Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38062939   odwiedzin

Kategoria: Informacja o przygotowywanych projektach aktów prawnych

Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych
Data utworzenia:  05.03.2004 00:00:00
Data publikacji:  28.02.2007 15:14:57
Data modyfikacji:  28.02.2007 15:14:57
Autorzy: Misiuk Ewa
Publikator: Wróblewski Arkadiusz
Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych Wojewody 1. Wojewoda wydaje: 1) rozporządzenia porządkowe; 2) rozporządzenia; 3) zarządzenia; 4) zarządzenia zastępcze; 5) rozstrzygnięcia nadzorcze; 6) decyzje administracyjne; 7) decyzje gospodarcze; 8) obwieszczenia.

Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych Wojewody

1. Wojewoda wydaje:

1) rozporządzenia porządkowe;

2) rozporządzenia;

3) zarządzenia;

4) zarządzenia zastępcze;

5) rozstrzygnięcia nadzorcze;

6) decyzje administracyjne;

7) decyzje gospodarcze;

8) obwieszczenia.

2. Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia i zarządzenia zastępcze Wojewody wydawane są:

1) na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań;

2) w przypadkach określonych w art. 39 i 40 ustawy o administracji rządowej w województwie.

3. Rozstrzygnięcia nadzorcze wydawane są w razie stwierdzenia sprzeczności z prawem uchwał organów samorządu terytorialnego.

4. Decyzje administracyjne wydawane są w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz w przypadkach przewidzianych przepisami.

5. Decyzje gospodarcze i obwieszczenia wydawane są zgodnie z upoważnieniem zawartym w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań.

6. Opracowywanie projektu aktu prawnego pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym należy do dyrektora właściwego wydziału.

7. Projekt aktu prawnego powinien być uzgodniony w terminie 7 dni ze wszystkimi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności:

1) z Wydziałem Finansów i Budżetu, jeżeli akt prawny wywoła skutki finansowe;

2) z Wydziałem Organizacyjno - Administracyjnym, jeżeli akt prawny dotyczy zmian organizacyjnych;

3) z Wydziałem Nadzoru i Kontroli pod względem spełniania przez akt prawny wymagań formalno-prawnych oraz zasad techniki legislacyjnej;

4) z wydziałami merytorycznymi, jeżeli akt prawny dotyczy ich działalności;

5) z jednostkami organizacyjnymi, którym ma być powierzone wykonanie zadań wynikających z aktu prawnego.

8. Po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w pkt 7, ostateczną wersję projektu aktu prawnego wraz z uwagami (opiniami) zgłoszonymi przez wydziały i jednostki wymienione w ust. 2, przedkłada się do zaopiniowania pod względem prawnym i redakcyjnym przez radcę prawnego. Opinię wydaje się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych, od dnia wpływu projektu projektu do Wydziału Nadzoru i Kontroli.

9. Rozporządzenia i rozporządzenia porządkowe powinny być uzgodnione i zaopiniowane na zasadach wymienionych w pkt 7 i 8- najpóźniej w terminie 3 dni roboczych, z tym że opinię radcy prawnego wydaje się w ciągu 2 dni.

10.Układ formalny aktu prawnego powinien odpowiadać następującym zasadom:

1) akt prawny składa się z:

2) tytułu;

3) przepisów merytorycznych;

4) przepisów o wejściu w życie lub obowiązywania;

5) tytuł składa się z następujących części:

6) oznaczenia rodzaju i numeru aktu prawnego;

7) oznaczenia organu wydającego akt prawny;

8) daty aktu prawnego;

9) określenia przedmiotu aktu prawnego.

Każdą część tytułu podaje się w oddzielnym wierszu w kolejności podanej powyżej.

11. W treści aktu prawnego należy:

1) na wstępie powołać się na przepis prawny zawierający upoważnienie organu do wydania aktu prawnego;

2) podać zwięźle istotną treść aktu prawnego - merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem aktu prawnego;

3) określić organy odpowiedzialne za wykonanie aktu prawnego oraz sprawujące nadzór nad jego wykonaniem;

4) podać przepisy przejściowe i uchylające;

5) ustalić termin wejścia w życie lub obowiązywania aktu prawnego;

6) podać rozstrzygnięcia dotyczące ogłoszenia aktuprawnego.

12. Dyrektorzy właściwych wydziałów oraz radcowie prawni zobowiązani są udzielić pomocy merytorycznej, prawnej i organizacyjnej podmiotom uprawnionym do przygotowywania projektów aktów prawnych.

13. Projekty aktów prawnych powinny być przedłożone Wojewodzie do podpisu wraz z uzasadnieniem oraz wnioskiem podpisanym przez dyrektora wydziału.

14. Projekty aktów prawnych przedkłada się Wojewodzie w odpowiedniej ilości egzemplarzy, z których dwa, a w przypadku prawa miejscowego trzy, po podpisaniu otrzymuje Wydział Nadzoru i Kontroli.

15. Uzasadnienie projektu aktu normatywnego powinno zawierać:

1) przedstawienie istniejącego stanu rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana;

2) wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu;

3) wykazanie różnic między dotychczasowym, a proponowanym stanem prawnym;

4) charakterystykę i ocenę przewidywanych, związanych z wejściem w życie aktu skutków prawnych, w tym w szczególności dotyczących ograniczenia uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur.

16. Niezwłocznie po wydaniu aktu prawnego przez Wojewodę, Wydział Nadzoru i Kontroli przesyła go:

1) Prezesowi Rady Ministrów, marszałkowi województwa – rozporządzenia porządkowe;

2) właściwemu ministrowi – rozporządzenia.

17. Dyrektorzy wydziałów zobowiązani są do:

1) przekazania wydanych przez Wojewodę aktów prawnych jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązek realizacji zadań;

2) kontroli realizacji aktu prawnego oraz składania Wojewodzie sprawozdań lub informacji w określonych terminach. W przypadku, gdy do wykonania aktu prawnego zostało zobowiązanych kilka jednostek organizacyjnych, przesyłają one sprawozdania wycinkowe wydziałowi odpowiedzialnemu za koordynację zadań związanych z wykonaniem aktu oraz złożenia zbiorczego sprawozdania;

3) przekazania Wydziałowi Nadzoru i Kontroli wraz z wnioskiem - w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego - tych aktów prawnych, które podlegają publikacji, w trybie określonym ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

18. Dyrektorzy wydziałów po otrzymaniu aktu prawnego niezwłocznie podejmują działania i czynności mające na celu właściwe wykonanie zadań z niego wynikających.

19. Akty prawne Wojewody podlegają wpisowi do rejestrów prowadzonych dla poszczególnych rodzajów aktów prawnych w Wydziale Nadzoru i Kontroli.Akty prawne wymienione w numerowane są kolejno, oddzielnie w każdym roku cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

20. Dyrektorzy wydziałów:

1) prowadzą bieżącą analizę aktów prawnych objętych zakresem działania wydziału pod kątem ich aktualności;

2) występują do Wojewody z odpowiednimi projektami zmiany danego aktu prawnego lub uchylenia z powodu dezaktualizacji.


Brak załączników.
Informacja była modyfikowana.
  Aktualizacja zasad

Poprzednie wersje informacji: