne i zastępcze. Wszelkie dane o kandydatach zawarte są w "Rejestrze osób zgłaszających gotowość do:
-
przysposobienia dziecka,
-
pełnienia funkcji
rodziny zastępczej,
-
do prowadzenia placówki rodzinnej.
W celu stwierdzenia, czy
kandydaci na rodzinę zastępczą lub adopcyjna mają predyspozycje do pełnienia
funkcji rodziny Ośrodek przeprowadza wywiady środowiskowe. W okresie objętym
kontrolą nie przeprowadzono badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących
osób i kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny
zastępczej lub adopcyjnej, a tym samym nie sporządzono opinii tychże
kandydatów.
Ośrodek
przygotowany jest do przeprowadzania szkoleń dla kandydatów na rodziny
zastępcze programem pt. "Dziecko czeka...".. Jednak z uwagi na brak kandydatów,
nie przeprowadzono szkoleń.
Ośrodek
wspiera wszystkie rodziny, osoby, które się zgłoszą udzielana jest pomoc pedagogiczną i psychologiczną w
rozwiązywaniu problemów, poprzez:
- poradnictwo
opiekuńczo-wychowawcze,
-
kontakty indywidualne z
rodziną,
-
kontakty ze szkołami
(pedagogami, wychowawcami), do których uczęszczają dzieci,
-
poradnictwo prawne,
-
pomoc materialną.
Współpraca z instytucjami powołanymi do
pomocy dziecku i rodzinie
Realizując swoje zadania
ośrodki nawiązały szeroką współpracę z instytucjami działającymi na rzecz
dziecka i rodziny (§ 2 ust. 3 ww. cyt. rozporządzenia), a w szczególności z:
-
PCPR-ami,
-
Sądem Opiekuńczym,
-
zakładami opieki zdrowotnej -
szpitalami, zwłaszcza z oddziałami noworodków, dziecięcymi,
-
szkołami, przedszkolami, a w szczególności z
pedagogami i wychowawcami w zakresie zasięgania informacji o dziecku,
-
Poradniami Rodzinnymi przy parafiach i doradcami życia
rodzinnego - pomoc
w rozwiązywaniu problemów,
-
Stowarzyszeniem Rodzin Katolickich,
-
Stowarzyszeniem "Misja Nadziei" - zaangażowanie w
ogólnopolską akcję "Szukam Domu" (poszukiwanie rodziców zastępczych dla
osamotnionych dzieci),
-
Katolickimi Domami samotnej Matki,
-
Caritas - pomoc materialna.
Ośrodek powstał w marcu 2003r.
w związku z powyższym działalność jego była znacznie ograniczona.
IV. Istotne ustalenia
wynikające z przeprowadzonych kontroli doraźnych
Kontrolę doraźną przeprowadzono w Pogotowiu
Opiekuńczym w Białymstoku. Przedmiotem
kontroli było funkcjonowanie Zespołu Pomocy Dziecku i Rodzinie oraz realizacja
zaleceń pokontrolnych z kontroli przeprowadzonych w 2002r.
Przy Pogotowiu Opiekuńczym w Białymstoku od dnia 1
grudnia 2003r. rozpoczął działalność Zespół Pomocy Dziecku i Rodzinie. Zespół zajmuje
się terapią dzieci i młodzieży w wieku do 7 do 17 lat, zagrożonych
niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania, zaburzeniami mowy i
wymowy, mających trudności w nauce. Ma na celu pomoc rodzinie w rozwiązywaniu
problemów wynikających z trudności wychowawczych, pracę z rodziną w kierunku
polepszenia relacji rodzic-dziecko, walkę z fobią szkolną, eliminowanie agresji
z zachowań dzieci, profilaktykę uzależnień.
Praca z dzieckiem prowadzona jest w formie
indywidualnej i grupowej.
Dyżury w Zespole Pomocy Dziecku i
Rodzinie pełnią pedagodzy, psycholog, logopeda, a także nauczyciele: polonista,
matematyk, nauczyciel nauczania zintegrowanego - terapeuta pedagogiczny. Zespół
współpracuje z "Monarem", policją, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
oraz Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej. W sytuacji kryzysowej dzieci mogą
pozostać przez całą dobę w Zespole. W tym czasie opiekę nad nimi przejmie
Pogotowie Opiekuńcze.
