Untitled
Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych
1/ rozporządzenia porządkowe,
4/ zarządzenia zastępcze,
5/ zarządzenia wewnętrzne,
6/ rozstrzygnięcia nadzorcze,
7/ decyzje administracyjne,
Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia i zarządzenia zastępcze wojewody wydawane są:
1/ na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań,
2/ w przypadkach określonych w art. 39 i 40 ustawy o administracji rządowej w województwie.
Zarządzenia wewnętrzne wydawane są w celu ustalenia sposobu postępowania i realizacji zadań oraz stosowania przepisów prawa.
Rozstrzygnięcia nadzorcze wydawane są w razie stwierdzenia sprzeczności z prawem uchwał organów samorządu terytorialnego.
Decyzje administracyjne wydawane są w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz w przypadkach przewidzianych przepisami.
Decyzje gospodarcze wydawane są zgodnie z upoważnieniem zawartym w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań.
Opracowywanie projektu aktu prawnego pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym należy do dyrektora właściwego Wydziału.
Projekt aktu prawnego, powinien być uzgodniony ze wszystkimi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi, a w szczególności:
1/ z Wydziałem Finansów i Budżetu, jeżeli akt ma spowodować skutki finansowe,
2/ z Biurem Dyrektora Generalnego, jeżeli akt dotyczy zmian organizacyjnych,
3/ z jednostkami organizacyjnymi, którym ma być powierzone wykonanie zadań lub aktu prawnego,
Niezależnie od uzgodnień, o których mowa powyżej, projekt aktu prawnego powinien być zaopiniowany pod względem prawnym i redakcyjnym przez radcę prawnego.
Dyrektorzy właściwych wydziałów oraz radcowie prawni zobowiązani są udzielić pomocy merytorycznej, prawnej i organizacyjnej podmiotom uprawnionym do przygotowywania projektów aktów prawnych.
Projekty rozporządzeń porządkowych, rozporządzeń, zarządzeń, zarządzeń zastępczych, zarządzeń wewnętrznych, i decyzji gospodarczych powinny być przedłożone Wojewodzie do podpisu wraz z wnioskiem podpisanym przez dyrektora wydziału.
Projekty aktów prawnych, o których mowa w poprzednim akapicie przedkłada się Wojewodzie w odpowiedniej ilości egzemplarzy, z których dwa po podpisaniu otrzymuje Wydział Prawny i Nadzoru.
Wniosek powinien zawierać między innymi uzasadnienie potrzeby wydania aktu prawnego oraz przyjęcia proponowanych postanowień, charakterystykę uwag i wniosków zgłoszonych przez jednostki opiniujące i nie uwzględnionych w przedstawianym projekcie.
Jeżeli projekt aktu prawnego został opracowany w wyniku rozpatrzenia sprawozdania, informacji itp. nie zachodzi potrzeba opracowywania oddzielnego uzasadnienia.
Niezwłocznie po wydaniu aktu prawnego przez Wojewodę, Dyrektor Generalny przesyła go:
1/ Prezesowi Rady Ministrów - rozporządzenia porządkowe,
2/ Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - rozporządzenia,
3/ dyrektorowi wydziału, który był wnioskodawcą bądź też został upoważniony lub odpowiedzialny za wykonanie aktu prawnego.
Dyrektorzy wydziałów zobowiązani są do:
1/ przekazania wydanych przez Wojewodę aktów prawnych jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązek realizacji zadań,
2/ kontroli realizacji aktu prawnego oraz składania Wojewodzie sprawozdań lub informacji w określonych terminach. W przypadku, gdy do wykonania aktu prawnego zostało zobowiązanych kilka jednostek organizacyjnych, przesyłają one sprawozdania wycinkowe wydziałowi odpowiedzialnemu za koordynację zadań związanych z wykonaniem aktu oraz złożenia zbiorczego sprawozdania,
3/ przekazania Wydziałowi Prawnemu i Nadzoru wraz z wnioskiem - w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego - tych aktów prawnych, które podlegają publikacji, w trybie określonym ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62 poz. 718 zm. z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
Dyrektorzy wydziałów po otrzymaniu aktu prawnego niezwłocznie podejmują działania i czynności mające na celu właściwe wykonanie zadań z niego wynikających.
Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia, zarządzenia wewnętrzne i decyzje gospodarcze podlegają wpisowi do rejestrów prowadzonych dla poszczególnych rodzajów aktów prawnych w Wydziale Prawnym i Nadzoru.
1/ prowadzą bieżącą analizę aktów prawnych objętych zakresem działania wydziału pod kątem ich aktualności,
2/ występują do Wojewody z odpowiednimi projektami zmiany danego aktu prawnego lub uchylenia z powodu dezaktualizacji.
|