Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych Wojewody
1. Wojewoda wydaje:
1) rozporządzenia porządkowe;
2) rozporządzenia;
3) zarządzenia;
4) zarządzenia zastępcze;
5) rozstrzygnięcia nadzorcze;
6) decyzje administracyjne;
7) decyzje gospodarcze;
8) obwieszczenia.
2. Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia i zarządzenia zastępcze Wojewody wydawane są:
1) na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań;
2) w przypadkach określonych w art. 39 i 40 ustawy o administracji rządowej w województwie.
3. Rozstrzygnięcia nadzorcze wydawane są w razie stwierdzenia sprzeczności z prawem uchwał organów samorządu terytorialnego.
4. Decyzje administracyjne wydawane są w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz w przypadkach przewidzianych przepisami.
5. Decyzje gospodarcze i obwieszczenia wydawane są zgodnie z upoważnieniem zawartym w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań.
6. Opracowywanie projektu aktu prawnego pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym należy do dyrektora właściwego wydziału.
7. Projekt aktu prawnego powinien być uzgodniony w terminie 7 dni ze wszystkimi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności:
1) z Wydziałem Finansów i Budżetu, jeżeli akt prawny wywoła skutki finansowe;
2) z Wydziałem Organizacyjno - Administracyjnym, jeżeli akt prawny dotyczy zmian organizacyjnych;
3) z Wydziałem Nadzoru i Kontroli pod względem spełniania przez akt prawny wymagań formalno-prawnych oraz zasad techniki legislacyjnej;
4) z wydziałami merytorycznymi, jeżeli akt prawny dotyczy ich działalności;
5) z jednostkami organizacyjnymi, którym ma być powierzone wykonanie zadań wynikających z aktu prawnego.
8. Po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w pkt 7, ostateczną wersję projektu aktu prawnego wraz z uwagami (opiniami) zgłoszonymi przez wydziały i jednostki wymienione w ust. 2, przedkłada się do zaopiniowania pod względem prawnym i redakcyjnym przez radcę prawnego. Opinię wydaje się niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych, od dnia wpływu projektu projektu do Wydziału Nadzoru i Kontroli.
9. Rozporządzenia i rozporządzenia porządkowe powinny być uzgodnione i zaopiniowane na zasadach wymienionych w pkt 7 i 8- najpóźniej w terminie 3 dni roboczych, z tym że opinię radcy prawnego wydaje się w ciągu 2 dni.
10.Układ formalny aktu prawnego powinien odpowiadać następującym zasadom:
1) akt prawny składa się z:
2) tytułu;
3) przepisów merytorycznych;
4) przepisów o wejściu w życie lub obowiązywania;
5) tytuł składa się z następujących części:
6) oznaczenia rodzaju i numeru aktu prawnego;
7) oznaczenia organu wydającego akt prawny;
8) daty aktu prawnego;
9) określenia przedmiotu aktu prawnego.
Każdą część tytułu podaje się w oddzielnym wierszu w kolejności podanej powyżej.
11. W treści aktu prawnego należy:
1) na wstępie powołać się na przepis prawny zawierający upoważnienie organu do wydania aktu prawnego;
2) podać zwięźle istotną treść aktu prawnego - merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem aktu prawnego;
3) określić organy odpowiedzialne za wykonanie aktu prawnego oraz sprawujące nadzór nad jego wykonaniem;
4) podać przepisy przejściowe i uchylające;
5) ustalić termin wejścia w życie lub obowiązywania aktu prawnego;
6) podać rozstrzygnięcia dotyczące ogłoszenia aktuprawnego.
12. Dyrektorzy właściwych wydziałów oraz radcowie prawni zobowiązani są udzielić pomocy merytorycznej, prawnej i organizacyjnej podmiotom uprawnionym do przygotowywania projektów aktów prawnych.
13. Projekty aktów prawnych powinny być przedłożone Wojewodzie do podpisu wraz z uzasadnieniem oraz wnioskiem podpisanym przez dyrektora wydziału.
14. Projekty aktów prawnych przedkłada się Wojewodzie w odpowiedniej ilości egzemplarzy, z których dwa, a w przypadku prawa miejscowego trzy, po podpisaniu otrzymuje Wydział Nadzoru i Kontroli.
15. Uzasadnienie projektu aktu normatywnego powinno zawierać:
1) przedstawienie istniejącego stanu rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana;
2) wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu;
3) wykazanie różnic między dotychczasowym, a proponowanym stanem prawnym;
4) charakterystykę i ocenę przewidywanych, związanych z wejściem w życie aktu skutków prawnych, w tym w szczególności dotyczących ograniczenia uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur.
16. Niezwłocznie po wydaniu aktu prawnego przez Wojewodę, Wydział Nadzoru i Kontroli przesyła go:
1) Prezesowi Rady Ministrów, marszałkowi województwa – rozporządzenia porządkowe;
2) właściwemu ministrowi – rozporządzenia.
17. Dyrektorzy wydziałów zobowiązani są do:
1) przekazania wydanych przez Wojewodę aktów prawnych jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązek realizacji zadań;
2) kontroli realizacji aktu prawnego oraz składania Wojewodzie sprawozdań lub informacji w określonych terminach. W przypadku, gdy do wykonania aktu prawnego zostało zobowiązanych kilka jednostek organizacyjnych, przesyłają one sprawozdania wycinkowe wydziałowi odpowiedzialnemu za koordynację zadań związanych z wykonaniem aktu oraz złożenia zbiorczego sprawozdania;
3) przekazania Wydziałowi Nadzoru i Kontroli wraz z wnioskiem - w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego - tych aktów prawnych, które podlegają publikacji, w trybie określonym ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
18. Dyrektorzy wydziałów po otrzymaniu aktu prawnego niezwłocznie podejmują działania i czynności mające na celu właściwe wykonanie zadań z niego wynikających.
19. Akty prawne Wojewody podlegają wpisowi do rejestrów prowadzonych dla poszczególnych rodzajów aktów prawnych w Wydziale Nadzoru i Kontroli.Akty prawne wymienione w numerowane są kolejno, oddzielnie w każdym roku cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
20. Dyrektorzy wydziałów:
1) prowadzą bieżącą analizę aktów prawnych objętych zakresem działania wydziału pod kątem ich aktualności;
2) występują do Wojewody z odpowiednimi projektami zmiany danego aktu prawnego lub uchylenia z powodu dezaktualizacji.
|