W kwestii
realizacji zaleceń pokontrolnych zapoznano się z dokumentacją
wychowanków, w tym z wywiadami środowiskowymi, opiniami
psychologiczno-pedagogiczną, indywidualnymi planami pracy, sprawozdaniami z
posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka oraz
dokumentacją potwierdzająca pracę z rodziną wychowanków.
Stwierdzono,
że uzupełniono brakujące wywiady środowiskowe, diagnozy psychologiczno-
pedagogiczne
uzupełniono o kierunki do pracy z dzieckiem, zaś nowe diagnozy opatrzono
wskazówkami. Ponadto zatrudniono pracownika socjalnego.
Indywidualne
plany pracy z dzieckiem nie zostały sporządzone dla wychowanków przebywających
na ucieczkach. W opracowanych planach brak jest systematycznych wpisów
dotyczących zmian zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
Na podstawie dokonanych ustaleń wystosowano
następujące zalecenia pokontrolne:
-
modyfikować indywidualne plany
pracy z dzieckiem wraz ze zmieniającą się jego sytuacją,
-
uzupełnić dokumentację
wychowanków przebywających na ucieczkach o indywidualne plany pracy.
Kolejną kontrolę doraźną
przeprowadzono w Pogotowiu Opiekuńczym w Łomży w związku z wnioskiem po. dyrektora Pogotowia
Opiekuńczego w Łomży o dokonanie oceny pracy zawodowej.
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie standardu opieki i
wychowania, a w szczególności modyfikację indywidualnych planów pracy z
dzieckiem w oparciu o aktualną dokumentację z uwzględnieniem zmieniającej się
sytuacji dziecka. Przeanalizowano również pracę zespołu do spraw okresowej
oceny sytuacji dziecka. Ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora
placówki.
Stwierdzono, że indywidualne plany pracy z dzieckiem
modyfikowane są systematycznie.
Posiedzenia
stałego zespołu odbywają się w miarę potrzeb. Podczas posiedzeń omawiane były
wszystkie zagadnienia określone w rozporządzeniu w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych.
Stwierdzono ponadto, że dyrektor placówki właściwie
inspiruje kadrę pedagogiczną tworząc jej optymalne warunki do realizacji zadań
oraz doskonalenia zawodowego. Z harmonogramu i tematyki nadzoru pedagogicznego
wynika, że na bieżąco dokonywana jest kontrola dokumentacji dotyczącej pracy
opiekuńczo-wychowawczej. Zaplanowane hospitacje zostały zrealizowane.
Organizowanie narady w sposób efektywny zapewniają realizację wytyczonych
zadań.
V. Opis postępowania kontrolnego
Postępowanie
kontrole zakończono w grudniu 2003 roku. Wszystkie protokoły zostały podpisane
bez zastrzeżeń. Wyniki kontroli zostały przedstawione w 34 wystąpieniach
pokontrolnych skierowanych do dyrektorów kontrolowanych jednostek oraz organów
prowadzących.
Z nadesłanych (do dnia
sporządzenia informacji) odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne wynika, że w
większości wystosowane wnioski zostały zrealizowane lub są w trakcie
realizacji. Dyrektorzy placówek poinformowali, że uwagi, spostrzeżenia i
wnioski zawarte w protokołach kontroli, jak i wystąpieniach pokontrolnych
zostały wykorzystane do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz do
usprawnienia organizacji pracy.
Nadesłane odpowiedzi wskazują, że
podjęte czynności kontrolne spowodowały wyeliminowanie stwierdzonych
nieprawidłowości, a do efektów kontroli należy
zaliczyć:
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
-
Opracowano nową formę graficzną karty hospitacji zajęć
opiekuńczo-wychowawczych co umożliwiło sporządzanie
dokładniejszych notatek z obserwowanych zajęć.
-
Podczas posiedzeń stałego zespołu do okresowej oceny
sytuacji dziecka uwzględniane są wszystkie zagadnienia określone w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
-
Zostały zmodyfikowane plany rozwoju zawodowego.
