Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38066756   odwiedzin

Kategoria: Informacja o przygotowywanych projektach aktów prawnych

Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych
Data utworzenia:  05.03.2004 00:00:00
Data publikacji:  05.03.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  05.03.2004 00:00:00
Autorzy: Wróblewski Arkadiusz
Publikator: Wróblewski Arkadiusz
Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych Wojewoda wydaje: 1/ rozporządzenia porządkowe, 2/ rozporządzenia, 3/ zarządzenia, 4/ zarządzenia zastępcze, 5/ zarządzenia wewnętrzne, 6/ rozstrzygnięcia nadzorcze, 7/ decyzje administracyjne, 8/ decyzje gospodarcze.
Untitled

Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych

Wojewoda wydaje:

1/ rozporządzenia porządkowe,

2/ rozporządzenia,

3/ zarządzenia,

4/ zarządzenia zastępcze,

5/ zarządzenia wewnętrzne,

6/ rozstrzygnięcia nadzorcze,

7/ decyzje administracyjne,

8/ decyzje gospodarcze.

Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia i zarządzenia zastępcze wojewody wydawane są:

1/ na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań,

2/ w przypadkach określonych w art. 39 i 40 ustawy o administracji rządowej w województwie.

Zarządzenia wewnętrzne wydawane są w celu ustalenia sposobu postępowania i realizacji zadań oraz stosowania przepisów prawa.

Rozstrzygnięcia nadzorcze wydawane są w razie stwierdzenia sprzeczności z prawem uchwał organów samorządu terytorialnego.

Decyzje administracyjne wydawane są w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz w przypadkach przewidzianych przepisami.

Decyzje gospodarcze wydawane są zgodnie z upoważnieniem zawartym w obowiązujących przepisach, w celu wykonania określonych zadań.

Opracowywanie projektu aktu prawnego pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym należy do dyrektora właściwego Wydziału.

Projekt aktu prawnego, powinien być uzgodniony ze wszystkimi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi, a w szczególności:

1/ z Wydziałem Finansów i Budżetu, jeżeli akt ma spowodować skutki finansowe,

2/ z Biurem Dyrektora Generalnego, jeżeli akt dotyczy zmian organizacyjnych,

3/ z jednostkami organizacyjnymi, którym ma być powierzone wykonanie zadań lub aktu prawnego,

Niezależnie od uzgodnień, o których mowa powyżej, projekt aktu prawnego powinien być zaopiniowany pod względem prawnym i redakcyjnym przez radcę prawnego.

Dyrektorzy właściwych wydziałów oraz radcowie prawni zobowiązani są udzielić pomocy merytorycznej, prawnej i organizacyjnej podmiotom uprawnionym do przygotowywania projektów aktów prawnych.

Projekty rozporządzeń porządkowych, rozporządzeń, zarządzeń, zarządzeń zastępczych, zarządzeń wewnętrznych, i decyzji gospodarczych powinny być przedłożone Wojewodzie do podpisu wraz z wnioskiem podpisanym przez dyrektora wydziału.

Projekty aktów prawnych, o których mowa w poprzednim akapicie przedkłada się Wojewodzie w odpowiedniej ilości egzemplarzy, z których dwa po podpisaniu otrzymuje Wydział Prawny i Nadzoru.

Wniosek powinien zawierać między innymi uzasadnienie potrzeby wydania aktu prawnego oraz przyjęcia proponowanych postanowień, charakterystykę uwag i wniosków zgłoszonych przez jednostki opiniujące i nie uwzględnionych w przedstawianym projekcie.

Jeżeli projekt aktu prawnego został opracowany w wyniku rozpatrzenia sprawozdania, informacji itp. nie zachodzi potrzeba opracowywania oddzielnego uzasadnienia.

Niezwłocznie po wydaniu aktu prawnego przez Wojewodę, Dyrektor Generalny przesyła go:

1/ Prezesowi Rady Ministrów - rozporządzenia porządkowe,

2/ Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - rozporządzenia,

3/ dyrektorowi wydziału, który był wnioskodawcą bądź też został upoważniony lub odpowiedzialny za wykonanie aktu prawnego.

Dyrektorzy wydziałów zobowiązani są do:

1/ przekazania wydanych przez Wojewodę aktów prawnych jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązek realizacji zadań,

2/ kontroli realizacji aktu prawnego oraz składania Wojewodzie sprawozdań lub informacji w określonych terminach. W przypadku, gdy do wykonania aktu prawnego zostało zobowiązanych kilka jednostek organizacyjnych, przesyłają one sprawozdania wycinkowe wydziałowi odpowiedzialnemu za koordynację zadań związanych z wykonaniem aktu oraz złożenia zbiorczego sprawozdania,

3/ przekazania Wydziałowi Prawnemu i Nadzoru wraz z wnioskiem - w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego - tych aktów prawnych, które podlegają publikacji, w trybie określonym ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62 poz. 718 zm. z 2001 r. Nr 46, poz. 499).

Dyrektorzy wydziałów po otrzymaniu aktu prawnego niezwłocznie podejmują działania i czynności mające na celu właściwe wykonanie zadań z niego wynikających.

Rozporządzenia porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia, zarządzenia wewnętrzne i decyzje gospodarcze podlegają wpisowi do rejestrów prowadzonych dla poszczególnych rodzajów aktów prawnych w Wydziale Prawnym i Nadzoru.

Dyrektorzy wydziałów:

1/ prowadzą bieżącą analizę aktów prawnych objętych zakresem działania wydziału pod kątem ich aktualności,

2/ występują do Wojewody z odpowiednimi projektami zmiany danego aktu prawnego lub uchylenia z powodu dezaktualizacji.


Brak załączników.
.