Sposób postępowania przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej
Zgodnie z zarządzeniem Nr 6/06 Dyrektora Generalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie sposobu postępowania w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej i zarządzeniem Nr 45/06 Dyrektora Generalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku z dnia 20 listopada 2006 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie sposobu postępowania w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej, na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414), ustala się sposób postępowania w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej.
§ 1. W procesie stanowienia rozporządzeń i rozporządzeń porządkowych Wojewody Podlaskiego uczestniczyć mogą, metodami prawnie dozwolonymi, podmioty wykonujące zawodowo działalność lobbingową lub realizujące czynności wchodzące w jej zakres, polegające na reprezentowaniu interesów osób lub jednostek, na rzecz których działają, zwane dalej „przedstawicielami”.
§ 2. 1. Projekt rozporządzenia i rozporządzenia porządkowego Wojewody Podlaskiego powinien być niezwłocznie opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust.1, spoczywa na dyrektorze wydziału, który przygotował projekt.
§ 3. 1. Przedstawiciel zobowiązany jest zgłosić w Biurze Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zamiar reprezentowania interesów podmiotu, na rzecz którego wykonuje działalność lobbingową, zwany dalej „zamiarem”.
2. W przypadku bezpośredniego zgłoszenia się przedstawiciela do pracownika Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, pracownik ten jest zobowiązany wykonać czynności, o których mowa w § 6 ust. 2, poprzez odebranie dokumentów, spisanie danych oraz przekazanie ich do Biura Obsługi Klienta.
§ 4. Zamiar, o którym mowa w § 3, może mieć w szczególności formę:
1) wniosku o podjęcie określonej inicjatywy legislacyjnej;
2) opinii na temat proponowanych rozwiązań prawnych, zawierającej symulacje skutków ich wdrożenia;
3) propozycji odbycia spotkania w celu omówienia określonej kwestii uregulowanej prawnie lub wymagającej takiej regulacji.
§ 5. 1.Po zgłoszeniu zamiaru od podmiotu wykonującego działalność lobbingową Biuro Obsługi Klienta lub pracownik, o którym mowa w § 3 ust. 2, podejmują określone czynności:
1) sprawdza, czy podmiot od którego pochodzi zgłoszenie jest wpisany do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową;
2) odbiera zaświadczenie o wpisie do rejestru oraz o pisemne oświadczenie zawierające wskazanie podmiotów, na rzecz których przedstawiciel wykonuje działalność lobbingową;
3) dokonuje weryfikacji zamiaru w odniesieniu do kompetencji wojewody i w przypadku jej niepotwierdzenia wskazuje właściwy organ.
2. W przypadku, gdy zamiar pochodzi od podmiotu niewpisanego do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową, traktuje się go jak wniosek w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 6. 1. Biuro Obsługi Klienta prowadzi ewidencję zgłoszeń działalności lobbingowej.
2. W ewidencji zamieszcza się:
1) dane podmiotu od którego pochodzi wystąpienie;
2) jego numer kolejny wpisu w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową – jeżeli jest wpisany do rejestru;
3) datę wpływu wystąpienia do Urzędu;
4) określenie przedmiotu wystąpienia, w tym postulowanych w nim rozwiązań;
5) wskazanie podmiotów na rzecz których działalność lobbingowa jest wykonywana;
6) wskazanie wydziału (jednostki), którego sprawa dotyczy.
§ 7. Po zarejestrowaniu w ewidencji zgłoszeń działalności lobbingowej pracownik Biura Obsługi Klientów:
1) wręcza przedstawicielowi identyfikator z napisem „Przedstawiciel” i kieruje do dyrektora wydziału, który przygotował projekt rozporządzenia lub rozporządzenia porządkowego, lub
2) przyjmuje zgłoszenie zamiaru w formie pisemnej i przekazuje do załatwienia właściwej merytorycznie komórce organizacyjnej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
§ 8. 1.Wydziały Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Biuro Obsługi Klienta zobowiązane są do odnotowania każdej próby podejmowania działalności lobbingowej przedstawiciela do tego nieupoważnionego i powiadomienia o tym Dyrektora Generalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
2.Informacja o zdarzeniu, o którym mowa w ust.1 jest niezwłocznie przekazywana na piśmie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.
§ 9. Wydział Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, do którego zamiar przekazywany został w formie pisemnej, udziela występującemu odpowiedzi na piśmie, zgodnie z postanowieniami działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 10. 1. Dyrektor wydziału lub upoważniony przez niego pracownik zobowiązany jest do odbycia rozmowy z przedstawicielem.
2. Z przebiegu spotkania Dyrektor wydziału lub upoważniony przez niego pracownik sporządza notatkę służbową, zawierającą:
1) datę, miejsce spotkania i oraz dane osób biorących w nim udział;
2) opis przebiegu spotkania - czego dotyczyła i jaki miała cel podjęta działalność lobbingowa;
3) podpisy pracowników biorących udział w spotkaniu.
3. Do notatki służbowej należy dołączyć wszelkie materiały informacyjne i dokumenty dostarczone przez przedstawiciela.
§ 11. Dyrektor wydziału po odbyciu rozmowy, o której mowa w § 10 ust. 1, zobowiązany jest do niezwłocznego udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej informacji w zakresie:
1) określenia podmiotu prowadzącego działalność lobbingową (z wyłączeniem danych adresowych osób fizycznych);
2) określenie sprawy w której działalność lobbingowa była podejmowana ze wskazaniem celu i zamierzonych efektów podejmowanej działalności.
§ 12. 1. Wydział Organizacyjno-Administracyjny opracowuje do końca lutego każdego roku, informację o działaniach podejmowanych wobec organu w roku poprzednim przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 winna zawierać:
1) określenie spraw, w których zawodowa działalnośc lobbingowa była podejmowana;
2) wskazanie podmiotów, które wykonywały zawodową działalność lobbingową;
3) określenie form podjętej zawodowej działalności lobbingowej, wraz ze wskazaniem, czy polegała ona na wspieraniu określonych projektów , czy też na występowaniu przeciwko tym projektom;
4) wskazać, jaki wpływ miał podmiot wykonujący zawodowa działalność lobbingową w procesie stanowienia prawa w danej sprawie.
3. Wydziały Urzędu przekazują w terminie do 30 stycznia każdego roku, do Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego, informację w zakresie określonym w ust. 2 pkt 1-4.
§ 13. Informacja, o której mowa w § 12 ust.1 po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Urzędu, podlega niezwłocznemu udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 14. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom wydziałów Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
§ 15. Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania.
|