-
Uszczegółowiono notatki z obserwowanych zajęć
opiekuńczo-wychowawczych o wnioski, zalecenia, termin ich realizacji i
adnotacje o wykonaniu zaleceń z poprzedniej hospitacji.
-
Została zwiększona częstotliwość obserwowanych zajęć
opiekuńczo-wychowawczych .
-
Opracowano plany hospitacji zajęć
opiekuńczo-wychowawczych oraz plany oceniania pracowników pedagogicznych.
-
Zostały dokonane zaległe oceny pracy kadry
pedagogicznej.
-
Współpraca z rodzinami naturalnymi dzieci jest
sukcesywnie rozwijana, placówki poczyniły starania w celu ustalenia pobytu
niektórych rodziców dzieci.
-
Wywiady środowiskowe zostały uaktualnione.
-
Zobowiązano wychowawców do uwzględniania zmian
zachodzących w rozwoju dzieci
w trakcie pobytu w placówce.
-
Podjęto działania w celu uszczegółowienia
zapisów dotyczących efektów podejmowanych działań przez wychowawców.
-
Uzupełniono dokumentację wychowanków przebywających na
ucieczkach.
Do Katolickiego Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego
nie wystosowano zaleceń pokontrolnych, ponieważ nie stwierdzono
nieprawidłowości w jego działalności.
VI. Narady z dyrektorami placówek
opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
W ramach nadzoru pedagogicznego zorganizowano
cztery narady z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych. Celem ich była wymiana doświadczeń, promowanie działań
innowacyjnych oraz doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i
wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków. Tematy narad dotyczyły:
-
zmiany w Ustawie o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego i wynikające z niej zmiany w zakresie pomocy
społecznej, w tym dotyczącej placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
zmiany w Ustawie - Karta
Nauczyciela,
-
zagadnienia dotyczące budżetu,
-
standardów opieki i wychowania
oraz świadczonych usług w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w świetle
przeprowadzonych kontroli,
-
analizy i oceny nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez
dyrektorów placówek w świetle przeprowadzonych kontroli,
-
programów opieki nad dzieckiem
i rodziną,
-
projektu ustawy o pomocy społecznej - w zakresie
opieki nad dzieckiem,
-
usamodzielnienia wychowanków
placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-
Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim a
Podlaskim Kuratorem Oświaty,
-
zagadnienia dotyczące opieki nad dzieckiem i rodziną w
Unii Europejskiej.
Każda z narad odbywała się w
innej placówce. Miało to na celu przedstawienie ich funkcjonowania dyrektorom
innych placówek, prezentację stosowanych rozwiązań pedagogicznych oraz
proponowanych form pracy opiekuńczo-wychowawczej, a także porównanie bazy
lokalowej i wyposażenia placówek.
W planach kontroli na 2004 rok uwzględniono: pięć placówek
opiekuńczo-wychowawczych, cztery placówki wsparcia dziennego oraz Kuratorium
Oświaty.
Priorytetami kontroli będzie:
1) w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych
-
przestrzeganie standardów w
zakresie opieki, wychowania oraz świadczonych usług,
-
przestrzeganie praw dziecka,
-
uczenie dzieci samodzielności
w życiu i funkcjonowania w społeczeństwie,
-
analiza i ocena nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki,
2)
w placówkach wsparcia
dziennego:
-
zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie
w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia
dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacja,
przestępczością lub uzależnieniami,
3)
w Kuratorium Oświaty.
-
realizacja zaleceń
pokontrolnych dotyczących Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim a
Podlaskim Kuratorem Oświaty.
Załącznik Nr
1 do Raportu
Wykaz placówek
objętych kontrolą w 2003r.
1. Salezjański
Ośrodek Wychowawczy w Różanymstoku,
2. Młodzieżowy
Ośrodek Wychowawczy w Goniądzu,
3. Katolicki
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Łomży,
4. Pogotowie
Opiekuńcze w Białymstoku
5. Pogotowie
Opiekuńcze w Łomży
6. Dom
Dziecka w Supraślu
7. Dom
Dziecka w Pawłówce
8. Dom
Dziecka Nr 2 w Białymstoku